Baner Baner
20°   dziś 23°   jutro
Niedziela, 28 kwietnia Paweł, Waleria, Ludwik, Piotr, Bogna, Witalis

Były prezes wprost o geotermi: 'To zupełnie co innego, niż to co pierwotnie planowaliśmy'

Opublikowano 17.01.2016 07:42:07 Zaktualizowano 04.09.2018 19:25:19 top
33 10860

Geotermia miała być rekompensatą dla ludzi, którzy wraz z powołaniem GPN stracili możliwość pracy w lesie. Mieszkańcy wsi wciąż na nią czekają.

- To zupełnie co innego, niż to co pierwotnie planowaliśmy i zamierzaliśmy realizować - komentuje aktualne poczynania spółki GWT jej pierwszy prezes, Andrzej Gruszczyk, przypominając historię starań o wyczekiwaną inwestycję w Porębie Wielkiej.
Na temat historii geotermii w Porębie Wielkiej udało nam się porozmawiać z Andrzejem Gruszczykiem, dyrektorem Gorczańskiego Parku Narodowego w latach 1990 – 2000, a jednocześnie pierwszym prezesem spółki Gorczańskie Wody Termalne, pełniącym tę funkcję od listopada 2007 do lutego 2009 roku.
- Będąc dyrektorem GPN, uznałem że potrzebna jest ludziom rekompensata za utratę pracy w lesie z powodu powołania parku. Wielu mieszkańców z tego żyło, a ta radykalna zmiana nastąpiła z dnia na dzień. Chcieliśmy więc zaoferować coś, co przysporzy sympatii, tak dla parku, jak i dla samej ochrony przyrody. Planowaliśmy przekazanie ponad 4 ha gruntu wraz z odwiertem, jako aport-udział parku w tym przedsięwzięciu. Ten obszar, podworski, nie był dla parku atrakcyjny. Pewnie by do tego doszło, gdybym nie został odwołany z funkcji dyrektora GPN - tłumaczy Andrzej Gruszczyk.
Jak wspomina nasz rozmówca, poważne plany wykorzystania solanki znajdującej się w Porębie Wielkiej pojawiły się w latach 70. ubiegłego wieku. Już wtedy Jerzy Potaczek, brat urzędującego wójta gminy Niedźwiedź, jako dyrektor Domu Wczasów Dziecięcych czynił w tym kierunku pierwsze starania. W Krakowie amerykańska Polonia, wspierana funduszami rządu USA, wybudowała Polsko-Amerykański Szpital Dziecięcy w Prokocimiu. W Porębie Wielkiej, znajdującej się wtedy na terenie województwa krakowskiego, miała powstać filia tej placówki, wykorzystująca naturalne zasoby miejscowości. Wprowadzono jednak reformę administracyjną, wieś znalazła się w obszarze województwa nowosądeckiego i nowe władze nie były już zainteresowane tym tematem.
Kolejny ważny etap starań to lata 90. Jako dyrektor GPN, Andrzej Gruszczyk nawiązał współpracę z ówczesnym wójtem gminy Niedźwiedź, Marianem Talarem. Pomysł powołania samorządowej spółki zrodził się już w 1992 roku. Razem nawiązali kontakt z instytutami geologicznymi, poszukując danych o odwiertach. Starania o nagłośnienie tematu porębiańskiej solanki trwały do 1994 roku. Wtedy to Marian Talar przegrał wybory samorządowe, a jego następca nie był już zainteresowany geotermią.
Nasz rozmówca przypomina sobie, że pod koniec lat 90., przy likwidacji województwa nowosądeckiego, w Porębie Wielkiej pojawiła się firma, która miała zabetonować odwierty, jako stare i bezużyteczne. Szczęśliwie, wspomniana firma nie mogła ich znaleźć, a pieniądze które miały być przeznaczone na ten cel, udało się w porę „zablokować” i odwierty pozostały nietknięte.
W 1998 roku rządy w gminie objął obecny wójt, Janusz Potaczek. Jak usłyszeliśmy od naszego rozmówcy, zaczął aktywnie działać w temacie geotermii, ale już wtedy – zdaniem Andrzeja Gruszczyka – Poręba Wielka straciła poparcie środowiska geologów. Niewykluczone, że stało za tym lobby – kompleksy geotermalne, które już działały lub miały wkrótce powstać, niewątpliwie mogłyby sporo stracić na budowie basenów w Porębie. - Zaczęto nam rzucać kłody pod nogi, słyszeliśmy że będzie trudno, bo odwiert jest stary, że nie będzie działać jak należy. My jednak chcieliśmy spróbować - opowiada Gruszczyk.
