22°   dziś 20°   jutro
Piątek, 03 maja Maria, Mariola, Ireneusz, Antonina, Nina

Urszula Nowogórska głosowała przeciwko podniesieniu 500+. Wyjaśnia powody

Opublikowano 08.07.2023 11:56:00 Zaktualizowano 09.07.2023 14:00:57 top
37 12971

Od 1 stycznia 2024 r. wysokość świadczenia wychowawczego wzrośnie z kwoty 500 zł do 800 zł - zakłada nowelizacja ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, którą w piątek uchwalił Sejm. Przeciwko tej podwyżce głosowała posłanka naszego regionu. W rozmowie z nami wyjaśnia powody takiego głosowania.

Za nowelizacją ustawy o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci głosowało 406 posłów, przeciw było 45, nikt się nie wstrzymał.

Za ustawą głosowało m.in. 228 posłów PiS, 121 posłów KO i 42 posłów Lewicy. Przeciw byli posłowie Konfederacji, Polski 2050, Porozumienia i jeden poseł KO (Klaudia Jachira) oraz Koalicji Polskiej - PSL w tym Urszula Nowogórska.

Wcześniej Sejm odrzucił wniosek złożony przez Konfederację o odrzucenie projektu ustawy w całości. 

Zobacz również:

Większości głosów nie uzyskały poprawki opozycji zakładające m.in. zmianę terminu wypłaty świadczenia oraz coroczną jego waloryzację. Lewica chciała, by świadczenie w nowej wysokości zostało wypłacone od 1 września 2023 r., a KO - do 30 września 2023 r. z wyrównaniem od 1 czerwca. Dodatkowo Sejm odrzucił poprawkę Koalicji Polskiej, by wzrost świadczenia o 300 zł dotyczył rodzin, w których chociaż jedna osoba pracuje. Nowelizacja podwyższa świadczenie 500 plus do 800 zł na dziecko. Wypłatę pierwszego wyższego świadczenia wychowawczego przewidziano do 29 lutego 2024 r. z wyrównaniem od 1 stycznia 2024 r.

W uzasadnieniu do projektu wyjaśniono, że wydłużenie terminu wypłat wynika z konieczności wprowadzenia regulacji technicznych zapewniających Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych czas na sprawne obsłużenie wszystkich spraw. "Oczywiście w miarę możliwości organizacyjnych ZUS dołoży wszelkich starań, aby wypłaty świadczenia wychowawczego w nowej kwocie 800 zł dokonywane były na bieżąco, tj. począwszy od świadczenia przysługującego za styczeń 2024 r., dokonanej w styczniu 2024 r." – zaznaczono.

Zmiana wysokości świadczenia nastąpi z urzędu, bez konieczności składania dodatkowego wniosku. Świadczenie 500 plus przysługuje od narodzin dziecka aż do ukończenia przez nie 18 lat. Prawo do niego mają zarówno dzieci przebywające w rodzinach, jak i w pieczy zastępczej.

Teraz nowelizacja trafi do Senatu.

Zadaliśmy pytanie Urszuli Nowogórskiej o powody głosowania przeciwko. 

- W 2016 roku PSL jako jedyne ugrupowania opozycyjne głosowało za przyjęciem programu 500+. Teraz do przyjmowanej ustawy zgłosiliśmy poprawkę, aby podwyżką 300 zł objąć te rodziny, w których przynajmniej jeden rodzic pracuje.  Uważamy, że ta podwyżka powinna być nagrodą dla tych, którzy budują gospodarkę i odprowadzają podatki. Tą podwyżką miałyby być objęte również osoby samotnie wychowujące dzieci, osoby, które mają dzieci niepełnosprawne, bądź z innych losowych powodów nie mogą podjąć pracy - wyjaśnia Urszula Nowogórska. Chodzi również o to, żeby osoby, które mogą pracować, a nie pracują, zmotywować do tego, aby na ten rynek pracy weszły. Wówczas byłaby mniejsza potrzeba wydawania zezwoleń na pracę dla osób spoza naszego kraju. Liczba złożonych wniosków o świadczenie 500+ w 2023 roku wyniosła około 970 tys., co objęło ponad 1,5 mln dzieci. 

