20°   dziś 23°   jutro
Niedziela, 28 kwietnia Paweł, Waleria, Ludwik, Piotr, Bogna, Witalis

Radna przeciwko "uwikłaniu gminy i Kościoła". Poszło o dotację dla parafii

Opublikowano 27.11.2023 06:30:00 Zaktualizowano 27.11.2023 21:55:10 pan
23 15304

Na ostatniej sesji Rady Gminy Tymbark doszło do zażartej debaty. Głównym tematem była uchwała wprowadzająca zmiany do Wieloletniej Prognozy Finansowej, w której przewidziano 590 tys. zł na renowację elementów kościelnych w Tymbarku, wywołując tym samym gorącą dyskusję.

"To uwikłanie samorządu z Kościołem"

Na ostatniej sesji Rady Gminy Tymbark doszło do dyskusji wokół zmian w budżecie oraz uchwały, która wprowadza zmiany do Wieloletniej Prognozy Finansowej. Uchwała wprowadziła nowe zadania inwestycyjne, przewidziane do realizacji, wśród których znalazła się m.in. renowacja ołtarzy bocznych w nawie głównej, ambony oraz balustrady chóru kościoła parafialnego w Tymbarku. Na przedsięwzięcie przewidziano 590 tys. zł.

Radna Zofia Jeż wyraziła stanowczy sprzeciw, zapowiadając że nie zagłosuje za zmianami w budżecie. W uzasadnieniu skupiła się na aspekcie politycznym tej decyzji. Jej zdaniem, przekazanie dotacji i realizacja inwestycji w okresie wyborczym - w czasie wyborów samorządowych wiosną 2024 roku - to ryzykowne uwikłanie samorządu z Kościołem. 

Nie zgadzam się na to, żeby w okresie wyborów samorządowych łączyć cokolwiek z Kościołem. Ja osobiście nie mogłabym spojrzeć na siebie w lustrze, gdybym przyłożyła rękę do tego, żeby wikłać samorząd w politykę z Kościołem - powiedziała radna. 
Jest to dla mnie nie do przyjęcia. Chociaż byście mieli mnie linczować. Szczęście od Boga, że nie ma średniowiecza, bo mnie nie spalicie na stosie - dodała. 

Zofia Jeż stwierdziła ponadto, że samorząd nie ma gwarancji zwrotu dotacji przekazanej na rzecz parafii, co spotkało się z wyjaśnieniami ze strony skarbnika samorządu, Elżbiety Jani, która wskazała, przedsięwzięcia nie są częściami zmian w budżecie. Zofia Jeż przytoczyła jednak, że zapisy na temat inwestycji znalazły się w wieloletniej prognozie finansowej i są przewidziane do realizacji w przyszłym roku. Jak odczytywała radna, ma to być renowacja ołtarzy bocznych w nawie głównej kościoła parafialnego za 340 tys. zł i renowacja ambony oraz balustrady chóru muzycznego za 250 tys. zł. 

Zobacz również:
Jak zwał tak zwał. W wieloletnim planie jest to zaznaczone na przyszły rok i dlatego nie zagłosuję. Nie wiem, kto to wymyślił? Ile pan wójt musiał nocy nie przespać, żeby sobie takie coś wymyślić. Żeby teraz, akurat w okresie wyborów samorządowych, podjąć taką decyzję. Podejrzewam, że nawet księdzu proboszczowi będzie to nie na rękę, żeby taką sytuację tworzyć przed wyborami samorządowymi - oceniła Zofia Jeż. 

Polski Ład i ochrona zabytków

Do dyskusji włączyła się przewodnicząca Rady Gminy Tymbark Stanisława Urbańska. Podjęła obronę projektu, podkreślając niewielki wkład finansowy gminy i ogólnopolski kontekst renowacji zabytków, w tym kościołów, które mogą być remontowane dzięki środkom z funduszu Polski ład. 

