Baner
7°   dziś 10°   jutro
Czwartek, 18 kwietnia Alicja, Bogusława, Apoloniusz, Gościsława

Ratunkiem cierpliwość

Opublikowano 05.04.2011 20:05:03 Zaktualizowano 05.09.2018 11:58:11 top
86 16223

Limanowa. 6 godzin od przyjazdu karetką czekał w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym80-latek z podejrzeniem wylewu. Dopiero po tym czasie trafił na oddział wewnętrzny. Dyrektor Szpitala Powiatowego poinformował nas dziś krótko, iż ordynator SOR’u właśnie stracił pracę.

- Wczoraj po godzinie 16. mojego 80-letniego tatę zabrało pogotowie do szpitala, w swoim życiu przeszedł już dwa zawały, teraz miał podejrzenie wylewu – mówi pan Andrzej, który prosił o zachowanie nazwiska do wiadomości redakcji – Lekarz pogotowia przed wyjazdem z domu powiedział, że nawet spodni nie może przebrać, bo musi jak najszybciej trafić do szpitala. Trafił na Szpitalny Oddział Ratunkowy. Wykonano mu tomograf. Położono go w izolatce i czekano na wyniki do godziny 19. Wtedy okazało się, że ma zostać przyjęty na oddział. Nikt się nim jednak nie interesował, chociaż ciśnienie krwi wynosiło ponad 210, nie poznawał nawet mnie, bełkotał.

- Po 6 godzinach od przyjazdu do szpitala przyszedł na salę ordynator SOR’u Robert Kowalik. Zapytał tatę jak się mojego ojca jak czuje, ten bełkocząc odpowiedział, że dobrze – mówi pan Andrzej. – Wówczas lekarz zastanawiał się – analizując wyniki, że nie jest najgorzej i tak w ogóle nie musi zostać przyjęty do szpitala, chociaż ja od innych lekarzy dowiedziałem się, że po takim wylewie wyniki miarodajne są dopiero po kilku dniach. Ostatecznie został przyjęty, tylko po … 6 godzinach.

Jak opisuje pan Andrzej, tego samego dnia około godziny 18. na SOR trafiła starsza kobieta, która miała ponad 40 stopni gorączki i zapalenie płuc. Na przyjęcie czekała również kilka godzin i to na krześle w korytarzu.

- To co się tam dzieje i jak ten SOR pracuje, to nie jest normalne – mówi pan Andrzej. – Nikt się tam pacjentami nie interesuje, ludzie czekają nie wiadomo na co, zamiast jak najszybciej trafiać na oddziały. Co z tego, że ten szpital ma nowy blok operacyjny, ciepłą sień, przynosi zyski, jak medycy sami sobie robią problemy organizując w dziwny sposób pracę. Zapomina się o tym co najważniejsze, czyli pacjencie i opiece nad nim.

Z ordynatorem SOR’u nie udało nam się porozmawiać. Dyrektor Szpitala Powiatowego w Limanowej Dariusz Socha nie chciał tej sprawy szerzej komentować. – Robert Kowalik – ordynator SOR’u od dzisiejszego dnia nie pracuje już w naszym szpitalu – stwierdził dzisiaj krótko Dariusz Socha.

Jego następca nie jest jeszcze znany.

 

(Na drugim zdjęciu strażacy PSP podczas dzisiejszych ćwiczeń przy nowej ciepłej sieni limanowskiego SOR'u)

Zobacz również:

 

Komentarze (86)

konto usunięte
2011-04-05 20:11:28
0 0
Ludzi traktują gorzej jak zwierzęta !!!!!!
Odpowiedz
niteczka
2011-04-05 20:17:45
0 0
długi czas oczekiwania na przyjęcie wynika z niedostatecznej ilości lekarzy pracujących na SOR internistycznym- a dokładnie jest tam 1 lekarz, który ma zająć się przyjęciami do szpitala ludzi z ustalonymi terminami, ma zając się ludźmi, którzy żle się poczuli, a przede wszystkim ludźmi którzy zostali przywiezieni karetką... Obejmuje swoją opieką cały powiat... gratuluję zwolnienia kolejnego lekarza- ciekawe kto tam będzie pracował... ciekawe od kiedy sposobem na rozwiązanie problemu wynikającego z braku kadry jest zwalnianie kolejnych pracowników??? Powodzenia!!! p.s. zaraz wyleją się gorzkie komentarze co za konowały tam pracują... ile się czeka... itd... nie będę ich czytać- szkoda czasu- a i tak jak się cokolwiek, komukolwiek dzieje to od razu leci na SOR... no to niby tak źle... a każdy chce być już przyjęty...
Odpowiedz
tymek86
2011-04-05 20:17:55
0 0
A ja to tego Kowalika, nie nazwe go lekarzem,bo lekarz tak nie postepuje,zamknął na 6 godzin w ciasnej izolatce z minimalna dawką tlenu tak by się dusil przez te 6 godzin.Potem bym go zapytał jak się czuje.
Odpowiedz
konto usunięte
2011-04-05 20:22:38
0 0
• obowiązki te sumiennie spełniać;
• służyć życiu i zdrowiu ludzkiemu;
• według najlepszej mej wiedzy przeciwdziałać cierpieniu i zapobiegać chorobom, a chorym nieść pomoc bez żadnych różnic, takich jak: rasa, religia, narodowość, poglądy polityczne, stan majątkowy i inne, mając na celu wyłącznie ich dobro i okazując im należny szacunek;
• nie nadużywać ich zaufania i dochować tajemnicy lekarskiej nawet po śmierci chorego;
• strzec godności stanu lekarskiego i niczym jej nie splamić, a do kolegów lekarzy odnosić się z należną im życzliwością, nie podważając zaufania do nich, jednak postępując bezstronnie i mając na względzie dobro chorych;
• stale poszerzać swą wiedzę lekarską i podawać do wiadomości świata lekarskiego wszystko to, co uda mi się wynaleźć i udoskonalić.
PRZYRZEKAM TO UROCZYŚCIE!