Urszula Nowogórska dodatkowo wyjaśnia, że spośród rodziców pobierających 500+ prawie 13 proc. nie pracuje ani nie szuka pracy, bezrobotnych jest z kolei 2 proc i dlatego trzeba zaktywizować te osoby.

- W związku z tym, że partia rządząca odrzuciła naszą poprawkę, która była poparta wieloma rozmowami z mieszkańcami, głosowaliśmy przeciwko podwyżce. Proszę pamiętać, że 500+ nadal będzie obowiązywać i my nie głosowaliśmy przeciwko programowi. W odpowiedzi na to, PSL i Polska 2050 Szymona Hołowni przygotowało nowe propozycje programowe, które mają wpłynąć na zwiększenie dzietności, które polegać mają na wprowadzeniu PIT-u rodzinnego. W skrócie ma polegać na tym, że im większa rodzina, tym mniejszy podatek odprowadzany państwu - dodaje.

Komentarze (37)

jerykrol
2023-07-08 12:15:09
10 10
To całe PSL to ludzie o dennym poziomie intelektualnym z tą panią na czele!!!!!!!!!!
Odpowiedz
biedny90
2023-07-08 12:26:22
1 1
Odsunąć ich od władzy, głosując na DiP,chyba że wprowadza stan wyjątkowy hehe
Odpowiedz
szaradaa
2023-07-08 12:26:46
8 11
PSL bardzo słusznie uzasadniło swój sprzeciw w sprawie podwyżki 500plus, gdyż nie może być tak , że te wszystkie plusy są sposobem na to aby nic nie robiąc pobierać mnóstwo kasy.
Inna sprawa, że do zrobienia plusobiorcy (dzieciaka) potrzeba obydwu rodziców, więc oni pracują tyle, że dorywczo !
fucek
2023-07-08 17:39:39
0 2
PSL robi tylko tyle na ile Hołownia pozwoli i podryguje zgodnie z dźwiękiem jego cymbałków, @szaradoo ;-))
szaradaa
2023-07-08 23:28:58
0 0
Ano, nie zawsze " sam sobie sterem, żeglarzem,okrętem" - czasami za mało siły.
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
rulewicz
2023-07-08 12:41:10
5 21
Rozdawnictwo powinno być zatrzymane. Każdy powinien zarabiać na siebie
Odpowiedz
beti
2023-07-08 12:52:25
9 8
Wybory ma pani przepieprzone na bank strzał w oba kolana
Odpowiedz
tmkinz
2023-07-08 13:47:08
3 15
Nigdy nie byłem za PSL, ale chyba pora się przyjrzeć pani Nowogórskiej. Dawno nie czytałem tak rozsądnej wypowiedzi polityka. @beti owszem, strzal w oba kolana jeśli jej zależało na głosach tych, którzy żyją na koszt nas wszystkich
fucek
2023-07-08 17:35:44
1 2
U lala, konto założone chyba w konkretnym celu, pod konkretną kandydatkę i na konkretny cel...znowu ;-)) Ale może lepiej nie sugerować potencjalnym wyborcom, by przyglądali się nowogórskiej... Jak sprawdzą jej głosowania z całej kadencji, to pancia straci na sondażach :-))
maat
2023-07-08 18:25:34
0 0
tmkinz@ poważnie??? Nie czytałeś/aś?? Ha ha ha. Ja od 4 dni nie słyszę i nie czytam innych wypowiedzi psl-owców na ten temat. Każdy /a dostał/a szablon wypowiedzi i gada to samo. Śmieszne to twoje pisanie. Ale @fucek ma rację, strasznie jedzie @kidzolem, @amotem, @rzetem, tudzież innymi nickami wiernie towarzyszącymi powyższej kandydatce na przestrzeni okołowyborczej...
tmkinz
2023-07-08 22:06:25
0 0
@fucek niestety nie trafiłeś. Nie jestem zwolennikiem ani PSL, ani Nowogórskiej. @maat gratuluje bycia na bieżąco z tym co się dzieje w polityce. Ja niestety muszę zarabiać na podatki i zusy i średnio mam czas być na bieżąco ze wszystkim co się dzieje w mediach i przestrzeni publicznej. Jestem poniżej 30, mam własną działalność i kilku pracowników. Może powiecie mi Wy na kogo zagłosować skoro jesteście aż tak w temacie? PiS to jako, że prowadzę działalność to chyba nie muszę tłumaczyć powodów dlaczego na nich nie zagłosuje. PO/KO ta sama banda, wypowiedzi to brak konkretów i wytykanie co pis robi źle(jakbyśmy sami tego nie widzieli) zamiast konkretów.
