12° dziś 12° jutro
Piątek, 25 kwietnia Marek, Jarosław

Niejednogłośna podwyżka podatków. “Punkt widzenia zmienia się…”

Opublikowano  Zaktualizowano 
54 35841

Limanowa. W 2025 roku stawki podatku od nieruchomości w mieście Limanowa wzrosną o ok. 5%, co przyniesie samorządowi ok. 500 tys. zł dochodu. Władze w ten sposób chcą zrównoważyć rosnące koszty i inflację. Ku zaskoczeniu niektórych radnych, do głosowania za wprowadzeniem podwyżek zachęcał wiceprzewodniczący Adam Król, choć sam w poprzedniej kadencji nigdy wzrostu nie poparł. - Punkt widzenia zmienia się - przyznał.

Rada Miasta Limanowa podjęła w piątek uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2025 rok. Uzasadnienie projektu uchwały przedstawiła Teresa Pławecka, kierownik wydziału podatków i opłat w Urzędzie Miasta. 

Podatek od nieruchomości stanowi stabilne źródło dochodu dla budżetu miasta. Wysokość dochodów z tego podatku uzależniona jest od wysokości stawek podatkowych. Biorąc pod uwagę rosnące potrzeby związane z realizacją nałożonych na samorząd zadań własnych, przedłożono propozycję podniesienia stawek podatku od nieruchomości w granicach od 2 do 5%. Zaproponowane przez nas stawki mieszczą się w granicach maksymalnych określonych przez Ministerstwo Finansów. Przewidujemy, że te zmiany przyniosą dodatkowe wpływy do budżetu miasta w wysokości około 500 tys. zł - tłumaczyła.

Głos zabrała także burmistrz Jolanta Juszkiewicz. 

Może ja jeszcze dodam, że proponowany wzrost odpowiada inflacji. Wiemy, że ceny sukcesywnie rosną – dotyczy to między innymi minimalnego wynagrodzenia czy kosztów energii elektrycznej. Aby zwaloryzować dochody miasta, zdecydowaliśmy się zaproponować podwyżkę na poziomie 5% w większości przypadków oraz 2% w dwóch miejscach, aby nie przekroczyć maksymalnych stawek - powiedziała burmistrz. 

Do głosowania za podniesieniem podatków zachęcał pozostałych radnych wiceprzewodniczący Adam Król. Jak sam stwierdził, punkt widzenia zmienia się w zależności od sytuacji. Podkreślał też, że to najmniejsza podwyżka, na jaką stać miasto. 

Zobacz również:
Po prostu sytuacja, w jakiej jesteśmy na dzień dzisiejszy, to deficyt budżetu w wysokości 42 milionów złotych. Przepraszam, tutaj się przejęzyczyłem: jest to kwota długu na koniec roku. Ale musimy w jakiś sposób utrzymać miasto, a jednocześnie załatwiać bieżące sprawy, ponieważ mamy wiele oczekiwań - powiedział wiceprzewodniczący.
Punkt widzenia zawsze zmienia się w zależności od sytuacji. Siedzimy dzisiaj tutaj, ale w poprzedniej kadencji też podejmowaliśmy decyzje o podwyżkach – przynajmniej część rady głosowała za nimi. Niestety, jest to nieuniknione. Wydaje mi się, że gdybyśmy przeanalizowali te podwyżki, nie były one mniejsze niż obecnie proponowane. To jest tylko tyle i aż tyle. Naprawdę staraliśmy się zrobić jak najmniejszą podwyżkę, na jaką nas stać. Dlatego moje zdanie jest takie, że to jest niezbędna konieczność i dlatego rekomenduję, żeby głosować za - dodał Adam Król.

Piotr Zoń powiedział, iż był przekonany że w tym roku podwyżki podatków nie będzie, biorąc pod uwagę ubiegłoroczne głosowanie nad podobną uchwałą. Do jego słów odniósł się radny Zbigniew Oleksy. 