to jest prawidłowa decyzja Dyrektora...krótko bez tłumaczeń...proszę brać przykład...żeby wszyscy zarządzający tak podchodzili do przekroczeń podwładnych byłby spokój...
Odpowiedz
blizniak
2011-04-05 20:27:48
0 0
Czerwona kartka. Przydałoby się jeszcze kilka żółtych. Chyba, że ktoś już ma jedną żółtą.
Odpowiedz
PaniSmith
2011-04-05 20:38:49
0 0
Rok temu mojego prawie 70-letniego tatę skierowano do szpitala z podejrzeniem zawału, został tam przewieziony karetką po którą zadzwoniła pani doktor z ośrodka zdrowia. na izbie przyjęć był około 11, przesiedział na krzesełku prawie 9h zanim łaskawie go przyjęto...
Odpowiedz
antek1988
2011-04-05 20:39:19
0 0
hm... tylko dlaczego nikt się nie zainteresuje faktem - czemu Ci pacjenci muszą czekać w SOR-ze na przyjęcie na oddział? Może to w cale nie jest wina tych, co pracują w Szpitalnym Oddziale Ratunkowym. Może winnych należałoby szukać w innym miejscu?
Odpowiedz
saxo3
2011-04-05 20:42:32
0 0
Do podwyżek personel SOR-u to pierwszy , szkoda ,że nie do pracy .Kowalik nie był taki zły .
Odpowiedz
crusader
2011-04-05 20:53:27
0 0
@niteczka nikt nikogo nie chce obrazac, domyslam sie ze ciezko pracujecie, ale moze dyrektor wyciagnie jakies wnioski i podejmie decyzje inne niz zwolnienia, domyslam sie, ze tak jest najprosciej. A Ciebie moze czeka awans..
Odpowiedz
pers
2011-04-05 21:11:42
0 0
problem SORu polega na tym ,,ze ma on przyjmować pacjentów w stanach nagłych tymczasem
u nas każdy kto się nie dostał do lekarza
pierwszego kontaktu lub został przez niego
wysłany ląduje na SOR a w związku z tym jest tam multum ludzi. Następnie trzeba wyselekcjonować kto pilny a kto nie i zrobić wszystkim badania a to niestety trwa
W związku z tym czeka się na Sorze parę godzin. Niestety to wina systemu w którym wszystkich chorych wysyła sie do szpitala a do przychodni idzie sie po receptę
Odpowiedz
1234567
2011-04-05 21:28:09
0 0
Smutne to i niestety prawdziwe! Bufonada i lekceważenie życia ludzi to dewiza niektórych jednostek w świecie medycznym.To one i obecny system ochrony zdrowia psuja opinię całemu środowisku medycznemu!!!
Odpowiedz
molo9
2011-04-05 21:44:12
0 0
zlosciwiec nie masz racji. raczej nagana dla Pana Dyrektora. Od dłuższego już czasu wiadomo jak zachowuje się Pan ordynator. Pracując w kilku szpitalach jest przemęczony, ale jakoś nie jest przemęczony jak pobiera wypłatę. A jak by tak doszło do tragedii! Oczywiście Pan ordynator jest niewinny. Dyrektor i tak długo - za długo z nim wytrzymał. Takich olewusów należy jak najszybciej wywalić.
Odpowiedz
seicento900
2011-04-05 21:44:34
0 0
szpital nalezy otoczyc murem aby pacjenci nie przeszkadzali personelowi w pracy a chorzy to prywatnie prosze do gabinetow i aptek .latwo trafic bo to co drugi budynek w miescie
Odpowiedz
konto usunięte
2011-04-05 21:53:05
0 0
Nie dziwie sie ludziom, ktorzy nawet, ze sa ciezko chorzy za wszelka cene chca zostac w domu, zwlaszcza starsze osoby!Dostanie sie do tego szpitale jest rownoznaczne z wyrokiem smierci!
Odpowiedz
1989
2011-04-05 22:00:49
0 0
Dokładnie tak, traktują ludzi okropnie, jesteśmy dla nich NIKIM, to oni są Panami...Może dzięki temu zwolnieniu lekarze zaczną mieć do pacjentów szacunek i przyjmować...nie tylko prywatnie!!!
Odpowiedz
meggi
2011-04-05 22:02:13
0 0
no tak...a najwięcej mają do gadania Ci ktorzy nigdy tego nie doświadczyli i nawet nie wiedzą gdzie w szpitalu jest izba przyjęć... swoją drogą fakt jest faktem że to tak wygląda... nikomu nie życzę spędzenia tam chociażby minuty...
Odpowiedz
Teresa
2011-04-05 22:15:34
0 0
szpitalowi tez się oberwało co popieram. Uważajcie bo limnowa.in nie spi;)
Odpowiedz
terorist
2011-04-05 22:45:47
0 0
A ja muszę poprzeć stanowisko niteczki. Skoro jest teraz 1 lekarz na SORze to ciekaw jestem w jaki sposób jest wszystkich przyjąć bez kolejki. A wy skoro tacy mądrzy jesteście i znacie się lepiej na fachu medycznym od lekarzy, czemu nie pokończyliście medycyny i nie pracujecie w szpitalach? Poza tym czego właściwie oczekujecie od lekarzy? Żeby stali na głowie przed wami i klaskali uszami? Pomyślunku ludzie. Oni tam pracują i wiedzą lepiej od was co robią i dlaczego tak. Szacunku trochę dla tych ludzi.
Odpowiedz
ikar
2011-04-05 23:09:20
0 0
Witam nie jestem pracownikiem Limanowskiego SOR-u ale znam specyfikę pracy !!!myślę że każdy powinie zajrzeć do środka i policzyć personel piel.i lekarski dyrektor niech zatrudni drugie tyle personelu a nie będzie musiał zwalniać lekarza DOBREGO lekarz tylko dlatego że ma dwie ręce i jedną głowę !!!POZDRAWIAM życzę wszystkim zdrowia !!!!
Odpowiedz
terorist
2011-04-05 23:20:23
0 0
No i w końcu się znalazł ktoś, kto pomyślał dlaczego tak jest, a nie inaczej. A tak ku świadomości, niektórych komentujących. SOR oznacza nic innego jak Szpitalny ODDZIAŁ Ratunkowy. Można na nim leżeć do trzech dni i nie służy on jako portiernia dla innych oddziałów żeby pacjentów rozsyłać po nich, po uprzednich badaniach.
Odpowiedz
konto usunięte
2011-04-05 23:21:08
0 0
