Baner Baner
10°   dziś 9°   jutro
Piątek, 19 kwietnia Adolf, Tymon, Włodzimierz, Konrad, Leon, Leonia, Tytus

Ekshumacja żołnierzy w Młynnem

Opublikowano 23.10.2012 00:20:41 Zaktualizowano 05.09.2018 10:43:47
25 17346

Wczoraj członkowie Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznych – 1 Pułk Strzelców Podhalańskich Armii Krajowej uczestniczyli w ekshumacji zbiorowych mogił żołnierzy niemieckich na górze Jeziernik w miejscowości Młynne.

Ślady historii w naszym regionie.
Ekshumacja żołnierzy niemieckich na górze Jeziernik.

„Był to oddział SSowców, którzy w nocy przeszli przez Rozdziele i w domu Jana Gajewskiego złapali dwóch nocujących tam żołnierzy sowieckich. Jednego z nich, który próbował ucieczki wrzucili do studni, drugiego zaś zabrali ze sobą. Następnie zakwaterowali się w domu pod szczytem góry Jeziernika. Przyjaciel zabitego zorganizował natychmiast za nimi pościg. Zmęczonych i wygłodniałych Niemców dopadł z kilkoma towarzyszami na ich tymczasowej kwaterze i rozpoczął walkę, w wyniku której zginęło kilkunastu Niemców, reszta zaś wycofała się. Jeszcze przez kilka dni spotykało się pojedynczych Niemców, przebranych w cywilne łachy, przekradających się do swoich.”
Fragment pisemnej relacja J. Wróbla


Wczoraj członkowie Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznych – 1 Pułk Strzelców Podhalańskich Armii Krajowej uczestniczyli w ekshumacji zbiorowych mogił żołnierzy niemieckich na górze Jeziernik w miejscowości Młynne. Stroną odpowiedzialną za wykonanie ekshumacji na zlecenie Fundacji Pamięć jest firma Varmex Sp. z o.o. z Katowic. Stowarzyszenie Rekonstrukcji Historycznych – 1 Pułk Strzelców Podhalańskich Armii Krajowej w ramach swych zadań statutowych zajmuje się również dokumentowaniem miejsc pochówków żołnierskich obu wojen światowych. W trakcie poszukiwania śladów wojennych na terenie powiatu limanowskiego, członkom stowarzyszenia udało się zebrać relacje na temat walki oraz miejsca pochówku żołnierzy niemieckich, należących prawdopodobnie do 78.Volksgrenadier-Division na górze Jeziernik w miejscowości Młynne w powiecie limanowskim. W trakcie prawie półtorarocznych poszukiwań udało nam się dotrzeć do świadków tych wydarzeń. Na podstawie relacji oraz materiałów źródłowych i podjętych czynności sprawdzających w terenie, udało się zlokalizować dwie masowe mogiły. Zwłoki zabitych żołnierzy zostały pochowane przez miejscową ludność na drugi dzień po walce. Właściciel działki wyraził zgodę na piśmie na przeprowadzenie działań, związanych z ekshumacją pochowanych żołnierzy.


Mogiły te znajdują się w głębokich dołach, gdzie miejscowa ludność jeszcze przed wojną wydobywała kamienne łupki. Według relacji świadków, prawdopodobnie 21 stycznia 1945 r. w dwóch dołach złożono około kilkanaście ciał żołnierzy niemieckich. Usytuowane są w terenie leśnym i nie są one w żaden sposób oznakowane. Według relacji Edwarda Matląga i Józefa Frączka, zaraz po wojnie nad mogiłami tymi był zawieszony na drzewie niemiecki hełm, należący do jednego z poległych. Będący na miejscu pochówku w dniu 27.04.2012 r. Józef Frączek wskazał dwa doły, w których mają znajdować się szczątki poległych żołnierzy. Informację o pochowanych w tym miejscu Niemcach przekazał mu Michał Jędrzejek. Wraz z bratem Szczepanem w styczniu 1945r. znosili na drabinie zwłoki zabitych i wrzucali je do dwóch dołów.


W dniu 10.05.2012 r. drugi świadek Edward Matląg wskazał również miejsca pochówku zabitych żołnierzy. W dniu 12.05.2012r. w trakcie sprawdzania miejsca pochówku zabitych niemieckich żołnierzy w jednym ze wskazanych dołów w ściółce leśnej natrafiono na uszkodzony wewnętrzną eksplozją magazynek do karabinku szturmowego StG 44. Znaleziony uszkodzony i pusty magazynek potwierdza, że w miejscu tym znajdują się zwłoki zabitych i pochowanych żołnierzy.


