17°   dziś 23°   jutro
Piątek, 29 marca Wiktoryn, Wiktoryna, Helmut, Eustachy, Zenon

Rząd planuje zmiany w fotowoltaice - najlepszy czas do końca roku

Opublikowano 10.06.2021 07:28:00 Zaktualizowano 10.06.2021 07:30:26 top
16 9757

Mimo zmian w systemie rozliczeń prosumentów nadal opłacalna będzie instalacja paneli fotowoltaicznych (PV) i produkcja z nich prądu - podkreślił w środę wiceszef MKiŚ Ireneusz Zyska. Dodał, że ci którzy zainstalują panele do końca br. będą rozliczać się na dotychczasowych zasadach przez 15 lat.

Wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska był pytany projektowane zmiany w systemie rozliczeń prosumentów.

Chodzi o skierowany do konsultacji społecznych projekt noweli Prawa energetycznego implementującego europejską dyrektywę rynkową. Projektowane przepisy przewidują m.in., że z początkiem 2022 roku zakończy się obowiązujący obecnie prosumentów system rozliczeń oparty na opustach. Prosumenci wchodzący na rynek po 2021 r. otrzymają możliwość sprzedaży tzw. sprzedawcy zobowiązanemu całości nadwyżek energii elektrycznej po średniej cenie rynkowej z poprzedniego kwartału. Inne podmioty niż sprzedawcy zobowiązani będą mogły jednak zaoferować inne, lepsze warunki sprzedaży.

Zgodnie z obowiązująca ustawą, sprzedawca energii rozlicza prosumenta w stosunku ilościowym 1 do 0,7 energii wprowadzonej do sieci wobec energii pobranej, a w przypadku mikroinstalacji o łącznej mocy zainstalowanej nie większej niż 10 kW prosumenci rozliczani są w stosunku ilościowym 1 do 0,8.

Zobacz również:

Zyska podkreślił, że w przypadku obecnych prosumentów, zmiany ustawowe nic w praktyce nie zmienią. Jeśli wejdą oni do systemu do końca 2021 roku, czyli wyprodukują pierwszą kilowatogodzinę energii i wprowadzą ją do sieci, to będą mogli się rozliczać za pomocą opustu jeszcze przez 15 lat. Według Zyski takie rozwiązanie zapewnia, że prosumenci będą mieli pełną gwarancję praw nabytych. Zwrócił jednak uwagę, że będą oni mogli wybrać także nowy sposób rozliczeń.

Wiceszef MKiŚ wyjaśnił, że proponowana przez resort zmiana przepisów wynika z przepisów unijnych, które wskazują, że prosumenci mają oddzielnie rozliczać się z energii wyprodukowanej i tej pobranej z sieci. W tej chwili tak nie jest.

Obecnie prosumenci wykorzystujący PV najczęściej produkują nadwyżkę energii latem. Sieć elektroenergetyczna staje się wirtualnym magazynem, z którego prosumenci korzystają jesienią i zimą, kiedy produkcja energii ze słońca jest ograniczona.

Przedstawiciel MKiŚ podkreślił, że każda sieć ma swoją ograniczoną pojemność, stąd też zmiana przepisów. Zapewnił jednocześnie, że ministerstwo będzie wspierać finansowo m.in. za pomocą kolejnej odsłony programu "Mój prąd" instalację magazynów energii, systemów zarządzania energią, czy ładowarek do samochodów elektrycznych. Jak poinformował nowy program miałby ruszyć w lipcu, a jego główny cel, to zwiększenie konsumpcji energii jak najniżej systemu.

Wiceminister wskazał, że już obecnie pojawia się problem z nadwyżką energii z instalacji PV i następują wyłączania takich instalacji.

Według Zyski opłacalność instalacji PV po 1 stycznia 2022 roku nadal będzie wysoka. Przekazał, że według wyliczeń resortu rachunki za prąd będą i tak o połowę niższe.

Jego zdaniem zmiany w przepisach nie spowodują też zatrzymania boomu inwestycyjnego zwianego z fotowoltaiką. "W 2016 r. stworzyliśmy zachętę do rozwoju tego rynku (opusty - PAP). Tak też się stało, ten impuls zadziałał. W tej chwili musimy to znormalizować, uspokoić, aby ten boom nie trwał dwa lata tylko był w długim horyzoncie czasu" - podkreślił.

Zwrócił ponadto uwagę, że z czasem prosumenci nie będą działać tylko "dla siebie", ale staną się częścią sytemu energetycznego w Polsce.

