Baner Baner
12°   dziś 16°   jutro
Piątek, 26 kwietnia Marzena, Klaudiusz, Maria, Marcelina, Ryszard

Pytają nawet o... wywożenie śniegu z podwórek

Opublikowano 26.01.2019 06:10:00 pan
19 11906

Jedni doceniają standard zimowego utrzymania dróg w zimie, inni dzwonią do urzędu z pretensjami. Byli nawet i tacy, którzy pytali czy gmina wywiezie śnieg z podwórka, bojąc się że po roztopach woda zaleje ich dom. - Nigdy tak nie było, zastanawiam co się zmieniło, że takie żądania są kierowania wobec nas - mówi wójt gminy Dobra, Benedykt Węgrzyn.

Podczas ostatniej sesji Rady Gminy Dobra w swoim sprawozdaniu wójt Benedykt Węgrzyn poruszył temat zimowego utrzymania dróg na terenie gminy. Wójt przypomniał, że obszar gminy został podzielony na trzy rejony, a odśnieżaniem zajmują się trzej różni wykonawcy, przy czym również warunki są bardzo różne – gdzieniegdzie śniegu jest stosunkowo niedużo, w innych miejscach sytuacja na drogach jest trudna.

Tymczasem Benedykt Węgrzyn stwierdził, że niektórzy mieszkańcy chcieliby, aby zima była widoczna jedynie w górach, ale już nie na drogach.

- Miałem nawet taki telefon od jednego z mieszkańców, który powiedział że ma za dużo śniegu na podwórku, boi się że gdy stopnieje, to zaleje mu dom i pyta, czy gmina będzie wywozić śnieg z podwórek - mówił wójt radnym na ostatniej sesji. - Nigdy tak nie było, zastanawiam co się zmieniło, że takie żądania są kierowania wobec nas.

Zobacz również:

Wójt wskazał przy tym, że jeżeli zachodzi konieczność odśnieżania dróg, to za każdy dzień trwania akcji gmina płaci ponad 12 tys. zł. - Wszystkie nasze wydatki są waszymi pieniędzmi - przypomniał mieszkańcom wójt. - Jako gmina możemy zapewnić każdy standard, ale to będzie kosztowało.

Dodał przy tym, że spotyka się także z pozytywnymi głosami na temat odśnieżania w tym sezonie. - Wiele osób docenia standard który jest utrzymany na naszych drogach - mówił wójt, dziękując pracownikom urzędu którzy koordynują akcję.

Radna z Porąbki Danuta Trzupek zauważyła, że nie ma takiej możliwości, by wykonawca był wszędzie i zaapelowała do mieszkańców, by w miarę swoich możliwości pomogli w odśnieżaniu.

- Dajmy też coś od siebie. Weźmy łopatę, zapalmy ciągnik i pomóżmy odśnieżyć – mówiła, przypominając że dawniej gmina dróg nie odśnieżała, bo robili to mieszkańcy. - Przyznam, że te telefony, które odbieramy, bywają naprawdę żenujące. Na sprawę należy patrzeć racjonalnie i po ludzku - dodała.

W poprzednich latach, gmina na zimowe utrzymanie dróg wydawała od 250 tys. do 300 tys. zł, ale zmieniono standard odśnieżania, przez co poprzednia „akca zima” kosztowała gminę 700 tys. zł. W tym roku zakłada się, koszty będą dużo większe.

Komentarze (19)