Na podstawie zebranych materiałów Stowarzyszenie Rekonstrukcji Historycznych – 1 Pułk Strzelców Podhalańskich Armii Krajowej wystąpiło w czerwcu b/roku z zawiadomieniem o odkryciu zbiorowych mogił do Fundacji Pamięć zajmującej się poszukiwaniem miejsc pochówku poległych żołnierzy niemieckich. O fakcie tym został poinformowany Krakowski Oddział IPN. Na podstawie otrzymanych materiałów Fundacja Pamięć wystąpiła do Wojewody Małopolskiego o pozwolenie na dokonanie ekshumacji.


W dniu 01.10.2012 r. wydana została zgoda Wojewody Małopolskiego na wykonanie ekshumacji w/w miejscu. W dniu 22.10.2012 r. w godzinach rannych w obecności przedstawiciela Urzędu Gminy Limanowa, IPN Oddział Kraków, Polskiego Czerwonego Krzyża, limanowskiego Sanepidu przystąpiono do czynności ekshumacyjnych. W ciągu pierwszej godziny po usunięciu warstwy wierzchniej jednego ze wskazanych dołów przez członków Stowarzyszenia Rekonstrukcji Historycznych – 1. PSP AK natrafiono na pierwszy szkielet. Kolejne godziny przyniosły kolejne odkrycia. W trakcie odkrywania kolejnych warstw ziemi obok pierwszego szkieletu odkryto leżące obok siebie kolejne cztery. Ze względu na bardzo trudne warunki, w jakich odbywa się ekshumacja prace te postępują bardzo wolno. Na kolejne dni zostały zaplanowane dalsze prace ekshumacyjne.



Autor: Janusz Jurowicz

Stowarzyszenie Rekonstrukcji Historycznych 1 PSP AK
Zobacz również:

Komentarze (25)

