10°   dziś 9°   jutro
Piątek, 19 kwietnia Adolf, Tymon, Włodzimierz, Konrad, Leon, Leonia, Tytus

Ograniczenie kadencji w samorządach - szykuje się rewolucja na Limanowszczynie?

Opublikowano 19.01.2017 14:48:19 Zaktualizowano 04.09.2018 17:37:05 pan
71 12127

Czy w 2018 roku samorządy z Limanowszczyzny czeka prawdziwa rewolucja?

Jeśli PiS wprowadzi zmiany w ordynacji wyborczej, zakładające m.in. ograniczenie do dwóch kadencji dla wójtów, burmistrzów oraz prezydentów miast, w większości gmin w powiecie dojdzie do wymuszonej zmiany władzy. Ci, którzy zajmowali stanowiska nawet od kilkunastu lat, będą musieli się pożegnać ze „stołkiem”.
Jarosław Kaczyński, prezes rządzącej partii Prawo i Sprawiedliwość, zapowiedział w niedzielę istotne zmiany w ordynacji wyborczej. Najdalej idącą jest wprowadzenie ograniczenie maksymalnie dwóch kadencji dla wójtów i burmistrzów oraz prezydentów miast. - Planujemy zmiany w ordynacji wyborczej i są to zmiany bardzo oczekiwane przez społeczeństwo. Będą to zasady, które zabezpieczą wybory przed jakimiś nadużyciami. Przypuszczenie, że te nadużycia miały miejsce ma bardzo mocne podstawy w różnych faktach, analizach statystycznych. Musimy ten obecny bardzo ułomny stan ordynacji wyborczej i całej organizacji wyborów zmienić - powiedział prezes PiS podczas wywiadu dla szczecińskiego oddziału TVP.
Od kiedy będzie obowiązywać nowa ordynacja z ograniczeniem kadencyjności? Tego na razie nie wiadomo, choć Jarosław Kaczyński mówił już o najbliższych wyborach w 2018 roku, o ile Trybunał Konstytucyjny nie orzeknie inaczej. Wszyscy samorządowcy zadają sobie również pytanie, czy w tym przypadku prawo zadziała wstecz. - Na pewno będziemy chcieli wprowadzić tę kadencyjność; natomiast decyzja co do tego, od kiedy będzie to funkcjonowało, czy będą się liczyły te kadencje, które są za nami, to zależy od Trybunału Konstytucyjnego - mówił Kaczyński.
Dla Limanowszczyzny oznaczałoby to prawdziwą rewolucję. Gdyby zmiany dotyczyły również poprzednich kadencji, większość włodarzy gmin musiałoby pożegnać się ze stanowiskami, mimo że niektórzy wygrywają kolejne wybory z dużą przewagą lub nawet nie mają w nich kontrkandydatów. Z dwunastu samorządów powiatu tylko w dwóch najważniejsze funkcje pełnią debiutanci – to Paweł Ptaszek, wójt gminy Tymbark oraz Czesław Stanisławczyk, wójt gminy Laskowa. Na stanowisku mógłby pozostać jeszcze Józef Kowalczyk, burmistrz Mszany Dolnej – pod warunkiem, że zakaz będzie dotyczył dwóch kadencji następujących po sobie (Józef Kowalczyk był już burmistrzem miasta w latach 2002-2006).
Paweł Stawarz został wójtem gminy Jodłownik gdy miał zaledwie 27 lat. Czy po kilkunastu latach pracy w urzędzie będzie potrafił się odnaleźć poza samorządem? - Dla mnie będzie to chwila wytchnienia i odpoczynku - żartuje i dodaje: - Mam swoje dosyć duże gospodarstwo sadownicze, będę mógł się realizować w swoim zawodzie. Nie jest to dla mnie żaden problem. Trudno w tej chwili o tym mówić, bo nie wiemy jak te zmiany ostatecznie będą wyglądać. Ale nikt do stołka nie przyrósł. Choć oczywiście, lubię pracę w samorządzie; byłem radnym, a u schyłku tej kadencji minie 18 lat na stanowisku wójta, to kawał czasu, więc pewien sentyment pozostanie w pamięci - przyznaje. - Jeżeli wybory są bezpośrednie i wójt, burmistrz czy prezydent miasta wybierany jest decyzją większości społeczeństwa, to mamy sprawę jasną i wiemy że są to wybory demokratyczne. Inaczej było przed kilkunastoma laty, gdy to rada wybierała wójta. Po to wprowadzono wybory bezpośrednie, aby były one jak najbardziej demokratyczne. I wydaje mi się, że to osiągnęliśmy. Czemu służyć ma ta zmiana? Tego nie rozumiem. Gdy przychodzi nowy człowiek na stanowisko, to przez pierwszą kadencję właściwie będzie się wdrażał. Jeśli zostanie ponownie wybrany, będzie miał cztery lata a potem sytuacja powtórzy się z kolejnym wójtem. Strategiczne działania które podejmują wójtowie w długiej perspektywie rozwoju gminy nie będą mogły być realizowane, wszyscy wiemy jak prawdopodobnie będzie to wyglądało - komentuje Paweł Stawarz.
Paweł Ptaszek na wójta gminy Tymbark został wybrany w 2014 roku, co oznacza że nawet w świetle planowanych przez PiS zmian za dwa lata będzie mógł ubiegać się o reelekcję. W rozmowie z nami podkreśla jednak, że w jego gminie zawsze o najważniejsze stanowisko co cztery lata ubiega się kilku kandydatów, co daje mieszkańcom prawdziwą możliwość wyboru.
- Jestem wójtem pierwszą kadencję, mam kontrakt na cztery lata więc byłoby niezręczne z mojej strony mówić na ten temat. Ta zmiana, jak rozumiem, ma zapobiegać długoletniemu zajmowaniu stanowisk przez jedną osobę. Ale warto zwrócić uwagę na fakt, że w gminie Tymbark mechanizmy demokracji zawsze bardzo mocno działały. Wystarczy przypomnieć sobie każde kolejne wybory. W 2010 roku w wyborach wystartowało czterech kandydatów, cztery lata później, gdy ja je wygrałem było już pięciu kandydatów. To sprawia, że konkurencyjność i zasady demokracji u nas działają i każdy wójt jest poddany ocenie wyborców, którzy mają realny wybór pomiędzy kontynuacją a zmianą - mówi Paweł Ptaszek. - Uzyskanie akceptacji społecznej dla dobrych projektów, następnie przygotowanie dokumentacji, a potem wdrożenie tych pomysłów zabiera wiele czasu i te kilka lat upływa bardzo szybko - dodaje, pytany o to czy dwie kadencje są wystarczające, by zrealizować wszystkie plany i obietnice z kampanii.
Władysław Pazdan piastuje urząd wójta gminy Limanowa nieprzerwanie już czwartą kadencję. W kolejnej o reelekcję nie zamierza się ubiegać, dlatego sam uznaje że w tym temacie jego komentarz będzie najbardziej obiektywny.
- Rządzący zajmują się tym, na czym najbardziej im zależy: żeby partie ogólnopolskie weszły w samorządy, co do tej pory nikomu się nie udało. Dwukadencyjność to ostatnie co trzeba wprowadzać, wystarczy zajrzeć w statystyki, bo w Polsce wójt, burmistrz czy prezydent średnio zajmuje stanowisko właśnie przez dwie kadencje. Oczywiście, zdarzają się wyjątki. Ale regulacja jest zupełnie zbędna. Nie ma jeszcze ustawy, nie wiadomo czy ta zasada zadziała wstecz, ale byłoby to jeszcze bardziej karygodne. Natomiast nie mam złudzeń, że ta regulacja zostanie wprowadzona - ocenia Pazdan.
Wójt gminy Limanowa zwraca uwagę na kolejny aspekt tej sprawy – jego zdaniem, nowa ordynacja z ograniczeniem do dwóch kadencji sprawi, że wszyscy kandydaci będą „upartyjnieni”, a w dodatku do pracy w samorządzie przestaną garnąć się ludzie młodzi. Dla przykładu, na początku urzędowania zaledwie 29 lat miał Benedykt Węgrzyn, dziś 44-latek, który od 2002 roku rządzi w gminie Dobra. Mając tylko 27 lat, władzę w gminie Jodłownik obejmował wspomniany już Paweł Stawarz. Władysław Sadowski, który w tym roku kończy 52 lata, został wójtem gminy Kamienica w wieku 37 lat.
- Młodzi będą się tego bać, bo gdy ktoś będzie miał 30 lat i wygra wybory na wójta czy burmistrza, to po ośmiu latach, jeszcze przed czterdziestką zostanie bez środków do życia. Dlatego będziemy mieć kandydatów z kaprysu, a w dodatku, nie ubliżając nikomu, z uniwersytetu trzeciego wieku - przewiduje wójt gminy Limanowa. - Wszystkich dyskutantów z Wiejskiej skierowałbym na temat ich własnych kadencji. Warto sprawdzić, czy niektórzy z nich nie są tam za długo. A o samorządy się nie martwmy, bo weryfikacja wójta, burmistrza czy prezydenta jest codzienna, a co cztery lata ludzie doskonale wiedzą na kogo i na co głosują - dodaje na koniec.
Zobacz również:

Komentarze (71)

12ziomek
2017-01-19 15:00:22
3 8
Mam nadzieję, że ta ordynacja dotyczyć będzie też dyrektorów szkół
Odpowiedz
wiech
2017-01-19 15:23:40
2 14
No i rzecz jasna STAROSTÓW
Odpowiedz
34607szczawa
2017-01-19 15:36:28
2 8
Tak o tym Pani Grażyna mowiła już dawno. PiS wprowadza to co zapowiadał.
Odpowiedz
tat
2017-01-19 16:05:12
7 8
Plus dla PIS-u oby się udało.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-19 16:09:04
4 7
Tam gdzie ludzie są aktywni nie ma potrzeby zmieniać prawa, przykładem jest Tymbark. Oddzielnym przypadkiem jest sąsiednia Gmina Jodłownik gdzie nikomu się nie chce spróbować swoich sił.
Odpowiedz
34607szczawa
2017-01-19 16:39:14
0 2
Ronin75 a tobie o co chodzi? To jest fakt ktory możesz sprawdzić przegladajac komentarze Pani Grażyny. Może jestes jak limka28 że najpierw coś nawciska później glupio się tlumaczy a rak naprawdę to temat ją nie interesuje hehe.
Odpowiedz
blabla02
2017-01-19 16:41:25
6 9
Ja z kolei nie widzę powodów dla kadencyjności w samorządach. Jeżeli wójtów naród wybiera to znaczy że mają poparcie 1, 5 czy 10 kadencji tej samej osoby nie robi różnicy skoro naród w wolnych bezpośrednich wyborach powierza jednej i tej samej osobie mandat. Nikt nikomu nie broni startu w wyborach... Problem w tym że nie ma w gminach ludzi z odpowiednią charyzmą i podejściem do mieszkańców i ich problemów...
Co do naszych kochanych polityków z wiejskiej to niech od siebie zaczynają bo ryba się od głowy psuje.
Odpowiedz
34607szczawa
2017-01-19 16:46:26
6 6
Bardzo dobrze niech to wprowadzą już od tych wyborów.
Odpowiedz
34607szczawa
2017-01-19 17:01:22
4 4
West czy nie uważasz że kadencyjnosć ograniczy układy np w gminach?
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-19 17:47:37
3 5
Ograniczy małe układziki. Duże koterie znajdą nazwiska na zmianę. Skoro ludzie dają sobie przez 20 - 30 lat wmawiać że lepiej być nie może to na to nie ma mocnych. Ja widzę taką możliwość że nie będzie kandydata na Wójta, przynajmniej przyzwoitego.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-19 17:52:14
2 3
Wójtowi w tymbark to mało nawet cztery kadencje bo tyle naobiecywał.
Do mnie do domu przyszli trzej królowie,dwa kucyki i ptaszyna to wiem co mi nabiera wali. Jak do tej pory to wójtowi dobrze wychodzą zdjęcia,te na których jest blisko obiektywu.
Odpowiedz
kpiarz
2017-01-19 18:08:46
0 6
'Młodzi będą się tego bać, bo gdy ktoś będzie miał 30 lat i wygra wybory na wójta czy burmistrza, to po ośmiu latach, jeszcze przed czterdziestką zostanie bez środków do życia. '
Panie wójcie, z całym szacunkiem, a to jest taki zawód jak 'wójt gminy' albo 'prezydent miasta'? Bo ja nie słyszałem. Jak gminą czy miastem ma władać jakiś niedorajda, co to potrafi tylko brać pensje z budżetówki i puszczać wiatry w stołek, a jak się go pozbawi takiej posadki, to już nie umie nic innego, to ja dziękuję za takiego włodarza. Jak człowiek, który nie umie prywatnie zarządzać swoim życiem i karierą ma być dobry w zarządzaniu jednostka samorządową?
Odpowiedz
DRKidler
2017-01-19 18:16:48
5 7
Ograniczenie do dwóch kadencji to klasyczne, biurokratyczne rozwiązanie problemu, jakim jest nieudolność władzy sądowniczej i porządkowej. Znam wiele gmin i miast, w których od lat rządzą ci sami wójtowie i burmistrzowie, rządzą dobrze, starają się, a wyborcy ich szanują i wybierają. Dlaczego zabronić nagle obywatelom wybierać kogoś, kto się sprawdził, i kto dobrze pracuje na rzecz lokalnej społeczności? To kolejne ograniczanie praw obywatelskich. A na złodziei i sitwy są policja, prokuratura i sąd.
Odpowiedz
trybunal
2017-01-19 18:20:21
0 4
Najlepszą strategię długofalowego rozwoju Gminy Jodłownik wprowadził Stawarz, zadłużaąc ją do dna a na dodatek,żeby ją 'przybić łopatą' sparzedał 'nie na zawsze nieruchomośći za ponad 7 milionów.Gdyby połączyć te dwa długi to ZARZĄD KOMISARYCZNY panie Stawarz.
Odpowiedz
P36
2017-01-19 18:24:28
1 7
oj jakby to w sejmie i senacie wprowadzili to bym chwalił, zniknęli by statyści od przyciskania przycisków - melepety życiowe - zawodowi posłowie i senatorowie... a tak to nie wiem czy więcej złego czy dobrego to rozwiązanie w samorządach przyniesie, gdzie ludzie wybierają bardziej świadomie bo ich znają nieraz osobiście... tak, że wychodzi pół na pół czyli nie ma sensu oceniać :-)