tmkinz
2023-07-08 22:12:40
0 2
Konfa to oprócz dobrych tiktokow mentzena to tez porażka. PR starają się robić lepszy, ale to wciąż brak konkretów i pomysłów. Widać to bardzo przy jakiejkolwiek konfrontacji na żywo, bez reżyserowanych wypowiedzi. Lewica to nie moje klimaty i poglądy. A PSL bylo dla mnie zawsze nijakie. Chwile myślałem o Hołowni, ale tez mnie nie przekonuje. Naprawdę nie wiem na kogo głosować. A w pierwszym komentarzu tylko zaznaczyłem, że zgadzam się 100% z tym co Nowogórska powiedziała. Swoją drogą mam do niej trochę sympatii z racji, że chwile udzielała się na politycznej grupie na FB założonej przez limanowską młodzież. Było to całkiem fajne z jej strony. Jeśli jej wypowiedź to tylko PRowa ustawka to naprawdę PSLowi się to udało, bo trafili w punkt i w 100% pokrywa się to z moim zdaniem.
Pokaż wiecej (3)
Odpowiedz
Oserwator
2023-07-08 13:56:06
1 11
Polska to niestety jeszcze nie Szwajcaria, gdzie mieszkańcy w referendum odrzucili darmowe pieniądze wypłacane każdemu co miesiąc. U nas jak dają, to wszyscy biorą i pytają dlaczego tak mało.
Odpowiedz
Poludnie
2023-07-08 14:07:17
2 7
Ale dla siebie na tak !!!!
szaradaa
2023-07-08 16:00:36
1 1
A jaj, że też Poludnie zawsze w samo sedno !!!!!
Powinno Poludnie kandydować do Sejmu w nadchodzących wyborach.
Możliwe, że poparliby wszyscy to i ze zdobyciem mandatu nie byloby problemu !
Odpowiedz
konto usunięte
2023-07-08 14:41:03
1 2
Jakoś cichutko o pomyśle Konfederacji który jest starszy nawet niż 500 Plus, czyli 1000 Plus , tylko nie dajemy tylko nie zabieramy tyle podatku, w ten sposób jest ominięta armia urzędników co przyznają ten zasiłek , a pieniądze dostają obywatele pracujący czyli patologia się nie pasie na tym, ale cóż konfederacja jest zagłuszana i demonizowania bo stanowi już realne zagrożenie , żadna ustawa PiSu już nie przejdzie bez głosów konfederacji więc co PiS zrobi?? Otóż po wyborach wejdzie w koalicję z PO i wtedy się wam oczka otworzą że to ci sami ludzie!
Odpowiedz
konto usunięte
2023-07-08 15:58:06
0 0
@wilcacoraa4 Pamiętaj proszę, że Konfederacja to też są zarejestrowane firmy na usługach OBCYCH. PSL głupio się tłumaczy z tym przejęciem rynku pracy przez Polaków , aby rzekomo zmniejszyć zatrudnienie cudzoziemców w Polsce. Wszystkie partie w Polsce cierpią z powodu SYSTEMOWEJ SCHIZOFRENI, której są realizatorami . W Polsce daje się PREFERENCYJNE warunki, przywileje tzw. mniejszościom narodowym i tutaj leży szkopuł gdyż to jest jawna DYSKRYMINACJA Polaków na naszych ziemiach. Tak koszą miejsca pracy i gnębią POLSKICH PRZEDSIĘBIORCÓW. Słyszę ssyk z ust klamców. Konfederacja to jest przybudówka PIS. Kim są jej członkowie chyba nie muszę tłumaczyć? Te tzw. miejszości narodowe to też są cudzoziemcy , nasi nowi bohaterowie ze wschodu zwolnieni z płacenia podatków biznesowych.
konto usunięte
2023-07-08 16:24:39
0 0
Czas pokaże , konfederacja za nic w świecie nie wejdzie koalicję z pisem, prędzej PiS z PO to zrobi lecz jak mówię czas nas rozstrzygnie
Odpowiedz
ciekawy
2023-07-08 16:25:37
0 3
a co innego mówiła jeszcze wczoraj posełka w rannym programie TVP Info, ciekawe???
