20°   dziś 23°   jutro
Niedziela, 28 kwietnia Paweł, Waleria, Ludwik, Piotr, Bogna, Witalis

Dawna ubecka katownia zostanie rozebrana? Wraca sprawa “Pałacyku pod pszczółką”

Opublikowano 02.03.2024 06:30:00 Zaktualizowano 03.03.2024 09:44:11 pan
66 16806

Limanowa. Po wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego, jaki zapadł pod koniec ubiegłego roku, Starostwo Powiatowe w Limanowej będzie ponownie rozpatrywać wniosek o pozwolenie na rozbiórkę “Pałacyku pod pszczółką” - wiekowego, charakterystycznego budynku w centrum Limanowej, który w PRL był komunistyczną katownią.

Jak ustaliliśmy, 16 lutego do Starostwa Powiatowego w Limanowej wpłynęło pismo Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie, przekazujące wyrok NSA z listopada ubiegłego roku. Orzeczenie uchyla zaskarżony wyrok WSA w Krakowie z marca 2022 roku, decyzję Wojewody Małopolskiego oraz poprzedzającą ją decyzję starostwa jako organu I instancji z maja 2021 roku, odmawiającą udzielenia pozwolenia na rozbiórkę “budynku usługowego” przy ul. Matki Boskiej Bolesnej w Limanowej. 

Wobec powyższego zgodnie z obowiązującymi przepisami tutejszy organ zobligowany jest do przeprowadzenia ponownego postępowania administracyjnego - odpowiada na nasze pytania Starostwo Powiatowe w Limanowej. 

Przypomnijmy, że charakterystyczny budynek jeszcze kilka lat temu należał do lokalnej instytucji finansowej - Banku Spółdzielczego w Limanowej. Wraz z końcem 2019 roku obiekt zmienił właściciela – bank sprzedał swoją dawną siedzibę, a właścicielem stała się miejscowa spółka BIS Holding. Wraz z informacją o sprzedaży, pojawiły się pogłoski o rychłej rozbiórce. 

Decyzja ta jest jedną z opcji, jakie są przez nas analizowane, jednak wymagają one dalszej oceny, a już w żadnym wypadku nie można stwierdzić, że cokolwiek w tym kierunku zostało postanowione – tak spółka odpowiedziała wówczas na nasze pytania.

Zobacz również:

Dziś wspólnicy w komentarzu, który przesłali za pośrednictwem radcy prawnego, podkreślają, iż mają pełne prawo, by dysponować swoją własnością według własnego uznania i planów inwestycyjnych, a plany te “ewoluują wraz z upływem czasu jak i sytuacją rynkową”. 

Wspólnicy BiS Holding S.C. w 2019 r. nabyli zgodnie z prawem budynek położony przy ul. M.B.Bolesnej 15 w Limanowej. Jako podmioty prywatne mają oni konstytucyjne prawo, w granicach obowiązujących przepisów prawa, by dysponować swoją własnością według własnego uznania i planów inwestycyjnych. Plany te ewoluują wraz z upływem czasu jak i sytuacją rynkową. Wspólnicy są otwarci na różne możliwości. Podkreślenia wymaga fakt, że na etapie zakupu jak i obecnie budynek ten nie był i nie jest wpisany do rejestru zabytków jak też nie był i nie jest wpisany do miejskiej ewidencji zabytków dla Miasta Limanowa. Wszelkie działania wspólników BiS Holding S.C. jako właścicieli nieruchomości położonej przy ul. M.B.Bolesnej 15 w Limanowej są zgodne z prawem co potwierdził wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który uchylił wszystkie orzeczenia niższych instancji. Wspólnicy BiS Holding S.C. od kilku lat na  skutek cudzych działań nie mających podstawy prawnej ponoszą wymierzalną szkodę i borykają się z licznymi utrudnieniami - czytamy w oświadczeniu. 

Wiekowy budynek przy ul. Matki Boskiej Bolesnej nr 15 w Limanowej, według historyka Karola Wojtasa jest jednym z najstarszych murowanych budynków w Limanowej – powstał wcześniej, niż zabytkowa limanowska bazylika. Pałacyk zbudowano na początku XX w. jako siedzibę Towarzystwa Zaliczkowego i Ochrony Własności Ziemskiej, którego tradycję kontynuuje Bank Spółdzielczy w Limanowej.

