17°   dziś 23°   jutro
Piątek, 29 marca Wiktoryn, Wiktoryna, Helmut, Eustachy, Zenon

W godzinę "W" zawyją syreny

Opublikowano 01.08.2019 05:10:00 pan
15 4388

Dziś, w 75. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego, o godz. 17.00, zostaną włączone syreny alarmowe na terenie całego powiatu limanowskiego w celu oddania hołdu i uczczenia pamięci bohaterskich żołnierzy Polskiego Państwa Podziemnego oraz mieszkańców stolicy, poległych i zamordowanych w czasie Powstania Warszawskiego.

Powstanie Warszawskie było największą akcją zbrojną podziemia w okupowanej przez Niemców Europie. 1 sierpnia 1944 r. do walki w stolicy przystąpiło ok. 40-50 tys. powstańców. Planowane na kilka dni trwało ponad dwa miesiące - do 2 października.

W czasie walk w Warszawie zginęło ok. 18 tys. powstańców, a 25 tys. zostało rannych. Straty wśród ludności cywilnej były ogromne i wynosiły ok. 180 tys. zabitych. Pozostałych przy życiu mieszkańców Warszawy, ok. 500 tys., wypędzono z miasta, które po powstaniu zostało niemal całkowicie spalone i zburzone.

Powstanie warszawskie ze względu na jego tragiczne skutki, w tym olbrzymie straty ludzkie, nadal budzi kontrowersje w kwestii zasadności decyzji o rozpoczęciu zrywu.

Zobacz również:

Komentarze (15)

pacho
2019-08-01 09:18:11
2 4
.. a już 5 maja 1945 Berlin legł w gruzach z białymi flagami w wybitych oknach, ku refleksji nad tragicznymi skutkami decyzji unoszących się emocjami dowódców
Odpowiedz
Jaworina
2019-08-01 10:03:57
2 3
Chwała i wieczna cześć bohaterskim powstańcom, ale czy chwała podejmującym decyzję o wybuchu powstania przy koniaczku i cygarach w Londynie ????? . Bo moim zdaniem była to decyzja ściśle polityczna - chyba że dowódcy AK i rząd w Londynie wierzyli że Rosjanie pomogą powstańcom. Ale to NIEMOŻLIWE bo chyba byli w miarę normalni. I mamy do wyboru DWA wyjścia - albo to była głupota, albo ............. - boję się napisać tego co myślę ...
A rezultaty:
- całkowicie zniszczone miasto wraz z zabytkami
- około 200 000 !!!!!!!! ofiar ludności cywilnej
- wybity cały kwiat patriotycznej młodzieży oraz inteligencji polskiej
- tysiące wywiezionych i zamordowanych w obozach koncentracyjnych.