Nie wiem, czy dobrze rozumiem kolegę radnego pana Piotra Zonia. Czy chodzi o to, że poprzednia rada w zeszłym roku podniosła podatki o określoną kwotę, aby w tej kadencji nie było potrzeby dalszych podwyżek? Czyli rozumiem, że mieszkańcy w zeszłym roku płacili wyższe podatki, aby w tym roku uniknąć kolejnych podwyżek. Czy o to chodziło? - pytał. 
Nie, panie Oleksy, nie o to mi chodziło. Analizowałem to, przecież sesje są do odsłuchania. Odsłuchałem dokładnie sesję z 27 października 2023 roku i wydrukowałem sobie wykaz imiennego głosowania – kto był za, a kto przeciw. Liczyłem na to, że patrząc na tę listę, nie będę wymieniał nazwisk, ale w tym roku nie będziemy podnosić podatków. Dlaczego? Nie będę wchodził w personalne szczegóły, bo nie o to chodzi - odpowiedział Piotr Zoń. 

Jolanta Juszkiewicz jeszcze raz zabrała głos, wyjaśniając, że przyszłoroczną podwyżką podatków samorząd chce zrównoważyć w swoim budżecie rosnące koszty. 

Oczywiście, prawda jest taka, że wszystko drożeje, mamy inflację. Chcemy utrzymać budżet na podobnym poziomie, bo z tytułu podwyżki to jest około 500 tys. zł wpływów do budżetu, o ile dobrze pamiętam. Analizowaliśmy to i zastanawialiśmy się, ponieważ wcale nie jest łatwe mówić o podatkach, ale taka jest sytuacja, która nas zmusza do tego, żeby jednak podatki utrzymywać na stałym poziomie. Nie mówię, żeby je drastycznie podnosić, ale żeby równoważyć wszystkie wzrosty cen - podkreśliła.
Średni wzrost oscyluje w granicach 5%, ale go nie przekracza - poinformowała na koniec dyskusji wiceburmistrz Katarzyna Aue-Kęsek. 

Uchwałę podnoszącą podatki od nieruchomości na terenie miasta Limanowa w 2025 roku poparło 12 radnych, przeciwko opowiedziało się 3: Waldemar Śliwa, Piotr Zoń i Janusz Kądziołka.

Dokładne stawki w poszczególnych pozycjach nie są jeszcze publicznie dostępne - podczas sesji założenia uchwały nie zostały szczegółowo zreferowane, a w BIP nie opublikowano wcześniej projektu. 

Sprawdziliśmy wątek, jaki na sesji poruszył Piotr Zoń. W dniu 27 października 2023 roku Rada Miasta Limanowa podejmowała uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości. Wówczas przeciwko podwyżce głosowali Adam Dębski, Irena Grosicka, Jolanta Juszkiewicz, Adam Król i Jan Winiewski. Radny Adam Król przeciwko podwyżce podatków głosował także w 2011 roku, a w 2019 roku nie poparł jej, bo jako jedyny z grona radnych nie uczestniczył w głosowaniu.  

Czy popierasz zmiany wprowadzane przez władze miasta Limanowa?

TAK NIE
Dziękujemy za oddanie głosu !
TAK: 87 NIE: 390

Komentarze (54)