maat
2023-07-08 18:19:46
0 1
Bo posełka baaaardzo chce się utrzymać przy korycie ha ha.
Odpowiedz
bnb
2023-07-08 18:35:28
2 8
Pani Nowogórska ma rację. Za granicą nie otrzymasz.zasiłku rodzinnego na dziecko, jeśli tam nie pracujesz i nie płacisz podatków.
Odpowiedz
znany
2023-07-08 19:49:27
3 0
Gdyby nawet pani poseł miała rację w tym co mówi, to kto miałby przeprowadzać weryfikację tak skomplikowanych i niejednoznacznych uwarunkowań?
Ile by to kosztowało?
Przecież aktualnie przy bezrobociu 2,5% i 17 mln zatrudnionych, to takich przypadków jest bardzo mało, więc i te rzekome efekty były by znikome, a armia kolejnych urzędników do weryfikacji, to co najmniej kilkadziesiąt tysięcy , cała masa biurokracji, zaświadczeń, poświadczeń decyzji, a zatem zapewne drugie tyle w stosownych innych urzędach jak pomoc społeczna, różniaste komisje lekarskie i inne, urzędy skarbowe, fikcyjne rozwody i takie tam. Słowem paranoja.
Odpowiedz
kero
2023-07-08 22:35:53
5 2
Tej pani przykorytnej należałoby już podziękować.
Zbliżają się wybory, dać jej bilet powrotny na wieś.
Odpowiedz
ciekawy
2023-07-08 23:45:35
3 3
a sama pobiera 500+ i inne datki PiS a teraz to krytykuje, czy to nie hipokryzja???
Odpowiedz
bigi18
2023-07-09 11:22:48
2 1
Płaci podatki ja większość to dlaczego ma nie brac? Też uważam że 500+ powinno być uwarunkowane od pracy co najmniej jednego rodzica. Ale pis wie że tym znów kupi tych którym się nie chce pracować. Lepiej byłoby podatki obniżyć dla pracujących niż rozdawać niepracującym. Ale Pis wie że to nie ten elektorat. Pani Nowogórska nie ma za myśl przewodnią zdobywania głosów, tylko dobro ogółu.
ciekawy
2023-07-09 13:04:04
0 1
doboro ogółu czyli jej dobro, jej rodziny i jej znajmomych od biznesu oraz PSL(ZSL)???
zeus21
2023-07-09 13:44:33
0 0
@bigi18, tobie coś zaszkodziło po obiedzie, czyś naprawdę taki lub taka naiwny lub naiwna ?? Głupiutki albo głupiutka :)) Ameba (inaczej)...
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
Rocky6
2023-07-09 11:23:26
1 3
PSL to najgłupsza partia od lat, obsadzacze miejsc przy korycie. Nic ludzie nie mają z bytności tej pani posłanką. Mam nadzieję, że już tylko do października.
zeus21
2023-07-09 13:41:16
0 0
Dokładnie TAK!
Odpowiedz
konto usunięte
2023-07-09 11:23:47
0 0
@wilcacoraa4 OSOBIŚCIE znam liderow Konfederacji. Byłam wraz z innymi na zjeździe z Robertem Winnickim, z Krzysztofem Bosakiem i innymi. Było to zanim weszli do sejmu. Nawet nie wiesz jak wiele ich łączy z chazarskimi braćmi ze wszystkich partii w Polsce, w tym z PISem. Zobacz z kim spotyka się Bosak z jakimi braćmi z USA itp. Ich najwięksi przyjaciele to międzynarodówka chazarska . Braun to nawet ma mocne rabiczne korzenie. Być przybudówką kogoś niekoniecznie oznacza tworzyć z PISem koalicję.W spiera się po cichu, zobacz jak głosują w wasznych dla Polaków sprawach. WSZYSTKIE partie są zarejestrowane jako firmy handlowe na usługach OBCYCH. ! To mówi samo za siebie .
Odpowiedz
CowardAnonymous
2023-07-09 12:42:54
0 1
Pobór podatku PIT to 68mld zł rocznie. 800+ ma kosztowac 65mld. Narzuca sie logiczna konkluzja ze nalezy zlikwidowac podatek PIT, zwolnic tysiace pracownikow skarbówek zajmujacych sie jego poborem i natychmiast zlikwidowac 800+ (ktore miało zapewnic zwiekszenie dzietnosci, ale tego nie zrobiło).