Ten budynek to wyraz ambicji limanowian sprzed ponad stu lat. Ci ludzie, tworzący wówczas towarzystwo zaliczkowe, chcieli zbudować reprezentacyjny gmach wyróżniający się na tle biednej zabudowy parterowej i posiadający cechy polskiej architektury. Obok Pałacyku odbywało się też wiele wydarzeń społecznych i patriotycznych. To było bardzo ważne miejsce dla Limanowej - opowiada nam historyk i regionalista Karol Wojtas. 

W czasie okupacji w budynku stacjonowała niemiecka żandarmeria. Zimą 1945 roku została tam ulokowana siedziba Powiatowego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego w Limanowej. To z tym okresem związana jest najbardziej tragiczna karta w długiej historii budynku. 

Trzecie pokolenie przegrywa w tym momencie z komunizmem, wczoraj przedstawiciele władz stali na kwaterze wojskowej, w której są pogrzebani ubecy, leżąc obok swoich ofiar. To opluwanie pamięci ludzi, którzy walczyli o wolność. A współcześni, milcząc, pozwalają na wymazywanie tragicznej pamięci o ich przodkach - komentuje w rozmowie z nami Paweł Zastrzeżyński, reżyser i publicysta, który od lat stara się odkrywać wstrząsającą przeszłość tego miejsca.

Wiadomo, że na terenie nieruchomości dokonywano pochówków osób zabitych przez służby bezpieczeństwa. 17 kwietnia 1945 roku w strzelaninie, która wywiązała się podczas uwalniania aresztowanych akowców, zginęli Antoni Mruk „Guzik” i Franciszek Miśkowiec „Wacek”. Jak pisał dr hab. Tomasz Jan Biedroń, prof. Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, „zwłoki ich ubowcy zakopali na podwórzu więziennym”.

Na terenie Pałacyku pod Pszczółką dochodziło do wielu zbrodni. Wojciech Dębski „Bicz” aresztowany i oskarżony o współudział w opisanym powyżej odbiciu więźniów, został w celi limanowskiej „bezpieki” zamordowany (oficjalnie w nocy z 18/19 kwietnia 1945 roku powiesił się na pasku). Obecnie szczątki limanowskich „wyklętych” są pochowane we wspólnej mogile na kwaterze wojskowej cmentarza parafialnego w Limanowej.

Udokumentowane są też relacje z torturowania więźniów politycznych, o czym przypominaliśmy w miniony czwartek, dzień przed Narodowym Dniem Pamięci Żołnierzy Wyklętych, gdy przy wejściu do budynku ktoś złożył wiązankę kwiatów z wymowną dedykacją: “Zamordowanym…”.

Okrutnie bił mnie Koza. Polecał mi siadać na podłodze, nogi włożyć na stołek, ty sk****synu będziesz mówił, czy nie – takie pytania zadawał i bił prętem żelaznym po piętach. Gdy w czerwcu 1947 r. wyszedłem z więzienia to nie mogłem dalej chodzić (…). Był to potężny ból, ale nie zostawiał trwałych śladów fizycznych, natomiast wróciłem zrujnowany psychicznie. Wszystko to zapamiętałem całe życie i do dziś to pamiętam (…) - to fragment zeznań, które ofiara komunistycznej zbrodni złożyła współcześnie, w procesie przeciwko limanowskiemu katowi UB, który został umorzony w 2015 r., gdy oskarżony zmarł. 

Sześć wstrząsających relacji ofiar komunistycznych zbrodni oraz członków ich rodzin przedstawialiśmy TUTAJ.

Czy uważasz, że budynek powinien zostać rozebrany?

TAK NIE
Dziękujemy za oddanie głosu !
TAK: 173 NIE: 359

Komentarze (66)

