Baner
20°   dziś 20°   jutro
Czwartek, 02 maja Zygmunt, Atanazy, Anatol, Longina, Tola

Sprawa legitymacji ORMO Mieczysława Urygi: wątpliwości i brak odpowiedzi

Opublikowano 15.12.2023 06:30:00 Zaktualizowano 16.12.2023 07:17:06 pan
51 10598

Limanowa. Mimo upływu czasu, wciąż powraca temat teczki z legitymacją członka ORMO, w której widnieje nazwisko Mieczysława Urygi. Starosta limanowski, choć deklarował podjęcie działań w celu rozwiania wątpliwości, do tej pory nie przedstawił publicznie dowodu na to, że nie był członkiem komunistycznej struktury. Nie odpowiedział także na nasze pytania w tej sprawie.

W listopadzie kolejny raz podczas obrad Rady Powiatu Limanowskiego dyskutowano o teczkach służb bezpieczeństwa zgromadzonych w IPN, w tym o ORMO-wskiej legitymacji z nazwiskiem “Mieczysław Uryga”. W materiałach, jakie radni otrzymali przed sesją wraz z bieżącą korespondencją, uwagę zwróciło pismo radnego gminy Niedźwiedź Radosława Kapturkiewicza z pytaniem o przynależność do ORMO limanowskiego starosty Mieczysława Urygi. 

Przypomnijmy, że sprawa wyszła na jaw w 2021 roku i została przez nas opisana na łamach portalu w artykułach: Starosta zaprzecza współpracy ze służbami i członkostwu w ORMO oraz Zawartość kontrowersyjnej teczki ORMO. Wszystko przez dostępny w sieci inwentarz IPN, który umożliwia sprawdzenie, czy dana osoba figurowała w rejestrach SB. Po wprowadzeniu frazy „Mieczysław Uryga” pojawiają się dwa wyniki: nazwa teczki z aktami paszportowymi oraz nazwa teczki członka ORMO. 

Temat wraca co jakiś czas, a ucięciu spekulacji nie pomaga sam starosta, który już dwa lata temu deklarował, że zdobędzie dowód potwierdzający, iż nie współpracował z komunistycznymi służbami ani nie był ich członkiem. Mimo upływu czasu tego typu dowód nie został nigdy przedstawiony opinii publicznej. 

Zobacz również:
Skontaktowałem się z Instytutem Pamięci Narodowej i podjąłem kroki zmierzające do tego, aby w sposób definitywny udokumentować, iż nigdy nie współpracowałem z żadnymi służbami komunistycznymi, ani też nie byłem członkiem ORMO. Procedura taka polega na sprawdzeniu pełnego zasobu dokumentów zgromadzonych w archiwach IPN, zatem jest czasochłonna, ale niezwłocznie po jej zakończeniu uzyskam dowód potwierdzający, iż obecnie pojawiające się oskarżenia w powyższym temacie w żadnym zakresie nie są prawdziwe - mówił nam dwa lata temu starosta Mieczysław Uryga. 

O to samo upominali się na ostatniej sesji radni. Zdaniem radnego Stefana Hutka, aby uwiarygodnić twierdzenia Mieczysława Urygi, który zaprzecza swojej przynależności do komunistycznej struktury, należałoby przedstawić zaświadczenie od IPN-u, a także znaleźć Mieczysława Urygę, który figuruje w aktach pod numerem podanym przez IPN oraz przeprowadzić badania grafologiczne, bo na archiwalnej legitymacji ORMO znajduje się podpis jej posiadacza. Głos w dyskusji zabrała także radna Ewa Filipiak. Mówiła, że “przemilczanie niewygodnych faktów” może prowadzić do kolejnych posądzeń, które będą się powiększały jak “kula śniegowa”. 

