12°   dziś 16°   jutro
Piątek, 26 kwietnia Marzena, Klaudiusz, Maria, Marcelina, Ryszard

Arkadiusz Mularczyk: materialne straty wojenne Warszawy szacowane są na ponad 380 mld zł

Opublikowano 31.07.2022 08:22:00 Zaktualizowano 31.07.2022 08:24:05 top
31 3680

​- Same straty materialne, które poniosła Warszawa w trakcie II wojny światowej, szacowane są na ponad 380 mld zł; zniszczonych lub poważnie uszkodzonych zostało ponad 20 tys. nieruchomości o łącznej kubaturze 92 mln metrów sześciennych - powiedział PAP Arkadiusz Mularczyk, poseł PiS z okręgu nowosądeckiego.

W poprzedniej kadencji Sejmu - od września 2017 r. funkcjonował Parlamentarny Zespół ds. Oszacowania Wysokości Odszkodowań Należnych Polsce od Niemiec za Szkody Wyrządzone w trakcie II Wojny Światowej. Zespół, którym kierował Mularczyk, przygotowywał raport dotyczący strat Polski poniesionych w wyniku II wojny światowej i wysokości odszkodowania dla Polski od Niemiec.

W połowie lipca prezes PiS Jarosław Kaczyński zapowiedział, że jeśli dobrze pójdzie, pierwsza część raportu o polskich stratach podczas II wojny światowej zostanie ogłoszona 1 września, a dalsze dwie części raportu - w ciągu kolejnych miesięcy.

Mularczyk poinformował w rozmowie z PAP, że raport dotyczy strat wojennych, zarówno materialnych jak i niematerialnych, które poniosła cała Polska, w tym oczywiście także sama Warszawa. Polityk przekazał, że podczas wojny i okupacji w stolicy zniszczonych lub poważnie uszkodzonych zostało 20 tys. 408 nieruchomości o łącznej kubaturze 92 mln metrów sześciennych.

Zobacz również:

Mularczyk mówił o czterech głównych etapach niszczenia Warszawy podczas wojny. Pierwszy to zniszczenia powstałe w trakcie obrony miasta we wrześniu 1939 roku - wojska III Rzeszy zniszczyły wtedy około 10 proc. zabudowy Warszawy. Drugi etap to zniszczenia dokonane w trakcie Powstania w Getcie Warszawskim w 1943 r. i wskutek likwidacji getta, zniszczono wtedy - jak podał Mularczyk - około 15 proc. miasta. 25 proc. zabudowy Warszawy przestało de facto istnieć w czasie Powstania Warszawskiego w 1944 r., a kolejne 30 proc. zabudowy wojska niemieckie zniszczyły po powstaniu - dodał Mularczyk.

"W sumie zniszczeniu uległo ponad 80 proc. zabudowy Warszawy, w 90 proc. to było mienie prywatne np. kamienice" - podsumował.

Mularczyk wyjaśnił, że powyższe dane pochodzą z trzech dokumentów - "Raportu o stratach wojennych Warszawy" przygotowanego w 2004 r. przez zespół powołany przez ówczesnego prezydenta Warszawy Lecha Kaczyńskiego, sprawozdania Głównego Urzędu Statystycznego o zniszczeniach wojennych oraz ze sprawozdania nt. strat i szkód wojennych Polski przygotowanego przez zespół Biura Odszkodowań Wojennych.

Mularczyk zwracał też uwagę na ogromne zniszczenia przemysłu. Jak powiedział, około 40 proc. dużych fabryk skupiało się właśnie w Warszawie. Podkreślił przy tym, że wielu strat wojennych nie da się kompletnie obliczyć, dlatego, że zniszczenia miały charakter nieodwracalny. Mówił, że chodzi m.in. o zniszczenie różnych dokumentów, zbiorów bibliotek, archiwów czy zbiorów muzealnych. Dodał, że też osobną kwestią jest utracony potencjalny zysk Warszawy, w której ze względu na wojnę nie mogło normalnie toczyć się życie i być prowadzone interesy.