Zyska dodał, że według nieoficjalnych jeszcze danych w Polsce przekroczyliśmy liczbę 600 tys. prosumentów. Przypomniał, że w marcu br. było to 500 tys. osób, z kolei w 2015 roku - tylko 4 tys. osób. (PAP)

Komentarze (16)

chuck
2021-06-10 09:06:48
2 9
czas powrócić do węgla...
Odpowiedz
maat
2021-06-10 09:17:53
2 0
Zobaczymy co na to "wspaniała" regionalna opozycja? ;)
Odpowiedz
zajec
2021-06-10 09:54:44
1 7
W związku z sukcesami rządu w energetyce , zakupiłem dwie lampy naftowe, ale nafty sinopłomiennej nigdzie nie ma
Odpowiedz
saxon
2021-06-10 10:01:16
1 9
Gdy Putin zakręci kurek , a Makrela wyłączy światło , to se tą fotowoltaiką na pewno zapalę w centralnym .
Odpowiedz
pacho
2021-06-10 10:13:14
0 4
dotychczas odkupowało sie energie z 80% znizka, po obecnych cenach propozycja rzadu da 50% zamiast 80% upustu
Odpowiedz
WSI
2021-06-10 11:07:59
2 8
Wszyscy się zachwycają OZE a nikt nie pomyśli ile taka fotowoltaika powoduje komplikacji w systemie energetycznym , każdy wie że od tego roku weszła opłata mocowa a to jest pokłosie OZE za co wszyscy płacimy , choć logicznym byłoby gdyby płacili tylko posiadacze PV , gdyż właśnie one powodują problemy i zwiększają koszty oraz awaryjność Elektrowni.

PV- skrót oznaczający Panele fotowoltaiczne

Podstawowa kwestia iż PV są BARDZO NIESTABILNYM źródłem energii gdyż jak dobrze wiemy wytwarzają energie elektryczną tylko wtedy gdy jest słońce , więc ich funkcyjność jest BARDZO OGRANICZONA , dodatkowo gdy zimą słońca jest mniej i dużo krócej świeci to możliwości PV są dużo mniejsze.

Kolejne zagadnienie o którym nikt zbytnio nie mówi to Elektrownie zostają BARDZO po tzw. tyłku gdyż w godzinach w których PV wytwarzają energię elektryczną ich MOC produkcyjna w tym czasie zostaje ograniczona ale można ograniczyć tylko do 50% , potem gdy zachodzi słońce musi zostać zwiększona by wyrównać braki z PV , a to wszystko powoduje większe zużycie i awaryjność tych Elektrowni , ponieważ są tak skonstruowane iż mają zostać uruchomione i działać praktycznie nieprzerwanie cały czas i niemal na 100% więc takie zmniejszanie i zwiększanie działa na Elektrownie BARDZO NIEKORZYSTNIE.

Następne zagadnienie które też jest przemilczane to możliwe zwiększone napięcie w sieci przez co zużywa się szybciej sprzęt w domu i podnosi również zużycie prądu , co ciekawe nie tylko u tzw. pronsumenta ale i również u sąsiadów jeśli jest dużo PV , więc takie sprawy powinny zostać rozwiązane by ludzie którzy nie mają PV nie musieli ponosić dodatkowych kosztów w postaci zwiększonych rachunków za energie elektryczną i szybszego zużycia sprzętu w domu.

Teraz kolejny problem o którym tez zbytnio nie usłyszycie , a mianowicie w sieci może być maksymalne napięcie wynoszące 253 v , falownik przesyłając energie elektryczną z PV do sieci energetycznej podnosi napięcie w tej sieci i jeśli przekroczy 253 v to zostaje wyłączony i PV nie wytwarzają energii elektrycznej. Należy również dodać iż ten problem będzie narastał coraz BARDZIEJ gdyż jak dobrze wiemy przybywa instalacji z PV więc i te wszystkie negatywne skutki też będą narastać za co wszyscy możemy zapłacić.
Odpowiedz
papuas
2021-06-10 12:55:29
2 8
Taaaa.... Wydać na fotowoltaikę 30 tys. to tak jakby się zapłaciło za prąd 10-12 lat z góry . Głupota .
Odpowiedz
Zuzana
2021-06-10 14:21:53
2 5
@WSI - zgadzam się w 100%. Od siebie dołożę tylko pytanie jaka jest żywotność paneli i co się z nimi stanie jak ich eksploatacja dobiegnie końca? Powstaną tony śmieci, a będą to chyba odpady niebezpieczne dla środowiska, prawda?
Odpowiedz
konto usunięte
2021-06-10 15:01:06
5 1
@WSI Gówno wiesz o PV. Jak nie ma słońca też produkują. Ja mam i w ciągu 4 -5 lat mi się zwrócą. Gwarancja na 20 lat. Niw wiem czy dożyję, tak że mam to w dupie co rząd planuje. Polak potrafi i coś wymyśli. A Ty jak płacisz za dużo to masz dwa rozwiązania. Montaż PV lub zamieszanie mocy do zera.
Odpowiedz
WSI
2021-06-10 16:40:16
2 3
@waz no widzę że twoja wiedza jest powalająca jeśli twierdzisz iż PV produkują energię elektryczną gdy niema słońca , no BRAWOOOOOOOOOOOOO !!!!!!!!!!!!