malarz
2024-03-02 06:38:08
4 0
zapyziała mieścina bez przeszłości i bez przyszłości
limanueva
2024-03-02 11:09:39
0 2
nie ma dla kapitału żadnych wartości, poza większym kapitałem.
Odpowiedz
malarz
2024-03-02 07:06:44
2 2
czeka nas pewno następny koszmar nawiedzonego architekta
AdamKnight
2024-03-02 11:24:00
0 1
A niechby nawet perełka architektoniczna powstała, to nie ma usprawiedliwienia dla takiego traktowania (wyburzania) obiektów historycznych.
minor
2024-03-03 10:23:51
0 0
@AdamKniht
Nadzieja w przyszłym burmistrzu bez jakichkolwiek zobowiązań. Na pewno jest to obiekt i miejsce do uratowania Pomoc pp. Zastrzeżyńskiego i Wojtasa a może i BS bo to kontynuator tradycji wspomoże jego działanie.
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
zabawny
2024-03-02 07:34:09
1 5
"od kilku lat na skutek cudzych działań nie mających podstawy prawnej ponoszą wymierzalną szkodę"
Kto teraz będzie musiał zadość uczynić poszkodowanym finansowo , URZĘDNICY czy niewinni PODATNICY ? .
Czy będzie ekshumacja w piwnicach i nieczynnym szambie ? .
Odpowiedz
straznik5
2024-03-02 08:53:26
0 16
Obiekt historyczny i symboliczny, absolutnie nie powinien być rozebrany. Wspólnicy BIS Holding SC wiedzieli co nabywają. Muszą być pewne granice i tereny, na które ludzka chciwość nie powinna się wpychać.
Odpowiedz
Grzes83457
2024-03-02 09:32:27
0 7
Panie Bieda i panie Lis ja wiem że wyłożył iście nie małą kasę jestecie związani z Limanową od urodzenia czy na pewno chcecie to zburzyć. Pieniądze to nie wszystko może jest jakieś inne wyjście. Proponował bym wspulnymi siłami odkupienie tego budynku. Samorządy fimy limanowskiego i my mieszkańcy na pewno to zrobimy. Wierzę że tego nie pozwolimy zburzyć pokolenia nie wybaczył by nam tego.
Tusik
2024-03-02 12:16:45
0 2
Grzesiek, popieram. Tutaj musi byc min. jakas tablica informqcyjna. Teraz tam ktos kwiaty na 1 marca zlozyl i to jest bardzo wazne miejsce dla nas, aby upamietniac tych wszystkich Polaków torturowanych i którzy zgineli od ich oprawców.
Hiena
2024-03-02 15:37:00
1 1
@Tusik, w różnych miastach ginęli ludzie czy to za okupacji czy za komuny, Warszawa w skutek idiotycznych decyzji cała pokryta była zwłokami i co, w związku z tym miała stać się zbiorową mogiłą i być nie odbudowana. Budynek od lat niszczał, nagle komuś przyszło do głowy kreowanie wątpliwych bohaterów na zbawców i robienie kariery przez nekrocelebrytów. Czy ktoś chce czy nie jest to obecnie własność prywatna, tak jak kiedyś Holendrzy kupili Manhattan od indian za koraliki i paciorki, budując następnie na kościach ich przodków,tak równia mieścina Limanowa ma w historii różne miejsca jak teren dawnego getta, jabłoniec czy sporną Pszczôłkę.
ciekawy
2024-03-03 12:44:25
0 0
Hiena boisz się prawdy dlatego tak wybielasz limanowskich sbkow,ormoców itp a zwalczasz ich ofiary???
Pokaż wiecej (2)
Odpowiedz
coco
2024-03-02 10:35:26
0 3
Ameryka nie byłaby Ameryką gdyby nie prywatny sponsoring, przykład słynna Carnegie Hall budowa gmachu rozpoczęła się 13 maja 1890 roku. zainicjował Andrew Carnegie była własnością rodziny. Sprzedana aby uzyskać ziemię pod komercyjny drapacz chmur. Protesty artystów pod przewodnictwem Isaaca Sterna zmusiły miasto do wykupienia za 5 mln dolarów gmachu i utworzenia w maju 1960 roku organizacji non-profit: Carnegie Hall Corporation. Czy Limanowej i inwestorów nie jest stać na pałac pod pszczółką ?. Problem z ludźmi którzy współcześnie się wzbogacili polega na braku wrażliwości na przeszłość. Inwestorzy nie pozostaną w pamięci ludzi za 100 lat z powodu projektowanego przedsięwzięcia ale pozostaliby poprzez zachowania zabytku naszej wspólnej przeszłości. Bank nie powinien był sprzedawać , miasto albo powiat powinien był wykupić.
Odpowiedz
peres
2024-03-02 10:57:09
2 0
Nie rozumiem lamentu przeciwników rozbiórki budynku. I nie utożsamiam się tutaj ze zwolennikami czy przeciwnikami rozbiórki. Jednakże na logikę, czy właściciel budynku ma się ograniczać ze swoją decyzją na podstawie kilku przeciwnych komentarzy? Gdzie byli ci przeciwnicy, jak też sprzedający obiekt, czy włodarze miasto, kiedy budynek oddano do sprzedaży? Trzeba było myśleć i działać zanim budynek oddano do sprzedaży. A teraz właściciel ma prawo zrobić z nim co zechce, w granicach na które pozwalają mu prawo i plany inwestycyjne. Czy to mi się podoba czy nie, jest to zgodne z prawem i muszę to akceptując. Kropka.
AdamKnight
2024-03-02 11:20:08
1 2
Nikt nie wiedział, że budynek, który był na sprzedaż, pójdzie do rozbiórki. Mnie przykładowo wydawało się oczywiste, że normalnemu człowiekowi nawet przez myśl nie przejdzie wyburzenie tak wyjątkowego obiektu.