Mularczyk przekazał, że w 2004 roku zniszczenia Warszawy oszacowano na kwotę 54 mld 600 mln dolarów. "Dokonałem waloryzacji tej kwoty z 2004 roku i na 30 czerwca 2022 roku to byłaby kwota 85 mld 20 mln dolarów, co (w przeliczeniu) na polskie złote daje 381 mld 100 mln zł" - powiedział poseł PiS.

"To są kwoty, które na dzień dzisiejszy wynikają tylko i wyłącznie ze zniszczeń materialnych Warszawy, biorąc pod uwagę, że jest cały obszar (zniszczeń), którego po prostu nie sposób wycenić. Straty materialne Warszawy to jest około 34 proc. wartości strat całego kraju" - zaznaczył Mularczyk.

Przypomniał, że przed wojną populacja Warszawy wynosiła około 1,2 mln osób, a podczas wojny zginęło według szacunków od 685 do 700 tys. mieszkańców. (

Komentarze (31)

twoj_sasiad
2022-07-31 08:41:13
4 8
Obliczone, ale w sumie po co? Przecież z góry wiadomo, że nie jest to do wyegzekwowania, a tylko prowadzi do napięcia. Oczywiście II wojna światowa zniszczyła nam kraj, ale Niemcy mają wy.....bane na te wszystkie kalkulacje. Nic nie oddadzą bo kwity podpisane i skocz im do odbytnicy. A czy to było wtedy prawnie czy bezprawnie, to jak to w prawie jest: " to zależy".
Odpowiedz
mikos
2022-07-31 08:46:12
7 10
Hehehe kolejny Pisowski ekspert i znawca się znalazł!
Odpowiedz
thenever1
2022-07-31 09:04:59
9 8
a czy pisurskie wichrzyciele i mendy są w stanie wyliczyć ile zarobiliśmy przez współpracę i kooperację z Niemcami i gdzie byśmy byli bez mocnego technologicznie sąsiada ,
pewno produkowalibyśmy tylko trzonki do łopat
Odpowiedz
wasylis
2022-07-31 09:06:13
5 14
Zestaw przedwyborczy wywleczony: LGTB, Niemcy, odszkodowania, zamach w Smoleńsku, wrak, przedsiębiorcy- wyzyskiwacze, obrona krzyża. Może tłuki wróćcie do rzeczywistości, do zagrożenia ze wschodu, bezpieczeństwa energetycznego, koszmarnej inflacji, drożyzny, tego co się dzieje tu i teraz i co zagraża istnieniu Polski i jego obywateli, bo doprowadziliście nasz kraj do kraju zapaści.
Odpowiedz
podlesiok
2022-07-31 09:15:44
5 7
thenever1,Mularczyka i jeju podobnych to nawet trzonek do łppaty byłby wyzwaniem nie do ogarnięcia.
Odpowiedz
dzinio
2022-07-31 09:27:32
5 5
Komentarze mówią same za siebie. a ten oprócz reperacji grabi z państwowej kasy ile się da.
Odpowiedz
Hiena
2022-07-31 09:41:30
4 6
Coś na podobę komisji Macierewicza, generowanie kosztów bez efektów.
Odpowiedz
peres
2022-07-31 10:07:17
5 11
Ja pier.... ten znów po kilku latach wraca do swojego ulubionego tematu. To już pewny sygnał, że kampania wyborcza się zaczęła.
Odpowiedz
RichieMadano
2022-07-31 10:28:59
5 4
Czym ten pan sie zajmuje? Naprawde Polacy nie maja teraz wazniejszych problemow niz II wojna swiatowa. I tak nic nie osiagną rzadnych pieniedzy nie dostaniemy.
Odpowiedz
pacho
2022-07-31 10:45:10
3 3
dzięki Mularczykowi Polska niebawem zwycięży w II Wojnie Światowej :)
Odpowiedz
bigi18
2022-07-31 11:37:07
4 9
Jeden z większych idiotow w PiS-ie. Po co tracić na to pieniądze skoro sprawa zamknięta?! Taka inflacja, taki kryzys energetyczny a rząd marnuje kasę na jakieś idiotyczne wyliczenia. Lepiej niech ten osioł policzy ile milionów PiS ro...przyl na wybory koperdowe, na ratowanie górnictwa które chce teraz zamykać, na respiratory i ile na ojca Rydzyka. Takie wyliczenie by mnie najbardziej interesowalo