34607szczawa
2019-01-26 07:12:02
1 4
Prywatny teren to prywatna sprawa własciciela co z tym zrobi a może to szukanie wymówki jak w przypadku gm. Kamienicy?
Odpowiedz
CUDNA
2019-01-26 08:40:01
1 3
"Byli nawet i tacy, którzy pytali czy gmina wywiezie śnieg z podwórka,"
Była dawniej niewiarygodna przepowiednia która się jednak potwierdziła. MĄDRE GŁOWY BĘDĄ GŁUPIEĆ. hi,hi
Odpowiedz
wlk219
2019-01-26 08:58:23
1 8
Proszę się zastanowić nad własnym budżetem domowym jeśli wydamy wszystkie pieniądze na bieżące potrzeby / życie ponad stan to skąd weźmiemy pieniądze na na przykład - remont , budowę , wakacje , leczenie , zakup samochodu czy niespodziewane wydatki . W pewnym momencie a nawet bardzo szybko wpadniemy w takie tarapaty finansowe że będziemy nie wypłacalnymi bankrutami .
Oczywiście nikomu tego nie życzę ale takie są realia .
Wydawanie pieniędzy budżetowych też na tym polega . Powiem więcej w większości przypadków wszyscy ci którzy mają takie roszczenia odnośnie odśnieżania sami oszukują ile się da ale po pieniądze z budżetu gminy są pierwsi .
Problemem przy zimowym utrzymaniu dróg są też wąskie drogi osiedlowe , konflikty sąsiedzkie
Jeśli gmina wyda więcej pieniędzy na zimowe utrzymanie dróg to zabraknie pieniędzy na inwestycje .
Niestety społeczeństwa lokalne tego faktu nie rozumieją albo udają że tego nie wiedzą .
Odpowiedz
Papay
2019-01-26 09:29:53
6 1
Dlaczego nie.Jeżeli ten co odśnieża wpycha śnieg na podwórko a ma płacone za wywóz nadmiaru śniegu to w czym problem.Przy drodze powiatowej K1616 ciągle tak jest.Śnieg z jezdni na chodnik z chodnika na bramy wjazdy i podwórka.W specyfikacji zimowego utrzymania drogi jest napisane pryzmujemy przy krawężniku i wywozimy.Nie każdy chce mieć błoto z solą na podwórku.
Odpowiedz
kidzol
2019-01-26 10:02:10
0 3
Wlk219 nic dodać i nic ująć w Twej wypowiedzi. Anie jednego zdania nie trzeba dodawać
Odpowiedz
evrz
2019-01-26 11:23:55
2 10
Ludzie stali się zbyt bardzo wygodni ze wszystkim. „Bo im się należy, skoro ktoś za to pieniądze bierze.” Chore to co się z człowieczeństwem dzieje. Dawniej tak nie bylo, miales zawalone sniegiem drogi to brales łopate i odsniezales, a jak bylo calkiem zle to szedleś na nóżkach w zaspach. Teraz przy intensywnych opadach i zamieciach ludzie chca zeby wszystkie drogi byly caly czas czarne. No ja p....le, troche pomyślunku -,-
Odpowiedz
1obywatel
2019-01-26 11:53:29
3 2
A kiedy bedzie wywożony śnieg z chodników i z publicznych parkingów?? W gminie Kamienica, nie da sie chodzić po chodnikach., w związku z tym ludzie chodzą po jezdni!!! a to z kolei grozi niebezpieczeństwem! Chodniki i parkingi w tej gminie są bardzo zaniedbane. Nawet pod urzedem gminy i ośrodkiem zdrowia, góry śniegu, lodowisko.Od poniedziałku dzieci bedą chodzić do szkoły-ciekaw jestem w jaki sposób?, po jezdni??
Odpowiedz
andi
2019-01-26 12:07:13
0 0
Odpowiedz
WSI
2019-01-26 12:12:13
5 10
Na Gminie spoczywają pewne obowiązki z których musi się wywiązać a jednym z nich jest utrzymanie w dobrym stanie technicznym dróg Gminnych przez cały rok a co za tym idzie również ich odśnieżanie i mowa tu tylko o drogach Gminnych nie Powiatowych , Wojewódzkich czy Krajowych bo za każde odpowiada kto inny. Oczywiste również jest iż drogi prywatne są zobowiązani odśnieżać i utrzymywać w dobrym stanie technicznym ich WŁAŚCICIELE i to tylko ich decyzja jak chcą by wyglądały ich drogi ale niema tu mowy o tym by Gmina odśnieżała czy remontowała PRYWATNE DROGI !!!! ba nawet niema do tego prawa.

https://auto.dziennik.pl/aktualnosci/artykuly/372817,gmina-musi-dbac-o-dobry-stan-techniczny-zarzadzanych-drog.html

https://www.rp.pl/artykul/460065-Gminny-budzet-nie-sfinansuje-remontu-prywatnej-drogi.html

Jak wszyscy wiemy Gmina ogłasza przetarg na odśnieżanie dróg jej podległych ale ma również opcję zakupić sprzęt i również odśnieżać własne drogi i tylko czysta kalkulacja powinna o tym decydować co się bardziej gminie opłaci no oczywiście co mniej będzie kosztowało. W temacie odśnieżania dróg jest różnie bo i różne Firmy starują do Przetargu i go wygrywają więc przypuszczam iż w każdej Gminie są drogi lepiej i gorzej odśnieżone zależnie jaka Firma wygrała przetarg na dany odcinek. Odniosę się do słów :
"Radna z Porąbki Danuta Trzupek zauważyła, że nie ma takiej możliwości, by wykonawca był wszędzie i zaapelowała do mieszkańców, by w miarę swoich możliwości pomogli w odśnieżaniu."