W tym szpitalu panuje jeden wielki balagan! Zeby sie czegos dowiedziec, trzeba chodzic od drzwi do drzwi i prosic o info,jak zebrak o bulke. Brakuje lekarzy,pielegniarek, sprzetu,lozek pokoi.4-5 pacjentow na jedno pomieszczenie!!! Tragedia!!!Pieknie wyglada ale tylko z zewnatrz.I taka jest prawda. Szacunek, dobra i szybka opieke dostaniesz jak sobie kupisz, ale pamietajmy, ze nie wszystkich na to stac. Jednym slowem.. to szpital dla bogatch, biednym nie wolno chorowac!!!
Odpowiedz
terorist
2011-04-05 23:24:38
0 0
Bearchen coś sugerujesz?
Odpowiedz
konto usunięte
2011-04-05 23:31:30
0 0
Obsługa medyczna w limanowski SORze nie mylić pojęć z medykami i ratowaniem życia, ponieważ jest to Towarzystwo Wzajemnej Adoracji podczas dyżuru i pompowaniu sobie kasy (lekarz dyżur za 80zł/1godz)
Odpowiedz
terorist
2011-04-05 23:36:35
0 0
Tak bobi sądzisz? To weź sobie przepracuj jeden nocny dyżur i zobaczymy czy tak dalej będziesz mówił.
Odpowiedz
tutamka
2011-04-06 07:20:11
0 0
inny przykład- moja 2 letnia wówczas córka rozbiła czoło o kaloryfer. Po przyjeździe do szpitala, pani w recepcji nie chciała nas przyjąć, bo z pośpiechu nie wzięłam jej książeczki zdrowia. Po wykłóceniu się, w końcu wypisała jakąś śmieszną kartkę i kazała czekać.....z małym, płaczącym dzieckiem na ręku, późnym wieczorem (ok godz 20)czekałam bagatela ze dwie godziny. Dzieki litości ludzi juz wcześniej czekających i nie mogących wytrzymać juz płaczu małego dziecka weszłam poza kolejnością. Lekarz popatrzył na córkę, poświecił jej TELEFONEM KOMÓRKOWYM PO OCZACH, gdy ta z przerażenia i bólu płakała, zaczął się pytać 2-letniego, ledwo mówiącego, przerażonego dziecka jak sie nazywa, gdzie mieszka, ile ma lat, czy wie gdzie jest.....PO PROSTU ŻENADA I PORAŻKA. GŁOWY OCZYWIŚCIE NIE ZSZYŁ BO SIE OKAZAŁO ZE JUZ JEST ...ZA PÓŹNO....
Odpowiedz
andy11
2011-04-06 08:25:45
0 0
proponuje zgłoszenie sprawy Pana Ojca do Prokuratury, niezależnie jaki będzie finał leczenia Pańskiego Taty, jednocześnie składając zawiadomienie proszę wziąć pod uwagę Pana Dyrektora Sochę oraz Starostę - bo to jemu Szpital podlega, gdy kilka miesięcy temu na portalu KUBY informowaliśmy w komentarzach że w szpitalu dzieją się cuda na SOR - to nazywano nas szaleńcami-oskarżono o czepianie się - mam nadzieję że wczorajszy przykład udowodnił Państwu obraz pracy tego oddziału - polecam też zajrzeć na oddział wewnętrzny tego szpitala, jednocześnie jeśli kogoś chcecie leczyć to jak najdalej od Limanowej - odległość jest współmierna do sukcesu wyleczenia - ten współczynnik roboczo nazwałem SoPuchem - (Socha-Puch) - jednostka odległości od szpitala limanowskiego określająca zwiększenie szansy przeżycia pacjenta - 1 SoPuch to 1km/1h.
Odpowiedz
konto usunięte
2011-04-06 08:31:00
0 0
proponuje limanowskim medykom idyrektorowi odwiedzin sądeckiego szpitala oddziału kardiologi inwazyjnej .jaka tam jest miła atmosfera .moja mama tam była 5 dni POZDROWIENIA DLA PERSONELU
Odpowiedz
obslugamuzyczna
2011-04-06 08:54:40
0 0
oddział sądecki hemodynamiki i kardiologi inwazyjnej formalnie nie należy do struktury sądeckiego szpitala, podlega Szpitalowi Uniwersyteckiemu w Krakowie, zarówno merytorycznie jak formalnie, szkoda tylko że jest taki mały - Pani Ordynator to wspaniała osoba, personel miły i bardzo profesjonalny, bardzo wesoło i czasem nawet śmiesznie.
Odpowiedz
ekbiedronka096
2011-04-06 08:56:10
0 0
No niestety lekarz to PAN życia i śmierci, zwykli ludzie to szajs, którego nie warto nawet tknąć.Parę razy korzystałam z SORu i raczej nie mam dobrych wspomnień.Popieram tego dyrektora, gdyby dostawali taką nauczkę toby zmienili podejście do pacjenta, bo płacimy nie małe składki na F.zdrowia.A lekarzy w Polsce jest nie tak mało, ale ci nietykalni robią co chcą.Nie martwcie się przyjdzie jakiś nowy specjalista żeby tylko dyrektor się nie zmienił i stosował te kary częściej to nasz szpital byłby wyleczony z chorej kadry.A jest co leczyć,bo każdy mi chyba przyzna rację.BRAWO DLA DYREKTORA, nareszcie jakiś normalny odruch.
Odpowiedz
jerzykiller
2011-04-06 08:57:41
0 0
ale o co chodzi - przecież SOR to tez oddział szpitalny. pacjent był pod opieką lekarzy, czekał na wynik badań i tyle. przecież to na sorze jest najwięcej sprzętu do ratowania życia, więc jeśli było podejrzenie stanu nagłego to sor był właściwym oddziałem do wykonania czynności ratujących życie. SOR to nie jest izba przyjęć, to Oddział Szpitala który zajmuje się udzielaniem pomocy (ratowaniem życia) w stanach nagłych.
Odpowiedz
hasz
2011-04-06 09:01:48
0 0
@tutamka Pani w recepcji nie ma sie co dziwić spełniała tylko swoje obowiązki jak pani przychodzi do sklepu wymaga sie od pani pieniędzy jak pani idzie do szpitala wymaga sie ubezpieczenia, jak by pani była nieubepieczona to nieby czemu ja jako płacący skłądki miał bym płacić (poniekąd) za ten zabieg? Płace skłądki Pani również a więc to w naszym interesie jest aby to kontrolować. Pytania do dwuletniego dziecka miały zapewne sprawdzić stan neurologiczny a nie ciekawośćbo informacje te lekarz miał wyświetlone na komputerze (łatwo przychodzi krytyka nawet jak nie ma sie pojęcia o celowości dziąłań...sami znawcy medycyny). Jeżeli chodzi o kolejkę:na SOR powinny zgłaszaćsie osoby w stanie zagrożenia życia lub w stanach nagłych... Niech Pani teraz popatrzy na tą kolejke która tam była i podziękuje tym których bolała noga albo brzuch.
Odpowiedz
konto usunięte
2011-04-06 09:03:05
0 0

