10°   dziś 9°   jutro
Piątek, 19 kwietnia Adolf, Tymon, Włodzimierz, Konrad, Leon, Leonia, Tytus

Śmieciowy monopol. MZGKiM został 'ograny'

Opublikowano 04.02.2015 07:40:16 Zaktualizowano 05.09.2018 07:42:21 top
22 12390

Limanowa. To koniec współpracy MZGKiM z „Empolem” w zakresie odbierania odpadów z terenu miasta. Firma z Tylmanowej wycofała się z wcześniejszych deklaracji, a teraz przejęła trzech pracowników spółki i samodzielnie realizuje zlecenie. Wczoraj podczas sesji tłumaczono, dlaczego Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej nie mógł startować w przetargu.

To już pewne – Miejski Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Limanowej nie będzie w żaden sposób uczestniczyć w zadaniu polegającym na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów od właścicieli zamieszkanych nieruchomości z terenu Miasta Limanowa. Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych „Empol” z Tylmanowej, które wygrało przetarg, zrezygnowało ze współpracy z miejską spółką, z którą wcześniej tworzyło konsorcjum.
Podczas wczorajszej sesji Rady Miasta o sprawę systemu „śmieciowego” dopytywali radni, chcąc uzyskać odpowiedź na pytanie, dlaczego MZGKiM nie startowało samodzielnie w postępowaniu rozpisanym przez władze miasta.
- Spółka sama, jako firma znajdująca się tylko zbieraniem odpadów, nie może samodzielnie startować do przetargu. Przetarg obejmuje zbieranie i unieszkodliwianie odpadów. Aby spełnić ten warunek, należy stworzyć grupę przynajmniej dwóch wykonawców, z których jeden dysponuje regionalną instalacją do przetwarzania odpadów - tłumaczył Henryk Kapera, prezes MZGKiM. - Dla południowego regionu województwa małopolskiego wyznaczono dwie takie instalacje: pierwsza to firma 'Empol' z Tylmanowej, druga to Zakład Utylizacji Odpadów w Myślenicach. Firma, która zajmuje się tylko zbieraniem odpadów musi sobie zapewnić, przed złożeniem oferty w przetargu, współpracę z instalacją. I tak też do tej pory współpraca z firmą 'Empol' się odbywała, gdyż tylko w formie konsorcjum bądź podwykonawstwa spółka mogła uczestniczyć w przetargu, sama nie miała do tego zdolności, ani fizycznych, ani prawnych.
Radny Adam Dębski dopytywał, dlaczego miejska spółka nie zdecydowała się na nawiązanie współpracy z zakładem z Myślenic. - Skoro mamy dwa zakłady utylizacji, 'Empolu' i drugi w Myślenicach, który jest pusty i ma wielkie problemy finansowe, po prostu nie ma śmieci - zwracał uwagę Adam Dębski
Okazuje się jednak, że przedsiębiorstwo z Tylmanowej nie zachowało się do końca „fair” w stosunku do swojego dotychczasowego współpracownika – władze „Empolu” miały zmienić zdanie już po rozstrzygnięciu przetargu.
- Współpraca z firmą 'Empol' trwała kilka lat i układała się dobrze. Po ogłoszeniu przetargu w Limanowej firma 'Empol' zadeklarowała dalszą współpracę, niestety prawda jest taka że do tej współpracy nie doszło, gdyż w dniu 31 grudnia, czyli po podpisaniu umowy z miastem w myśl nowego przetargu, zarząd firmy 'Empol' zmienił koncepcję i wycofał się ze współpracy z nami - mówił Kapera.