Kolejny znaczący etap historii to rok 2003 i badania wykonane przez dr. Wiesława Bujakowskiego z Polskiej Akademii Nauk. Wyniki analizy geologicznej i ekonomicznej były obiecujące. - Wykonano ekspertyzę dla dwóch odwiertów, która mogła być podstawą biznesplanu, łącznie z wyceną finansową i harmonogramem. Na podstawie tego można było działać dalej - twierdzi Gruszczyk.
W 2007 roku utworzono spółkę Gorczańskie Wody Termalne. Andrzej Gruszczyk został jej pierwszym prezesem. - Powołaliśmy samorządową spółkę, by pozyskać grunty bez wykupowania, za darmo. Zamierzeniem, wzorowanym na innych przykładach, było sfinansowanie inwestycji z kredytów zaciągniętych przez spółkę, ale spłacanych dopiero od momentu, gdy zacznie ona zarabiać. Pamiętam, że dwa banki zgodziły się na takie warunki - mówi.
Przeszkodą okazał się pewien problem proceduralny. Park chciał przekazać teren, ale długi czas decyzji nie podejmowało ministerstwo. Po pewnych trudnościach, minister wreszcie się zgodził i przekazał teren do dyspozycji wojewody małopolskiego, Jerzego Millera, a ten z kolei staroście Janowi Puchale. Zdaniem Andrzeja Gruszczyka, starosta wykazał się jednak sporą opieszałością w przekazaniu terenu spółce.
- Starosta jako udziałowiec spółki nie przekazał terenu, prawnicy uświadomili mi że to przestępstwo, działanie na niekorzyść spółki. Złożyłem więc zawiadomienie do prokuratury, która sprawę szybko umorzyła, a ja równie szybko przestałem być prezesem - twierdzi nasz rozmówca.
Ostatecznie spółka pozyskała teren, jednak zbyt mały, by realizacja inwestycji była możliwa – zaledwie 1,25 ha z odwiertem. Następcą Andrzeja Gruszczyka został Antoni Róg. Wspomniane badania PAN, będące zalążkiem biznesplanu, poszły w niepamięć. - Po moim odejściu przestało to interesować spółkę. Pojawiły się nowe pomysły: spółka miała sprzedawać solankę prywatnym inwestorom, którzy mieli wybudować baseny - wspomina.
Jak tłumaczy Andrzej Gruszczyk, z początku spółka nie chciała pozyskiwać jednego, mocnego partnera prywatnego, który w przyszłości mógłby zacząć dyktować swoje warunki. To miała być ostateczność. Zamiast tego, myślano o przyciągnięciu wielu mniejszych, lokalnych przedsiębiorców. Porębiańska solanka miała przecież dać zarobić miejscowym. Wcześniej zapraszano ludzi z Niedźwiedzia do decydowania o losach przedsięwzięcia, a samorządy miały być tylko „instytucjami wspierającymi”. Kilka osób, miejscowych przedsiębiorców, zadeklarowało nawet na piśmie że dołączą do spółki, kupując udziały po kilkanaście tysięcy złotych, ale ostatecznie powiat wniósł do spółki 1 mln zł i zaczął dyktować warunki.
W ubiegłym roku GWT wymieniła grunty z Gorczańskim Parkiem Narodowym. GPN przekazał działkę o powierzchni 2,06 ha, znajdującą się w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej inwestycji, a spółka oddała swoją działkę znajdującą się w sąsiedztwie Turbacza i dopłaciła do transakcji różnicę wynoszącą około 1 mln złotych, wynikającą z wartości oszacowanej na podstawie istniejących operatów. Pieniądze na ten cel zostały wcześniej przekazane na rzecz GWT przez powiat.