Faktycznie teraz jest już trochę za późno, ale może nie... Może jeszcze da się coś zrobić? Póki budynek stoi, jest nadzieja.
Odpowiedz
peres
2024-03-02 10:59:07
1 0
I prośba do portalu, aby coś zrobić z komentarzami Pani Grażynki, bo znów nam odjechała na boczny tor.
minor
2024-03-03 10:08:59
0 0
@peres
pilnuj swoich treści. Jak nie znasz historii tego poniekąd "świętego " miejsca opatrzonego cierpieniem, katorgami więźniów politycznych, którzy walczyli o wolną Polskę a do tego najstarszego budynku w mieście bo starszy od Bazyliki to poczytaj coś z historii Jęki katowanych są nie do wyeliminowania w podziemnych katowniach i będą towarzyszyć tam zawsze. Bodaj by nie powróciły ze zdwojoną siłą na co muszą uważać nabywcy bo nigdy nie wiadomo co człowieka czeka.To tyle advocem. Pozdrawiam
Odpowiedz
AdamKnight
2024-03-02 11:11:27
0 4
Ile miasto Limanowa ma takich ładnych, wiekowych budynków (i to jeszcze z niebanalną historią)?

Przypomnę: prawie w ogóle.

Więc co najlepiej zrobić? Zburzyć, żeby było ich jeszcze mniej!
ciekawy
2024-03-02 21:12:18
0 1
Bwkówka gdzie Burmistrz zakwaterował Cyganów aby dokonali zniszcenia tego obiektu.
MBF
2024-03-02 23:56:08
0 1
@ciekawy ...podaj z imienia i nazwiska Burmistrza, którego masz na myśli. Może Ci rzekomi Cyganie zamieszkują tam dłużej niż Ty masz lat?
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
malarz
2024-03-02 12:35:24
1 5
kiedyś był urok galicyjskiego miasteczka a teraz kurs na nowobogackie budy odpustowe
urzedas
2024-03-02 13:14:12
0 0
"jest taki powiedzenie widziały gały co brały"O historii tego budynku mówi się od dawna najpierw potajemnie a od 1990r. mówi się jawnie..Radziłbym dobrze się zastanowić i zmienić plany
Odpowiedz
Dagi
2024-03-02 14:01:02
2 0
staznik5 Cyt." Obiekt historyczny i symboliczny" Może wytłumacz dlaczego przez dziesiątki lat nie został wpisany do rejestru zabytków?, właśnie wspólnicy o tym wiedzieli i na czym ta chciwość ma polegać?
straznik5
2024-03-02 17:40:29
0 1
Dagi kto miła zadbać o wpis do rejestru zabytków? UB, członkowie PZPR, dzieci oprawców. Wniosek rodzin pomordowanych byłby bez Sans. Dagi zastanów się nim coś napiszesz.
Dagi
2024-03-02 20:02:48
0 1
Czy według Ciebie do 2019 roku cały czas było UB i PZPR? Pozostawiam Tobie do przemyślenia.
ciekawy
2024-03-02 21:14:12
0 0
było i nadal sa i zyja te szuje.
FABIAN
2024-03-04 09:46:12
0 0
Widziały gały co brały ? No to brały ,czystą działkę :)
Pokaż wiecej (3)
Odpowiedz
Dagi
2024-03-02 14:31:58
1 1
Nikt nie kupił tego potajemnie, dlaczego wówczas np. IPN, Dziedzictwo kulturowe czy tez inne instytucje nie przystąpiły do wykupu" Nagle gdy budynek został sprzedany , to uruchomiła się lawina artykułów, bo winni wszystkiemu są wspólnicy. Nabywcy podkreślają w swoim oświadczeniu , że są otwarci na różne możliwości, mija 5 lat, czy ktokolwiek zwrócił się do wspólników o odsprzedaż tego Pałacyku?. każdy rozumne wie , iż koszt to nie tylko zakup.
AdamKnight
2024-03-02 15:49:15
0 2
To znaczy owi wspólnicy będą winni dopiero w momencie, kiedy faktycznie budynek wyburzą. Na razie jeszcze są spoko. Oczywiście, jeśli budynek wyburzą, zrobią to legalnie i w świetle prawa będą w porządku. Mało tego, jest spora część ludzi, dla których również to będzie w porządku. Są po prostu ludzie, którzy chcą mieć parówki na śniadanie, a reszta ich nie obchodzi (tak, wiem, mocno upraszczam). Więc o jakiej ja winie mówię? W przyszłości na pewno będzie się mówiło o tym, jaki wcześniej stał tu budynek i że w wyniku zaniedbań (brak wcześniejszego wpisu do rejestru zabytków) oraz prywatnych interesów budynku już nie ma. Będzie się pokazywało zdjęcia, podobnie jak teraz pokazuje się zdjęcia dawnej stacji PKP czy dworu w Mordarce. Wiadomo kto sprawił, że nie ma stacji PKP i nie ma dworu w Mordarce. W przypadku "pałacyku" będzie można wskazać bardziej konkretne osoby.