A może by tak politycy którzy co roku lansują się podczas rocznicy wybuchu powstania i opowiadają dyrdymały zapytali tych 200 000 ofiar cywilnych co o tym myślą .
Odpowiedz
Marky11
2019-08-01 10:40:45
5 6
Jaworzna i pacho... wy chyba nie jesteście Polakami. Gdybyście nimi byli to wiedzielibyście że Polacy walczą do końca. I że gdyby nie Polacy ta nie wiadomo jak wyglądała by teraz Polska i Europa.
Odpowiedz
pacho
2019-08-01 17:26:17
3 4
@Marky11
no właśnie utrata najbardziej patriotycznej młodzieży , zrównanie z ziemią całego miasta i śmierć 180tys Polaków, to jest przykład nieodpowiedzialnego niszczenia substancji narodowej przez jej przywódców (bo rzeczą żołnierza jest sie bić i bili sie naprawdę dobrze , nie ich wina że na marne) ogarniętych wola spełnienia sie w historycznej bitwie o honor posyłajac ludzi na zbiorowe samobójstwo. Paradoksalnie Niemcy już były pokonane, a Rosja nie do pokonania. Prosze , nim kolejny raz uprzejmie wytrzesz sobie usta moim obywatelstwem , poczytaj nieco na przykład z Teki Stańczyka
Odpowiedz
bho
2019-08-01 18:45:58
2 5
Pacho, nie zgadzam się z tobą. Według ciebie Polacy niepotrzebnie walczyli. I Westerplatte było niepotrzebne i Powstanie Warszawskie i Monte Cassino i zapewne ukrywanie ludności żydowskiej też bo niby po co ryzykować ... Lepiej byłoby zachować się jak choćby Francja? Cały ten trud Polskich żołnierzy i ludności cywilnej którzy walczyli by Polska była wolna i niepodległą to według ciebie nic...
Otóż oni nie kalkulowali tylko walczyli. Nie wstyd by ci było stanąć naprzeciw kogoś kto tam był i walczył i powiedzieć mu że to niepotrzebne było? Mądrujesz teraz bo wiesz jak się to skończyło, ale wtedy nikt tego nie wiedział, każdy walczył i wierzył.
Za młody jesteś by to zrozumieć, próbujesz zaistnieć tak samo jak ci którzy nie chcą by na Westerplatte powstało muzeum, a na dodatek mówią że obrona Westerplatte była nieudolna.
CZEŚĆ I CHWAŁA BOHATEROM
Odpowiedz
pryzmlim
2019-08-01 19:19:11
0 2
Na Piłsudskiego 20 nie było słychać wycia zadnych syren. Coś marne wycie to musiało być. Miasto nie drgneło, a właściwie nie wstrzymało "oddechu" nie zatrzymało sie na chwilę, Nigdzie nie było wzmianek o jakimkolwiek spotkaniu, czy uczczeniu tego na wskroś polskiego wydarzenia. Żal....
Odpowiedz
Marky11
2019-08-01 19:33:18
2 0
pacho to po co piszesz głupoty, nie nam to oceniać. Nie oceniać a doceniać ich poświęcenie i bohaterstwo.
Odpowiedz
kajzer
2019-08-01 20:21:21
0 1
Coś chyba się te syreny zacięły, może w Limanowej było ale w pewnej limanowskiej gminie już nie...
Odpowiedz
diecut
2019-08-01 23:02:19
3 3
Byc może moja opinia zabrzmi kontrowersyjnie, lecz to właśnie tak opiewane przez niektórych bohaterstwo i walka do końca i swoisty brak odpowiedzialności spowodowały milionowe ofiary polskie stronie w trakcie 2 wojny światowej.
Należy pamiętać iż okres ten to dla Polski prawdziwa katastrofa.
Straciliśmy praktycznie całą inteligencję, czego skutki odczuwamy do dzisiaj. Przemysł został zniszczony. Kraj został doprowadzony do ruiny. Straciliśmy ogromne ilości dziel sztuki.
Rząd zamiast podejmować pragmatyczne decyzje, doprowadził do inwazji Niemiec na Polskę a następnie uciekł zagranicę.
Decyzja o wywołaniu Powstania Warszawskiego to decyzja ze wszech miar zbrodnicza, a wszyscy za nią odpowiedzialni powinni zostać pociągnięci do odpowiedzialności karnej.
W trakcie wojny tysiące Polaków straciło życie ratując Żydów. Ich podziękowaniem jest ustawa 447, doprowadzająca nasz kraj do bankructwa.
Tak popierany w naszym rejonie PiS zapowiedział niedawno, że po wyborach ustawę poprze, nie zrobi tego przed wyborami z uwagi na ryzyko utraty elektoratu.