Firma która wygrywa przetarg powinna być do tego odpowiednio przygotowana czyli mieć wystarczającą ilość sprzętu a o tym że ten sprzęt musi być sprawny chyba pisać nie muszę ??? I to właśnie na tej firmie ciąży obowiązek odśnieżania drogi bo ma za to PŁACONE !!! a nie żeby oczekiwać czegoś od mieszkańców z których PODATKÓW idą pieniądze na utrzymanie właśnie tych dróg !!! Jeżeli dana Firma sobie nie radzi to nasuwa się pytanie czy jest należycie do tego przygotowana ??? Jakim cudem wygrała przetarg ??? Wiem najniższa cena to główne kryterium ale i są tam jakieś wymogi które musi spełnić. Gmina ma wszelkie możliwości by dana Firma wywiązywała się ze swoich obowiązków a jeśli tego nie robi zawsze można unieważnić przetarg i zrobić kolejny bo wyjdzie to z pożytkiem dla Gminy jak i jej mieszkańców. Dodatkowo jeśli chodnik nie jest należycie utrzymany tzn. nie jest odśnieżony lub jest śliski a ktoś się wywróci na nim i czego nikomu nie życzę dozna uszkodzeń ciała może ubiegać się o odszkodowanie od takiej Firmy ponieważ odpowiada za utrzymanie tego chodnika , jeżeli chodzi o drogi jest tak samo tyko tam dochodzą jeszcze wypadki z udziałem pojazdów które w wyniku nienależytego odśnieżenia lub posypania drogi wpadną w poślizg i wylądują w rowie lub na czyimś ogrodzeniu itp. lub spowodują wypadek oczywiście mówię tu o jeździe z dostosowaną prędkością do panujących warunków. Dobrze wezwać Policji by zrobili notatkę która będzie jako dodatkowy dowód w sprawie , oczywiście nagrania i świadkowie to podstawa by nikt nie był tego w stanie podważyć.

https://gk24.pl/zniszczyles-auto-przez-sliska-nawierzchnie-walcz-o-odszkodowanie/ar/4531501

https://www.fakt.pl/pieniadze/finanse/kto-zaplaci-za-wypadek-na-sliskiej-drodze/kjd4mf5

http://odszkodowaniamotoryzacyjne.pl/wypadek-na-nieodsniezonej-drodze-kto-odpowiada/2016/01/19

https://muratordom.pl/prawo/porady-prawne/kiedy-za-odsniezanie-chodnika-odpowiada-wlasciciel-nieruchomosci-kiedy-gmina-aa-b74n-P8fD-GDzi.html

https://serwisy.gazetaprawna.pl/poradnik-konsumenta/artykuly/675974,zlamales-reke-na-sliskim-chodniku-mozesz-dostac-odszkodowanie.html

PAMIĘTAJMY FIRMY KTÓRE ODŚNIEŻAJĄ NIE ROBIĄ TEGO W CZYNIE SPOŁECZNYM TYLKO MAJA PŁACONE Z NASZYCH PODATKÓW A CO ZA TYM IDZIE LUDZIE MAJĄ PRAWO OD NICH WYMAGAĆ NALEŻYTEGO WYWIĄZANIA SIĘ ZE SWOICH OBOWIĄZKÓW !!!


Odpowiedz
palarz13
2019-01-26 13:05:59
0 0
jak sie ludzie nawzajem szanoja tak jest.....dzis ludzie sa tacy ze patrza zebys nie wyjechal albo zebys wpadl w zaspe ,,,,jednak nie rozumiem dlaczego drogi w Porabce w jeden dzien przez prawie cala dobe byly zasypane zaspami .nie mam ciezkiego sprzetu zeby wyjechac i odsniezyc wiec liczylem na gmine bo tam place podatek ,w tym dniu nie moglem odebrac dzieci z przedszkola
Odpowiedz
DRKidler
2019-01-26 13:28:57
0 1
Wydaje mi się że każdy mieszkaniec powinien zostać wyposażony w miotacz ognia. Wspólne wypalanie śniegu z sąsiadami dwa razy dziennie pozytywnie wpłynie na sąsiedzkie relacje i problem zostanie rozwiązany. W całości zgadzam się z komentarzem @evrz.
Odpowiedz
palarz13
2019-01-26 13:33:07
0 0
i jeszcze jedno ...ostatnio sypnelo kilka cm sniegu i plug juz jedzie,,,za 12 tys pln,,,a jak byl oczekiwany to go nie bylo...a jak by byla potrzebna pomoc karetki w tym czasie to co w tedy ?
Odpowiedz
pacho
2019-01-26 15:11:11
0 6
taki mamy klimat ze jak pada to naraz na wszystkich drogach wiec pługi naraz na wszystkich nie będą , chyba ze zapłacimy za gotowość tylu pługów ile jest dróg apotem będziemy narzekać ze wójt gminę zadłuża..... ....., dodaje plus dla @wlk219
Odpowiedz
westerly
2019-01-26 17:55:01
0 4
Mało kto wie że chodniki na drodze publicznej ma obowiązek odśnieżania, usuwać błoto, piasek właściciel przylegającej posesji to tegoż chodnika. Przestańcie płakać że nie odśnieżone tylko bierzcie się za łopaty a wiosną zA miotły.
Odpowiedz
prostozmostu
2019-01-26 19:38:21
0 0
Jeszcze jest taka kwestia że ci co wygrywają przetargi to powinni wiedzieć jak odśnieżać i jak się to robi a nie jak np na Półrzeczkach gdzie jest od początku wąsko odśnieżane i teraz ma problem bo pług się gdzie niegdzue nie mieści albo nie przepchnie już ubitego śniegu i kierowca i owszem jeździ żeby go GPS widział ale z pługiem w górze i pyta się ludzi czy są rady dojechać
Odpowiedz
prostozmostu
2019-01-26 19:46:43
0 0
Poprawiony :
Jeszcze jest taka kwestia że ci co wygrywają przetargi to powinni wiedzieć jak odśnieżać i jak się to robi a nie jak np na Półrzeczkach gdzie jest od początku zaniedbanie bo wąsko odśnieżane i teraz ma problem bo pług się gdzie niegdzie nie mieści albo nie przepchnie już ubitego śniegu i kierowca i owszem jeździ żeby go GPS widział ale z pługiem w górze bo boi się że się uszkodzi i pyta się ludzi czy da rady dojechać
Odpowiedz
Hexe
2019-01-26 22:53:30
0 0
Jeden z radnych zaproponował kiedyś, w luźnej rozmowie, że może by zrezygnować z odśnieżania, bo przecież mamy dobre samochody. No cóż, nie każdy jeździ samochodem terenowym.