Z kolei radną Irenę Grosicką zaniepokoił los pracowników Miejskiego Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, którzy do tej pory odbierali odpady z limanowskich posesji. - Co do pracowników, którzy byli przewidywani do realizacji tego zlecenia, to udało się tak rozwiązać sytuację że oni nadal pracują i zostali przejęci przez 'Empol'. Są to trzy osoby - odpowiedział prezes MZGKiM. Przy przejściu do firmy z Tylmanowej, zaproponowano im nawet korzystniejsze warunki finansowe.
Radni dopytywali również, czy miejska spółka w przyszłości zamierza wystartować w przetargu w konsorcjum z Zakładem Utylizacji Odpadów w Myślenicach. Henryk Kapera odpowiedział jednak, że nie jest to odpowiednia okazja do składania tego typu deklaracji. - Mamy plan, by nadal działać w zakresie gospodarki odpadami - zapewniał.
Jak dodał Kapera, rynek 'śmieciowy' można uznać za właściwie zmonopolizowany, co jest efektem obowiązywania Małopolskiego Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami, który został uchwalony w 2012 roku. Sejmik podzielił województwo na cztery regiony, wskazując po jednej lub dwie instalacje regionalne, uprawnione do odbierania odpadów.
- Rynek gospodarki śmieciowej jest specyficzny, choć toczy się tu, tak jak i w innych branżach, ostra gra biznesowa, bez żadnych skrupułów i albo się wygrywa, albo przegrywa. Firmy zbierające odpady mają bardzo słabą pozycję na tym rynku - tłumaczył prezes MZGKiM. - Pomimo niekorzystnego zakończenia sprawy zbierania odpadów z zamieszkałych nieruchomości na terenie miasta, spółka nadal prowadzi działalność, zbieramy odpady zmieszane od firm i instytucji, taką działalność zamierzamy nadal prowadzić i w miarę możliwości poszerzać, tak by zapewnić nawet w tej trudnej sytuacji jak największe przychody.
W tej sprawie głos zabierał także burmistrz Limanowej, Władysław Bieda. - Żaden błąd nie został popełniony. MZGKiM nie ma zdolności, z punktu widzenia ustawy o gospodarce odpadami, wystartować samodzielnie w przetargu - zapewniał.
Jak przypomniano, w 2012 roku przez miasto i spółkę podejmowana była próba stworzenia regionalnej instalacji na terenie Limanowej. W ostatniej chwili wszystkie wymogi zostały spełnione, ale władze województwa nie wyraziły na to zgody, tłumacząc że na terenie Małopolski znajduje się wystarczająca liczba instalacji.
- Zapłaciliśmy za grzechy historii, w tym sensie że w 2009 roku miasto zadeklarowało, że odpady będą dostarczane do Myślenic. A na podstawie takich deklaracji gmin w Myślenicach został zrealizowany duży program na kwotę ponad 40 mln złotych, gdzie została wybudowana duża instalacja do utylizacji odpadów - stwierdził burmistrz. - Później, w 2012 roku wprost nam powiedziano: 'W 2009 roku miasto zadeklarowało, że będzie oddawać śmieci do Myślenic i tam zostały zaangażowane duże środki, a wy teraz w 2012 roku chcecie co innego? To po co tam wybudowano tak dużą instalację?'. I tak właśnie płacimy za grzechy historii - dodał na koniec.
Zobacz również:

Komentarze (22)

qwertyuiop
2015-02-04 08:12:52
2 5
I tak Wilk zjadł Czerwonego Kapturka...
Leśniczy na to:
- Kapturek, sam byłeś w lesie, twoj błąd. A ty WIlku załatw jeszcze Babcie, bo podoba mi sie jej chata. Chętnie się tutaj wprowadzę...
Tak Dzieci...dziś prawdziwych Leśniczych juz nie ma...
Odpowiedz
TuronGorski
2015-02-04 08:21:46
4 4
teraz, nasz szanowny burmistrz powinien powołać komunikacje miejską MKS Limanowa która zapewne nie będzie miała- zdolności do przewozu ludzi, z punktu widzenia ustawy o przewozach-..
Odpowiedz
adamsky
2015-02-04 09:34:03
5 9
Nie było błędu? Szanowni. Patrząc wczoraj na jąkającego się Kapere i ratującego sytuacje Biede bierze tyko politowanie. Odwraca Burmiszcz kota ogonem mówiąc jak to monopol zniszczył MZGKIM a Kapera pracowników ratuje. Gó...wno prawda Panie Kapera vel Jąkała i panie brumMiszczu Bieda. Mamy uwierzyć że w sylwestra EMPOL piep...rznął MZGKIM a pierwszego już konsorcjum odparowuje? Dlaczego Rada i Burmistrz nie przedstawili jednego pisma do EMPOLU z zapytaniem DLACZEGO tak a nie inaczej? Dlaczego Pan Kapera nie przedstawił kulisy ewentualnych rozmów z MYŚLENICAMI?!? A może nikt z drugim Zakładem nie pogadał nawet żeby w przetargu z Myślenicami startować?! Szanowni. Przecie to nie tylko straty w miejscach pracy ale straty finansowe. Pięknie wyjaśniono i zamydlono oczka Radnych. Bo się nie da. Panie Kapera i BrumMiszczu. Jak się nie daje to spiep...rzać ze stanowiska i zatrudnić takich co umiejo i się da. A Wy Radni nie dajcie se makaronu na uszy nabijać. Przyjdzie zająkany Prezesina i misjonosz Bieda i po 5 minutak rozmowy ni mo!? Panie Top a EMPOL Pan się zapytał czemu to te limanowyj ogroł? Miesiąc Pan nie wpadniesz na pomysł zapytać się u źródeł Dlaczego Limanowo ograli i olali MZGKIM? czekoma na odpowiedzi Panie Top. Nie zapytom też czemu Pan gazyty o szpitalu po miesiącu przepisuje a tutej od miesiąca EMPOLU się nie zapyto Dlaczego wyrolowali MZGKIM. a może nie wyrolowali tylko so inne powody?
Odpowiedz
konto usunięte
2015-02-04 09:37:15
2 9
Oj klamczuchy nieładnie to kto kazał nie startować w przetargu?
Odpowiedz
konto usunięte
2015-02-04 09:42:50
2 8
Jest wiadome ze ten zakład ma upaść i niektórzy mu pomagają zatroskani
Odpowiedz
adamsky
2015-02-04 09:46:40
5 6
Jeday Szanowny. A Ty nie wisz? Na czas przetargu w mapach i globusie Myślenice wymazali, telefonu i imaile wykasowali a Zarząd z Myślenic poleciał na Marsa żeby Pan Kapera, Zoń, Bieda i Smaga z Rady nadzorczej MZGKIM z Limanowej kontaktu z nimi nie mieli i pomysłu na konsorcjum z Myślenicami? !? Do dziś na Marsie jest EMPOL i dlatego Pan Toporkiewicz nie może się ich zapytać Dlaczego RZEKOMO ograli MZGKIM z Limanowej! ?! Wycieczki na Marsa so długie i Pan Top tam radiostacji na nasłuchu częstotliwości policyjnej w aucie nie wozi?! Na Marsie nie sluchajo!?! Na Marsie EMPOL jest i tam zapytać się nie wolno!?! No patrzcie i płaczcie ludzie jakie to czasy straszne so. Wszystkie ludzie co mogo gadać so na Marsie!!!?
Odpowiedz
Mantas
2015-02-04 12:10:21
2 5
Zmieniła się firma zbierająca śmieci (z limanowskiej na tylmanowską), ale ta, która unieszkodliwia odpady, jest ta sama (tylmanowska).
Teraz już wszystko jest w jednych rękach, czyli, 'na chłopski rozum', cena za śmieci powinna być taka sama jak w zeszłym roku, albo, nawet, jeszcze niższa.
A u nas na odwrót - mniej zainteresowanych, a ceny za odbiór (i utylizację) odpadów wzrosły od 1.02.2015 o 2 zł. - patrz: http://www.miasto.limanowa.pl/pl/4906/12176/zmiany-w-system-gospodarowania-odpadami-komunalnymi.html

Zastanawiam się, na co 'pójdzie' ta 40% podwyżka?
Odpowiedz
kpiarz
2015-02-04 13:40:31
0 8
Dwie rzeczy ode mnie:

1. Cyt: 'Okazuje się jednak, że przedsiębiorstwo z Tylmanowej nie zachowało się do końca „fair” w stosunku do swojego dotychczasowego współpracownika – władze „Empolu” miały zmienić zdanie już po rozstrzygnięciu przetargu. ' Panie Kapera jeśli dwa podmioty zawierają umowę stając wspólnie do przetargu, to powinna być ona zawarta WCZEŚNIEJ na piśmie w taki sposób, aby jej późniejszych zmian można było dokonać tylko za zgoda obu stron, a jej zerwanie obwarowane karami. Tak to się zwyczajowo robi. Jeśli prawdą jest, co Pan przedstawia, to albo jest Pan... co najmniej dziwny i dogadywał się 'na gębę', albo z Pan za przeproszeniem d..a nie manager, co nie potrafi umowy skonstruować, względnie dopilnować jej stworzenia przez kompetentnego pracownika.