Czy w Limanowej leczą idiotów?.......... bo są ...

Odpowiedz
ekbiedronka096
2011-04-06 09:03:17
0 0
No ciekawy sprzęt, pewnie dorobił się szpital sprzętu niewidzialnego, fajnie, nie będzie stresu dla pacjenta, przyjedzie, poleży w izolatce i sprzętu nawt nie zauważy a będzie wyratowany;-)
Odpowiedz
edith
2011-04-06 09:14:12
0 0
Popieram bearchen i tutamka co napisalyscie.Naszej Sluzbie Zdrowia pozostaje wiele do zyczenia,owszem brakuje personelu,ale Ci ktorzy juz tam pracuja rzeczywiscie nie traktuja pacjenta powaznie i to najgorsze,przeciez tam w szpitalu PACJENT jest najwazniejszy i jego zycie!!! po to jest SOR!!! Jest masa lekarzy i pielegniarek,ktorzy w ogole nie powinni wykonywac tego zawodu,przeciez czego sie ucza na tzw.MEDYCYNIE ratowac ludzkie zycie!!! prawda,i jeszcze skladaja przysiege!!! to co to do cholery jest!!! nie jestesmy zwierzetami!!!
Odpowiedz
ekbiedronka096
2011-04-06 09:17:46
0 0
Lekarze od zwierząt traktują swoich pacjentów bardzo przyzwoicie,więc nie wiem po co to prównanie, że nie jesteśmy zwierzętami.
Odpowiedz
edith
2011-04-06 09:18:14
0 0
W przychodni Limanowskiej tez jest taka Pani Doktor,ktora uwazam ze juz daaaawno nie powinna tam pracowac.Traktuje pacjentow okropnie,zero szacunku dla drugiego czlowieka!!! Pytam sie czy to jest normalne? Polska schodzi na PSY!!!
Odpowiedz
Karol3
2011-04-06 09:31:30
0 0
Wiecie co najciekawsze jest to, że te 'mądre' komentarze piszą panie co siedzą w rejestracji SOR, sama byłam niedawno świadkiem jak na przyjęciu jedna pani mnie rejestrowała a druga limanowa.in i komentarze, popularny ten portal ale czy panie w rejestracji w godzinach pracy tym mają się zajmować? należałoby przejrzeć ostatnio odwiedzane strony i jest się w stanie zobaczyć kto czym się zajmuje parodie odstawiacie na tej izbie przyjęć
Odpowiedz
ara2
2011-04-06 09:45:01
0 0
Mojego tatę też tak długo trzymali na poczekalni miał wylew leżał na wewnętrznym kilkakrotnie bardzo cierpiał odleżyny na całym ciele a gdy prosiliśmy pielęgniarkę żeby pomogła nam go obrócić powiedziała że on jest już stary i tak umrze nie rozumiem tych ludzi poco wybierają taki zawód skoro nie mają cierpliwości ani chęci pomocy...czasem brak słów żeby tylko oni tak kiedyś nie cierpieli jak ich pacjenci!
Odpowiedz
forfiter
2011-04-06 09:49:33
0 0
Dyrekcja podała, że ordynator już nie pracuje, ale nie podano w jakim trybie rozwiązano umowę o pracę ?
Odpowiedz
abigail123
2011-04-06 10:06:30
0 0
SOR SOR-em, ale nie zgadzam się z opiniami dotyczącymi całego szpitala, ostatnio rodziłam i było super, przed porodem osobny pokój żeby się przygotować, przy porodzie jeden lekarz prowadzący, drugi asystujący plus jedna pielęgniarka na stałe a druga cały czas się krzątała w pobliżu, po porodzie, przewieziono mnie na bardzo ładny i czysty oddział, panie pielęgniarki - salowe (nie rozróżniam ich), bardzo życzliwie się mną zajęły, pokazały jak karmić dziecko i ściągać mleko z piersi, nawet kapustę mi przyniosły żeby obłożyć piersi żeby zapaleń nie było, po prostu super, wszyscy mili uśmiechnięci, jedzenie dobre, nie dam złego słowa powiedzieć o porodówce w Limanowej, a jak posłucham jak wygląda rodzenie np. w Krakowie to mnie ciarki przechodzą.
Odpowiedz
fok04
2011-04-06 10:46:20
0 0
problem jest taki że mamy słabych lekarzy w SOR jak to się nie zmieni będzie dalej tak samo
Odpowiedz
konto usunięte
2011-04-06 10:54:28
0 0
terorist absolutnie nie zgadzam się z twoją opinią bo jak lekarz-pielęgnirka bierze dyżur z własnej woli i jest odpowiedzialny/a za życie ludzkie to nie ma że jest zmęczony i jest noc tylko jak wymaga potrzeba to intensywna praca na pełnych obrotach bo tam decyduje czas i szybkie podejmowanie decyzji, a jak ktoś nie wyrabia to to niech się nie łakomi na te pieniądze i odpuści znajdując pracę w bardziej spokojnym miejscu i tyle tem temat.
Odpowiedz
hasz
2011-04-06 10:56:12
0 0
ara2 chyba Cie poniosła fantazja... ale tak to już jest na anonimowych forach.... jak faktycznie tak było to czemu tego niezgłosisz??
Odpowiedz
konto usunięte
2011-04-06 11:08:15
0 0
nie pierwszy taki przypadek w Limanowskim Szpitalu, że chory musi sobie poczekać, aż go lekarz łaskawie zbada.... MASAKRA !!!! Ludzie, nie chorujcie, bo jak przyjdzie co do czego to możecie się nie doczekać na pomoc...
Odpowiedz
Shark
2011-04-06 11:10:37
0 0
Niestety tytuł artykułu jak najbardziej trafny tzn. Ratunkiem cierpliwość.
Moja rada dla tych , którzy nie mieli przyjemności jeszcze skorzystać z SOR w Limanowej brzmi . Jeśli czujesz ,że z tobą lub twoim bliskim coś poważnie nie tak , nie zastanawiaj się wzywaj karetkę , nie miej skrupułów że może ktoś bardziej potrzebuję ! Wtedy może zostaniesz przyjęty wcześniej . Jeśli tego nie zrobisz pierwsza przeszkoda na , która natrafisz to pani rejestratorka , lub jej brak bo właśnie idzie fajny serial lub trzeba ,, domerdać ,, drożejący cukier w szklaneczce…
Jeśli już zbierze się parę osób to oczywiście wolno i dokładnie , nie ważne czy ktoś przyszedł na SOR żwawo jak do lekarza pierwszego kontaktu , czy zgłaszasz że jesteś z nagłym zdarzeniem a osoba z która przyszedłeś nie może ustać tylko siedzi gdzieś obok.
Gdy otrzymasz już papierki , poprosiłem ponownie o przyspieszenie przyjęcia – odpowiedź paniusi , proszę spytać innych którzy są w kolejce …..
Ręce i nogi się uginają ……
Po szybkiej interwencji u lekarza dyżurującego sprawy pobiegły już szybko i sprawnie / finał natychmiastowa operacja /
Czy tak powinno być na SOR , chyba nie ….
Moja rada dla nadzorujących ten oddział
1.Wprowadzić monitoring SOR
2.Wstepna rejestracja wydanie aut. zgłoszenia na SOR karteczka z nr kolejnym i godz przyjęcia
3.Wprowadzenie osoby/ pielęgniarka lub ratownik medyczny / , która do max 15 min od otrzymania nr w ramach tzw Checklisty przeprowadza wywiad z pacjentem i kwalifikuje do przyjęcia do lekarza i decyduje o kolejności lub odesłaniem pacjenta do zwykłej przychodni
To tylko początek procedury , która proponuję w ramach Checklisty resztę niech dopiszą bardziej kompetentni w szpitalu ……
Odpowiedz
gruby0
2011-04-06 11:17:15
0 0
jesli chodzi o SOR do brak słow! nie wazne czyja to wina !! płacimy wiec powinnismy miec zapewnione jakias konkretna opieke! w mojej rodzinie juz sie przekonalismy ze SOR nic nie jest wart! dzwoniac po karetke dla taty 54lat! z podejzeniem zawału mielismy nadzieje ze go uratuja i pewnie by tak było gdyby nie to ze nie miał sie nim kto zajac,czekał bo nikt nie miał czasu!!!po 7 godz,zmarł !nawet wody mu nie miał kto podac w ostatnich chwilach!!ale jak zwylke nikt sie nie poczuwa do winy!!! WSZYSCY JESTESCIE K.... TAM DOBRZY mało kto tam pracuje z powołania!!zwłaszcza pielegniareczki które nosza sie i udaja wazne zamiast pomagac ludziom!!! trzeba było wybrac inny zawód!!! mam do nich zal i niech wszystkich tam dosiegnie SPRAWIEDLIWOsc!!
Odpowiedz
hawkeye
2011-04-06 11:21:08
0 0
TO ŻE CZEKA SIE DLUGO NA SORZE NA POMOC TO JEST EFEKT 2 CZYNNIKOW:
1. JEST JEDEN INTERNISTA I JEDEN CHIRURG ZEBY UDZIELIC POMOCY SREDNIO OK 100 OSOBOM DZIENNIE
2. 90 % OSOB ZGLASZAJACYCH SIE NA SOR POWINO SIE ZGLOSIC DO LEKARZA RODZINNEGO - WYBACZCIE ALE ZE STLUCZENIEM REKI Z KTORYM ZGLASZACIE SIE PO 3-4 DNIACH OD URAZU POWINNISCIE ISC DO PORADNI URAZOWEJ!!! SKUTEK JEST TAKI ZE LEKARZ MUSI ZBADAC KAZDEGO, WYPELNIC BIUROKRATYCZNE DOKUMENTY A W TYM CZASIE MOZE ZA DRZWIAMI CZEKAC OSOBA W STANIE ZAGROZENIA ZYCIA. a teraz znawcy medycyny mozecie mnie zakrzyczec
Odpowiedz
nasms
2011-04-06 11:29:42
0 0
zgadzam się z TOBĄ 'hawkeye' w 100%