Starosta od samego początku zapowiadał, że zamierza sprawę ostatecznie wyjaśnić. Po ostatniej sesji w rozmowie z nami deklarował, że w sprawę zamierza zaangażować grafologa w celu zweryfikowania podpisów. Opinia miała być znana w przeciągu kilku dni. Wystąpiliśmy więc z oficjalnym zapytaniem do Mieczysława Urygi. Chcieliśmy dowiedzieć się, czy podjął działania w związku z ostatnią dyskusją na sesji na temat teczki członka ORMO, a jeśli tak - to jakie? Pytania wysłaliśmy przeszło trzy tygodnie temu, ale do dziś nie otrzymaliśmy od Mieczysława Urygi żadnej odpowiedzi. 

Co ciekawe, kontrowersyjna teczka prawdopodobnie nie dotyczy limanowskiego starosty, a innej osoby z terenu byłego województwa nowosądeckiego, noszącej to samo imię i nazwisko. 

Dokumenty znajdujące się w teczce noszą datę utworzenia 1976, a wówczas Mieczysław Uryga miał zaledwie 14 lat, nie mógł być więc członkiem Ochotniczej Rezerwy Milicji Obywatelskiej, w której szeregi przyjmowane były osoby pełnoletnie. Na legitymacji członkowskiej w archiwalnej teczce znajduje się własnoręczny podpis posiadacza, nie ma jednak jego fotografii. 


Czy starosta powinien przedstawić dokumenty w tej sprawie?

TAK NIE
Dziękujemy za oddanie głosu !
TAK: 297 NIE: 103

Komentarze (51)

znany
2023-12-15 07:51:14
2 5
Jakim prawem żądacie aby ktokolwiek miał udowadniać swoją niewinność.
To co wystarczy rzucić jakiekolwiek oskarżenie, a dana osoba ma się tłumaczyć i cokolwiek udowadniać, czy może oskarżający mają udowodnić swoje tezy?
W/g tak rozumianego prawa jak w artykule, to osoby piastujące funkcje publiczne, tzn. najbardziej narażone na różne pomówienia, nic innego nie mogłyby robić tylko kwerendy w archiwach i coś udowadniać rozbuchanej i ciekawskiej gawiedzi.
Zakończcie ten idiotyczny temat, przeproście za nękanie, bo się ośmieszacie.
todi
2023-12-15 09:46:41
0 0
@znany. Masz w 100% rację. Z drugiej strony Starosta zachowuje się dziwnie tak jakby chciał aby był szkalowany i o nim mówiono. Jako osoba publiczna składa wniosek do IPN czy ma tam jakiekolwiek "papiery" i dla nienormalnych koniec igrzysk (lub nie ??? Może to być nie tylko kwestia "ORMO")
burmistrz85
2023-12-15 16:05:00
0 0
W POLSCE SAME ub sb ormowcy gdybym był nie winnym nie widzę problemu wyjaśnienia z drugiej strony jeżeli mamy agende w polskim rządzie to o czym mówić .
burmistrz85
2023-12-15 16:06:10
0 0
znany na twoją głupote nie ma rady
tonymld
2023-12-15 20:49:16
0 0
Jesli starosta jest niewinny to z latwoscia odpowiednie dokumenty z IPN dostanie. Co ciekawe za rzadow PiS takie kwity dostalbynbez problemu. Czy jest tak glupi ze zwlekal czy cos moze byc na rzeczy? A moze jakis wujek go zapisal aby skasowac premie za werbunek?
Pokaż wiecej (3)
Odpowiedz
malarz
2023-12-15 08:20:43
1 1
niesie się skowyt osieroconych popychadeł po górach i lasach
Odpowiedz
Jaworina
2023-12-15 08:21:39
4 0
To jeszcze wróci przed wyborami, i wróciło by nawet gdyby starosta miał wtedy 7 lat. Szczujnia bardzo często ubrana w pseudo patriotyzm i troskę o obywateli działa wszędzie, nie tylko w słusznie minionej TV PIS. To nie starosta ma udowadniać swoją przynależność. I tyle w tym temacie.
burmistrz85
2023-12-15 16:10:32
1 1
Na głupote nie ma rady każdy który piastuje wysokie stanowisko powinien być czysty żebyśmy wiedzieli z kim mamy do czynienia nie tak jak wczoraj w sejmie agenda antypolska sprzedaje Polskę .
Manitou
2023-12-15 17:57:16
0 1
@burmistrz na twoją też nie ma rady, pamiętaj że winę musi udowodnić oskarżyciel a nie pomówiony , dlatego piszę że sprawa powinna trafić do sądu i w razie pomówienia pomawiający powinien zapłacić olbrzymie odszkodowanie!
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
Tusik
2023-12-15 08:37:11
0 3
@Znany, zgadzam się z Tobą, mnie też nie podoba się takie podejście i ten zawzięty dziennikarski styl. Panie Starosto, według mnie nie musi Pan nikomu niczego udowadniać, tym bardziej, że jest Pan porządnym człowiekiem.
Manitou
2023-12-15 08:43:34
0 1
Moim zdaniem Starosta nie powinien tego odpuścić, proces powinien wytoczyć i nie odpuszczać bez wysokiego odszkodowania i przeprosin, takie szmaciane dziennikarstwo powinno być penalizowane, za coś takiego dziennikarzyna powinien zapłacić milionowe odszkodowanie!
saxon
2023-12-15 21:47:54
0 0
I tu Manitou się z tobą zgadzam
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
Manitou
2023-12-15 08:37:34
1 3
A ja na miejscu Starosty wytoczyłbym proces głupiemu pismakowi który nie mając dowodów rzuca oskarżenia w eter, zażądałbym wysokiego odszkodowania i niech sąd rozstrzygnie! W naszym prawodawstwie nie ma czegoś takiego jak udowadnianie niewinności, to winę trzeba udowodnić!
pan
2023-12-15 10:15:30
0 2