a tu może być tak jak w tym cytacie do przemyślenia dla każdego z osobna :-) :
'W dzisiejszym program PiS Tak czy nie w Polsatnews Poseł Suski zapowiedział gorący rok w samorządach. Nie ukrywał intencji PiS, skoro nie możemy zmienić prezydentów, wójtów i burmistrzów w wyborach, to pozbawimy ich prawa startu.'
Odpowiedz
34607szczawa
2017-01-19 19:31:13
0 2
Nam wójt od 18lat obiecuje...
Odpowiedz
ronin75
2017-01-19 20:19:28
5 8
34607szczawa A jaką dasz gwarancje że po dwóch kadencjach następny kandydat nie dojdzie do władzy z tego samego układu. A skoro jest demokracja jakim prawem mamy ją ograniczać , każdy ma własny rozum i widzi na kogo głosuje a politykom wara od Polski lokalnej .
Odpowiedz
34607szczawa
2017-01-19 20:42:10
1 2
Ronin75 o jakich gwarancjach piszesz przecież to ludzie wybiorą a nie ja?
Odpowiedz
ronin75
2017-01-19 20:48:51
2 8
Więc po co ograniczać ludziom wybór ?
Odpowiedz
34607szczawa
2017-01-19 21:01:32
3 1
Odnoszę wrażenie że to Tobie coś ograniczą.
Odpowiedz
P36
2017-01-19 21:10:13
2 4
hehe... odnoszę wrażenie, że ktoś by tu nawet duszę diabłu sprzedał żeby tylko wójta Kamienicy wykopać... :-) może i słusznie... nie wiem... ale nie lepiej by było żeby to innego ludzie wybrali a nie nowe 'prawo' usunęło?
Odpowiedz
DRKidler
2017-01-19 21:20:44
4 3
Panie redaktorze Antkiewicz. Mam pytanie do Pana. W artykule przywołujesz nazwiska Wójta Gminy Limanowa p. Pazdan, Wójta Gminy Dobra p. Węgrzyna, Wójta Gminy Kamienica p. Sadowskiego. Brak rzetelności dziennikarskiej z Pana strony. Dlaczego nie wspomina pan nic, którą kadencję jest już Burmistrz Limanowej p. Bieda i Wójt Gminy Słopnice p. Sołtys. Czyżby opuszki bolały przy pisaniu tekstu na klawiaturze , wymieniając ten dwa ostatnie nazwiska. Coś mi się to nie bardzo podoba!. Innym to potrafi Pan 'wyliczyć' ile kadencji pełnią, a tym dwóm panom, to tak jakby strach oblatywał. Kolejny brak rzetelności 'dziennikarskiej' z Pana strony.
Odpowiedz
BRZEGI
2017-01-19 21:24:57
0 8
...pomysł bardzo dobry.....wszak nawet prezydenci np Francji USA..itp pełnia /mogą pełnić /funkcje dwie kadencje..chyba ze nam bliżej na wschód..tam jeden taki pełni władze 17 rok.....i zapewne oficjalnie przez włodarzy nie jest popierany...
....kadencyjność powinna dotyczyć też radnych wszystkich szczebli i posłów...o senatorach nie wspomnę bo ich byt jest chyba niepotrzebny...
Odpowiedz
34607szczawa
2017-01-19 21:37:47
1 2
P36 każdy kij ma 2 końce ale nie chcę się rozpisywać. Masz rację że lepiej będzie jak ludzie nowego wybiorą. Jeżeli chodzi o mnie to wolałbym żeby jeszcze w tym roku CBA tam zawitało za to:

http://www.starosadeckie.info/info-z-rejonu/szczawa-nowa-gminawojt-gminy-kamienicy-zawiadamia-cba/

Podzial gminy był inicjatywą oddolną mieszkanców Szczawy.
Odpowiedz
vvv
2017-01-19 21:46:01
0 4
Jestem za ale pod warunkiem, że kadencyjność będzie też dotyczyła posłów. Bowiem cytując ostatnio bardzo często powtarzane zdanie 'wszyscy są równi wobec prawa'.
Odpowiedz
asiann7
2017-01-20 01:04:18
1 2
@vvv - popieram.
Jesli chca cos zmienic pierwsze niech zaczną od posłów, tam przede wszystkim sprzydalaby się wymiana!
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-20 07:36:24
0 0
@BRZEGI ma rację. Jak iść to na całość.
Odpowiedz
34607szczawa
2017-01-20 07:46:38
1 1
West ale takiemu ronin75, chyba odpowiada stan rzeczy jaki jest np. w Rosji aby był u nas.
Odpowiedz
adamsmith
2017-01-20 07:55:21
0 4
bardzo dobry pomysł - proszę mi podać gminę gdzie nie ma układów biznesowo towarzyskich, gdzie robotę dostaje się za kwalifikacje, gdzie w jednym pokoju w gminie pracuje pól familii.