to są czynniki przez które nieraz osoby ze stanem nagłym czekają dłużej ... bo sobie niektórzy przypominają w środę ze w sobotę na imprezie dostali po pysku i ich chyba szczęka boli.

wszyscy, którzy narzekają na nasz szpital i SOR niech po prostu leczą się w innych szpitalach ...
nie ma przymusu leczenia się w Limanowej. żadnego.

albo niech się zatrudnią w służbie zdrowia ... od razu wszyscy będą przyjmowani bez kolejki ...

życzę wszystkim zdrowia
Odpowiedz
nasms
2011-04-06 11:31:33
0 0
masakra ilu tu znawców tego co sie dzieje na SOR-ze ... brak słów
Odpowiedz
limonovion
2011-04-06 11:48:03
0 0
Dyrektor szpitala widac wywiązał się należycie ze swoich obowiązków i pokazał że porzadek zaprowadzi i to natychmist. Powinien czesciej korzystac ze swoich uprawnień , jako dyrektor , jako radny, itd.
Odpowiedz
konto usunięte
2011-04-06 12:00:30
0 0
Może władze Miasta i Powiatu przestaną się bać tylko wezmą przykład z Pana Dyrektora szpitala i za brakoróbstwo będą zwalniać i nie płacić z pieniędzy podatników.
Odpowiedz
Karol3
2011-04-06 12:17:44
0 0
Nie mówię że cały szpital jest zły bo to co trzeba chwalić to trzeba są na oddziałach np. dziecięcym pielęgniarki z sercem i podejściem bo miałem styczność niedawno tego doświadczyć z moją córką(ale też nie wszystkie zaznaczam) ale wiecie to co się dzieje w limanowskim SOR to przechodzi wszystko byłem tam z 10 razy z różnymi osobami i Panie Boże chroń żebym tam nie trafił więcej
1)rejestracja - panie mają czas na wszystko pomalutku jak w przychodni u lekarza rodzinnego,nie zdają sobie sprawy że jest to oddział ratujący życie ludziom i przychodzi się tam w stanach zagrożenia życia więc czasem każda minuta jest cenna
2)lekarz - zanim Cię tam ktoś przyjmie to czekasz jak na zbawienie,lekarz Panem życia i śmierci on ma czas a szczególnie pan S....wychodzi do swojego pokoiczku naprzeciw RTG a ty czekaj może przyjdzie,czekałem kiedyś tam z tatą podcięta tętniczka bandaże przemakają,inni z zatruciami grzybami,wyrostkiem,chyba złamaną nogą,kolkami nerkowymi,pogryzieniem przez psa nie ma lekarza mijają godziny a my stoimy po zwróceniu uwagi panu S........ mój tata usłyszał od niego na osobności że mam nie wyrażać swojego zdania publicznie!!!!
Proponuję selekcję i reorganizację szczególnie SORu, a na przyszłość przyjmowanie na tak poważne stanowiska ludzi którzy mają podejście do pacjenta, serce i chcą to robić ponad wszystko.
Odpowiedz
terorist
2011-04-06 12:19:08
0 0
Wszyscy chwalicie dyrektora, a zapominacie, ze w tym momencie na SORze zatrudniony jest tylko 1 lekarz. Bobi dowiedz sie czy wszyscy tak do konca dyzuruja na SORze bo bardzo chca czy tez im dyrektor zlozyl bardzo intratna propozycje. Poza tym pierwsze slysze zeby lekarz dostawal 80 zl/h. Przypuszczam, ze za taka kase to by wszyscy z wielka checia dyzurowali na sorze i problem bylby rozwiazany.