Z tej strony głupi pismak. Czytałeś tekst? Raczej nie, więc skrócę wątek do trzech zdań:
1) Radny gminy wysyła pismo, chcąc wyjaśnień w sprawie teczki ORMO na nazwisko M. Uryga;
2) Radni powiatu na sesji publicznie dyskutują i domagają się od starosty przedstawienia dowodu, że to nie jego teczka;
3) Pytamy starostę, czy zamierza coś z tym zrobić, ale nie odpowiada na nasze pytania.

franciszek2
2023-12-15 15:36:45
0 1
pan masz rację. Skoro pytają to niech uczciwy starosta odpowie.
szaradaa
2023-12-15 15:45:52
0 0
Franciszek2 wyprowadzę Cię z błędnego rozumowania, w Starostwie to Ty na uczciwą odpowiedź nie licz - uwierz mi !
burmistrz85
2023-12-15 16:13:38
1 0
Manitou nie wiem ile klas skończyłeś , czy pan nie ma dowodu w postaci legitymacji może ty tylko umiesz pisać ale czytać już nie
Manitou
2023-12-15 17:50:46
0 1
@pan po pierwsze, puszczając takie wiadomości z tezą dokładnie zdajesz sobie sprawę że 99% czytających już wydało wyrok i to czy oskarżony odpowie tak czy inaczej nie ma żadnego znaczenia! To tak jakby rozedrzeć poduszkę na wietrze już się rozsypało pierze i tego już nie pozbierasz!
Dlatego na miejscu Starosty nie polemizowałbym z nikim tylko wniósł oskarżenie do sądu i to wtedy oskarżający musieliby udowodnić swoje rewelacje! Co da nawet zaprzeczenie ze strony starosty, gówno rozgrzebane smród się niesie, tak działa clicjkbait i tylko na drodze sądowej można z nim walczyć!
Pokaż wiecej (4)
Odpowiedz
straznik5
2023-12-15 08:59:17
0 1
Urząd Starosty zobowiązuję, wg słynnego rzymianina „żona cezara musi być wolna nawet od cienia podejrzeń”
Odpowiedz
zabawny
2023-12-15 09:33:19
0 2
To straszne , że można rzucać BEZKARNIE oskarżenia o przynależność do ZBRODNICZEJ organizacji .