Odpowiedz
nieufny
2019-08-02 00:47:47
1 1
bho - nie unoś się emocjami, bo nie masz wiedzy, więc nie masz racji w kwestii, że wtedy nie wiedziano jak powstanie się skończy. Polski rząd na uchodźstwie i Bór - Komorowski powinni byli wiedzieć, jak się skończy, skoro wysyłali do walki ludzi, którzy "na tygrysy mieli visy" i to nie wszyscy, ewentualnie butelki z benzyną. Mam nadzieję, że wiesz, o jakich realiach mówię, o jakich straszliwych dysproporcjach w uzbrojeniu i doświadczeniu frontowym obu stron. Wiadomo też było, że strona radziecka nie pomoże w godzinie próby, ale dobije, co udowodniła w 1944 r. na wschodnich terenach RP, rozwalając w proch i pył polskie wojsko podejmujące walki w ramach akcji " Burza", poprzedzającej Powstanie Warszawskie. Na nic zdało się to świeżutkie doświadczenie.
Jak łatwo szafowano ludzkim życiem, nie swoim życiem.
Chwała i cześć Bohaterom, Uczestnikom Powstania, ale czy też decydentom?
Odpowiedz
Marky11
2019-08-02 07:01:45
0 2
Gdyby Polską przed ll wojną światową rządzili ludzie jak pacho jaworina diecut nieufny to z dniem 1 września 1939 roku Polska stała by się Niemcami i bynajmniej nie na równych zasadach. Myślicie że wtedy nie byłoby wojny? Że Hitler by sobie odpuścił?
To nie Polska rozpętała ll wojnę światową a niestety do takiej zmiany historii chcieliby doprowadzić niektórzy politycy opozycji. A wy bezmyślnie powtarzacie po nich te głupoty.
Polacy bohatersko walczyli na froncie w całej Europie a kraje Europy zachodniej zamiast pomagać biernie się przyglądały. I Powstańcy Warszawscy również na tą pomoc czekali i nie tylko na pomoc ze wschodu ale i ze strony zachodniej.
Odpowiedz
Jaworina
2019-08-02 10:00:34
1 0
Marky 11@ miałam nie odpisywać na twoje brednie ale mam w sobie trochę litości. A więc słuchaj amigo.
- piszemy tu W Y Ł Ą C Z N i e o POWSTANIU WARSZAWSKIM - a nie o innych walkach w obronie naszej Ojczyzny - więc nie wyjeżdżaj tu z Westerplatte czy innymi potyczkami - naucz się czytać ze zrozumieniem.
- omawiamy tu WYŁĄCZNIE decyzję o wybuchu powstania - nie patriotyzm i bohaterstwo powstańców
- jeżeli nie przekonują Cię nasze argumenty na NIE - to nie nasza wina, bo twój problem jest jak do tej pory prawdopodobnie nieuleczalny,
- i jeszcze jedno - Ja oceniam tą decyzję o wybuchu powstania z perspektywy czasu, po kilkudziesięciu latach, więc siłą rzeczy NIE MOGĘ BYĆ całkiem obiektywna. Ale teraz widać że lepszego " prezentu" nie mogliśmy wymyślić dla bolszewików.
Odpowiedz
zajec
2019-08-02 10:40:10
1 0
Plan był taki: wyrzucić Niemców z Warszawy, sprowadzić rząd londyński na lotnisko Okęcie i przywitać Rosjan , jako gospodarze. Tymczasem Niemcy ewakuowali front wschodni przez węzeł kolejowy Warszawa, którędy biegła trasa z Moskwy do Berlina. W planach ewakuacyjnych niemieckich ważną rolę przywiązywano do 4 warszawskich mostów. Powodzenie powstania zatrzymałoby Niemców na wschodnim brzegu Wisły , dlatego nigdy nie mogło się udać. Pojawiły się raporty o znacznym wzroście sił Niemieckich w Warszawie, wjechała dywizja pancerna razem z wycofującymi się innymi jednostkami. Jeżeli weźmiemy pod uwagę pierwsze aresztowanie Niedżwiadka we Lwowie w 40 roku i ujawnione stenogramy przesłuchań w procesie 16tu, to jego rozkaz do wybuchu powstania jest dość kontrowersyjny. Stosunek do nadchodzących Rosjan był bardziej niż naiwny, znane były sprawy katyńskie i pomysł, że nasze działania będą przez nich respektowane, nie był poważny, bo liczył się tylko głos Stalina i jego chemiczny ołówek. Taki Koniew, potrafił wytracić swojego wojska kilkanaście tysięcy w jednej bitwie- jak można było liczyć na jego pomoc w Warszawie. Liczył się jedynie cel strategiczny. Hańbą dla władz jest zamilczenie bohaterstwa żołnierzy Armii Wojska Polskiego, których krew spłynęła Wisłą , na przyczółkach Czerniakowskim i Warecko Magnuszewskim, czy w bitwie pod Studziankami.
Odpowiedz
Marky11
2019-08-02 11:02:27
0 1
Dobrze się siedzi i ocenia z perspektywy czasu. I to ocenia negatywnie. Tylko po co. Jaki w tym sens jaworina że piszesz że oceniasz z perspektywy czasu i możesz być nieobiektywna? Tak naprawdę to nie wiadomo dokładnie jak to wtedy było. A gdyby się udało? Ilu ojców sukcesu by się znalazło?
My z perspektywy czasu nie mamy takiego prawa by oceniać sens Powstania Warszawskiego. Jakiekolwiek mówienie teraz o bezsensowności Powstania Warszawskiego jest wielkim ciosem dla walczących tam Polaków, ciosem ze strony tych którzy żyją teraz w wolnej Polsce.
CZEŚĆ I CHWAŁA BOHATEROM
Odpowiedz
pacho
2019-08-02 13:56:10
0 0
@bho
absolutnie możesz się ze mną nie zgadzać, jednak dla mnie wysyłanie ludzi na misje samobójcza dla nich i innych w około , bez realnych korzyści jest nieodpowiedzialnym rozszerzonym samobójstwem dowódców, świadomych zerowych szans sukcesu,a czym innym jest walka o utrzymanie placówek z realną nadzieją na przełom (zwłaszcza wobec oficjalnych paktów sojuszniczych). To co mnie niepokoi jest gloryfikacja postawy w której ze względu na emocje garstki przywódców bohaterską śmiercią "uświęca się" na siłę jakie drobne 200tys ludzi. Ich (dowódców) obowiązkiem było zachowanie substancji narodowej na ciężki czasy odbudowy i dominacji ideologii radzieckiej.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"W godzinę "W" zawyją syreny"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in