Aktualne zamierzenia spółki zakładają, że w Porębie Wielkiej powstanie kompleks basenów i hotel. Według biznesplanu ma to pochłonąć 72 mln złotych. Hotel ma mieć trzy kondygnacje i 60 pokoi. Łączna powierzchnia krytych basenów to prawie 1200 metrów, zaś kompleksu zewnętrznego - 1450 metrów kwadratowych. Powstanie tam również część wellness & spa. Jak tłumaczył Andrzej Mazur, obecny prezes GWT, koszty będzie ponosić prywatny partner, w trybie: „zaprojektuj, wybuduj, sfinansuj, zarządzaj i prowadź na bieżąco”.
- To zupełnie co innego, niż to co pierwotnie planowaliśmy i zamierzaliśmy realizować. Tutaj mieli przyjeżdżać ludzie, korzystać z basenów, ale nocować nie w hotelu, a w prywatnych pensjonatach, jadać w prywatnych restauracjach, żeby miejscowa ludność mogła czerpać z tego zyski. To właśnie miała być wspomniana rekompensata - mówi pierwszy prezes spółki GWT. Jak dodaje, za jedyne jej powodzenie należy uznać wykonanie badań na jednym z odwiertów. - Drugi, starszy, pozostaje niewykorzystywany. Ja w czasie urzędowania ściągnąłem specjalistów, których zdaniem odwiert ten nadal był aktywny. Chcieliśmy pobierać solankę z jednego odwiertu, a po wykorzystaniu wtłaczać ją do drugiego, właśnie tego starszego, który znajduje się teraz na prywatnym gruncie. To najlepsze rozwiązanie, przecież wykorzystanej solanki nie można wpuścić do rzeki. Ale drugi odwiert jest nadal nietknięty. Czemu? Nie wiem - przyznaje.
Zasoby geotermalne powiat stara się wykorzystać samodzielnie. Przy Domu Wczasów Dziecięcych w Porębie Wielkiej powstaje Zakład Przyrodoleczniczy za 12 mln zł. - Balneologia w budynku Domu Wczasów Dziecięcych była moim pomysłem, o czym nikt dziś nie pamięta. Wyrażając dyrekcji wdzięczność za pomoc, jaką otrzymaliśmy, zaproponowaliśmy by placówka poszerzyła ofertę o kąpiele balneologiczne - mówi Andrzej Gruszczyk.
Jego zdaniem, nietrafionym pomysłem jest budowa tzw. drogi uzdrowiskowej, której powstanie stara się przeforsować starosta Jan Puchała. Jak niedawno informowaliśmy, koszt przedsięwzięcia oszacowano na 106 mln zł – to więcej, niż ma kosztować cała geotermalna inwestycja. - Trudno to komentować. Droga uzdrowiskowa według mnie to bzdura. Nie powinno się tego w ten sposób łączyć. Najpierw wybudujmy baseny, a potem starajmy się ściągać tam większą liczbę ludzi - radzi były prezes.
Mimo upływu lat, Andrzej Gruszczyk wciąż wierzy w geotermalny potencjał niewielkiej wsi w gminie Niedźwiedź. - Poręba zawsze będzie blisko Krakowa, to atut którego nie da się zniszczyć. Samo źródło jest wydajne. Nie pozostaje nic, tylko realizować inwestycję - mówi. - Na basenach na pewno zależy ludziom. Oni w to wierzą, ale są w pewien sposób manipulowani. Liczą, zgodnie z zapewnieniami, że spółka zrobi wszystko sama. Ja przestałem się tym szczególnie interesować. Moim zdaniem spółka wkrótce może stracić płynność finansową - przewiduje.
***
Niestety jak widać sprawa 'geotermi' w Porębie Wielkiej ciągnie się od kilkudziesięciu lat. Temat wraca szczególnie przed wyborami i gdyby wierzyć samorządowcom, to w solance powinniśmy się już kąpać. Na razie do tego wciąż daleko. Dlaczego w 'turystycznym' powiecie limanowskim trwa to tak długo? Wytłumaczeń ze strony rządzących będzie wiele, nie zmienia to jednak faktu, że nawet w okolicy (na Podhalu) co chwilę powstają nowe baseny, gdyż tam się po prostu to da zrobić. Tu niestety kończy się tylko na dosyć częstej wymianie prezesów i dokapitalizowaniach spółki.
Zobacz również:

Komentarze (33)

konto usunięte
2016-01-17 09:24:49
0 5
Nic nie będzie żadnej Geotermii wybory się skończyły za 4 lata wrócą do projektu.
Z nowymi propozycjami na Geotermię.

Drogi Uzdrowiskowe, Geotermia która była tak lasowana przed wyborami. jest im potrzebna tylko do dostania się do Koryta a resztę jakość pójdzie.
To Banda oszustów i Złodziei.
Przykład to Szczawa zniszczyć , zgnoić , zaorać. Inicjatywe.
A na dodatek my na tych analfabetów oddajemy głos myśląc że są uczciwi.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-01-17 09:36:47
0 4
O tych wszystkich Radnych do Powiatu można powiedzieć tylko jedno
Są dwie prawdy które się nie zmieniają
- Koza z nosa i bąk z dupy.

O wszystkim innym co oni mówią i piszą to Kłamstwa.
Najważniejsze dla nich to wzięcie diety Radnego.
I ustawienie się do zdjęcia tak ażeby nie wypaść z obiegu.
Geotermia to słowo dla nich tych, niepiśmiennych idiotów.,,, to jak wczorajsza Bogota.
Odpowiedz
zabawny
2016-01-17 09:52:55
0 3
'Dlaczego w 'turystycznym' powiecie limanowskim trwa to tak długo?'
Bo jest to powiat Limanowski, zarządzany w sposób limanowski, targany różnymi koncepcjami politycznymi. Wielkie kosztowne plany, ponad możliwości i na końcu wychodzi z tego - rzyć. :)))
Odpowiedz
konto usunięte
2016-01-17 10:04:58
0 3
Powiat Limanowski potrzebuje ,, Menadżera ,, Czyli osobę którą można rozliczyć za swoją prace.
Natomiast w radzie powiatu powstał układ, Wybraliśmy Ludzi Radnych którzy o niczym nie mają pojęcia. To są kompletni Beztalencia. Na naszych plecak dostają się do Rady Powiatu.

Następnie wybierają Starostę z nadania politycznego który o niczym nie ma pojęcia.
Jak dalej tak Pójdzie to nigdy nie wykorzystamy swojego potencjału, Poszczególne miejscowości nie wykorzystają swoich Walorów

Zniszczono Szczawę która miała pomysły na rozwój i znalazła do tego inwestorów.
A przyczyniła się do tego Rada Powiatu i niezatopiona Radna Agata Zięba,, ( Aga z Kopertą za 5 tyś )
A Geotermia w Porębie w tej kadencji Samorządu Limanowskiego Tak nie powstanie,, - Nie z tymi Ludźmi. nie z tym Zarządem
Odpowiedz
konto usunięte
2016-01-17 10:13:55
0 3
Starostwo planuje drogę Uzdrowiskową 3,7 km za 107 mln zł. - Czyli 30 mln za 1 km.
Ta sprawa już nadaje się do CBA. Niech sami na siebie zrobią wniosek zaoszczędzą nam czas.
W składaniu wniosków do CBA praktykę już ma ta Radna
Do powiatu o której wszyscy już piszą. ( Ta od Koperty )
Odpowiedz
tezet
2016-01-17 11:15:59
0 4
Bzdury/głupoty zarówno to co mówi pan G jak to co pisze pan? PA. Te solanki do kąpieli się nie nadają , do grzania wody zreszta też nie , jedyne co można na ich bazie zrobić to balneologia i starosta już to zrobił wyślizgawszy wszystkich partnerów.
Jeżeli ktoś chciałby rzeczywiście zrobić tam baseny to czemu nie czerpie wzorców z tych , które już powstały w pobliżu. Jedyna droga to inwestor strategiczny i nie trzeba żadnych prezesów, wystarczy spojrzeć na Białkę szaflary kolejny kompleks,
Pociąg przejechał a pan G nadal sterczy na peronie i lamentuje dla czego mu sie nie udało
Odpowiedz
ciemnylud
2016-01-17 11:37:36
0 4
Dobrze że ktoś wyłożył kawę na ławę w tym temacie. Zwykły obywatel nie wie czemu wciąż nie ma tych tak wiele lat obiecywanych cudów w Porębie. Widać że to tylko ciemnota wciskana ludowi a działalność spółki na przestrzeni lat niestety kończy się tylko na dosyć częstej wymianie prezesów i dokapitalizowaniach spółki.
Odpowiedz
ciemnylud
2016-01-17 11:41:15
0 3
I żeby było jasne: dokapitalizowania idą z publicznych, czyli naszych pieniędzy!!!
Odpowiedz
atruista
2016-01-17 11:45:28
0 3
zacznijmy może od początku:
gdy powstał GPN do wsi Poręba Wielka zjechało się wielu 'uczonych' przesiedleńców za pracą .ci 'uczeni' siedzą, zajmują, okupują, (niewłaściwe skreślic) mieszkania pezy siedzibie GPN, słynny dwór i budynki gospodarcze które zostały wyremontowane z pieniedzy państwowych (czyli naszych) wynajete za tak śmieszne pieniądze że nawet cygany w koszarach więcej by musieli płacić niż ci 'uczeni'
sam bohater artykułu mieszka w wyremontowanym pięknym budynku( wyremontowanym oczywiścienie za swoje tylko państwowe) mimo iż nie jest juz dyrektorem 16 lat a lokale zajmuje!!!!!!!!!!!!!!!!!
cała ta elita próbuje zrobić z mieszkańców idiotów stosując róznego rodzaju 'udogodnienia' na grzyby nie wolno do parku ale już po 15 gdy kończy się pracę to zrzuca się mundur parkowca siekiera w dłoń i hajda do lasu po drzewo!!! a potem zdziwienie że ktoż zobaczył, a jak zobaczył to znaczy że wkroczył na teren parku czyli zabroniony wchodzeniem i żeby uciszyć świdka to sie straszy mandatem za kłusowanie i inne, w sezonie letnim to już istną wojnę prowadzą z dziećmi co borówki zbierają, siedzą sobie takie 'pany uczone' w mieszkaniach wyremontowanych za naszę płacą za to grosze (więcej płaci student za pokój w Krk niż oni za piękne mieszkanie w parku)


