Czarna fasola i ciecierzyca kontra choroby serca i cukrzyca
Szklanka czarnej fasoli lub ciecierzycy dziennie poprawia metabolizm i sprzyja zdrowiu serca - twierdzą eksperci w dziedzinie diety i zdrowia. O wnioskach z nowych badań poinformowali podczas konferencji “Nutrition 2025” w Orlando (USA).
W trwającym 12 tygodni badaniu naukowców z Illinois Institute of Technology (USA) wzięły udział 72 osoby ze stanem przedcukrzycowym. Uczestnikom, prowadzącym normalny codzienny tryb życia, losowo przydzielono jedzenie 1 szklanki czarnej fasoli, ciecierzycy lub ryżu (grupa kontrolna) przez 12 tygodni. Próbki krwi pobrano na początku, po 6 i po 12 tygodniach w celu śledzenia poziomu cholesterolu, stanów zapalnych i cukru we krwi, a testy tolerancji glukozy przeprowadzono na początku i na końcu badania.
W grupie spożywającej ciecierzycę całkowity cholesterol spadł znacząco - ze średnio 200,4 miligramów na decylitr na początku badania do 185,8 miligramów na decylitr po 12 tygodniach. U osób spożywających czarną fasolę średni poziom interleukiny-6 — markera stanu zapalnego — wynosił 2,57 pikogramów na mililitr na początku badania i znacząco spadł do 1,88 pikogramów na mililitr po 12 tygodniach. Nie zaobserwowano żadnych istotnych zmian w markerach metabolizmu glukozy.
"Osoby ze stanem przedcukrzycowym często wykazują zaburzenia metabolizmu lipidów i przewlekły stan zapalny o niskim nasileniu, które mogą przyczyniać się do rozwoju patologii, takich jak choroby serca i cukrzyca typu 2" — powiedziała Morganne Smith, doktorantka w Illinois Institute of Technology. - "Nasze badanie wykazało, że spożywanie fasoli pomogło znacząco obniżyć poziom cholesterolu i zmniejszyć stan zapalny u osób ze stanem przedcukrzycowym, chociaż poziom glukozy nie uległ zmianie".
Zdaniem autorów włączenie fasoli do codziennej diety może być prostym, niedrogim sposobem na zmniejszenie ryzyka chorób przewlekłych. Zamiana mniej zdrowych pokarmów na fasolę - w puszce, suszoną lub mrożoną - to świetny punkt wyjścia przy modyfikacji diety. Należy jednak pamiętać o dodatkowych składnikach niektórych rodzajów fasoli w puszkach, takich jak sól lub cukier.
"Nasze badanie wykazało korzyści ze spożywania fasoli u osób dorosłych ze stanem przedcukrzycowym, ale jest to świetna opcja dla każdego" — podkreśliła Smith.
"Te wyniki mogą zostać wykorzystane do opracowania wytycznych dietetycznych, przez lekarzy lub programy zdrowia publicznego ukierunkowane na zapobieganie chorobom serca i cukrzycy. Istnieje wiele sposobów na włączenie fasoli do regularnej diety jako opłacalnego sposobu na wsparcie ogólnego stanu zdrowia i zmniejszenie ryzyka chorób przewlekłych" — wskazała badaczka. - "Można nią zagęścić zupę, dodawać jako dodatek do sałatek lub łączyć z ryżem lub komosą ryżowa".
Zarówno czarna fasola, jak i ciecierzyca są powszechnie spożywane, ale często pomijane w szczegółowych badaniach dotyczących ich wpływu na poziom cholesterolu i stany zapalne u osób zagrożonych chorobami serca lub cukrzycą. Nowe badanie jest częścią większego projektu badającego, w jaki sposób jedzenie czarnej fasoli i ciecierzycy wpływa na stany zapalne i reakcję insulinową poprzez aktywność mikrobiomu jelitowego.
Należy pamiętać, że streszczenia przedstawione na konferencji Nutrition 2025 zostały ocenione i wybrane przez komisję ekspertów, ale zazwyczaj nie przeszły takiego samego procesu recenzji, jaki jest wymagany do publikacji w czasopiśmie naukowym. W związku z tym przedstawione ustalenia należy traktować jako wstępne do czasu udostępnienia publikacji recenzowanej.