piki
2024-12-02 13:11:03
2 15
Podwyżki podatków ??? A dlaczego nie ma kontrolera w autobusach? Tylko 90 procent jeździ za darmo! Kto za to płaci??? Dlaczego z parku wodnego korzystają wszyscy, a za utrzymanie obiektu płacą mieszkańcy miasta? Dlaczego obiady w szkole nie będą w normalnych cenach, a nie wsad do kotła skoro ceny idą w górę. Sama kuchnia szkolno przeszkolona będzie teraz rocznie kosztować 2 miliony złotych. Czy to nie paranoja? Tu podwyższa się podatki a gdzie indziej daje za darmo
jerykrol
2024-12-02 15:43:29
1 2
MIŁOŚĆ DO LEWAKÓW KOSZTUJE...
biedny90
2024-12-02 18:08:44
1 0
Czemu za obiady mamy płacić dla dzieci ,a więzieniach jest sponsorowane z podatków Polaków??
minor
2024-12-02 20:19:23
1 0
@biedny90
jak widzisz głupota niektórych nie zna granic.
CowardAnonymous
2024-12-06 10:25:40
0 0
@biedny
Bo lewactwo zabrania pracy więźniów.
Ale sprawiedliwie byłoby żeby więźniowie zapracowali, przymusowo, nie tylko na jedzenie ale i wszystkie koszty swojego pobytu.
Pokaż wiecej (3)
Odpowiedz
niski
2024-12-02 13:11:24
2 11
przecież to było jasne od początku. Wodę z mózgu robiło się wyłącznie pod kątem wyborów. Tak jeśli idzie o kredyty, jak i obwodnicę czy wysokość podatków i opłat. Teraz można się wypiąć bo stołek jest.
Odpowiedz
pkygen
2024-12-02 13:22:41
3 0
O widać zmiana nicków, nastąpiła.
piki
2024-12-02 13:28:56
1 5
Kto zmienia nicki? Obrońca budżetu? Widać korzystasz z darmochy to cię boli??
vvv
2024-12-02 17:24:35
0 3
Pkygen napisz coś o podatkach a nie o nikach, chociaż wiem , że to nie jest do obronienia ale chociaż spróbuj
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
vvv
2024-12-02 13:25:20
3 10
Obnażenie hiper hipokryzji radny jazonie. Ale do rzeczy. Twórcą budżetu jest pani burmistrz ale kiedy mówi , że wpływy z podwyżki podatku będą około 500 tys zł "o ile dobrze pamiętam", to zaczynam wątpić w rzetelność tego budżetu i jego analizy. Wzrost kosztów to też dodatkowe etaty w urzędzie, nic nie wnoszący audyt, koszt obiadów, a to my musimy za to wszystko płacić.
konto usunięte
2024-12-03 07:20:38
0 0
@ vvv "a to my musimy za to wszystko płacić"
Możesz podać ile zapłaciłeś podatku na rzecz UM Limanowa w ciągu ostatnich 10 lat? Obawiam się że zero złotych.
vvv
2024-12-03 07:55:34
0 2
To byś się zdziwił ww ile zapłaciłem od trzydziestu paru lat, ale zawsze podchodzę z szacunkiem do grosza publicznego i tego oczekuje od obecnych władz miasta a nie szastanie tam gdzie to nie jest potrzebne. Na przysłowiowe dziury w drodze później nie ma złotówki już nie mówiąc o nowych potrzebnych inwestycjach
konto usunięte
2024-12-03 09:22:27
0 2
Może do urzędu skarbowego zapłaciłeś ale nie do UM Limanowa. Widać ten szacunek do publicznego grosza np na przykładzie Mój Rynek. lub przystanki na prywatnym terenie. Czy to nie Twoje inwestycje?
vvv
2024-12-03 10:19:59
1 2
Mój Rynek jest i jest pomysł na jego zagospodarowanie, ale słuchy mnie doszły , że obecnie rządzący znów zmienili zdanie jak z podatkami i wystawiają go do sprzedaży w przyszłym budżecie. O przystanek to zapytaj tego co konflikt zaognił i wykorzystał w kampanii a teraz nie wie jak go rozwiązać . Dwa miliony z naszych podatków będą przejedzone i nic z nich nie przybędzie tak jak i cała ta podwyżka podatków pójdzie na bieżące utrzymanie miasta a nie będzie pomnożona do środków zewnętrznych. I tyle ww
konto usunięte
2024-12-04 12:11:02