Widze, ze ludzie dalej nie rozumieja, ze SOR to oddzial, a TOP oczywiscie tez o tym zapomnial. Nie mowie, ze jest na SORze idealnie - bo nie jest. Ale trzeba o tym pamietac, ze lekarze sie nie rozdwoja, a poza tym jesli twierdzicie, ze popelnili blad albo jakies przestepstwo, zgloscie to do prokuratury i swieto lasu.
Odpowiedz
czuszkaszwurnik
2011-04-06 12:43:50
0 0
Nikt do prokuratury nie poleci bo każdy w małomiasteczkowym środowisku zdaje sobie sprawę, że równie dobrze mógłby wytatuować sobie na czole - 'Doniosłem na lekarza!'. Co w konsekwencji dla tej osoby i jego rodziny niosłoby szereg nieprzyjemności. No chyba, że się mylę :)
Odpowiedz
terorist
2011-04-06 12:51:48
0 0
Mylisz się. Bardzo się mylisz. Poza tym z tego co wiem to w szpitalu istnieje taka instytucja jak rzecznik praw pacjenta czy jakoś tak. Więc skoro tacy mądrzy są niech się sądzą.
Odpowiedz
patii
2011-04-06 13:05:08
0 0
terorist- fajnie piszesz tylko trzeba pomyśleć o tym,iż starsi chorzy ludzie nie zawsze mają środki i zdrowie na to żeby isć gdzie kolwiek...sama maiałam ostatnio przyjemność spędzić tam kilka godzin,to jest koszmar...
Odpowiedz
terorist
2011-04-06 13:50:24
0 0
Patii spędziłaś tam kilka godzin bo było dużo pacjentów i tylko 1 lekarz czy dlatego, że ten lekarz sobie leżał w dyżurce i bąki zbijał?
Odpowiedz
ian
2011-04-06 13:54:27
0 0
Skoro tak źle w limanowskim sorze to go zlikwidować.
W stanach nagłych do Sącza, Nowego Targu albo Krakowa. Tam nie ma kolejek i wszystkie przypadki załatwiane są od ręki. w szpitalu limanowskim tylko planowane przyjęcia na oddziały
Odpowiedz
ujeg78
2011-04-06 13:56:53
0 0
zwolnijcie wszystkich i leczcie sie sami skoro jesteście tacy mądrzy
Odpowiedz
ian
2011-04-06 14:03:26
0 0
. Ciekawie jaką opieke w domu miał ten pan z ktoregoś wpisu skoro trafił do szpitala z odlezynami , a pielegniarka nie chciała go pomoc przewrocic na bok. Ej! Boze, Boze...
Odpowiedz
konto usunięte
2011-04-06 14:46:36
0 0
o czym wy tu dyskutujecie...SOR jest potrzebny… Szpital jest potrzebny i to nie budzi żadnych wątpliwości… Dyrektor zwolnił ordynatora bo jak widać miarka się przelała i tyle...niech każdy wykonuje swoje obowiązki jak powinien i po co te dyskusje...miał takie prawo-miał…więc co źle zrobił… widocznie jak ten lekarz był tak jak piszecie przepracowany… to pracę będzie miał…do opieki społecznej po zasiłek nie pójdzie zastępstwo jest w gestii Dyrektora i pewno szybko się znajdzie…SOR pracuje normalnie…związki zawodowe flag nie wywiesiły nie widziałem a w Szpitalu byłem…
Dyrektor odpowiada za działalność Szpitala i to On się tłumaczy przed organem założycielskim ze swoich działań…a prawnie odpowiada za wszystko to co się w Szpitalu dzieje...tyle…zrobił co uważał za stosowne…musiał mieć do tego podstawy…
Odpowiedz
tutamka
2011-04-06 16:12:48
0 0
panie hasz. zapewniam pana że zresztą jak większość nas płacę składki.W dzisiejszych czasach nawet osoba bezrobotna jest ubezpieczona i ma prawo do opieki medycznej. A co do lekarza...coś mi się mało wydaje zeby specjalista walił dziecku telefonem po oczach. A ten sposób sprawdzania u dziecka stanu neurologicznego to tak jak mówienie do głuchego...
kiedyś usłyszałam o naszym szpitalu coś takiego:
'Chcesz wejść do Królestwa Niebieskiego, udaj się do Szpitala limanowskiego.'
Odpowiedz
gruby0
2011-04-06 16:16:49
0 0
widze ze Ci co nie przeszli zlych doswiadczen z SOR bronicie go!obyscie nie płakali kiedys ze ktos wam zmarł bo nie miał kto sie zajac pacjentem!! powinno byc tak zeby szanowny dyrektor zainteresował sie tym i zamiast zwalniac tyo przyjac 2 lekarzy ,!!!a i miec reke nad wszystkim a nie tylko wtedy jak sie cos wydarzy!!
Odpowiedz
borek
2011-04-06 16:43:20
0 0
Z tą kobietą to prawda,czekałam na podłączenie kroplówki w tym czasie 6 godzin.Ale komentować tej chwili nie mam sił i szkoda reszty zdrowia.
Odpowiedz
gargamelek
2011-04-06 16:50:17
0 0
tutamka nie przejmuj się, hasz po prostu nie rozróżnia legitymacji ubezpieczeniowej od książeczki zdrowia (dziecka).
Odpowiedz
bobik
2011-04-06 17:08:35
0 0
Powiem jedno,co niektórzy nie mają zielonego pojęcia jak wygląda praca w szpitalu,każdy przychodzi tam i uważa że to on jest w największej potrzebie i to właśnie jemu pomoc jest potrzebna i co w ten sposób powstaje...?zamieszanie,gniew,wieczne pretensje!Jeżeli komuś się wydaje że w szpitalu się nie pracuje jak należy,zapraszam na 1 dyżur i wtedy zobaczy jak to wygląda.Problemem są oszczędności na dodatkowe etaty,zarówno na SOR jak i na oddziałach co niektórych,jest za mała obsada zarówno lekarzy jak i pielęgniarek,a roboty nie do przerobienia,mysle że tu trzeba szukać rozwiązań.Może nasz Dyrektor to czyta i podejmie odpowiednie kroki w tym kierunku!