a jeżeli chodzi o geotermię to gdyby teren został sprzedany nie wiem za 50-100 mln zł prywatnemu inwestorowi to ju z dawno by w Porębie były termy a tak skoro jest państwowe czyli nasze czyli niczyje, czyli każdy grabi pod siebie i nawet taki wielki manager jak starosta nie zrobi nic, ludzie już wiedzą że na termu sie niedoczekają i żadne obietnice ich nie przekonają dopóki będzie siędziała u żłóbu ta banda nierobów. dziwne że w chochołowie w przeciągu 5 lat powstały od zera termu a tutaj od 20 się mówi i mówi i mówić będzie
Odpowiedz
konto usunięte
2016-01-17 13:44:23
0 5
To jakaś komedia pisana przez pomazańców. Starosta i Rada Powiatu będzie budować Geotermię w Porębie
Niektórzy ludzie mają tak otwarte umysły, że mózg im wycieka.

Dalej nas karmią tymi głupotami. Niedoszły Doktor Starosta i ta zasrana Rada Powiatu, która nie może załatwić Kasy w Sejmiku Małopolskim.
Zarząd tego Powiatu to Szarańcza chociaż jeden owad nie stanowi plagi. Ale jako całość to Gówno zaczyna mocno śmierdzieć korupcją.
Odpowiedz
fuxio2013
2016-01-17 14:39:42
0 3
Komuch masz racje niszczy sie takie piekne miejscowosci i ludzi ktorzy maja pomysły i checi do zmian w imie chorych układow Obserwowałem walke Szczawy o własna gmine i co decyzja jedna na tak zmiana parti i rzutem na tasme zmiana decyzji na nie Szkoda ze nikt z rzadu nie pofatygował sie wysłuchac ludzi mieszkajacych w tej miejscowosci Pan minister Mularczyk owszem był w Zasadnym ale tylko po to aby im pokazac ze nie dopusci do powstania gminy Szczawa Z tego co wiem to nawet telewizja w Szczawie jak była to mieszkancy nie wiedzieli o niej a szkoda bo gdyby bylo inaczej to prawda by wyszła na jaw Ktos bardzo sie postarał do tego nie dopuscic Mam tylko nadzieje ze Szczawa rowniez nie odpusci Powodzenia Koryta nie sa dane na zawsze
Odpowiedz
34607szczawa
2016-01-17 15:05:23
0 3
Reka reke myje a plebs nie wie o co w tym wszystkim chodzi.
Dyrektor GPN, starosta, wojt i radna to przeciwnicy inicjatyw obywatelskich. Wszystko co poza ich dzialaniem jest beeee. Czy mam racje? Bacznie obserwuje artykuły na limanowa.in i widze jak dziala cala ta klika.
Odpowiedz
34607szczawa
2016-01-17 15:08:45
0 4
Komuch po to gamoni sie dobiera zeby latwo nimi sterowaca. Problem tylko zeby ludzie sie nie dali omamic i to towarzystwo przepedzic.
Odpowiedz
fuxio2013
2016-01-17 15:22:56
0 2
34607szczawa masz racje wystarczyło tylko bacznie przygladnac sie artykułom nie tylko w gazetach i telewizji aby dostrzec po czyjej stronie byli napewno zabrakło obiektywizmu ale na tym im nie zalezało Sprawa Szczawy juz ucichła Wojt i radna zadowoleni wygrali walke ale czy wygraja wojne bede nadal obserwował bo mam nadzieje ze ciag dalszy nastapi