Te i jeszcze inne patologie trzeba zwalczać i każde posuniecie które choćby utrudnia zrobienie z samorządu prywatnego folwarku zasługuje na poparcie.
Odpowiedz
adamsmith
2017-01-20 07:58:29
1 3
aha i nie przesadzajcie z tymi 'sprawdzonymi specjalistami'. Właśnie myślę sobie o całym powiecie i jakoś nie potrafię wskazać żadnego wybitnego samorządowca i gospodarza, który zasługiwałby na to żeby go ująć w wyjątkach od zasady dwukadencyjności.
Odpowiedz
ronin75
2017-01-20 08:29:09
2 0
34607szczawa.Są gorsze rzeczy niż Putin w Rosji,chyba że wolisz taką wolność jak ma teraz Ukraina.A poza tym całym światem żądzą układy i przepisami tego nie zmienisz , jeśli chcesz się kopać z koniem to twoja sprawa ja to mam w du.......
Odpowiedz
pieselrocki
2017-01-20 09:11:49
1 2
wyglada na to ze Gmina Lukowica jest poza zasiegiem reformy.PIS ma wielki szacunek do tytulu;NACZELNIK;to tez nasza Pani moze sie czuc niezagrozona jak sprawdzi CV z przed ponad trzydziestu lat.
Odpowiedz
your
2017-01-20 09:27:12
0 0
Jak wszystkich to wszystkich 'babcię też'. Zaczęć od od góry - posłów a z kończyć na dole
Odpowiedz
WSI
2017-01-20 09:39:09
0 3
Kadencyjność jest potrzebna i to na wczoraj bo piorąc choćby Gminę Jodłownik i jej ogromne zadłużenie(największe w powiecie a może i w województwie)a nic w gminie nie zostało zrobione za te pieniądze tylko zostały przejedzone i jeśli tak dalej będzie to tylko zarząd komisaryczny tej gminie pomoże bo wójt ją zadłużył na ok.90%(licząc zobowiązania w parabankach) i ta kadencyjność dużo zmieni bo nie będzie mógł już startować .Ktoś powie ze mogą teraz inni kandydować tylko zadam pytanie: kto kupuje dom z obciążoną hipoteką ?? no właśnie nikt a tym bardziej jeśli hipoteka wynosi 90% wartości.Powiedzmy sobie szczerze żeby ta gmina wyszła z długów to trzeba jednej lub dwóch kadencji żeby ogarnąć ten ogromny dług i myśleć o przemyślanych inwestycjach.Kolejna kwestia to jakie układy są w tej gminie bo tam nikt nie znajdzie pracy z poza tej sitwy i wiem ze ta gmina nie jest wyjątkiem , ale kadencyjność co najmniej utrudni wszelkiego rodzaju nie jasne powiązania na szczeblach władzy .Tej gminie potrzebny jest wójt który jest sprawiedliwy , uczciwy i inteligentny na tyle by pomóc ludziom tu mieszkającym a nie kryjący swoją głupotę za 'sprzedażami nie na zawsze' bo słabi stosują fortele żeby ukryć swój brak profesjonalizmu przed ludzmi dla których trzeba zachować pozory.
Odpowiedz
peres
2017-01-20 09:48:27
0 0
@adamsmith....
Mam rodzinę i znajomych w Łukowicy i wiem, że urzędująca tam Pani Wójt nadaje się na to stanowisko, bo jest tam już blisko 40 lat (wcześniej stanowisko wójta było chyba równoznaczne z naczelnikiem gminy...)
Gdyby była zła, to nie wybieraliby jej ciągle....
Chyba, że wybory są fałszowane, a członkowie bądź zwolennicy PIS, już nie raz w mediach wspominali o fałszowaniu wyborów.
Odpowiedz
peres
2017-01-20 09:49:57
0 1
A Pani Grażyna nie uwzględni swojego zdania w tytułowym temacie?
Jest taka (nie)przewidywalna.....
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-20 10:51:07
4 2
@pers Słabo śledzisz moje wpisy skoro twierdzisz, że jestem przewidywalna. Im więcej czytam, pogłębiam swoją wiedzę,analizuje, tym INACZEJ widzę' UKŁAD SIŁ' w świecie, które rzutują na rozkład sił w Unii Europejskiej a tym samym na poszczególnych krajach. To co się dzieje w Polsce jest pośrednio REAKCJĄ na otaczającą nas rzeczywistość w Europie I świecie.
Wracając do meritum sprawy. Uważam , że dwukadencyjność jest jak najbardziej KONIECZNA. należy ROZBIĆ STARE UKŁADY, KLANY. Zgadzam się z @kpiarz ,@ tribunal , @WSI oraz @34607szczawa.
Młodzi ludzie, którzy zazwyczaj są KREATYWNI i odważni inaczej postrzegają realia życia , często podejmują się nowych wyzwań. Tak jak napisał @kpiarz ludzie kreatywni zawsze znajda sposób na życie , zarobkowanie po skończonej kadencji w samorządzie.
Powinny SKOŃCZYĆ SIĘ CZASY gdy np. PSL-owcy przynosili w teczkach kandydatów , wszystkich członków wlasnych rodzin .
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-20 10:54:26
0 2
w poszczególnych krajach.............
zawsze znajdą..........
wszystkich człoków własnych rodzin...........
tak miało być, przepraszam.
Odpowiedz
stokroteczka
2017-01-20 11:03:45
0 2
Masz zupełną rację @WSI .Gmina Jodłownik nie kupuje ziemi ,by ją uzbrajać i przekazywać pod inwestycje,tylko sprzedaje 'nie na zawsze' po kolei wszystko,by móc przed społeczeństwem gminy Jodłownik i nie tylko markować płynność finansową.
To dramat finansowy zgotowany przez 38 letniego młodzieńca,który nie miał pojęcia o wójtowaniu.
To typowy przykład niekompetencji i niegospodarności , przez 17 lat-doprowadziły finanse tej gminy do stanu katastoficznego przy równoczesnym opóżnieniu w rozwój gminy.
Porównując wskaźnikami gmina ta nie dość ,że do maxa zadłużona w budowie podstawowej infrastruktury jest daleko ,daleko za gminami limanowskimi.
To tragedia dla jej mieszkańców,którzy do dziisiaj nie są zorientowani w temacie .
To jaskrawy przykład skutków braku kadencyjności.
Odpowiedz
P36
2017-01-20 11:04:34
1 2
takie post scriptum dla podsumowania...
naiwni jesteście :-) kadencyjność nic nie zmieni, stare układy po prostu wystawią figurantów i dalej będzie jak było (nawet w co najmniej jednej gminie naszego powiatu tak się stało po skompromitowaniu długoletniego wójta...) :-) to ludzie muszą się zmienić i mądrzej wybierać a nie jak barany za tłumem albo owce za pasterzem... PiS znowu robi prawo pod własny interes i dla wykopania niewygodnych na stanowiskach ...i tyle w temacie - pozdrawiam :-)
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-20 11:12:52
6 3
Pomineliśmy tutaj w dyskusji kwestię przeźroczystych urn oraz transmisji wyborów samorządowych poprzez kamery on line.
Pytam wszystkich oponentów zmiany ordynacji wyborczej: dlaczego opozycja się temu sprzeciwia?
Czego sie obawia?
Tutaj znajdziemy odpowiedź na pytanie dlaczego nieudolni samorzadowcy byli wybierani na wiele kadencji.
Następna kwestia , tak jak już niektórzy tutaj wspominali , to klany rodzinne w samorządach. Czemu ma służyć taki stan rzeczy? 'Kupowanie' sobie wyborców, poprzez 'szczególne' przywileje dla wąskiej grupy ludzi.
Podam przykład , na przykład nasz Wójt na jednym z zebrań z mieszkańcami powiedział:
Pragnę wyraźnie podkreślić, będę pomagał tylko tym , którzy będą ze mną kooperować, tym , którzy się sprzeciwią NIE BĘDĘ POMAGAĆ.
Tak Panie Stawarz taki to sukces Pana 18 lat rzadów!! Nie wspomnę tutaj O akcjach chwalenia sie na zebraniach w lokalnych szkoŁach, NA ZEBRANIACH SZKOLNYCH RODZICOW Z NAUCZYCIELAMI , akcji przypodobania się strażakom , słynnych 'wyskokowych' imprezach z nimi, a , jeszcze coś promowanie siebie poprzez datki na tacę w Kościele. To tak w skrócie o akcji pod tytułem WIECZNY WÓJT.
WÓJT 4 KADENCJI , z największym swoim osiągnięciem dla gminy Jodlownik w postaci ok. 90 % ZADŁUŻENIA GMINY!!!!!!!!
OTO JAKIE SĄ ZAGROŻENIA I MECHANIZMY promowania NIEUDOLNYCH samorządowców.
Podobne mechanizmy sa w Polsce. Teraz Łatwo zrozumieć dlaczego ta zmiana jest potrzebna.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-20 11:24:34
4 3
@P36 Świadomość ludzka to podstawa, tutaj zupelna zgoda. W celu uświadamiania ludzi kto jest kto służy na przykład dyskusja merytoryczna oraz pokazywanie PRAWDY, nagłaśnianie KORUPCJI, nieudolności oraz promowanie ludzi , którym leży na sercu dobro regionu. Ludzi czynu, ludzi aktywnie włączajacych się w sprawy ludzi regionu, ludzi odważnych oraz chcących się podjąć trudnych wyzwań, ludzi nie bojących się mówić o nieprawidlowościach oraz mających dobry pomysł na dobre zmiany. lUDZI NIESKORUMPOWANYCH I WOLNYCH OD ZŁYCH UKŁADÓW.
Nie pisz proszę, że PS chce obecnych włodarzy wymienić na swoich, bo to ludzie, wyborcy DECYDUJĄ o tym.
Dlatego też muszą oni mieć DOSTĘP do RZETELNYCH INFORMACJI.
Rola mediów społecznościowych i zwykle ludzkie zainteresowanie pracą samorzadowców powinny być tutaj NADRZĘDNE.
Odpowiedz
Grzes83457
2017-01-20 11:25:27
0 3
Wójt gminy Limanowa już to chyba przewidział ,a zresztą wiedziął że odchodzi na emeryturę to szykuje swojego zastępce na wójta pana Mąk e i na wszystkie zebrania sołeckie wysyła p. Mąke a sam się odsuwa w cień i w ten sposób promuje swego zastępce szykując do wyborów.Dziwne bo przez 2 lata nie było zastępcy wójta ijakoś się obeszło.
Odpowiedz
wartownik
2017-01-20 11:27:09
1 4
@grazynahajes, czy mąż Hajes dalej okupuje łazienke?
Odpowiedz
KaKropka
2017-01-20 11:41:14
1 1
@P36 Zgadzam się z tym co napisałeś.
W polityce lokalnej, przynależność partyjna ma mniejsze znaczenie niż osoba kandydata (przynajmniej w mniejszych miejscowościach). Często kandydat jest wybierany na kolejne kadencje, bo po prostu się sprawdza. Ciekawe jak na zmiany zapatrują się np. mieszkańcy Słopnic czy gminy Chełmiec. U nas w mieście też nie wyobrażam sobie na obecną chwilę innego kandydata niż obecny burmistrz.
Przez odsunięcie dotychczasowych 'pewniaków' PiS robi miejsce dla swoich, a wiadomo, że obecnie jest to partia z największym poparciem. 8 lat niezbyt udanych rządów PO, brak pomysłu na konstruktywną opozycję i kupowanie głosów wyborców za 500+ przyniosło efekt.
Zastanawia mnie dlaczego takie propozycje nie padają w stosunku do ław poselskich :)