A w Dobrej jest problem z odśnieżaniem, ale raczej nie gminnych dróg - te są w miarę utrzymane. Problem jest z drogami powiatowymi, gdzie najpierw nasypało śniegu, ludzie go na chodniku udeptali, a później dopiero jechał pług i miał problem, żeby udeptaną warstwę usunąć. Problem jest też na krajówce, gdzie nie ma poboczy, bo na nie jest zepchnięty śnieg z drogi. Ostatnio jechał traktor, który miał odśnieżyć pobocze - pług nad ziemią, a on kołami przerobił tylko mieszkankę śniegu i soli. Już w ogóle nie dało się iść.

Niestety w Dobrej, przy krajówce, nie wszędzie jest chodnik i są jeszcze pobocza - odpowiadając krytykom, mówiącym , że w Dobrej jest chodnik.
Odpowiedz
olala
2019-01-27 13:05:35
0 1
Hexe Dobra to nie jedyna wies ktora potrzebuje chodniki.W naszym powiecie jest masa jeszcze wsi gdzie nie ma chodnikow i jest to duze utrudnienie dla pieszych a szczegolnie dla dzieci.Dobra moze sobie poczekac na kolejne chodniki a rzadzacy niech wezma sie za wykonanie chodnikow we wsiach nalezacych do tej gminy.
Odpowiedz
nieufny
2019-01-27 18:55:55
0 4
Brawo WSI! Nic ująć, ale dodać można jeszcze wiele. Panie wójcie gminy Dobra. Obywatele pytają, a pan ma prawo odpowiadać, bo został pan wójtem z własnej, nieprzymuszonej woli! Żądania też mieszkańcy mają niewygórowane, bo trudno uznać za takie domaganie się odśnieżania. Fakt bycia wójtem wiążę się nie tylko z zatrudnianiem rodziny na państwowych stanowiskach, comiesięcznym pobieraniem pensji i dodatków do pensji ale też m.in. z obowiązkiem utrzymania przez gminę w dobrym stanie dróg należących do tej gminy i guzik mieszkańców obchodzi, jak pan to zrobi. Jeśli trzeba przy tej okazji zadłużyć gminę to trudno, bo jest to bardzo uzasadnione zadłużenie. Nadal jednak, nie odpowiedział pan na pytanie ile kosztował remont budynku urzędu gminy, czy z tytułu tego remontu zadłużono gminę i komu potrzebne były marmurowe posadzki i wykwintne gabinety, skoro stary budynek był w doskonałym stanie. Ile etatów przybyło w gminie w trakcie pana urzędowania? Jak wysokie są diety radnych gminy? To wszystko pieniądze podatników, ale niekoniecznie dobrze wydane, w przeciwieństwie do kosztów odśnieżania. Do radnej z Porąbki, pani Danuty Trzupek. Pani radna. Firmy odśnieżające gminę pobierają za swoja pracę bardzo wysokie wynagrodzenie i powinny odśnieżać dzień i noc, jeśli jest taka potrzeba. Skoro jednak pani uważa inaczej, to proszę łopatę do ręki albo wyprowadzić własny traktor i odśnieżać, ale wara od pouczania mieszkańców, bo nie za to pobiera pani dietę!
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Pytają nawet o... wywożenie śniegu z podwórek"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in