Na Limanowa.in było napisane ile gmin z terenu powiatu limanowskiego i z całego województwa małopolskiego otrzyma pieniądze na renowację zabytków. Zabytki to przeważnie kościoły. Więc nie wymyślił sobie tego ani pan wójt, ani nikt inny. Koszt gminy to jest tylko 10,8 tys. zł - powiedziała przewodnicząca Rady Gminy.

Argumentacja radnej Zofii Jeż spotkała się także z odpowiedzią ze strony wójta gminy Pawła Ptaszka. 

Nie będę próbował przekonać pani do zmiany stanowiska, ale chciałbym sprostować pewne przeinaczenia, których się pani dopuściła uzasadniając tą swoją decyzję. Pomyliła pani ewidentnie uchwały, bo w uchwale o zmianach do budżetu czegoś takiego nie ma, nie ma tej pozycji na zabytki kościelne. Nie widzę żadnego związku. I tak jak pani przewodnicząca powiedziała: gmina Tymbark, podobnie jak wiele gmin z powiatu limanowskiego, jak miasto Kraków i inne wielkie miasta, które mają na swoim terenie zabytki kościelne - powiedział. 

Nie wybory, a "ciągłość działań samorządu"

Podkreślił, że wniosek o dotację został złożony na wiosnę tego roku, dementując tym samym sugestie o związku decyzji z wyborami. 

Gmina Tymbark złożyła wniosek na wiosnę tego roku, a wtedy żadna kampania nie była prowadzona. Jest też coś takiego jak ciągłość działania, niezależnie od kampanii wyborczej czy braku kampanii wyborczej. Pani często o tych wyborach powtarza. Ale jak wszyscy widzimy, pewne rzeczy się planuje dzisiaj, dokumentacja robi się czasem nawet latami, pozyskuje się dofinansowanie, realizacja - to jest trzy, cztery lata. Kościół jest wpisany do gminnej ewidencji zabytków i jest podmiotem uprawnionym do otrzymania takiej dotacji bo taka była intencja środku rządowych, żeby zachować tę substancję zabytkową. Bo niezależnie od światopoglądu, od wyznawanych wartości wszyscy chyba zgadzamy się, że zabytki - także te kościelne - są pewnym dziedzictwem historycznym, o które niezależnie od poglądów religijnych powinniśmy dbać - dodał Paweł Ptaszek.
Przypominam sobie taką rozmowę, jeszcze za poprzedniej pani sekretarz, że są takie możliwości i że będzie rozmawiać z księdzem, czy wyrazi zgodę na to. Chociaż ksiądz był bardzo pesymistycznie nastawiony, nie wierzył, że takie pieniądze można dostać ale wyraził zgodę, projekt został złożony i pieniądze zostały przydzielone - przypomniała radnym przewodnicząca Stanisława Urbańska. 

Tekturowe czeki

Radna Zofia Jeż nie kryła swoich obaw co do potencjalnych konsekwencji finansowych decyzji. Zastanawiała się nad ryzykiem nieodzyskania środków w przypadku zmiany rządu, do której może dojść w najbliższych tygodniach. 

Dużo się mówi w tej chwili, że jeżeli będzie nowy rząd, to wszystkie wnioski czy pieniądze przyznane po 15 października mogą być anulowane. Zastanawiam się, jeżeli oni nam nie zwrócą gminie tej dotacji, którą gmina będzie musiała dać, to gmina będzie sponsorowała to wszystko. Być może nam nawrócą, ja tego nie wiem. Ale mam wielkie wątpliwości czy te tekturowe czeki będą realizowane w następnym roku - odparła Zofia Jeż. 

Podczas L sesji Rady Gminy Tymbark przyjęto dwie uchwały mające znaczący wpływ na planowane prace przy kościele parafialnym w Tymbarku. Uchwała nr XL/387/2023, zmieniająca wcześniejszą uchwałę nr XLII/321/2022, wprowadza aktualizacje do Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Tymbark. Zmiany te obejmują między innymi renowację ołtarzy bocznych, ambony oraz balustrady chóru w kościele parafialnym, co jest jednym z nowych przedsięwzięć inwestycyjnych gminy.