Odpowiedz
konto usunięte
2016-01-17 15:39:58
0 2
Mówcie co chce ta Radni to ludzie ze stali.

- Radny to człowiek bardzo nieszczęśliwy, wzbudzający współczucie; człowiek niemający pieniędzy i dostatecznych środków do życia;
- Kondon to się chociaż rozciąga ! A ten Zarząd Powiatu za 5 tyś za miesiąc po nocach liczą te diety.

Szanowna Rada Powiatu ! Statuo Wolności Limanowskiej Demokracji ! Nauczycielu pokory ! Nie ustawaj w boju o Geotermię w Porębie !
Odpowiedz
konto usunięte
2016-01-17 16:07:59
0 3
No cóż wybraliśmy Głupców, Tępaków, Baranów, Osłów. sami zgotowaliśmy sobie ten los.
Barany powołali barani Zarząd.
- nie można więcej oczekiwać od Zarządu I Starosty, - nieuki pozostaną dalej nieukami.
- ludziom którzy największy swój sukces życiowy osiągnęli to zapisanie się na listę wyborczą i wystartowanie w wyborach.
- w następnych wyborach znowu się zapiszą na listę na podawców Gnoju
- dalej będą nas karmić idiotyzmami o stworzeniu Geotermii w Porębie - Pytam za co !
- Molestują nas - ,, Kopertami życia' przedstawiają urojone pomysły i biorą za to po 5 tyś zł diety
- wysłać to towarzystwo wzajemnej pomocy do Sejmiku Małopolskiego po Środki Rozwojowe dla Powiatu na czele z Wielką Radnej z Zasadnego Agata Zięba niech zarobi na te 5 tyś zł.
Odpowiedz
kris500
2016-01-17 16:15:01
0 4
Ostatnio spółkę egzystującą tylko po to żeby prezes i zarząd mieli na wypłaty dofinansowała Mszana Dolna i tu kolejna patologia - radna która zasiada w zarządzie spółki sama sobie dała pieniądze, publiczne pieniądze.
Odpowiedz
Doradca
2016-01-17 18:11:56
0 4
Tylko wspólna oferta ze wszystkimi Gminami Powiatu może przynieść sukces.

Nikt nie pojedzie drogą z Rabki do Poręby, bo przecież oferta Podhala jest bardzo bogata i żaden z turystów nie będzie zwiedzał basenów geotermalnych.

Droga z Krakowa przez Mszanę Dolną do Poręby powinna zostać zmodernizowana a oferta balneologii, basenów solankowych musi być przedstawiona z ofertami poszczególnych gmin w powiecie żeby zachęcić turystów do przyjazdu do nas nie na Podhale czy do Szczawnicy.

Bardzo ważna byłaby realizacja zagospodarowania góry miejskiej w Limanowej.

Mamy ścieżki rowerowe, basen kąpielowy, orliki, hale sportowe, boiska trasy narciarskie, wyciągi narciarskie, gospodarstwa agroturystyczne, własne produkty regionalne, niezłe drogi, zabytkową linię kolejową z Chabówki do Nowego Sącza i mamy nasze piękne góry Beskidu Wyspowego i gościnnych mieszkańców.