Gdyby starosta udowodnił , że nie był ormowcem w dzieciństwie , to następny złośliwiec oskarży go , że jako ministrant "kolegował" się z proboszczem i zmów kazali by mu się z tego tłumaczyć .:)
Odpowiedz
Hiena
2023-12-15 09:37:48
2 2
Ciekawe, że zasady niewinności wobec Wałęsy nie chcieliście stosować.
ciekawy
2023-12-15 16:44:49
0 3
mowa o Bolku???
Odpowiedz
ewa
2023-12-15 09:38:14
0 3
"Starostę poprosiliśmy o skomentowanie sprawy. - Moje stanowisko wobec pojawiających się w przestrzeni publicznej spekulacji na temat mojej rzekomej współpracy z komunistycznymi służbami jest jednoznaczne – nigdy nie współpracowałem z żadnymi tego rodzaju służbami, nigdy też nie byłem członkiem ORMO – mówi Mieczysław Uryga." Tak oświadczył Mieczysław Uryga i to powinno wystarczyć.Powracanie do tematu jest bezzasadne.
Manitou
2023-12-15 17:53:58
0 1
Nie jest bezzasadne bo głupi pismak który to wlecze jak kot flaki ma z tego fame i clickbait dlatego na miejscu Starosty wniósłbym, sprawę przeciw pismakowi i niech udowadnia swoje "pytania z tezą"
Odpowiedz
Oserwator
2023-12-15 10:13:14
1 3
Kto żyje na tym świecie już kilka lat to wie, że wśród ormowców byli ludzie o wiele lepsi od niektórych siedzących w pierwszej ławce katolików patriotów. Z drugiej zaś strony Wałęsa też oświadczał, że nie współpracował, a w dokumentach jest co innego. Gdyby nie było tej legitymacji nie byłoby problemu. Pozostają wiec dokumenty, które oczyszczą lup pogrążą. Dlatego zawsze powinno się mówić prawdę i spać spokojnie.
zabawny
2023-12-15 11:02:38
0 1
Lepsi ? w potajemnym prześladowaniu donosami .
Ci z legitymacją też bywali w pierwszej ławce , a nawet przed samymi balaskami ołtarzowymi . :)
burmistrz85
2023-12-15 16:17:05
0 1
Ormowcy lepsi chłopie lecz się na głowe z tobą pił a za chwile na ciebie donosił
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
Poludnie
2023-12-15 10:34:13
2 4
Dalibyście już człowiekowi spokój.
franciszek2
2023-12-15 15:39:11
1 0
południe pisiorko ty daj spokój z pisaniem
byle_nie
2023-12-15 17:41:00
1 0
Idziesz na nockę?
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
znany
2023-12-15 10:51:42
0 0
Hiena, nikt od pana Wałęsy nie domagał się aby "przedstawił dowód, że to nie jego teczka".
Również pan Wałęsa nie zapłacił ani złotówki za ekspertyzy grafologiczne i nie biegał po archiwach, aby udowodnić swoją niewinność, robili to oskarżyciele.
Jest jak widzisz kolosalna różnica.
Odpowiedz
znany
2023-12-15 11:01:16
0 0
I jeszcze jedno, pokażcie mi 14 letniego ucznia, który ma taki podpis, przecież to jest pismo dorosłego człowieka, no ale śmieszności nigdy nie ma końca.
j60
2023-12-15 12:43:37
0 0
Nie wiem ile miał lat w dniu 12 grudnia 1976 roku, ale jeśli jedynie 14 , to nie wiem czy małoletnich , niezdolnych do czynności prawnych przyjmowano do organów ORMO. A jeśli chodzi o kwerendy w IPN, to dokumentów dotyczących mojego krewnego, działacza AK na Limanowszczyźnie IPN na wniosek kancelarii prawnej szuka już dwa lata.
Odpowiedz
Jaworina
2023-12-15 11:30:20
0 0
Południe @ nie wierzę, wreszcie wypowiedziałaś się jak prawdziwa chrześcijanka, ale te gratulacje z mojej strony nie będą ci w smak. Wszak tak ?
burmistrz85
2023-12-15 16:19:11
2 1
CHRZEŚCIJANIE POKAZALIŚCI TO WCZORAJ W SEJMIE GDZIE SATANIŚCI PALILI HANUKE .
Poludnie