0 0
Ja pytałem o podatek do UM. Ty odpowiadasz nie na temat. Miałeś 10 lat na zagospodarowanie Mój Rynek a ile kosztowało jego utrzymanie prze ten okres. Pewnie nie pamiętasz. Mnie doszły słuchy że chłopy w Kasinie szykują już taczki na Ciebie
vvv
2024-12-05 08:47:53
0 1
ww a mnie dochodzą słuchy i widać to po wynikach ankiet pod ostatnimi artykułami o poczynaniach władz miasta i radnego , że jesteście na dobrym kursie w kierunku taczek. Wyścig trwa
Pokaż wiecej (5)
Odpowiedz
konto usunięte
2024-12-02 13:32:13
1 14
Mądre powiedzenie mówi punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Szkoda że większość mieszkańców uwierzyła w te wyborcze bajeczki..teraz my wszyscy za to zapłacimy a to jest dopiero początek!
Odpowiedz
byle_nie
2024-12-02 13:32:31
2 15
Cały ten komitet bliski ludziom was wykiwał. Tak po ludzku zrobili was w przysłowiowego paszteta i nie tylko. Czekam, jak to miasto klęknie, bo innej opcji nie widzę. Oj, Jazonie, my mieszkańcy pozdrawiamy cię inaczej siedzącego...
Odpowiedz
adamoo
2024-12-02 13:45:02
2 3
Może niech urzędasy po jednym ze swoich mieszkań sprzedadzą, a nie wynajmują za rzekome 900zl żeby podatków nie płacić. Kto dziś wynajmuje dwupokojowe mieszkanie 55m w centrum, po remoncie z pełnym wyposażeniem za 900zl? Cuda się zdarzają. Miłego dnia
Odpowiedz
ekologia
2024-12-02 15:04:12
0 2
„Nie chodzi o to, żeby marzyć o tym, co chciałbyś mieć, chodzi o to, co robisz z tym, co już masz.”
Muggsy Bogues
Odpowiedz
obiektyw
2024-12-02 15:55:48
0 1
W Limanowej wzrost podatku od nieruchomości o 5 %. U nas w Tymbarku podwyższono o 15% i to jest ból.
Odpowiedz
justy
2024-12-02 16:16:27
1 11
Wystarczyło nie zmieniać nic w stołówkach i 1,5 mln na plus bez podwyżki!
piki
2024-12-02 16:26:49
0 2
Dokładnie.....
Odpowiedz
FABIAN
2024-12-02 16:39:03
0 0
Pan Dariusz Mrożek przedsiębiorca posiadający firmę na terenie miasta głosuje za podniesieniem podatku sobie i swojej najbliższej rodzinie ?
Świat zwariował
Odpowiedz
bono
2024-12-02 17:31:20
1 11
Najpierw pani burmistrz i przychylni radni zwiększają koszty funkcjonowania kuchni szkolnych o przeszło 2 mln zł a teraz podnoszą argumenty , że koszty rosną i trzeba podnieś podatek. Mistrzostwo zarządzania groszem publicznym
byle_nie
2024-12-02 17:41:41
0 1
Czemu się dziwisz? Pewnie są vvv po Collegium Humanum.
Odpowiedz
Timemaster
2024-12-02 17:41:48
0 0
Podniesienie podatków o 5% czyli o inflację brzmi bardzo rozsądnie. Tak skromna nie była nowa władza w zachodniej części powiatu limanowskiego, która podniosła podatki o 7% za sprawą swojego doświadczonego samorządowca z limanowskiego importu. Ciekawe czy kwota dodatkowego wpływu zostanie właściwie zagospodarowana czy będzie przeznaczona na podwyżki dla urzędników?
Odpowiedz
Dagi
2024-12-02 18:35:15
2 8
Czyli mamy w Limanowej maksymalne stawki podatków od nieruchomości jakie określa Ministerstwo Finansów.
Przez te podwyżki miasto zyska 500 tyś , a przez decyzję burmistrzyni w sprawie stołówek miasto traci 2 mln. rocznie, jacyś geniusze przy władzy, a ludziska frajerzy niech płacą za czyjeś durne decyzje.
Odpowiedz
minor
2024-12-02 20:33:36
10 4
Skowyt przegranych nadal nie ustaje. Czepiacie się rzeczy które są wynikiem polityki rządowej. Tyle to pasuje się orientować jeżeli chce się coś sensownego napisać. Gdyby nie dopłata do posiłków w stołówkach to zapewne wiele dzieci nie skorzystało by z posiłków. Tego im żałujecie że zjedzą i będą zapewne zdrowsze i weselsze. Mściwość ludzka nie zna granic. Apel do " poległych " - wszystkie dzieci niech będą naszymi dziećmi Tak będzie bardziej po ludzku.