To jest nasze bogactwo i to powinniśmy promować a nie Rabkę, Szczawnicę, Wysową, Muszynę czy Krynicę.

„Jak tłumaczył Andrzej Mazur, obecny prezes GWT, koszty będzie ponosić prywatny partner, w trybie: „zaprojektuj, wybuduj, sfinansuj, zarządzaj i prowadź na bieżąco”.

Czy jest już wybrany prywatny partner?.

Słyszałem i czytałem już o pewnych trzech, którzy mieli budować.

Czy znalazł się czwarty ?.
Odpowiedz
34607szczawa
2016-01-17 18:37:39
0 2
Hmm no tak mamy wiele ale niestety mamy staroste, radna , wojta i radnych kamienickich co uwazaja ze np.:Szczawa jest zagrozeniem i dziura zabita dechami.
To tak z mojego terenu pozdrawiam.
P.S.
Zapomnialem dodac poslow do listy.
Odpowiedz
arbiter
2016-01-17 19:09:49
0 3
Tą sprawą jak najszybciej powinno zająć się CBA zwłaszcza powiązaniem Spółka Powiat
Odpowiedz
34607szczawa
2016-01-17 19:38:58
0 2
Tylko kto zgłosi do CBA?
Prym wiedzie pewna pani z pewnym panem przy udziale jeszcze innego pana ale sami na siebie watpie.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-01-17 19:48:42
0 4
@Doradca
Piszesz o zagospodarowaniu Góry Miejskiej w Limanowej, i to się chwali, myślę że każda miejscowość w Powiecie ma coś do zaproponowania.
A ja spróbuje przypomnieć inwestycje w nie powstałej Gminie Szczawa.

1. Wyciąg Gondola ,,Polanki”,, trasy zjazdowe i biegowe.
zaznaczam ze trasa zjazdowa Polanki była by pod względem długości 5 w Polsce. Wys 1040 npm.
2. Ośrodek Sportowy wraz z Halą Gimnastyczną, oraz basenem, komplet boisk sportowych.
3. Ściana wspinaczkowa.
4. Tereny rekreacyjne.
5 W dłuższej perspektywie baseny termalne.

To tylko wycinek możliwości. Uzupełniam że Szczawa starała się o inwestorów prywatnych.

Przypominam że Szczawa jest jedynym Ośrodkiem Górniczym w Powiecie Limanowskim.
Odsyłam do wykonanych opracowań i analiz przeprowadzonych oraz wykonanych odwiertów i badań w latach 70 XX wieku, przez AGH - Kraków, Wydział Górnictwa i Geoinżynierii oraz Geologii, odnośnie zasobów jakim dysponuje Szczawa.

a) Zasoby w wody mineralne (wody kwaśne, solanki )
b) Zasoby wody Termalne ( gorące źródła)
c) Zasoby w wody zmineralizowane
d) Zasoby wody pitnej.
e) Mikroklimat.
Które jednoznacznie wskazują na potencjał Szczawy.
Wymienione analizy oraz lokalizacja odwiertów są w dyspozycji AGH - Krakow