Odpowiedz
asd
2011-04-06 20:06:29
0 0
zalezy na jaka zmizne sie trafi ale tak w ogóle atmosfera nie jest faajna moj ojciec mial zlamane zebra a pani doktor stwierzfila ze stluczone taki fachowiec prykro to pisac ale taka jest prawda nie zalezy im na dobru pacjenta a dyrektor tak sie stara on jest w porzadku
Odpowiedz
hawkeye
2011-04-06 22:19:20
0 0
90 % komentujacych nie ma pojecia ani o medycynie ani o pracy w szpitalu wiec blagam, nie robcie z siebie idiotow i nie wypowiadajcie sie na tematy ktore sa wam obce...
Odpowiedz
hawkeye
2011-04-06 22:23:23
0 0
Top, znalazles swietna recepte na rozkrecenie portalu - objebanie szpitala, pozary, wypadki czasem jakies znalezione zwloki w lesie - trudno o bardziej budzace emocje /czytaj poczytne/ tematy.
Odpowiedz
terorist
2011-04-06 23:53:33
0 0
Hawkeye przecież każdy musi mieć pomysł na swój biznes inaczej nie ma on szans na przetrwanie. Każde jedne odwiedziny tego portalu to konkretna kasa. A nie trzeba być doktorem socjologii i mediów aby wiedzieć jakie tematy się najlepiej sprzedają, to mamy na portalu takie newsy jakie mamy. A raczej takie jakich oczekuje większość czytających ten portal.
Odpowiedz
ekbiedronka096
2011-04-07 08:43:16
0 0
Jeśli ktoś nie ma pojęcia o medycynie, to nie może skrytykować PANÓW LEKARZY?czy myślicie terrorist i hawke, że dzisiaj lud jest głupi, że jak wy macie tyt.lekarza to mgr jakiś to głupol, czy ktoś bez tyt.mgr jest dziś głupi, chyba że chory psych.bardzo dobrze,że jest na terenie Limanowej taki portal, bo może trochę was przyciśnie i ludzie zawalczą oswoje prawa zamiast płacić za trochę lepszej obsługi.A jak ciężko sie wam pracuje to idżcie na buddowy najlepiej za granicę.
Odpowiedz
albeo172
2011-04-07 09:35:14
0 0
A jakie tematy waszym zdaniem ma TOP poruszać? Bardzo dobrze, że zajmuje się tym, co jest w mieście problemem. Oczywiście, jak widać, co niektórzy woleliby żeby siedział cicho bo im dobrze jak jest. Czasem jednak trzeba popatrzeć na to od drugiej strony, a tutaj nie jest już tak kolorowo.
Odpowiedz
Doriska
2011-04-07 10:35:28
0 0
hawkeye- widzę iż umiesz tylko ubliżać innym jeżeli coś nie pójdzie po twojej myśli.
Jest wolność słowa, i każdy ma prawo wypowiedzieć się co myśli, jakie ma doświadczenia związane z SOR itd...
A ten portal jest bardzo potrzebny i tego typu informacje umieszczane na nim...
Bardzo dobrze iż Top dodaje tego typu artykułu, szacun dla Niego...
Odpowiedz
konto usunięte
2011-04-07 11:30:05
0 0
Na SOR obowiązuje coś takiego jak przejęcia ze względu na stan zdrowia a nie kto w jakiej kolejności się pojawi i nie można tu winić tylko lekarza, na oddziale są również pielęgniarki w tym oddziałowa i one jako że jest ich więcej powinny prowadzić selekcję pacjentów. Kiedy miałem staż w Sądeckim szpitalu (kopę lat temu) oddziałowa jakby zobaczyła że jakiś pacjent cierpiący czeka bezskutecznie na pomoc to robiła takie larum że cały oddział się trząsł... więc uważam że winny jest cały zespół SOR... nie trzeba być omnibusem żeby wiedzieć w w przypadku wylewu bardzo ważne są pierwsze minuty, godziny terapii i nie chodzi tu zachowawczą jaką zastosował nasz SOR...
Odpowiedz
konto usunięte
2011-04-07 11:38:14
0 0
Hawkey widac nigdy nie byles pacjentem SOR-u. Nie zycze Ci tego, ale uwierz mi, ze jezeli kiedykolwiek bedziesz potrzebowal ich pomocy i jej w pore nie dostaniesz, szybciutko zmienisz zdanie.Ale oczywiscie masz prawo pisac tak jak myslisz.
Odpowiedz
terorist
2011-04-07 12:26:02
0 0
Ludzie, jak wam się nie podoba limanowski SOR to jedźcie do Sącza, Krakowa, Nowego Targu. Przecież nikt wam nie każe się leczyć w naszym szpitalu. Ehbiedronka09 owszem, jak ktoś się nie zna na sprawach medycznych to nie powinien się na ich temat wypowiadać. Proste ktoś narzeka, że jego ojciec miał odleżyny (co znaczy, że o ojca nie dbał) ale oczywiście winny jest temu limanowski SOR. Szacun dla TOPa nie za tematy tylko za pomysł na biznes. A tak jeszcze jeśli tak zachwalacie sądecki szpital to pamiętajcie, że na limanowskim SORze pracują prawie Ci sami ludzie co w Sączu.
Odpowiedz
albeo172
2011-04-07 12:51:43
0 0