Odpowiedz
Hiena
2024-03-02 14:54:00
1 1
Sprawa jest banalnie prosta, skoro budynek nie figuruje w rejestrze zabytków, to może z nim właściciel zrobić co zechce. A pan reżyser zamiast pisać hołd do Beaty Szydło mógł złożyć wniosek o wpis pałacyku do rejestru zabytków. Niestety próba zrobienia kariery czy to na garbie premier Szydło, murach pałacyku, wątpliwej,,reżyserce" czy też montażu domofonów przez pana Pawła okazała się jak wszystko fiaskiem skazanym na porażkę. Tak właśnie wygląda działanie oszołomów, biją pianę, która opada odkrywając ich nieudolność. A właścicielowi można jedynie pogratulować, że posiada kapitał, który chce zainwestować w tej smutnej dziurze jaką jest Limanowa. Wszystko na świecie stoi na czyichś kościach nawet kaplica czaszek w Czermnej...
ciekawy
2024-03-02 21:17:14
0 1
Nie bardzo bo ci co kupili ten budynek wiedzieli co kupują a ponadto umowie tej powinny przyjżeć sie służby specjalne bo śmierdzi tutaj korupcja na dużą skalę
Odpowiedz
adamoo
2024-03-02 14:59:56
1 1
Bieda, Biedzie wszystko załatwi. Najlepiej zaorać limanową i problem z głowy. Staremu komuchowi w oczy kole więc wyburzyć.
Odpowiedz
Dagi
2024-03-02 15:40:54
2 0
I jeszcze jedno, gdyby budynek nadawał się do remontu,modernizacji, to wspólnicy nie występowali by o zezwolenie na rozbiórkę. Trochę upłynie czasu a problem sam się rozwiąże , bo Pałacyk się poprostu zawali.
ciekawy
2024-03-02 21:18:55
0 2
bo to jest celowa robota aby zniszcyć pamięć o tej czerwonej katowni.
Odpowiedz
Dagi
2024-03-02 15:44:13
1 0
@ adamo o jakim załatwianiu piszesz ,i o jakim starym komuchu? Radzę zważaj na słowa.
Odpowiedz
AdamKnight
2024-03-02 15:51:29
0 2
Niektórzy nie rozumieją. Ale co by było, gdyby znalazł się bogaty inwestor, wykupił Wawel w Krakowie i postanowił go rozburzyć? Jakie by były argumenty? Nie wolno, bo jest w rejestrze zabytków? Czy może po prostu każdy zdawałby sobie sprawę z wyjątkowości Wawelu i niezależnie od takiego czy innego rejestru starałby się, aby Wawel pozostał nietknięty?

Wiadomo, Wawel a "Pałacyk pod pszczółką" to całkowicie inny kaliber, ale chodzi o istotę.
Hiena
2024-03-02 16:04:27
0 0
Rejestr zabytków jest kluczowy nie właściciel...
AdamKnight
2024-03-02 16:32:51
0 0
Ok, prywatny inwestor, czy miasto - nie ma to znaczenia, wiadomo. Może nieprecyzyjnie się wyraziłem. Chodziło mi o to, że sam rejestr zabytków nie jest wystarczający w kwestii oceny działania inwestora, nie jest wyrocznią. Prawdopodobnie jest mnóstwo budynków, które nie zostały wpisane do rejestru, a zgodzilibyśmy się, że nie powinno się ich wyburzać.
ciekawy
2024-03-03 12:42:44
0 0
a jak cmentarz nie jest w rejestrze zabytków to mozna go zaorać?
Pokaż wiecej (2)
Odpowiedz
Dagi
2024-03-02 16:43:43
1 0
AdamKnight Budynek nie nadaje się do remontu, , odpowiedz i co dalej..
AdamKnight
2024-03-02 18:23:06
0 3
Nie wierzę, że nie nadaje się do remontu. Drewniane, częściowo zgrzybiałe budynki się remontuje, a tu przecież murowany. Co mu dolega? Nie jestem jakimś ekspertem, żeby po wyglądzie zewnętrznym oceniać jego stan, ale w skrajnych przypadkach zostawia się nawet samą elewację frontową i "dokleja" nowy budynek.