Używana w amerykańskich kuchniach "typowa szklanka” ma nieco poniżej 240 mililitrów, podczas gdy w Europie – mniej więcej 250 ml, jednak nie jest to znacząca różnica.
Paweł Wernicki (PAP)
Może Cię zaciekawić
64. Małopolski Wyścig Górski na drogach powiatu limanowskiego. Sprawdź harmonogram utrudnień
Wzorcowa organizacja i zabezpieczenie rodem z "Wielkiej Pętli" Małopolski Wyścig Górski to wydarzenie, które od lat cieszy się na arenie międz...
Czytaj więcejEgzotyczna podróż kulinarna. "Siwy Brzeg" zaprasza na wyjątkowy Wieczór Azjatycki!
Tradycja Azji rzadko gości w naszym regionie w tak kompleksowym wydaniu. Nadchodzący Wieczór Azjatycki to odpowiedź na rosnące oczekiwania mieszk...
Czytaj więcej59-latek miał prawie 3 promile
Wczoraj (9 czerwca) po godzinie 15:00 we wsi Koszary patrol ruchu drogowego zatrzymał do kontroli kierującego samochodem osobowym marki Renault Twin...
Czytaj więcejMail z bombowym alarmem. Służby sprawdzają szkołę
Do Komendy Powiatowej Policji w Limanowej dotarło dziś rano zgłoszenie o ładunku wybuchowym, który miał zostać podłożony w budynku szkoły pr...
Czytaj więcejSport
Leon Golonka i Gabrieala Stypuła z brązowym medalem. Nasz region w czołówce wojewódzkiej rywalizacji.
Dla zawodników UKS Płomień Limanowa były to ostatnie zawody klubowe w sezonie, które zakończyli z bardzo dobrymi wynikami. Największy sukces ...
Czytaj więcejRegion’s Cup: seniorska kadra Małopolski powołana
Konsultacje odbędą się 9 czerwca w Kalwarii Zebrzydowskiej i stanowią kolejny etap przygotowań reprezentacji Małopolskiego ZPN do ogólnopol...
Czytaj więcejZaproszenie na testy do utytułowanego klubu
To duże wyróżnienie dla młodej zawodniczki i jednocześnie potwierdzenie jej talentu, zaangażowania oraz systematycznej pracy na treningach. Mo...
Czytaj więcejLider poległ w Jodłowniku, mimo że prowadził już 2:0. Decydujący gol w doliczonym czasie gry.
LKS JODŁOWNIK – PODHALE II NOWY TARG 3:2 (0:1) K. Piechówka 57,60, Węgrzyn 90(+3) – Wojtas 42, Fedor 48. JODŁOWNIK: Staniszewski – Ża...
Czytaj więcejPozostałe
Pojawiły się kleszcze, które biegną do człowieka
W Polsce pojawiają się kleszcze z rodzaju Hyalomma, znane z Afryki i Azji. Jednak naukowcy wciąż nie mają pewności, czy zadomowiły się na sta...
Czytaj więcejKlucz do zdrowych świąt
- Nie chodzi o to, żeby wszystkiego sobie odmawiać, ale jeść z rozsądkiem w odpowiednich porcjach, tak żebyśmy czuli się dobrze, a nie skończ...
Czytaj więcejNFZ szuka oszczędności i planuje cięcia w finansowaniu leczenia
NFZ zapowiedział, że będzie płacił 40 proc., a nie jak obecnie 100 proc. za kolonoskopie, gastroskopie, rezonanse magnetyczne i tomografie komput...
Czytaj więcejSzybki gotowiec zamiast obiadu? Uważaj, ta dieta dosłownie "zjada" twoją pamięć
Wynika to z faktu, że hipokamp, mała struktura mózgu odgrywająca ważną rolę w zapamiętywaniu, jest szczególnie wrażliwa na wpływ niezdrowej...
Czytaj więcej- 64. Małopolski Wyścig Górski na drogach powiatu limanowskiego. Sprawdź harmonogram utrudnień
- Egzotyczna podróż kulinarna. "Siwy Brzeg" zaprasza na wyjątkowy Wieczór Azjatycki!
- 59-latek miał prawie 3 promile
- Mail z bombowym alarmem. Służby sprawdzają szkołę
- Zderzenie osobówki z autokarem, ranna uczennica. Ruch wahadłowy na DK 28
Komentarze (2)