Wszyscy moglibysmy cieszyc sie wiekszą wolnosci przez brak rozliczania sie z kazdej zarobionej złotówki.
No i mogłaby Polska byc pierwsza w Europie (a moze i na świecie) w czyms jednoznacznie pozytywnym dla obywateli.
Odpowiedz
ciekawy
2023-07-09 13:06:13
1 1
najgorszy jest podat VAT, narzucony Polsce przez biała i rasistowską Unię Europejską???
bigi18
2023-07-10 21:27:50
0 0
Ciekawy co tak pieprzysz? Dlaczego większość krajów ma niższy podatek VAT?
Odpowiedz
zeus21
2023-07-09 13:48:45
1 0
Pani nowogorska, pani sie nie boi ;)) system liczenia głosów wyborczych w Polsce jest bardzo łaskawy dla takich politykierków pękających w dno od spodu. Przyklejeni do Hołowni wskoczycie z jednek na kolejną kadencję. Spokojna głowa:))
Odpowiedz
nieufny
2023-07-09 14:21:30
1 0
Pani poseł! O przyznawaniu czy nieprzynawaniu wszelakich plusów z pieniędzy podatników dla wybranych grup społecznych powinni decydować Polacy w referendum, a nie politycy robić sobie z pieniędzy podatników kiełbasę wyborczą. I najmniej mnie interesuje, czy Pani jest za czy przeciw 800+. Interesuje mnie za to stanowisko PSL w sprawie referendów obywatelskich, których wyniki byłyby obowiązkowe do realizacji w formie ustaw przez Sejm i Senat.
bigi18
2023-07-10 21:30:39
0 0
Nieufny. Masz rację. Rąk powinno być. Tylko trzeba zmienić ustawy żeby tele referenda nie kosztowały i wymóg ich egzekwowania.
Odpowiedz
zajec
2023-07-12 11:12:54
0 0
Kiedyś takie czasy były, że pracujący miał więcej pieniędzy niż niepracujący.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Urszula Nowogórska głosowała przeciwko podniesieniu 500+. Wyjaśnia powody"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in