A czemu mamy jeździć daleko i jeszcze dokładać do i tak dużych wydatków, jakie zwykle związane są z chorobą? W końcu chyba nic dziwnego nie ma w tym, że większość domaga się odpowiedniego podejścia i traktowania pacjenta. To nie jest chyba tak dużo, żeby trzeba było szukać tego po innych szpitalach. W końcu po to jest szpital i lekarze żeby nieść pomoc człowiekowi i robić to w jak najlepszy sposób, a nie traktować go jak intruza zakłócającego błogi spokój.
A co do TOPa, biznes może i dobry, ale działalność jak najbardziej potrzebna. Gdyby takie rzeczy nie były nagłaśniane, nie byłoby szans na żadne pozytywne zmiany, chociaż pewnie co niektórym by to odpowiadało.
Odpowiedz
terorist
2011-04-07 12:55:46
0 0
No tak, a jeśli się wam ten szpital nie podoba i po nim jeździcie w internecie to idźcie do innych szpitali. Nikt wam się w tym nie karze leczyć. Poza tym czasem przed pójściem na SOR albo wezwaniem kartki pasowałoby się zastanowić czy aby to jest coś poważnego, że trzeba już, czy też poczekać do dnia następnego i wybrać się do swojego lekarza. Albeo172 myślisz, że u nas lekarze nie niosą pomocy i nie chcą człowiekowi pomóc? Jak tak to wypisz ich tu z imienia i nazwiska oraz podaj dowody na to, że nie chcieli pomóc.
A co ma artykuł TOPa do zmian np w szpitalu? To, ze wy się po ludziach przejedziecie pracujących w szpitalu nie znaczy, że cokolwiek się zmieni. Tym bardziej życzę wam wszystkim aby kiedyś Ci lekarze za to co o nich tu wypisujecie odmówili wam pomocy. A wy będziecie się wić po podłodze i błagać i przepraszać. To będzie piękny obrazek.
Odpowiedz
albeo172
2011-04-07 13:09:40
0 0
A niby jakim prawem lekarz ma odmówić mi pomocy? Ja wykonuję swoją pracę i swoje obowiązki, staram się wykonywać je dobrze, ale czasem też muszę przyjąć krytykę. Taka krytyka może dotyczyć też pracy lekarza. Nie jest to osoba nietykalna. A jego obowiązkiem jest udzielenie pomocy pacjentowi. Pisanie, że za krytykę tej pomocy może nie udzielić, jest po prostu śmieszne.
Odpowiedz
terorist
2011-04-07 13:17:07
0 0
Nie wy nie krytykujecie bo krytyka musi być konstruktywna. Wy z chęcią byście spalili lekarzy na stosie. Nie chodzi o nie udzielenie pomocy za krytykę, tylko za wyzwiska, poddawanie w wątpliwość kompetencji itd. Poza tym żeby coś skrytykować, trzeba się na tym znać. Więc jeśli nie jesteś lekarzem to jak możesz krytykować sztukę lekarską? Jedyne co możesz krytykować to stosunek do Ciebie i zachowania wobec Ciebie i nic więcej.
Odpowiedz
albeo172
2011-04-07 13:46:26
0 0
terorist przeczytaj moje posty i powiedz, w którym krytykuję sztukę lekarską
Odpowiedz
terorist
2011-04-07 13:57:02
0 0
A ja nie mówię tylko i wyłącznie o Tobie. A tak poza tym uważasz zwolnienie ordynatora SORu przy braku lekarzy do pracy za pozytywną zmianę? Pomyśl o tym jeszcze, że zastąpić go może z dużym prawdopodobieństwem były dyrektor do spraw medycznych. Też ze Sącza.
Odpowiedz
mikimous
2011-04-07 14:09:22
0 0
Czytam to co piszecie i częściowo się z tym zgadzam- często bywam na SORze ponieważ mam rodziców i teściów w podobnym wieku co ten dziadek inajbardziej żal mi tego dr Kowalika bo to jeden z leprzych lekarzy na tym oddziale. Kiedyś też czekaliśmy kilka godzin na przyjęcie na oddział ale to nie wynikało z lenistwa lekarza tylko z braku pozwolenia przyjęcia na oddział wewnętrzny .Zastanówcie się troszkę nad tym co piszecie bo tak oceniacie a jak wy będziecie potrzebować pomocy to gdzie pojedziecie? PANIE ANDRZEJU PRZEZ KTÓREGO DR KOWALIK STRACIŁ PRACĘ MAM NADZIEJĘ ŻE ŻECZYWIŚCIE PAŃSKIEMU OJCU TEN LEKARZ ZROBIŁ KRZYWDĘ BO MA PAN NA SUMIENIU JAGO ZWOLNIENIE. A JA BARDZO POWAŻAŁAM JEGO UMIEJĘTNOŚCI CZĘSTO RATOWAŁ MOICH BLISKICH...
Odpowiedz
ian
2011-04-08 00:41:43
0 0
jest cos takiego jak smierć. Jest to jedyna absolutnie pewna rzecz. Kazdego czeka. a nam się wydaje, ze w XXI wieku to juz umierac nie wolno. a jesli juz to z winy lekarzy, pielegniarek, pogotowia, wojta, proboszcza itd,
Matoły!! pokory. Portal kiepski - komentujący - żałość
Odpowiedz
ian
2011-04-08 00:44:13
0 0
Przepraszam. Portal jak kazdy inny. Komentujący wyjątjkowo tepi
Odpowiedz
Doriska
2011-04-08 09:52:33
0 0
ian-pokazałeś swoimi komentarzami prawdziwe swoje JA! Jesteś dumny z siebie? Jest wolność słowa i każdy może swoje zdanie napisać. A ja zapytam: gdzie Twoja kultura??? została pewnie za drzwiami i trzepie porami...

Każdy z nas ma jakieś wady, lecz choć bardzo byś się silił-innych zmienić nie dasz rady, za to siebie- w kazdej chwili...
Ian-może więc czasami warto zastanowić się nad sobą, ciut pomyśleć i pomału zmienić w sobie to i owo!
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Ratunkiem cierpliwość"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in