O te przyszłe kadry też bym się trochę obawiał. Ostatnie wybory do rady powiatu wygrał u nas PiS.
A skończyło się tak, że oddali najważniejsze stanowiska koalicjantowi :)

A sam mityczny 'układ' nie zniknie tylko zostanie przeprowadzona wymiana na 'swoich' (nawet takich nie posiadających kompetencji lub nie spełniających wymogów posady) tak jak to się dzieje obecnie w spółkach skarbu państwa :)
Co do transmisji online, przezroczystych urn to ciężko mi coś powiedzieć. Byłem dwa razy członkiem komisji wyborczej i szczerze mówiąc nie widzę tutaj jakiegoś sensownego uzasadnienia. Przecież w trakcie liczenia mogą być obecni mężowie zaufania. Ja nie widzę większych problemów.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-20 12:05:49
3 3
@KaKropka Jaki masz problem z przeżroczystymi urnami i kamerami? Przecież UCZCIWI LUDZIE nie powinni OBAWIAĆ się JAWNOŚCI , PRZEJRZYSTOŚCI, nieprawdaż? To jest powszechnie stosowane rozwiązanie w większości krajow unijnych, nawet w RUMUNI sa przżroczyste urny i zapis wyborów.
Odpowiedz mi proszę na pytanie:
Dlaczego poprzednie rządy nie ' kupowały' Polaków żadnymi prospołecznymi programami?
Dlaczego nie przeznaczały pieniędzy PODATNIKÓW na walkę z UBÓSTWEM?
Dleczego uważasz, że MITYCZNY 'UKŁAD' NIE ZNIKNIE? Kto Tobie lub innym broni startować w lokalnych wyborach?
Odpowiedz
34607szczawa
2017-01-20 12:20:19
0 1
Prawdy nie chcą pokazywać, jak się coś przed kamerą powie to już nie ma odwrotu.
Odpowiedz
KaKropka
2017-01-20 12:43:24
1 2
@grazynahayes
Ja nie mam problemu z takimi urnami i kamerami. Po prostu nie widzę w tym sensu.
Oczywiście urnami nie powinny być plastikowe kosze na śmieci, jak to bywało :)

A o to musisz ich pytać, nie mnie. Może chodzi o to, że nie rozdawali pieniędzy których nie mieli?
Ciężko powiedzieć.