2. Zgadzam się z przedmówcą - skoro w gospodarowanie odpadami zamieszany jest obecnie jeden podmiot a nie dwa i to ten sam który dokonuje utylizacjo odpadów, czyli działa na swoim 'sprzęcie' a nie płaci za utylizację to ceny powinny co najmniej pozostać niezmienione, jeśli nie spaść. Dziwnie to Panowie miastowi rozgrywacie...
Odpowiedz
Shark
2015-02-04 15:24:11
0 7
,,Ograni ' zostali mieszkańcy Limanowej ( . Dzięki bezradności Mzgk powstał trwały monopol na długie lata. Moja prognoza na 2016 wzrost cen o 50 % i nikt nie piśnie .
Oglądając Pana z Mzgk to nie wiem czy śmiać się czy płakać . Umawiając się na tzw gębę na dalszą współprace bez zabezpieczenia interesów swojego przedsiębiorstwa pozostaje tylko narzekanie na Empol za brak uczciwości . Sam zaznaczył , że obecnie panuje wszędzie ostra gra biznesowa - dlatego rada na przyszłość : ,, Na gębę to tylko krem NIVEA '
Całą sprawę ładnie wytłumaczył Pan Bieda ze swoim autorytetem , że się nie dało ustawowo a prezes nie mógł podpisać bo były by straty i sam by za nie odpowiadał .... Tylko nie wiem co miałby podpisywać bo nikt nie proponował im współpracy ...
Radni wysłuchali , pokiwali głowami a po zapewnieniu , że trzej panowie znaleźli pracę w Empolu z lepszymi pensjami sprawę zamknięto )
Moje pytanko : Jakie straty poniesie MZGK z tytułu niewykorzystanego zakupionego sprzętu do wywozu śmieci i czy pokryją je wszyscy mieszkańcy przy najbliższej podwyżce wody ? Czy przejmie je również Empol ?
Odpowiedz
maly07
2015-02-04 15:26:38
1 7
Nie zgadzam się z podwyżką o 40 %,niech 12 radnych którzy byli za uzasadnią swoje decyzje pytajcie ich,radny z mojego okręgu nie byl stanie mi tego wytłumaczyć po10 minutach jąkania stękania dałem mu spokój kto głosował na takiego BARoNA?
Odpowiedz
exkalibur
2015-02-04 16:21:54
0 4
a to pon burmistrz jako [dobry] gospodarz niemogl uniewaznic przetargu? czy jest to mu na reke?
Odpowiedz
Elektronik
2015-02-04 16:56:55
0 1
Czegoś tu nie rozumiem,czy nie mogło MZGKiM zawrzeć wcześniej umowę na piśmie z Empolem?Gdzie tu jakakolwiek logika? Jeśli 'nasi' mogą mieć prace i nasza spolka zyski to czemu z tego nie czerpac? Zupełny brak logiki. Czy w Limanowej juz mamy za duzo pieniedzy i za malo bezrobotnych?Ale jak ktos wczesniej napisał wydaje mi się ze to jest powolne rozmontowywanie MZGKiM w Limanowej.Ciekawe tylko kto na tym zyska?Bo raczej nie mieszkancy.
Odpowiedz
konto usunięte
2015-02-04 17:13:34
0 5
Panie Kapera jakie to lepsze warunki płacowe dostali ci panowie?? Bo z tego co wiadomo to panowie nie mieli wyjscia i pozostali dalej na tych samych wyplatach. Co z resztą pracownikow od oczyszczania miasta?? Do zwolnienia czy empol przejmie wszystkich?? A pana kto przejmie tez empol czy moze lepiej PUP.