vvv
2024-12-02 21:34:16
0 3
Minor niech każdy będzie odpowiedzialny za swoje dzieci , a ty nie bądź taki szczodry jak ten dziad z cudzej torby co jest taki szczodry
Maj555
2024-12-02 21:54:29
0 5
Minor a o 800+ to nie pieniądz? Można za to kupić posiłki a nie samemu przechulać.. człowieku możesz nawet wszystkim sponsorować jak cię na to stać.. nas nie stać na rozrzutność i to powinna pani burmistrz wiedzieć..skoro wszystkie dzieci nasze są to dlaczego gmina wyrzeka się swoich i nie płaci?!
byle_nie
2024-12-02 22:21:30
0 3
@minior człowieku, nie rozporządzaj naszymi pieniędzmi. A polegniecie to raczej wy. Zgasisz ostatnie światło, wspomnisz moje słowa.
piki
2024-12-03 08:38:42
0 2
Jak na posiłek kogoś nie stać to dopłaca MOPS.
Pokaż wiecej (3)
Odpowiedz
Dagi
2024-12-02 21:11:59
2 7
@ minor
Ty tu nie mieszaj niegospodarności budżetem miasta przez burmistrzynię z polityką rządową
Dzieci , których rodziców nie stać na obiady, to mają darmowe, płaci za nie MOPS , GOPS.
I za dzieci z gminy, które uczęszczają do naszych szkół miejskich , a rodzice mają niskie dochody, to obiady opłaca Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, a nie MOPS.Przy wsadzie do kotła również gmina powinna dopłacić swoim dzieciom, a miasto swoim i tyle. Wsad do kotła jest w rożnych miastach, gminach zróżnicowany i ostatnio nawet do 20 zł., to zależy jak daną gminę stać .
pkygen
2024-12-02 21:54:23
1 0
Pokaz mi gminę/ miasto gdzie dzieci w szkole podstawowej badz przedszkolu (PUBLICZNYM) placa 20 zł.
Dagi
2024-12-03 06:28:11
0 0
A no np. w szkole nr.12 w Krakowie : koszt obiadów dla dzieci klas od I - do III 16.zł, stawka dla uczniów klas od IV - do VIII 18 zł, a dla dorosłych 23 zł.
pkygen
2024-12-03 07:29:28
0 0
Tak, ale czy wiesz się czym jest to spowodowane ??? Skonfrontuj swoje wiadomości z rzeczywistością....
piki
2024-12-03 09:02:43
0 0
Pkygen pokaż mi przedszkole lub szkołę w Limanowej w której 20 złotych kosztuje obiad?? Tak się składa że znam ceny bo moje dzieci uczęszczają
pkygen
2024-12-03 11:33:05
1 0
Naprawdę argumentacja godna byłych władz.
Pokaż wiecej (4)
Odpowiedz
Kolo74
2024-12-02 22:16:58
1 4
Mylą DLUG z DEFICYTEM...
jpdle ,
a może to " ficyt " - KABARET imbecyli ? !!
Fachowcy że hej !
Mają rozmach urwisyny,
piki
2024-12-03 09:06:03
0 0
A długu nie trzeba spłacać?? Nagle zniknie jak coraz bardziej będzie się miasto zadłużać. Zasada ekonomii: wpływy do budżetu powinny się równać wydatkom z budżetu. Tyle i aż tyle.
Odpowiedz
abece04
2024-12-03 09:25:28
0 9
Cała ta ekipa działa na szkodę mieszkańców. Najpierw mieszkańcom Gminy robią zniżki na posiłki, a później te pieniądze wyciągają od mieszkańców Miasta! Przecież to działania na naszą szkodę!
Czy oni teraz będą klepać każdą głupotę Pani Burmistrz?
Są też radni niby niezależni. Nie macie swojego zdania?
A stwierdzenie, że punkt widzenia zmienia się i tak dalej to jak naplucie ludziom w twarz i to niecały rok po wyborach... No ale cóż wyborcy i tak dalej zagłosują bo kupią kolejne bajeczki w przyszłości.
Czekam na jakąś wizje rozwoju miasta za te podwyżki, bo póki co nie ma zupełnie nic.
Odpowiedz
LimEL
2024-12-03 09:35:45
0 7