Wg mnie program wsparcia rodzin jest potrzebny, ale nie w tej postaci co 500+.
Powinny być wysokie odpisy podatkowe na każde dziecko.
Z jednej strony odciążało by to rodziny, z drugiej zachęcało do pracy zawodowej (żeby odpisać, należy mieć dochody) i nie promowało życia wyłącznie z socjalu.
Promowało by to także pracę na 'biało', a nie kombinowanie z częściową wypłatą pod stołem, pracą na czarno itp. itd.

Tak uważam bo widzę co się dzieje, zresztą napisałem wyżej.
Osoby powiązane z PO są zastępowane przez te z PiS.
Jeden 'UKŁAD' zastępuje inny. Jeszcze, żeby Ci zastępcy byli kompetentni...
Niestety tak nie jest. Oczywiście nie twierdzę, że nie ma wyjątków.

Nikt mi nie broni, ale nie specjalnie mam ochotę grzebać się w tym bagnie jakim jest polityka, nawet ta lokalna.
Odpowiedz
DRKidler
2017-01-20 12:43:27
3 3
grazynahayes: Jak się Tobie nie podoba mieszkanie tutaj, to po jaka cholerę wprowadziłaś się na wieś z Anglii. Trzeba było tam zostać i nie komentować sytuacji. Jak się Tobie źle mieszka na terenie gminy Jodłownik, sprzedaj swoja nieruchomość (masz przecież w tym wprawę) i nikt za Tobą nie będzie płakał. Widzę po Twoich komentarzach , że jesteś bardzo wrogo nastawiona przeciwko Wójtowi Stawarzowi. Jeżeli się tak nie podoba jego sposób zarządzania gminą, masz okazję (jeżeli jesteś tylko zameldowana na pobyt stały na terenie gminy Jodłownik) wystartowania w przyszłorocznych wyborach samorządowych, a wówczas zobaczymy jak będą głosowali mieszkańcy na Twoja kandydaturę.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-20 13:02:38
5 4
@DRKidler Puszczają tobie nerwy, ciekawe dlaczego? Wydaje się, że jesteś powiązany z tym śmiesznym 'układem gminnym'. Widzisz chociażby dlatego JESTEM TUTAJ POTRZEBNA!!!
Pisałam wielokrotnie NIE LUBIE ŻADNYCH SZKODLIWYCH UKŁADÓW..
Ludzie twojego pokroju zawsze myslą , że jak NAGŁAŚNIASZ I mówisz o faktach nieudolnych ludziach, typowych karierowiczach oraz walczysz z przekrętami różnego rodzaju, tych często z tzw. układu to robisz to dla przysłowiowego STOŁKA.
Otóż nie jest tak w moim wypadku, moje całe życie jest tego zaprzeczeniem.

Jak ŚMIESZ mi mówić gdzie mam mieszkać? Jestem Polką , tu jest moje miejsce, w MOJEJ OJCZYŻNIE.
Jakieś problem z tym masz?
Odpowiedz
marekmintal
2017-01-20 13:13:00
2 1
@DrKidler przed startem w wyborach grazynahayes musiałaby zmienić nazwisko, bo np. gospodarze z Pogorzan lub Sadka będą myśleć że jakiś uchodźca startuje na Wójta Gminy.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-20 13:25:36
1 2
@KaKropka W poprzednim komentarzu napisałeś tak:
'Ostatnie wybory do rady powiatu wygrał u nas PiS.
A skończyło się tak, że oddali najważniejsze stanowiska koalicjantowi :) '
W tym konkretnym przypadku , zgadzam się z Twoja opinią, nie powinno tak sie stać. To jest moje zdanie.
Miejmy jednak nadzieje, że w następnych wyborach będzie inaczej, nowy system bowiem powinien temu zapobiec. Oczywiście najważniejsza tutaj jest świadomość ludzka, świadomość wyborców.
Odnośnie odpisów podatków na każde dziecko to mógłby również być dobry program, może nawet lepszy od obecnego , ale sa dwa przeciwskazania do tego rozwiązania na dzień dzisiejszy.
Pierwsze przeciwskazanie jest takie, że nie rozwiązywałoby to problemu dzietności, a jest to niezmiernie ważne w stosunku do przyszłego zatrudnienia Polaków oraz emerytur.
Drugie przeciwskazanie jest takie , że obecnie nie stać nas na takie rozwiązanie.
Kwestia pracy ' na czarno' jest obecnie wprowadzanie uregulowanie prawne zapobiegające takim sytuacjom. Te rozwiązanie jest częścią planu Morawieckiego. Mozesz sobie to odnależć I sprawdzić.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-20 13:39:52
2 2
@marekmintal Piszesz jak mały JASIO ;-) Nie przeszkadzają tobie te wszystkie niemieckie , żydowsklie nazwiska w partii Nowoczesnej I innych zakrętonych typu Róża TUN reprezentująca grupę SPINELLI w UE, to grupa nawiedzonych neomarksistów(takie nowomodne lewactwo), L.Miller, A.Rotfeld, Tusk I wiele innych ?
Nie podobają się tobie te nazwiska ? ;-)
Jak chcesz zmień swoje nazwisko, bo ja nie mam zamiaru niczego zmieniać.
Widzę, że masz jakieś ogromne KOMPLEKSY.
Odpowiedz
34607szczawa
2017-01-20 13:58:07
1 3
Niepotrzebnie się Pani markiemmenelem przejmuje. On nie potrafi inaczej jak tylko kogoś obrażać.
Odpowiedz
trybunal
2017-01-20 14:09:32
0 3
Jestem pewny,że pnani Grażyna poradziła by sobie dobrze jako Wójt Gminy Jodłownik,bo diabli i układy radnych sprzed 18 lat-(gwarancje zatrudnienia ich dzieci) nadali gminie Jodłownik takiego wójta.A tera Ci radni są w domu,ich dzieci pracują a gmina w długach tonie.
Odpowiedz
peres
2017-01-20 14:34:02
1 1
Pani Grażyno....
A jak się nazywała (nazywa) żona Prezydenta Dudy?
Nazwisko Kornhauser może być?
Nie przeszkadza?
Odpowiedz
peres
2017-01-20 14:40:08
1 1
Ale żeby w PIS-ie takie nazwisko???
A ostatnio Prezydent z żoną Kornhauser-Duda 3 dni z wizytą w Izraelu był .....
A nie tak dawno 'pluto' na żydów, właśnie z tej prawej strony....
Odpowiedz
KaKropka
2017-01-20 14:41:29
0 1
@grazynahayes
Tu nie chodzi o to, że wygrali i 'UKŁAD' wybrał obecnego starostę.
Chodzi o to, że kandydaci PiS nie nadawali się do czegokolwiek :)
Pamiętam debatę wyborczą i uszy krwawiły w trakcie słuchania wypowiedzi kandydata PiS.
Z takimi kadrami to nie dziwię się, żebrali obecnego starostę. Tylko po co tworzyć fikcję i udawać, że ma się jakieś merytoryczne podstawy do sprawowania władzy :)
O tych kadrach świadczy chociażby słynna nominacja Misiewicza.
Osoba bez kwalifikacji, bez wykształcenia została zatrudniona w MON.
Brakowało wyższego wykształcenia? Zmieniło się wymagania :)
Aż się przypomina powiedzenie: nie matura, a chęć szczera zrobi z ciebie oficera.