Dodatkowo, uchwała nr XL/394/2023 dotyczy przyznania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach. Na mocy tej uchwały, Parafia Rzymskokatolicka pw. Narodzenia NMP w Tymbarku otrzymała dotację w wysokości 590 000 zł na wspomniane prace przy kościele.

Czy samorządy powinny wspierać finansowo kościelne zabytki?

TAK NIE
Dziękujemy za oddanie głosu !
TAK: 186 NIE: 185

Komentarze (23)

34607szczawa
2023-11-27 06:37:54
1 6
"CZY SAMORZĄDY POWINNY WSPIERAĆ FINANSOWO KOŚCIELNE ZABYTKI?"

Trudne pytanie ... raczej tak.
TSilver
2023-11-27 19:05:38
0 0
jak się z tobą w mało sprawach zgadzam , to w tym wypadku wyjątek
Odpowiedz
rulewicz
2023-11-27 07:52:32
3 6
Niech wierni się wykażą i poskładają na zbytki jak chca a nie po frajersku wszystkich poskrobac po kieszeni.
TSilver
2023-11-27 19:04:30
0 0
ale p***dolisz! zabytki są nas wszystkich! to nasze dziedzictwo! to tak jak by kościół mariacki czy też kaplicę zgmutowską olewać. myśl trochę!
Odpowiedz
feniks_2020
2023-11-27 08:16:40
6 5
Pani Zofio, nie rozumiem Pani łaczenia polityki z decyzjami o dotowaniu prac renowacyjnych w kościele. Lepiej byłoby, by korniki dokonały dzieła zniszczenia i wymienione zabytki rozsypałysię w pył!!!
Wręcz schizofreniczna reakcjana u Pani na hasło Kościół , w mojej ocenie wskazuje, że Pani raczej dba o własneinteresy w kontekście wyborów do samorządu.
Manitou
2023-11-27 09:16:12
2 2
no dokładnie, idąc chorym tokiem myślenia tej kobiety jeśli zabytek ma związek z kościołem (budynkiem) to nie powinien poddany renowacji ale każdy inny tak, zabytek to zabytek i jako taki podlega ochronie, kościół czy kapliczka to też część naszej historii i jako taka podlega takim samym zasadom i ochronie jak i inne zabytki, a na wsiach z reguły najwięcej infrastruktury zabytkowej to są rzeczy i budynki związane z religią, czasem jakiś dworek się ostał więc w imię czyjejś chorej wizji świata mamy pozwolić na ich degradację? Nie lubi baba KK to niech tam nie chodzi ale budynek czy rzeźba nie są niczemu winne, stanowią część naszej historii.
Odpowiedz
oksymoron
2023-11-27 08:20:49
3 14
Balustrada i ambona za 250 tysięcy? Aż sobie usiadłem. Kupić u stolarza barierkę, z amboną też by sobie stolarz poradził i kosztów 10, góra 20 tysięcy. Resztę na potrzebujących.
Manitou
2023-11-27 09:03:04
0 4
a może ci "potrzebujący" sami niech się wezmą do roboty? Dość wycierania gęby twz. "biednymi" nic nie róbmy bo "biednym" trzeba dać! Pieniądze na renowacje zabytków powinny iść na zabytki a nie na nierobów i innej maści cwaniaków którzy pod różnymi płaszczykami nauczyli się żyć na koszt głupich, uczciwie pracujących frajerów!
oksymoron
2023-11-27 09:25:43
1 2
Manitou to może sprecyzuję potrzebujących. Nie chodzi mi o bandę nierobów tylko o np. chore dzieci, które są skazane na zbiórki, czyli łaskę niełaskę darczyńców. Można przeznaczyć takie pieniądze dla nich, a nie dla plebana, który głosi dyrdymały z ambony i ciągle dej i dej. A chór może się o nierdzewkę opierać, nikomu to nie powinno przeszkadzać.
wawrzyniec
2023-11-27 09:58:37
2 3