Nie mówię, żeby go nie ruszać i zalać formaliną. Jestem przeciwnikiem rozbiórki.
Dagi
2024-03-02 18:59:40
0 0
Więc nic tu mądrego nie wniosłeś , jak piszesz ekspertem nie jesteś tylko przeciwnikiem rozbiórki , dalej podtrzymuję pytanie,.że budynek nie nadaje się do remontu i co dalej podpowiadajcie rozwiązania
AdamKnight
2024-03-02 20:43:17
0 0
Żeby znaleźć rozwiązanie, podstawowe pytanie jest takie: z jakiego powodu budynek nie nadaje się do remontu?
ciekawy
2024-03-02 21:21:18
0 0
Dagi nie nadaje się do remontu? przecież to XXIw i wszystko da się wyremontować, zatrzymałeś sie w XIX W???
coco
2024-03-03 04:10:29
0 0
Oczywiście ,że się nadaje do remontu. Wcale nie jest w takim złym stanie.
minor
2024-03-03 10:30:10
0 0
@dagi
co to za " expert " z ciebie, .byłeś chociaż w tym budynku i jego pomieszczeniach ?
Pokaż wiecej (5)
Odpowiedz
mnimitz
2024-03-02 20:12:17
0 4
nie nadaje sie do remontu????
większej bzdury nie słyszałem
owszem zgodzę się... nie nadaje się do remontu po którym w środku będzie kolejna biedronka albo inny badziew...
to fakt
Odpowiedz
pikaap77
2024-03-02 20:24:10
0 2
Ja wierzę w mądrość i doświadczenie seniorów Pana Biedę i Lisa.
To że dzisiaj są w tym miejscu i to co posiadają oni i ich dzieci mogą zawdzięczać nie tylko swojemu fartowi , pracowitości , mądrości w podejmowaniu trafnych decyzji biznesowych ale przede wszystkim temu że zmienił się ustrój polityczny w Polsce.
Dzisiaj tacy mądrzy ludzie mogą zakładać swoje biznesy i nikt nie będzie z nimi walczył, tępił, prześladował i nacjonalizował.
Ci którzy w tym budynku zostali zakatowani , pozbawieni zdrowia o taką właśnie Polskę
walczyli.
Mam taką nadzieję i wierzę w to mocno że ten budynek zostanie jak pomnik tym którzy oddali to co najdroższe, życie.
Kolo74
2024-03-02 20:34:06
0 0
Oby tak było...
Odpowiedz
ciekawy
2024-03-02 21:23:37
0 3
wrócił PRL -bis dlatego treba zacierać miejsca zbrodni komunistycznych i to jest cała zagadka w tej sprawie.
AdamKnight
2024-03-02 21:29:53
1 0
Proszę, nie dorabiajmy bzdurnych teorii!
Odpowiedz
dziadowski
2024-03-02 21:50:52
0 2
Dziwne, że Wojewódzki Konserwator Zabytków jeszcze nie zdążył wtrącić swoich trzech groszy. Udało mu się skutecznie zablokować remont hotelu Krakovia w Krakowie, i przy okazji wysadzić z siodła senatora Koguta, udało mu się pomóc doprowadzić do całkowitej ruiny budynki zaplecza Dworu Marsów w Limanowej a o zabytkowym Pałacyku pod Pszczółką jakoś udaje mu się skutecznie nie słyszeć
Odpowiedz
Dagi
2024-03-02 22:32:58
0 1
@ pikaap77 Masz rację zmienił się ustrój polityczny w Polsce i żadne instytucje wyższego czy też niższego szczebla nie zdecydowały się na wykup tego budynku, a teraz prywatni właściciele mają go zostawić jako pomnik, tylko jak on długo w tym stanie postoi? , wybaczcie ale w jakim państwie my żyjemy, kto o takie sprawy powinien zadbać.
Odpowiedz
Dagi
2024-03-02 22:41:27
0 0
@ pikaap77 Masz rację zmienił się ustrój polityczny w Polsce i żadne instytucje wyższego czy też niższego szczebla nie zdecydowały się na zakup tego budynku, a teraz prywatni właściciele mają go zostawić jako pomnik , tylko jak on długo w tym stanie postoi, wybaczcie ale w jakim państwie my żyjemy, kto o taki sprawy powinien zadbać.
Odpowiedz
pikador
2024-03-02 23:28:40
0 1