A 500+ rozwiązuje? Nie sądzę.
Problem dzietności rozwiąże stabilizacja finansowa rodzin.
Praca za godziwe pieniądze, mieszkanie, opieka medyczna, dobre warunki życia itp. itd.


Na odpisy podatkowe nas nie stać, ale na 500+ stać? Wyczuwam brak logiki.
Te pieniądze na 500+ skąd się biorą? Rosną na drzewach?
Nie, te pieniądze pochodzą z podatków.
Łatwiej jest czegoś nie zabierać niż zabierać i później dzielić. Sama obsługa systemu kosztuje duże pieniądze. A tak mamy tylko odliczenie %.

Co do planu Morawieckiego.
Jestem lekko sceptyczny.
Z czegoś pieniądze na socjal muszą brać.
Niestety łączy się to jeśli nie ze wzrostem, to przynajmniej z utrzymaniem dotychczasowych obciążeń.
Poszukaj sobie jak rozwiązali to na wspomnianej przez Ciebie (z lekką ironią) RUMUNI.
Ja chyba bym chciał, żeby u nas też tak było...
Odpowiedz
marekmintal
2017-01-20 15:01:39
2 1
@grażynahayes . zapomniałaś h Róża Thun, mi nie przeszkadza niemieckie czy żydowskie nazwisko Hayes, ani nie przeszkadza mi żydowskie nazwisko Kornhauser Prezydentowej Polski. Od Tuska sie odwal i powodzenia w przyszłorocznych wyborach na Wójta Gminy Jodłownik. A swojego małego Jasia to masz w starostwie.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-20 15:10:04
0 1
Jak będzie działało prawo skoro nie działa demokracja? ale skoro Prezes tak mówi to pewnie tak będzie. Moim zdaniem mało jest po prostu ludzi zaangażowanych, interesujących się i mających wiedzę na tematy społeczne. Z tego co widzę władzy, każdej władzy jest to na rękę. Marzy mi się sytuacja kiedy przynajmniej ze 30% społeczeństwa będzie tak zaangażowanych jak @grazynahayes, @wartownik, @P36, @Doradca,@34607szczawa i kilku innych (wymieniłem z pamięci). Podziwiam Was mimo że z nikim nie zgadzam się w całości. Na tym polega polityka w klasycznym znaczeniu tego słowa aby dyskutowali ludzie o różnych poglądach i wyciągali z tego jakieś wnioski. Nie ma nic gorszego w działalności społecznej jak zawodowstwo.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-20 15:23:36
0 1
@marekmintal Nie nazwiska mówią nam o tym, czy ktoś jest UCZCIWY czy nie jest, do tego DĄŻYŁAM.
Tym bardziej kobiety, które zmieniają nazwisko gdy wychodzą za mąż. Moje panieńskie nazwisko jest 100% polskie I kończy się na 'wska'. Nie mniej jednak to nadal niczego nie zmienia. Ważne żeby zachowywać sie według ogólnie przyjetych norm i godnie reprezentować Polskę, być patriotą i uczciwym człowiekiem.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-20 15:39:26
0 1
@west W sumie zapomniałeś o bardzo ZAANGAŻOWANEJ osobie w sprawy regionu , moim skromnym zdaniem jest nim @trybunal. Takich ludzi jak on naprawde podziwiam. Ty też należysz do tej świadomej, zaangażowanej części komentujących. ;-)
A tak wogóle to się z Tobą zgadzam, ludzie powinni być zaangażowani i interesować się sprawami społecznymi. Nie wiem dlaczego przytoczyleś @wartownika, bo nie wydaje mi się aby on wnosił coś do dyskusji , poza UBLIŻANIEM innym komentującym , z których zdaniem się nie zgadza. Dobrze byłoby gdyby wreszcie podjął wspólnie z nami jakąś merytoryczną dyskusję .
Nie przeszkadzaja mi NIKOGO odmienne zdania, poglądy, pisałam o tym wielokrotnie.
Powinniśmy jednak skończyć z tą dziecinadą skakaniem sobie do 'gardeł' zamiast poważnie komentować i skupiać się na problemach, na szukaniu rozwiązań, Nie ma nic lepszego niż PRAWDZIWA BURZA MÓZGÓW. ;-)
Pozdrawiam
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-20 16:14:39
0 1
Tak jak napisałem wymieniłem z pamięci nicki które się częściej pojawiają. Widzę że jedne wnoszą więcej drugie mniej a niektóre nic. Szanuję jednak czas każdej osoby której się chce jakkolwiek przemyśleć zadany temat (czasem nie na temat) i wyrazić własną opinię.
Co do @trybunała nie pominąłem go celowo jednak jego (jak się domyślam) zdjęcie na konkurencyjnym portalu daje mi do myślenia.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-20 18:05:20
0 0
@KaKropka Zobacz sobie poniżej w linku, jak Unia Europejska wprowadza nowe przepisy , zgodnie z którymi chcą wprowadzić WYŻSZY WYMÓG programów socjalnych w krajach dawnego bloku wschodniego. To nie podoba się POLSKIEMU rządowi.
http://fakty.interia.pl/swiat/news-europoslowie-z-polski-bija-na-alarm-beda-nowe-przepisy,nId,2340342