oksymoron ty barierkę to możesz sobie u stolarza kupić, a nie do zabytku wstawiac. Jak nie rozumiesz co to jest zabytek i jakie warunki musi renowacja spełniać, to nie wypowiadaj się na ten temat.
oksymoron
2023-11-27 10:26:33
0 0
Wawrzyniec rozumiem, że Tobie się pomieściła kwota barierki i ambony. Wiem co to jest zabytek, ale kwota tej renowacji powala, nie sądzisz?!
Manitou
2023-11-27 14:28:24
0 0
oksymoron pieniądze nie idą dla "plebana" idą na zabytkowy budynek i jego zabytkowe wyposażenie będące częścią naszej historii tak samo jak inne zamki, pałace czy inne tego typu obiekty. A niechęć do instytucji w tym przypadku KK nie powinna sprawiać że będziemy o jedne zabytki będziemy dbać a o inne nie! Czyli wg ciebie ołtarz Wita Stwosza w Krakowie powinny korniki zjeść bo ma pecha i stoi w kościele mariackim? A może sarkofagi Królów Polski będące na Wawelu należy oddać na złom bo nie wolno robić ich renowacji bo stoją w katedrze? A co do chorych dzieci? Jest mnóstwo rzeczy na które wydaje się chore pieniądze, np. Bezpłatne domy dla nierobów, "strefy wypoczynku" z europalet za setki tysięcy złotych, jakieś rzeźby za miliony! Tu należy szukać pieniędzy wyrzuconych w błoto a nie na zabytkach!
oksymoron
2023-11-27 16:24:02
0 0
Manitou oczywiście zgadzam się z Tobą w kwestii renowacji, ale nie przemawia do mnie fakt, że aż tyle pieniędzy będzie przeznaczone na te renowacje. Przecież nie piszę o tym, żeby wytapetować kościół tylko nie mogę sobie wyobrazić renowacji balustrady takimi pieniędzmi. Oczywiście zgadzam się, że należy zlikwidować rozdawanie nierobom i nieudacznikom, którzy żyją z naszych podatków. Już nie wspomnę o łuparce do kabli dla szoszonów bo to jest dopiero marnowanie pieniędzy. Temat rzeka. Pozdrawiam ')
Pokaż wiecej (5)
Odpowiedz
Yaris
2023-11-27 09:18:19
3 7
Jest jakaś różnica w Tymbarku między Radą Gminy a Radą Parafialną?
Wójt proboszczowi kasę, proboszcz wójtowi akcje pochwalna tuż przed wyborami. Takie to przecież proste.
Odpowiedz
Jaworina
2023-11-27 16:59:52
0 0
Na zabytki wpisane do krajowego rejestru zabytków - TAK - oczywiście że jeżeli to nie jest celowa dotacja tylko kasiorka z budżetu gminy - po uchwale Rady Gminy na TAK - bo radni reprezentują mieszkańców gminy. I tyle w tym temacie.
Odpowiedz
Kolo74
2023-11-27 18:39:08
0 0
Będą Araby miały gdzie tańczyć za 100 lat
34607szczawa
2023-11-27 20:36:36
0 1
Jakie 100 lat, z wizami od pis owców znacznie szybciej.
Odpowiedz
ciekawy
2023-11-27 19:45:47
2 1
tęczowa rewolucjonistka???
Odpowiedz
obiektyw
2023-11-30 17:42:52
0 0
Większość ma takie same zdanie ale boją się to powiedzieć publicznie. Brawo za odwagę. A wyciąganie ręki przez Kościół po pieniądze publiczne skończy się tak, jak kończy się dotychczasowa władza. A może by te środki przeznaczyć na leczenie chorych dzieci, na które trwają zbiórki w internecie bo państwo w tych przypadkach nie ma środków. I co na to proboszcz.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Radna przeciwko "uwikłaniu gminy i Kościoła". Poszło o dotację dla parafii"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in