Odpowiedz
braderro
2015-02-04 17:28:08
0 1
A ja proponował bym zainteresować odpowiednie instytucje tą sprawą i kolejną podobną z udziałem firmy Empol która to miała miejsce w Mszanie Dolnej bo i tutaj są niejasności co do zbyt pózno przeprowadzonego przetargu (pewnie przez ,,NIEDOPATRZENIE'')-dzięki czemu firma Empol już na starcie miała wygraną sprawę bo inne firmy juz miały przetargi wygrane w innych miejscowościach i choć były mocno zainteresowane zbiórką smieci w Mszanie Dolnej to miasto przez to ,,PRZEOCZENIE''nie miały już możliwości technicznych a Empol tylko na to czekał-pewnie przypadkiem
Dopiero po zmianie burmistrza sytuacja sie zmieniła i do ostatniego przetargu za podobno Jego namową stanęły Myślenice i niby firma odbierająca śmieci się nie zmieniła bo nadal jest to Empol ale wywóz smieci będzie n as kosztował ponad 100 tys. zł. mniej na rok-DA SIĘ?!
P.S.Ciekawe ile mniej zapłacimy my mieszkańcy...
Odpowiedz
1234567
2015-02-04 17:44:00
1 6
Wydaje mi się,że w tej sprawie Prezes Kapera miał nie wiele do powiedzenia, stał się zakładnikiem swojego stanowiska, a teraz 'chłopcem do bicia' . Przecież widać, że kluczowe decyzje w sprawach spółki podejmowane są w UM . Tu wyrażnie widać, mówiąc delikatnie, brak dobrej woli. Znając operatywność Burmistrza i Jego zaangażowanie w innych sprawach, co najmniej bardzo dziwnym się wydaje,że nie rozwiązano tego problemu, jeśli nie z Empolem, to z Myślenicami i trudno uwierzyć, że w tej sprawie Empol zadziałał z zaskoczenia . Chyba przetarg nie odbył się w ostatnim dniu grudnia, a w dodatku na jego przygotowanie był wyznaczony pewien okres, w czasie, którego MZGKi M, nie składał dokumentacji przetargowej, czyli można wnioskować, że tak Burmistrz, jak i zarząd MZGKiM , był świadomy tej sytuacji . Co więc stanęło na przeszkodzie w tej sprawie, zastanawiają się mieszkańcy Limanowej, obserwując powolną agonię MZGKiM , niszczonego powoli, metodycznie i z pomocą niejasnych przepisów !
Odpowiedz
nikt
2015-02-04 18:02:45
0 5
To wszystko jest szyte grubymi nićmi żeby prezes firmy i jego doradcy byli takimi niedorajdami i nie spisali umowy na piśmie to mi się wierzyć nie chce chyba że tak miało być .......
Odpowiedz
maj
2015-02-04 18:57:10
0 2
a co z wodociagami bo ten obiekt wyglada gorzej jak oczyszczajnia sciekow a miał byc renont i lepsza woda co nato P an KAPERA
Odpowiedz
namoR
2015-02-04 19:18:22
0 7
Jak zawsze staram sie spojrzec na rozne problemy z wszystkich stron.