" Wysokość dochodów z tego podatku uzależniona jest od wysokości stawek podatkowych. " . Myślenie exelowe ;) Zwiększajcie podatki to na bank ktoś tu zainwestuje . (zresztą jak by chciał to i tak nie ma gdzie więc doimy tych co mamy ).
Radny Król: "Punkt widzenia zmienia się - przyznał." = jestem kłamcą :) Z takim "kręgosłupem " Pan Radny w polityce zrobi karierę .
Odpowiedz
darek05l
2024-12-03 10:00:19
0 5
Wszyscy tłumaczą się inflacją, a dlaczego nikt nie pomyśli o redukcji niepotrzebnych wydatków? Zgadzam się z @piki. Mieszkańcy miasta utrzymują transport i obiekty a korzystają wszyscy.
Czas przestać głosować na idiotów i nieuków.
abece04
2024-12-03 10:13:00
0 8
Obecne władze póki co robią odwrotnie. Zwiększają wydatki (np. nowe etaty, czy dopłaty mieszkańcom Gminy) a nam podwyższają podatki. Poprzednicy też podwyższali to fakt, ale faktem też jest to, że inflacja wtedy była gigantyczna i w zamian były inwestycje. Coś się działo, a obecnie wszystkie pieniądze są przejadane i w dodatku nie potrafią sfinalizować prostych remontów dróg które były zakontraktowane przez poprzedników, ale wyborcy woleli ludzi bez doświadczenia i bez jakiejkolwiek wizji czy nawet wiedzy. Jedyne co potrafią to chodzić na wszelakie uroczystości i wrzucać zdjęcia na fb a my płacimy.
psikuta
2024-12-03 11:28:19
4 1
czy poprzednicy mieli jakąś wizje rozwoju miasta? - raczej zwidy.
abece04
2024-12-03 11:40:01
0 6
Mosty, drogi, dom kultury, park, mieszkania, można mnożyć. Oczywiście wiecznie niezadowolonym się to nie podobało i woleli wybrać ludzi którzy nawet dziur nie potrafią załatać. Naprawdę obiektywizmu trochę chyba, że @psikuta ma jakiś osobisty interes aby być poplecznikiem obecnie nieudolnych? yy przepraszam rządzących..
psikuta
2024-12-03 15:04:44
3 0
Masz na myśl most pod ZUS-em, dom kultury - straszak za wielką kasę, mieszkania dla Romów które trzeba będzie rozburzyć... Obiektywnie patrząc - to obecnie wybrani nie umieją dziur załatać, a poprzednicy je łatali tylko że dziury jakie były takie nadal są.
Pokaż wiecej (3)
Odpowiedz
prawy
2024-12-03 10:52:19
0 0
to jest tzw mądrość etapu
Odpowiedz
psikuta
2024-12-03 11:09:55
6 1
Podatnik limanowski jest tak biednym finansowo podatnikiem, że gdyby nie wsparcie z budżetu centralnego dawno by już przepadł. Dlatego śmieszą mnie te wasze komentarze co do jakiegoś wpływu mieszkańców na wysokość podatków - po prostu robimy co góra karze, przy zachowaniu pozorów niezależności władz lokalnych. Podobnie jest z inwestycjami w mieście....Kasa była i jest pusta, a z pustej butelki i salomon nie poleje kolejki....
vvv
2024-12-03 12:42:40
1 3
Jak kasa ma być pełna jak się z niej wylewa bez potrzeby ponad 2 mln a wyciąga z kieszeni podatnika kolejne 500 tys zł. Nie opowiadaj, że nie ma wpływu mieszkańców bo wpływy są z podatków pracujących mieszkańców miasta i to znaczne
Dagi
2024-12-03 13:00:56
1 4
@ psikuta znasz takie powiedzenie "gdyby głupota miała skrzydła , to fruwałaby pani niczym gołębica "
psikuta
2024-12-03 13:38:01
0 0
@Dagi - gdyby mądrość miała skrzydła, pewnie latalibyśmy razem...
Pokaż wiecej (2)
Odpowiedz
Nowak11
2024-12-03 19:52:33
0 5
Trzeba będzie pomyśleć nad referendum w sprawie odwołania burmistrza Limanowej.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Niejednogłośna podwyżka podatków. “Punkt widzenia zmienia się…”"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in