Zdaj sobie sprawę iż PV nie produkują energii elektrycznej NOCĄ i poczytaj sobie w tym temacie to się coś może dowiesz.

Nie wciskaj mi tego GÓWNA , masz to miej ale w cuda przestań wierzyć , jak będziesz sprzedawał energie elektryczną po 20-30 gr a kupował po 60-70 gr to zrozumiesz wtedy iż twoje mądrości nic nie dały bo jeśli to wejdzie w życie będzie ciekawie dla właścicieli PV , PAMIĘTAJ UMOWY ZAWSZE MOŻNA ZMIENIĆ !!!!!!! i dostawcy energii o to już zadbają.

Pisanie że płacę za dużo to chyba jakieś nieporozumienie gdyż nic takiego niema w moim komentarzu , nie bój się Rząd znajdzie sposób by się im zwróciły pieniądze które dali w postaci dotacji itp. na PV.
Odpowiedz
royal30
2021-06-10 18:31:02
0 2
waz z twojej gadki widać że akwizytor z ciebie, ta za 5 lat się wrócą
Odpowiedz
fredy39
2021-06-10 20:51:25
0 2
@WSI zgadzam się o tym się nie mówi, PV podnoszą napięcie w sieci i dojdzie do takiego momentu że falowniki się będą wyłączać w największym natężeniu światła słonecznego. Także pilnujcie co "sonsiad" zakłada na dachu. Bo żeby się przebić do sieci to musi podnieść napięcie. Były w Polsce że napięcie w sieci sięgało 280v. Także trzeba to uporządkować, prawnie oraz technicznie. Nie dajmy się lobbystom.
Odpowiedz
34607szczawa
2021-06-10 21:40:17
0 2
Hahah no tak ponad miliard utopiony w elektrowni w Ostrołęce daje o sobie znać i trzeba będzie płacić. Na horyzoncie jeszcze kopalnia Turów się nam wyłania brawo PiS xD
Odpowiedz
konto usunięte
2021-06-10 21:46:19
0 1
kurze mózgi głos zabierają
Odpowiedz
podlesiok
2021-06-10 22:44:45
0 0
Po większości komentarzy widać że najwięcej do powiedzenia maja "fachowcy "w gumofilcach,czyli nie bo nie a wspomniane obuwie jest nie do zzucia,nawet na plaży.Ja swoja instalację PV zrobiłem samodzielnie za połowę kwoty,zresztą podobnie jak solarną 20lat temu.Problemem nie są instalacje PV tylko widmo uciekających gigantycznych zysków skostniałych technologicznie gigantów energetyki i kiepska infrastruktura przesyłowa(w branżowym slangu,sztywność sieci a w technicznym spadki napięciowe wymuszające podnoszenie napięcia na stacjach trafo by w czasie największego poboru utrzymać normy napięcia. co z kolei przy braku poboru a nawet "dopompowywaniu" sieci przez inst.PV powoduje wzrost napięcia ponad 230V .Reasumując,jak urzędasy się za coś biorą by uzasadnić swoje byty to jest dwa razy drożej,działa głównie na papierze i co chwila wołają ze nie maja ołówka i papier się kończy,a najlepiej żeby petent sam to zrobił bo oni maja inne rzeczy na głowie.
Odpowiedz
roomserwis
2021-06-10 23:25:52
0 2
Czyli banan,
fajny, smaczny ale z nieodpowiednią krzywizną.
Niedługo fotowoltanika będzie przeżytkiem.
Szkoda że Teslę wykończyli bo mielibyśmy darmową energię ...
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Rząd planuje zmiany w fotowoltaice - najlepszy czas do końca roku"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in