@marekmintal 'Pojechałeś' z tym Jasiem w starostwie. Nie czytasz moich komentarzy więc piszesz bzdury. Pisałam to był błąd.
Odpowiedz
hawk
2017-01-20 23:37:54
0 2
W Korei Pn,na Kubie,Rosji itd.tez nie bylo kontrkandydatow...i co teraz np.Kuba po smierci wodza nie istnieje???Mysle ze po osmiu latach jedzenia nawet najlepszej szynki kazdy ma dosc...Tak sie tylko niektorym wydaje ze po odejsciu niektorych sa tylko gruzy...jestem zdecydowanie za dwoma kadencjami dla ww stanowisk...osmioletnia kadencja wystarczy i podniesie jakosc wspolpracy z mieszkancami...
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-21 00:41:59
0 0
@hawk Zgadzam się z Tobą. Myślę, że to sa mity typu : 8 lat to za mało na sprawowanie tychże funkcji.
Wszystko zależy od osoby, jakie ma predyspozycje personalne, wiedzę i oczywiście chęci podejmowania wyzwań.
@KaKropka Pozwol, że zacznę od wspomnianej Rumuni, otóż nie było tam żadnej ironi z mojej strony. Wiem co tam zrobiono, obniżono podatki i odnosza sukces. Widzisz jeśli coś porównujemy musimy znależć wspólne punkty, podobieństwa do sytuacji i ewentualnych rozwiązań. W tym konkretnym przypadku założenia są zupelnie inne oraz okoliczności. Rumunia nie stawia na wzrost populacji, nie ma tam opozycji, która gania ze skargami do Brukseli na własny rząd . Te bowiem destrukcyjne działania naszej opozycji doprowadziły do sytuacji tego rodzaju, że obniżono Polsce rating i aby uniknąć kolejnych restrykcji ze strony Agencji ratingowych należało BEZWZGLĘDNIE dostosować się do ich zaleceń. Te zalożenia są następujące: Polska MUSI wprowadzać innowacje oraz inwestycje aby zapobiec kolejnym obniżeniom ocen ratingowych. Te każde ewentualne obniżki ocen zawsze skutkują stratami ekonomicznymi dla Polski. Inna sprawa to ewentualne zagrożenie utraty dotacji unijnych na ten cel.
Kwestia debaty wyborczej , domyślam sie, że piszesz o lokalnych kandydatach. Tutaj nie mogę zająć żadnego stanowiska w sprawie ponieważ nie byłam na tej debacie.
Kwestia kwalifikacji Misiewicza: z tego co wiem w tej sprawie to nie zmieniano wymogów w naborze do MON, one już takie były.
Kwestia programu 500+ : tutaj sie nie zgodzę, gdyż jest wiele krajów w Europie spełniające wymogi o których piszesz a pomimo tego dzietność tam jest NAWET NIŻSZA niż w Polsce. (porownaj kraje typu: Niemcy, Francja, Belgia , Holandia, kraje skandynawskie.
Zapomniałes tutaj o tym, że podniesiono minimalne wynagrodzenie w Polsce, ruszył program mieszkanie plus, podniesiono minimalną emeryturę do 1000 zlotych, opieka medyczna to był już prawie 'trup' w czasie transformacji ustrojowej, tak więc czeka nas wiele lat pracy nad reformą zdrowia. Póki co w tym roku rusza reforma zdrowia z siecią nowych szpitali publicznych, podwyżkami dla służby zdrowia, likwidacją NFZ itp.
Osobiście bardzo dobrze oceniam plan Morawieckiego, założenia są bardzo dobre , Morawiecki już wprowadził 30 punktów spośród 100 docelowych tego planu plus znalazł juz wielu inwestorow zagranicznych. Wszystkie Agencje ratingowe dobrze oceniły plan Morawieckiego. Wszyscy wiemy jacy byli sceptyczni w ocenie gospodarki Polski przed wprowadzeniem tego planu. Także program 500+ wszystkie Agencje ratingowe dobrze oceniły oraz jego wpływ na polską gospodarkę.
Pozdrawiam.
Odpowiedz
KaKropka
2017-01-21 02:51:35
0 1
@grazynahayes
Taka jest rola opozycji, żeby patrzeć partii rządzącej na ręce, a nie żeby siedzieć cicho i nie zabierać głosu.
Zgadzam się z tym, że obecna opozycja parlamentarna nie ma pomysłu jak to robić z głową.
O ile mnie pamięć nie myli to PiS także latał na skargi to do PE, to do USA.
Ratingi to raczej pochodna polityki rządu, a nie zabiegi opozycji.
Są bezpośrednimi następstwami kolejnych decyzji...

Nie masz racji, zmienili status PGZ, 31 sierpnia.
Zresztą jakby na to nie patrzeć jest to jaskrawy przykład obsadzania stanowisk 'SWOIMI'
Polecam konferencję pani premier z przed kilku dni i jej odpowiedź na pytanie dotyczące tych spraw.
Żenujące przedstawienie.

Odnośnie Rumuni i przyrostu naturalnego...
Z danych, które znalazłem (rok 2014) Rumunia/Polska odpowiednio -0,29 / -0,11
Za kilka lat okaże się, która droga była lepsza.
Obstawiam, że Rumuni lepiej na tym wyjdą.
Co nam z tego ewentualnego minimalnego wzrostu, skoro i tak duża część tych ludzi po prostu z kraju wyjedzie. Tak jak się to dzieje obecnie.
Osoby, które wyjechały z PL zrobiły to głównie z powodów ekonomicznych.
Mając podobne warunki materialne tutaj, pewnie duża część by jednak została.
500+ w żadnym stopniu tego nie zastąpi.

A i jeszcze jedno.
Czytając, słysząc od czasu do czasu o planach naszych wspaniałych władz, zawsze na końcu wypowiedzi czekam na słynne pytanie: 'Pomożecie? '

EOT z mojej strony.
Swoje zdanie na temat przewodni wyraziłem w pierwszym swoim poście.
Odpowiedz
huron
2017-01-21 21:38:10
0 1
Wreście koniec kolesiostwa w gminach. Budowane latami komitywa trafi szlag. Brawo PIS.
Odpowiedz
saxon
2017-01-22 13:18:36
0 0
Powinno to objąć sołtysów i radnych.
Odpowiedz
34607szczawa
2017-01-25 07:19:04
0 0
Wójtowie oderwani od stolków już do Pana Prezesa się dobijają aby nie wprowadzać dwukadencyjności.
Odpowiedz
zajec
2017-01-25 07:47:58
0 0
Taki urzędnik dwukadencyjny będzie biedny musiał szybciej się korumpowac, w przeciwności do wielokadencyjnego, który wie, co może stracic w razie bum bum o 6 rano
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Ograniczenie kadencji w samorządach - szykuje się rewolucja na Limanowszczynie?"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in