Odbiegajac juz od tej dobrze ukladajacej sie kilkuletniej wspolpracy z 'Empolem' i deklaracji tej firmy o dalszej wspolpracy, ktora w mysl nowego przetargu stala sie po prostu tylko 'obiecanka-cacanka', a nie powazna umowa, mnie bardziej interesuje co sie stalo z tymi 'grzechami historii' z 2009 roku, kiedy to miasto zadeklarowalo, ze odpady beda dostarczane do Myslenic jak wspomnial Burmistrz?

Wybaczcie ze zadaje moze zbyt proste pytania, ale czy MZGKiM kiedykolwiek dostarczalo odpady do tych Myslenic? Czy ktos podejmowal proby negocjacji rowniez z ta firma w Myslenicach, ktora podobno swieci pustkami?

Nie dziwie sie temu rowniez, ze w 2012 roku mimo podejmowanych prob wystarania sie o taka instalacje regionalna w Limanowej, mimo przedstwaienia wszystkich wymogow, Sejmik wojewodztwa malopolskiego nie wzial tego pod uwage, aby taka utylizacja i sortownia powstala wlasnie w Limanowej.

Zgadzam sie z prezesem Kapera, iz jest to ostra gra biznesowa jak w innych branzach na rynku. Ale z drugiej strony trzeba byc rowniez agresywnym, aby utrzymac sie na tym rynku, gdzie jest wiele 'rekinow' polykajacych male rybki...:)

Niestety, dla mnie to jakos tak dziwnie wszystko wyglada z dalekiego boku.

Najpierw jakies deklaracje w 2009 roku, na podstawie ktorych Sejmik podejmuje decyzje o 40 millionowych instalacjach regionalnych, pozniej nastepuje dobra wspolpraca z firma z Tylmanowej a nie jak deklarowano z Myslenicami, nastepnie ten Empol 'przejmuje' wszystko i teraz wszyscy nagle otwieraja oczy i pytaja co sie dzieje, ze MZGKiM zostaje 'ograny' ....teraz juz jest za pozno na jakiekolwiek tlumaczenia.

Natomiast nigdy nie wolno tracic nadziei na to, aby Wasz Miejski Zaklad Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej rosl w sile, przynosil dochody dla miasta, czyli dla Was i zatrudnial wiecej osob, pomimo tego ze firmy zbierajace odpady z pewnoscia maja slabsza pozycje na tym rynku gospodarki smieciowej.

Nigdy nie wolno sie poddawac!

Zycze powodzenia w przyszlosci.
Odpowiedz
zabuniam
2015-02-04 19:45:06
0 7
No i wychodzi amatorszczyzna portalu limanowin .

Wskazał winnego od razu,zamiast popytać w Tylmanowej,Myślenicach i przedstawić nam ich stanowiska w nawiązaniu do limanowskich.

A tu z grubej rury -Bieda i Kapera

.Przecież nie trzeba nawet czterech liter ruszać,wystarczy mieć dostęp do telefonu,internetu.Pewnie macie rachunki nie popłacone.Przecież ani Tylmanowa ani Myślenice nie są na Marsie,jest kontakt z tymi miejscowościami/sprawdziłem/,można dzwonić,pisać SMSy,maile.Ale widzę że chodzi tu tylko o to by walić w tych Panów.Czekam z niecierpliwością na dopełnienie przeoczenia.

Proszę nie kasować znów mojego wpisu,niech powisi przynajmniej do jutra.
Odpowiedz
adamsky
2015-02-04 22:05:01
1 9
Szanowni. Miasto ogłasza przetarg na śmieci. To Burmistrz nie wie że miejska spółka w nim nie startuje?!? Pan Kapera ma robić konsorcjum. Potem go ogrywaja? A gdxie Pan Prezes miał umowe z Tylmanowa? Na gembe Pan konsorcja robi? Pan Radca Smaga, zasiada w radzie nadzorczej MZGKIM . Prawda? Pracuje dla UM Limanowej? Prawda? Też nie wie że przetarg jest bez udziału miasta spółki? Też konsorcjum akceptuje na gembe?!? Rwdca Prawny i członek rady nadzorczej spółki? Kto rozmawiał z Myślenicami. Żeby ewentualnie z nimi konsorcjum robić? !? Ktoś rozmawiał w ogóle? Szanowni. To się ku...a kupy nie trzyma!!! Nagle pomrocznosc jasna tylu ludzi dopada? !?
Odpowiedz
adamsky
2015-02-04 22:28:50
1 6
Pan Toporkiewicz tylko stanowisko kapery i biedy będzie przedstawiał? A czego się nie zapyto Myślenic i Tylmanowej? Dlaczego przez miesiąc nie zapytał się Burmiszcza o sprawe rozmowy z Myślenicami? O konsekwencje dla Kapery o sprawe umowy na gembe o konsorcjum? !? Do roboty Panie prawie redaktorzy? Szanowni.
Odpowiedz
bearchen
2015-02-04 23:04:00
1 6
Klasyczny przyklad marnowania grubych milionow w Polsce przez bande nieudacznikow.

Za 40 mln zl buduje sie instalacje w Myslenicach, tylko po to, aby za kilka lat swiecila pustkami i byla bliska bankructwa?

To wszystko smierdzi, jak te odpady w porozrywanych workach przy miejskich ulicach.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Śmieciowy monopol. MZGKiM został 'ograny'"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in