W ostatnich tygodniach dowiadujemy się o planowanych inwestycjach przez Starostwo. Powiatu Limanowskiego, w oparciu o kapitał czyli Pożyczkę. Nasuwa się pytanie czy Szczawa nie była by konkurencją dla tak lasowanej oferty.
Odpowiedz
Mr4
2016-01-18 00:28:47
0 0
Czy ten ze zdjęcia to facet który powiedział kiedyś 'Nie pracuję tylko przychodzę do pracy'?
Odpowiedz
fuxio2013
2016-01-18 09:58:17
0 2
No to w Szczawie sie zaczeło W całej gminie organizuje sie w miejscowosciach ferie dla dzieci prozno szukac w planach Szczawy czyzby jak to kiedys ktos napisał szlaban na poczatku i na koncu Szczawy juz był Gdzie sa radni Szczawy Wspołczuje ludziom ze Szczawy bo wychodzi na to ze przeciwnicy powstania nowej gminy biora odwet Jak mozna tylko o jednej miejscowosci zapomniec a szczegolnie o dzieciach gdzie tu przyzwoitosc Nawet Zasadne ma zorganizowane dla dzieci zajecia ale tam maja pania Z Mam pytanie to tak bedzie teraz wygladac wspołpraca władzy ze Szczawa To zwykłe chamstwo
Odpowiedz
konto usunięte
2016-01-18 11:44:50
0 2
@fuxio2013
No co można się spodziewać po Kubusiu Puchatku. !
Nie zamieszczono Komentarza bo wiedziano co może przynieś.
No cóż decyzja idioty,,, tak już jest od 17 lat władzy Analfabety
Odpowiedz
fuxio2013
2016-01-18 15:04:15
0 1
Dzieki Swider juz myslałem ze nikt nie zauwazył jakie sprytne ludziska w tej gminie pracuja zeby nie mozna było wystawic im komentarza Ja chcacy poruszyc ten problem musiałem skorzystac z tej stronki Smutna rzeczywistosc Ciekawe co jeszcze Szczawie szykuja Sa ludzie do ktorych pasuje powiedzenie zabic zanim zniesie jaja
Odpowiedz
34607szczawa
2016-01-18 16:58:17
0 0
Jest i Janek Polska ze swoimi trafnymi komentarzami. Bardzo dobrze.
Odpowiedz
34607szczawa
2016-01-18 17:07:17
0 0
Jechalem sobie dzis do limanowej i tak sie zastanawiam dlaczego wszystkie lampy oswietleniowe w zbludzy maja inne konty nachylenia.
Rozum8em ze w projekcie tez tak jest.
Odpowiedz
fuxio2013
2016-01-18 17:59:04
0 0
Nie dziw sie to musiał byc ten sam wykonawca co w Szczawie Jak tam byłem na sylwestra to kat nachylenia to mało bo sa jeszcze lampy przy głownej drodze ktore nie swieca Ludzie skarza sie ze w kierunku Uszczek droge sypie sie dziwnym srodkiem warto by to sprawdzic boszkoda opon
Odpowiedz
konto usunięte
2016-01-18 18:49:04
0 2
29. 01. 2015 r jest Sesja Rady Gminy Kamienica.
W porządku obrad :
( 9. Podjęcie uchwały w sprawie: wyrażenia zgody na wydzierżawienie w trybie bezprzetargowym gruntu mienia komunalnego Gminy Kamienica oznaczonego jako część działki ewid. nr 1440 obręb Szczawa. )

Działka 1440 - jest to działka na której znajduje się Pijalnia Wód Mineralnych.
Nie ma jeszcze miesiąca po unieważnieniu Rozporządzeni Gminy Szczawa a Wójt coś Zamierza .
Pytanie co ? Radni nic nie wiedzą
Odpowiedz
fuxio2013
2016-01-18 19:32:20
0 0
Szykujcie sie bedzie skok na Szczawe Niepokorni Szczawianie musza zapłacic Panie wojcie jak Pan moze tym ludziom spojrzec w oczy Maja oni racje Pan jak PIS po trupach ale do celu Niech pan jeszcze raz obejrzy sobie własne wypowiedzi w TV jak to bedzie pan wspierał Szczawe nabrał pan wielu Pani radna z Zasadnego terz obiecywała wspołprace i co z tego Widze ze Szczawianie maja racje to jedno wielkie bagno
Odpowiedz
34607szczawa
2016-01-18 20:00:42
0 0
Z takimi ludzmi jak wojt sie nie wspolpracuje. Ich trzeba oderwac od koryta. Ponad 17 lat i na kazdym kroku zle wydawane pieniadze. Oklamywanie ludzi i robienie zametu przy uzyciu mediow w tym gorczanskich wiesciach.
Ja sie pytam poraz 5 ile gmine kosztowal wodociag w szczawie kary oraz ile utracono dofinansowania do niedzialajacego wodociagu. Zeolennicy wojta milcza jakby nie bylo sprawy.
Odpowiedz
7777P
2016-01-18 21:00:10
0 0
Tyle czasu byl pan prezesem i nic pan nie zrobil a teraz sie uzala publicznie wstyd.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Były prezes wprost o geotermi: 'To zupełnie co innego, niż to co pierwotnie planowaliśmy'"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in