2023-12-16 00:49:02
0 0
Jaworina, gdybyś tak nie atakowała Kościoła to bym zmieniła o Tobie zdanie.
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
kyniu
2023-12-15 12:07:08
0 1
"Skontaktowałem się z Instytutem Pamięci Narodowej i podjąłem kroki zmierzające do tego, aby w sposób definitywny udokumentować, iż nigdy nie współpracowałem z żadnymi służbami komunistycznymi, ani też nie byłem członkiem ORMO."
Moim zdaniem ,skoro starosta się zobowiązał,to powinien przedstawić te dowody. W innym przypadku jest niewiarygodny i kłamczuch. A takie osoby,moim zdaniem, nie powinny piastować takich stanowisk. Powinien więc dokończyć dzieła.
franciszek2
2023-12-15 15:38:28
1 0
kryniu i o to chodzi. Powinien przedstawić dowody, że nie był i tyle
Odpowiedz
szaradaa
2023-12-15 12:20:19
0 1
Na zdjęciach legitymacji przynajmniej data jest czytelna i nie budzi wątpliwości natomiast w księgach wieczystych w Limanowskim Sądzie co niektóre daty są tak nieudolnie poprawiane mazane w niektórych księgach, że nie ma określenia jaka jest skala nieprawidłowości i przyzwolenie na to.
I to w instytucji która powinna być niezawisłą rękojmią własności.
W Limanowej wszystko jest dozwolone - nie ma bardziej skorumpowanej mieściny.
Szanowny Starosta wie o co chodzi, ale parasol ochronny nad wszystkimi dzierży mocno.
Odpowiedz
senator
2023-12-15 12:55:19
1 1
ormowiec i tyle nie widać,i ciapa,
Odpowiedz
franciszek2
2023-12-15 15:35:49
2 0
Radny zadaje pytanie więc starosta powinien odpowiedzieć publicznie. Byłem lub nie byłem. I tyle w temacie. Skoro nie odpowiada to ma coś na sumieniu. Radni go pytają na sesji a on udaje że nie słyszy. Fajny starosta. Teraz zmiana władzy więc może sie mu dobiorą do zyciorysy skoro niewinny.
szaradaa
2023-12-15 15:52:01
0 0
Ja tez liczyłam , że jak się Starosta zmieni to może prawda ujrzy światło dzienne gdyż znam Starostę od lat i jego mottem zawsze było powiedzenie "Najlepiej prawdę powiedzieć"
Przeliczyłam się srogo .
Manitou
2023-12-15 18:09:47
0 0
A co da odpowiedź nawet jak zaprzeczy to i tak oskarżający go będą "wiedzieć swoje" sprawa powinna znaleźć się w sądzie i niech oskarżyciele i pismaki udowodnią to co "pytają"
Pokaż wiecej (1)
Odpowiedz
ciekawy
2023-12-15 16:49:26
0 2
wczoraj w Sejmie , Żydzi pokazali polskim gojom kto tam rządzi.
Odpowiedz
111ksiadz
2023-12-15 18:50:07
0 0
Nic nie będzie sprawdzał,bo jeżeli to prawda to po co?Jeżeli papiery"zrobione",to też po co?Zrobili mu je swoi,a abecni tylko udostępnią.A z tymi 14-to latkami to bym nie przesadzał,starsi Limanowianie pamiętają niejakiego Piotrusia N-też małolat ORMO-wiec.
Odpowiedz
5555
2023-12-15 19:28:49
0 0
10 latka wzieli do ORMO ?
tonymld
2023-12-15 20:51:33
1 0
Pani Filipiak i Pn Hutek w tak piekny sposob niszcza PiS od srodka. Co w nagrode? Filipiak na liscie do sejmu, Hutek na staroste?
Odpowiedz
saxon
2023-12-15 22:00:07
0 0
Nie żebym bronił pana starostę , bo mnie ani grzeje ani ziębi . Dzieciak się zapisał do ormo ? Serio ? Powielanie i puszczanie w sieć debilizmów kilku radnych i jeszcze "publiczne" (a jakże) zadawanie pytań na w/w temat , jest równie kretyńskie.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Sprawa legitymacji ORMO Mieczysława Urygi: wątpliwości i brak odpowiedzi"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in