Jak prywatny właściciel chciał na swojej polanie postawić budynek to media, władze lokalne, miłośnicy pieszych wędrówek i popijania piwka na polanie podnieśli wielkie protesty w obronie widoczków, przyrody… Teraz mowa o pamięci obrońców ojczyzny pomordowanych i katowanych przez UB. Mowa o budynku o wartości historycznej, który powinien być (tak mi się wydaje) pod opieką konserwatora zabytków lub/i IPN i powinien być miejscem pamięci, muzeum upamiętniającym czasy słusznie minione i ludzi którzy walczyli o wolną Polskę z czerwonymi oprawcami, stracili i poświęcili dla Polski zdrowie i życie. Wielkim błędem jest to ze władze samorządowe i państwowe dopuściły do sprzedaży tego obiektu. Teraz sytuacja jest niewątpliwie skomplikowana. Ciekawe jak się zakończy.
coco
2024-03-03 04:16:40
0 0
Do rejestru wpisuje się zabytek nieruchomy na podstawie decyzji wydanej przez wojewódzkiego konserwatora zabytków z urzędu bądź na wniosek właściciela zabytku nieruchomego lub użytkownika wieczystego gruntu, na którym znajduje się zabytek nieruchomy. Cracowie zrobiono zabytkiem chyba już po sprzedaży. Została odkupiona. Inna sprawa jak z hotelu zrobią muzeum. Mistrzostwo świata.
Odpowiedz
ogonek
2024-03-02 23:37:45
0 2
Powiem wzrost, panowie robimy remoncie. Inaczej macie problem. To jest " pomnik " historii naszej ziemi.
Proszę o tym pamiętać.
Dagi
2024-03-03 11:18:25
1 0
Zastraszasz właścicieli ?, wydajesz rozkaz? Zastanów się co piszesz i do kogo?
Odpowiedz
pikaap77
2024-03-03 07:37:04
0 0
@Dagi jestem pewien że właściciele budynku
przy wsparciu mecenatu państwowego odpowiedzialnego za takie obiekty uczynią
z tego pałacyku pomnik naszej tragicznej lokalnej historii choćby w niewielkiej części budynku.
I jeszcze jedno, niech komentujący nie posądzają właścicieli budynku i ich najbliższych o pazerność i lewacką przeszłość
bo jest to bardzo nie na miejscu.
ciekawy
2024-03-03 12:47:30
0 1
ciekawe za ile nabyli ten teren i czy w palnie nie było postawienie budynku na wynajem, przecież kasa ponad wszystko?
FABIAN
2024-03-04 09:49:47
0 0
To Ci odpowiem .chyba 3 miliony polskich złotych . Dużo , mało , chciwi ?, kasa ponad wszystko ?
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
Niespodzianka
2024-03-03 10:17:33
0 0
Niespodzianka
2024-03-0309:08:39
00
Niespodzianka
2024-03-0207:51:19
00
Po raz pierwszy popatrzmy na sprawę z prawdziwego obrazu . Jaki wpływ na duchowość czyli nieśmiertelność ma ta sprawa? MIEJSCA KAŹNI oraz lichwy mają skumulowaną bardzo złą energię więc dla dobra wszystkich człeków( ludzi) nie powinno się robić i mieszać obecnych wydarzeń z retrospekcją wysuniętą na pierwszy plan przed obecnymi czasami. W taki sposób obce rasy chcą powrócić do poprzedniego tysiąclecia , aby uniknąć konsekwencji swoich antyludzkich działań. Miejsca kaźni w tym zrozumieniu nie powinno być kultowanie a wraz z nimi przywoływane cierpienia tamtych ludzi., podobnie powinny zniknąć z przestrzeni wszystkie obozy , miejsca ludobójstw. Taka jest PRAWDA , a z nią nie dyskutuje się.
Materiały w tym temacie: Pierwszy o kreacji czyli tworzeniu rzeczywistości poprzez obrazy w tym te przywoływane w mediach na skalę masowego odbioru:
Odpowiedz
Niespodzianka
2024-03-03 10:18:29
0 0
https://www.youtube.com/watch?v=fwkaDvwaA-M&ab_channel=MocnyEgregor
Niespodzianka
2024-03-0309:09:39
00
Niespodzianka
2024-03-0207:54:53
00
Tutaj z kolei o beneficjentach tych wydarzeń w odwróconej chronologii oraz o ich interesach związanych ze zniewoleniem i wykorzystywaniem ludzi:
https://www.youtube.com/watch?v=B08JeOyJQn8&t=36s&ab_channel=MocnyEgregor