jacex28
2012-10-23 09:45:49
0 0
Do Redakcji: Czy nie należałoby wprowadzić jakichś ograniczeń dostępu do niektórych artykułów, takich jak na przykład ten? Chyba ktoś zapomniał, że na tę stronę wchodzą także dzieci mające 6 lat i podobnie i wydaje mi się, że takie zdjęcia mogą się im dość mocno 'wbić' w psychikę.
Odpowiedz
bearchen
2012-10-23 09:57:28
0 0
@jacekx28 biorac pod uwage w jakie gry(pelne przemocy, krwi itp), graja juz nawet 6-latkowie, mysle, ze ludzka czaszka nie zrobi na nich wiekszego wrazenia.
Odpowiedz
sadeczanin
2012-10-23 10:16:10
0 0
Proszę redakcję portalu o nierobienie'taniej sensacji'z humanitarnej dokonanej po 67 latach ekshumacji ludzkiej tragedii.Tym bardziej przed zbliżającym się świętem zmarłych.W naszej judeochrześcijańskiej tradycji to'sacrum'.Niech historycy ocenią po przeprowadzeniu badań naukowych co się zdarzyło w tym lesie,jaka ludzka tragedia niech nikt nie dokonuje wyroków wcześniej teraz co się zdarzyło 67 lat temu.Ekshumację przeprowadza Fundacja Pamięć z W-wy(Wojewoda tylko wydaje Decyzje jako organ władzy RP)FINANSOWANA PRZEZ RZĄD NIEMIECKI(jest umowa międzypaństwowa).Nie można przy okazji ekshumacji szukać,penetrować groby pod kątem znalezisk,broni etc.To niegodne,leżą tu Niemcy,tu się wydarzyła ludzka tragedia.Po godnej ekshumacji za zgodą właściciela mogą przyjść różnego rodzaju Grupy rekonstrukcyjne,zbieracze znalezisk.Ale teraz należy zachować powagę tego miejsca.To miejsce gdzie 67 lat temu wydarzyła się ludzka tragedia,uszanujmy to.Proszę państwowe służby PCK,IPN,Wojewody,Sanepidu o dochowanie powagi tego miejsca w dniu ekshumacji.Po wydobyciu i uszanowaniu ludzkich szczątków inni'zbieracze'mogą wejść i wtedy penetrować teren,szukać broni.W świetle obowiązującego prawa to co się znajduje w ziemi z lat I i II wojny należy przekazać miejscowemu Muzeum.Proszę aby podczas ekshumacji nie złamano polskiego prawa.
Odpowiedz
sadeczanin
2012-10-23 10:27:13
0 0
Jakim prawem postronni spoza ekipy ekshumacyjnej(Oni są ubrani w niebieskie uniformy z Katowic i tylko Oni mają prawo i obowiązek zebrać ludzkie szczątki i w godny sposób je zapakować i przekazać na cmentarz w Siemianowicach)dotykają ludzkich szczątków.Gdzie służby Sanepid i inne państwowe służby,czemu nie reagują.Pan na fot z łysą głową w okularach (nie ma niebieskiego uniformu)nie ma prawa dotykać ludzkich kości,nie tylko ze względów humanitarnych,godności ludzkich(jest osobą obcą)ale ze względów sanitarno-epidemiologicznych.Czy tu aby nie złamano prawa.....Czekam na odpowiedż służb sanitarnych
Odpowiedz
tymowiak
2012-10-23 12:56:58
0 0
Ludzie,jak możecie takie coś pokazywać? tutaj zaglądają dzieci..
Odpowiedz
magbet38
2012-10-23 13:38:12
0 0
@sadeczanin!! Ten pan jest członkiem stowarzyszenia, które pomogło zlokalizowac i dokładnie wskazc miejsce gdzie te szczątki się znajdują. To już nie pierwsza i mam nadzieje że nie ostatnia zasługa tego pana w ujawnianiu historii. A co do sanepidu to uważam że tych poległych to raczej już niczym nie zarazi.
Odpowiedz
magbet38
2012-10-23 13:44:23
0 0
http://limanowa.in/wydarzenia/rozmaitosci;historia-ostatni-lot-la-5fn,8278.html
Odpowiedz
sadeczanin
2012-10-23 14:06:48
0 0
Ja nie neguję zasług tego Pana,On tylko umiejętnie wykorzystał wiedzę ludzi starszych.To ich zasługa,żę pamiętali to miejsce i przekazali ja młodszym.Fundacja dysponuje przyrządem.który lokalizuje groby(wykrywacz metalu kul)Nie w tym rzecz.Jak można brać czyjąś czaszkę epatować się Nią i pokazywać fotografowi.A gdyby to była czaszka Twojego Ojca,Dziadka co byś powiedział.Pracownik Fundacji,który jest przeszkolony do tego i w imieniu Fundacji z W-wy(czytaj rządu niemieckiego,na podstawie umowy między rządowej)ma w świetle prawa godnie odkryć ludzkie szczątki i w majestacie prawa spakować przekazać w zaplombowanych workach foliowych na cmentarz niemiecki w Polsce.Nikt obcy nie ma prawa ich dotykać,to jest czyjaś na razie bezimienna godność.Chodzi nie tylko o względy humanitarne,ludzkie(Oni zginęli tragiczną śmiercią,którą należy wyjaśnić)ale o sprawy sensu stricte czysto higieniczne.Minęło 67 lat.Stowarzyszenie może się biernie przyglądać ale nie brać w ekshumacji czynnego udziału,dotykać kości ,oglądać.To sprawa lekarza antropologa.Myślę Magbet,że rozumiesz w czym rzecz,szczególnie przed świętem zmarłych.
Odpowiedz
Doradca
2012-10-23 14:09:06
0 0
@ magbet38 moim zdaniem ten Pan którego zasługą jest ujawnienie tajników historii od dłuższego już czasu jest drewnem' nie drzazgą w oku sadeczanina :(
Odpowiedz
Doradca
2012-10-23 14:22:21
0 0
Na potwierdzenie moich przypuszczeń są materiały z tego portalu przy podobnym temacie:

Ekshumacja niemieckich żołnierzy w Młynnem k. Limanowej. cz. 2.
Odpowiedz
Spokojny
2012-10-23 17:24:18
0 0
No fakt facet za bardzo GWIAZDORZY. I nie wiem dlaczego szczątki tych żołnierzy można niby pokazywać a ciał ofiar innych katastrof nie (np. lotniczych). Racje ma według mnie sadeczanin.
Odpowiedz
MarekS
2012-10-23 18:42:35
0 0
Przez tyle lat, mimo wiedzy, nikt nie kiwnął nawet palcem w tej sprawie.Gdyby nie pasja, zaangażowanie i determinacja Pana J., ci żołnierze spoczywaliby nadal (na wieki wieków amen!)'w krzakach', w prowizorycznych miejscach pochówku, miast na cmentarzu. Bo na co komu kłopoty; lepiej nic nie robić i się nie narażać, także na krytykę. Proszę się nie przejmować, Panie Kolego, i tak trzymać! Róbmy swoje!
Odpowiedz
sadeczanin
2012-10-23 18:55:37
0 0
Mylisz się Marku to nie zasługa JJ,on się włączył w ostatniej fazie.To zasługa syna p.S.
On a właściwie jego Tato swoimi decyzjami uskutecznili wcześniejsze zamiary.To gwoli prawdy historycznej.Zapytaj a dowiesz się.Kto pyta nie błądzi.Dobry Bóg im to policzy'na plus'
Odpowiedz
konto usunięte
2012-10-23 21:04:46
0 0
Wszyscy po trochę macie rację, tyle że gdyby ci 'postronni spoza grupy ekshumacyjnej' nie zainteresowali się tematem te kości dalej by tam leżały i właśnie oni w nagrodę za swoje zaangażowanie chcieli mieć 5 minut sławy - to normalna ludzka rzecz. Na zdjęciach nie widać żeby ktokolwiek bezcześcił zwłoki. Wasze oburzenie można opisać powiedzeniem: 'nie róbmy nic - nie będzie nic' - niczego nie poprawimy ani nie zepsujemy.
Odpowiedz
heavenshallburn
2012-10-23 21:20:41
0 0
sadeczanin to jakiś kretyn...
Odpowiedz
gibki13
2012-10-23 21:58:17
0 0
jeziernik to jest laskowa a nie młynne
Odpowiedz
Spokojny
2012-10-23 22:48:17
0 0
Mała różnica zdań i już wyzwiska. Załamka.
Odpowiedz
sadeczanin
2012-10-23 23:13:59
0 0
'Spokojny'masz odpowiedż do czego jest zdolny JJ i jego grupa.Widać to 3 wyrazach u'heavenshallbur-a',obrazić ale to zostawiam bez komentarza.Ja mimo,iż piszę incognito staram się nie obrażać innych w formie tzw 'Troli'czyli negatywnych komentarzy.Ale to kwestia wychowania mojego z 1 strony i 2 grupy JJ w odpowiedzi'heavenshallbur-a'.Wybaczam,nie gniewam się.
Odpowiedz
jacex28
2012-10-24 08:26:30
0 0
@bearchen: Na pewno nie wszystkim dzieciom rodzice pozwalają grać w takie gry. Uważam, że odnośniki do tych bardziej drastycznych artykułów (również z niektórych wypadków drogowych) powinny być umieszczone gdzieś na boku. Tak jak osobno mamy sport, czy też artykuły 'po godzinach'.
Odpowiedz
Hexe
2012-10-24 21:51:42
0 0
Wydaje mi się, że jest to szczyt głupoty, żeby fotografować się z kośćmi ludzkimi. Owszem, powinna być dokumentacja wydarzenia - ekshumacji. Ale nie powinno mieć miejsca robienie sobie sweet fotek z czaszkami. Ludzie, których szczątki się tu znajdują, zginęli w konkretnym celu i powinni mieć zapewniony wieczny odpoczynek. Ekshumacja i odkrycie miejsca zbiorowej mogiły - jak najbardziej, robienie sobie zdjęć ze szczątkami ciał ludzkich - zdecydowanie nie. Ale widać tu dokładnie, jaki pan JJ ma stosunek do śmierci, ludzkich szczątek i poszanowania zmarłych.
Odpowiedz
Jehowy
2012-10-25 08:39:52
0 0
Od Autora:

Czytając powyższe komentarze odnoszę wrażenie że większość z osób która wyraża w komentarzach 'święte oburzenie' nie ma bladego pojęcia o pracach ekshumacyjnych. Przypuszczam że część wypowiedzi zamieszczona została celowo 'by mu dokopać' reszta to niestety typowa ignorancja i elementarny brak wiedzy. Wszystkie zamieszczone tu zdjęcia zostały wykonane w pierwszym dniu prac. Ekshumacja odbywała się w skrajnie trudnych warunkach, w prawie trzymetrowym dole. Przy pracy tej obecni byli przedstawiciele Sanepidu, PCK, IPN, U.Gminy Limanowa którzy wykonywali zdjęcia do dokumentacji na miejscu. Zdjęcia na których pojawia się moja osoba trzymająca szczątki ludzkie nie pojawiły się przypadkowo, nie wynikają z mojego 'gwiazdorstwa' jak starają się przypisać mi 'życzliwi' lecz z bardziej naturalnego powodu tj. usytuowania i kształtu dołu grobowego. Ze względu na fakt że wewnątrz dołu prace odbywały się w trudnych warunkach, (na niewielkiej przestrzeni mogły pracować tylko dwie osoby) bardzo strome i wysokie ściany ze względu na mój ponadprzeciętny wzrost zostałem poproszony i upoważniony przez pracowników firmy do pomocy przy odbieraniu i oczyszczaniu wydobytych szczątków i przekazywaniu ich do góry w celu dalszego składowania.
Wywołujące tyle 'kontrowersji' i 'świętego oburzenia' zdjęcie z czaszką powstało z bardzo prostej przyczyny. Jest to jedyna kompletna czaszka która składała się z czterech kawałków. Niestety aby wykonać zdjęcie do dokumentacji dla w/w służb musiałem ja trzymać w obu rękach. Zresztą większość zdjęć na których trzymam szczątki ludzkie jest wykonana z góry. Niestety nie ma tu żadnej sensacji. Żałosny festiwal kłamstw i pomówień ze strony pana R. (nick sadeczanin) wynika z faktu ze nie został on celowo poinformowany o planowanych pracach (nie było zgody stron) stąd jego komentarze. Proszę Państwa całość prac była zaplanowana tak by w pierwszym dniu nikt postronny nie był informowany a tym bardziej media (TV, radio), dwa portale miały możliwość zapoznania się z materiałami z pierwszego dnia prac i opublikować je na drugi dzień. O tym jakie zdjęcia które zostały opublikowane decydowały same portale (z pakietu zdjęć jakie otrzymały lub same robiły).
Kolejna rzecz – faktycznie inicjatorem działań i całością projektu kierowałem ja z upoważnienia Zarządu jednak nie jest tylko i wyłącznie mój projekt. Wszyscy począwszy od naszych członków SRH, świadków, rodziny właściciela gruntu, instytucji zaangażowanych w ten projekt wnieśli duży wkład w całość prac. Żenujące uwagi i pomówienia, zwykłe kłamstwa w komentarzach kierowane w moją stronę pominę bo jestem przyzwyczajony do takich metod ale nie zgodzę się na to by obrażać i odbierać wkład pracy innym osobom.
Na koniec jedna uwaga przypisywanie mi braku szacunku dla zmarłych jest zwykłym s...stwem. Każdy kto był na miejscu i zna mnie zna doskonale wie jaki mam szacunek dla każdych szczątków ludzkich a zwłaszcza żołnierskich. Nie ma dla mnie znaczenia kim byli ci ludzie - wobec śmierci wszyscy jesteśmy równi - ale to należało by zobaczyć będąc tam na miejscu gdzie spoczywali w bezimiennej nieoznaczonej mogile bardzo młodzi ludzie.

Janusz Jurowicz
Odpowiedz
Jehowy
2012-10-26 11:20:36
0 0

Link do tekstu podsumowującego całość prac ekshumacyjnych:


www.limanowa.in/wydarzenia;ekshumacja-zolnierzy-podsumowanie-prac,11589.html

Odpowiedz
elvis29
2012-10-26 23:14:45
0 0
Nie wiem czemu ktos wpadl na pomysl ekshumacji i w jakim celu sie odbyla nalezy pamietac ze to SSmani a nie jacys tam zwykli zolnierze
Odpowiedz
Jehowy
2012-11-02 22:31:20
0 0
elvis29 może to zamiast tłumaczenia Tobie i innym podobnym ...

'Szacunek wynikający wprost z naszego własnego człowieczeństwa i obecny od tysięcy lat we wszystkich cywilizacjach zamieszkujących tę ziemię.'

jeśli tego nie rozumiesz to niczego nie zrozumiesz..
Odpowiedz
Jehowy
2012-12-06 21:15:12
0 0
A tu dowód dla tych 'śmiertelnie oburzonych' co to razi ich zdjęcie z czaszką

http://images.tinypic.pl/i/00217/o1t2xbjsq44r.jpg

To zdjęcie z ekshumacji na Powązkach na 'Łączce'
Jakoś nikt nie protestował mimo że takich zdjęć jest wiele...
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Ekshumacja żołnierzy w Młynnem"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in