Każdy robi jak uważa za słuszne, ja bronię swojej DUCHOWOŚCI i zależy mi na tym aby inne człeki będący w energetycznej jedności ze mną, ze wszystkimi nie byli okłamywani.
Czuj duch .
Odpowiedz
Niespodzianka
2024-03-03 10:19:56
0 0
Niespodzianka
2024-03-0309:12:41
00
@Grzes83457 Niespodzianka
2024-03-0209:47:39
00
Czy możesz wypowiadać się w imieniu wszystkich? W kogo imieniu wypowiadasz się ? Nam człekom jest zbędna energia cierpienia . Ona nikomu i niczemu dobremu nie służy My człeki ( ludzie) We the people ;-) jesteśmy ŹRÓDŁEM ŻYCIA. stąd też kulty ŚMIERCI są zaprzeczeniem życia, nieśmiertelności jakimi są nasze boskie cząstki, duch.
Stąd jako reprezentantka ludzi ...............
dodaję to : Stąd jako reprezentantka ludzi mówię to powinno być zburzone z odpowiednim odszkodowaniem dla właścicieli tego budynku .
Odpowiedz
Niespodzianka
2024-03-03 10:25:30
0 0
Niespodzianka
2024-03-0309:15:08
00
Niespodzianka
2024-03-0210:05:28
00
Będąc precyzyjna nie mam nic przeciwko burzeniu miejsc ogromnych ludzkich cierpień, złej energii niszczenia tam nagromadzonej bo jest to kult śmierci. Kasuję poprzednie stwierdzenie o wybaczaniu , gdyż nigdy nie wybaczę tym, którzy namawiali do brania ludobójczych szczepionek. Tym bardziej nigdy takich nie przeproszę , bo wybaczanie , przepraszanie potencjalnych LUDOBÓJCÓW jest niczym innym jak energetycznym zwolnieniem ich od odpowiedzialności za niegodziwe czyny i zrzucenie tej odpowiedzialności na siebie. Dlatego też wszelkie tzw. "wyroki" firm handlowych zarejestrowanych pod nazwami "sąd" , " sądy" zmuszające ludzi do przeprosin niegodziwców i ich publikacja wbrew wiedzy i zgody człeka , którego chciano wbrew jego/ jej woli zmusić do takich przeprosin=wybaczenia nie ma żadnej mocy .
Odpowiedz
Niespodzianka
2024-03-03 10:26:48
0 0
Niespodzianka
2024-03-0309:16:42
00
Niespodzianka
2024-03-0210:15:10
00
Nie ma żadnej mocy karmicznej i jest to wyrok samounicestwienia dla potencjalnych przestępców podszywających się pode mnie , którzy dopuścili się takiego kłamstwa i chęci złamania ludzkiej wolnej woli. , bo ich kłamstwo zostało ujawnione i trzykrotnie zanegowane przez kobietę pod której to tożsamość czyli mnie Grażynę Hayes . Śmieją się Ci OBCY, że będą kosić ludzi jak trawę(zielony kolor czcionki) . O naprawdę? Poprzez takie czyny oni sami siebie koszą. Dlatego drogi komentujący @ Grzes83457 zanim napiszesz coś o wybaczeniu lub nie musisz wiedzieć kto jest kim i jakie czyny go obciążają. To tak dla Twojego dobra oraz wszystkich czytelników mamionych obroną zlej energii cierpienia i kultu śmierci.
Odpowiedz
Niespodzianka
2024-03-03 10:29:41
0 0
Niespodzianka
2024-03-0309:18:51
00
Niespodzianka
2024-03-0210:22:24
00
Nie ma żadnej mocy karmicznej i jest to wyrok samounicestwienia dla potencjalnych przestępców podszywających się pode mnie , którzy dopuścili się takiego kłamstwa i chęci złamania ludzkiej wolnej woli. , bo ich kłamstwo zostało ujawnione i trzykrotnie zanegowane przez kobietę pod której to tożsamość czyli mnie Grażynę Hayes . PODSZYWAJĄ się Ci niegodziwcy. PODSZYLI SIĘ pod moje dobre imię więc i idą do karmicznego skoszenia trawy
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Dawna ubecka katownia zostanie rozebrana? Wraca sprawa “Pałacyku pod pszczółką”"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in