Odpowiedz
bigi18
2022-07-31 11:39:14
1 2
Thenever1
Trzonki do łopat u Niemców są sto razy lepsze niż u nas. Elegancko wyprofilowane. Naszych kołków chyba by nie chcieli kupować:)
Odpowiedz
34607szczawa
2022-07-31 11:46:58
1 1
Wybory będą przed wyborami też był ...
https://m.youtube.com/watch?v=555FwDuncsc
Odpowiedz
ciekawy
2022-07-31 11:47:28
3 9
Niemcy na II Wojnie Światowej zarobiły sporo kasy(nakradli) i wypłacicli odszkodowania z części tego majątku odszkodowania 70 krajom, tylko nie Polsce więc pisanie głupot że one sie nie należą Polsce oznacza że piszą to ignoranci nie znajacy historii albo są neo-voksdeutchami.
Odpowiedz
Hiena
2022-07-31 11:57:25
3 7
@Ciekawy, jak widać nie znasz historii. Więc te wygłupy powstających za rządu PiS pseudo komisji służą wyłącznie wprowadzaniu środków na finansowanie swoich kampanii.
Odpowiedz
ciekawy
2022-07-31 14:39:26
3 6
hiena
to tylko pozory bo to ZSRR i PRL wymysliły to sobie i to dotyczyło NRD a nie całych Niemiec a po drugie PRL nie było samodzielnym państwem nie mówiąc że o fakcie że połowę Polski po 1945 zagarnał ZSRR.
Fakt jest taki że Niemcy i Rosja są winne reperacji za zniszczenia wojenne , ludobójstwo i niszczenie wartości kulturalnych i naukowych Polski sprzed 1939r.
To jeden z nielicznych projektów PiS które popieram.
Odpowiedz
TSilver
2022-07-31 14:52:24
3 3
@ciekawy dokładnie tak, nie dawno ostatnie kraje dostały ostatnią transzę reparacji... a Polska co?? widać większość tu komentujących chce być pod pańskim butem- niemiec- UE- Ja podziękuje... Widać efekt komuny i idealizowanie unii dobrze wpłyną na Polaków... Masakra, Nie rozumiecie my nie możemy być ślini bo to nie jest na rękę unii- niemice- rosji... ale cóż ... słabo historia niektórych uczy, albo za duży wpływ jakiś agitatorów...
Odpowiedz
TSilver
2022-07-31 15:03:15
5 3
aż się boje gdy wygra ta nie udolna opozycja... rząd może nie lepszy, ale przynajmniej nie działają na rzecz niemiec czy innych zagranicznych wpływów, starają się coś robić, a nie jak lata temu "nie ma pięniedzy trzeba sprzedać prywatyzować, czy ch...d...i kamieni kupa"... zobaczycie jak opozycja wejdzie.. strracicie socjale, zaczną się znów dziwne, tanie prywatyzacje...ciekawe czy będziecie tak pięknie ich krytykować czy dziękować? Rozumiał bym gdyby tu była konstruktywna krytyka... anie obrażanie wyzwiska bez konkretnych argumentów...
Odpowiedz
Hiena
2022-07-31 16:32:51
1 2
@ciekawy, zatem granice naszego kraju też należy zmienić. Niemcom oddać Wrocław etc.a Ukrainie zabrać Lwów itp.
Odpowiedz
TSilver
2022-07-31 16:50:01
3 2
@Hiena zmiany granic była szansa zaraz po II wojnie światowej niestety, nie nasi "sojusznicy" wykolegowali nas... dobrze się walczyło Polskimi żołnierzami... druga sprawa mieliśmy słaby rząd... lub to były szczątki jego... jeżeli chodzi o reparacje dobry ruch... niemcy wojują wobec nas tym my też powinniśmy odpowiadać... a nie polityk miękiszonów... a że w sprawie reparacji rząd sowiecki dogadał się z niemcami po za naszymi głowami... bo nie można uznać rządu jako wolny rząd RP...to co powiesz o ustawie 447 słusznie mają od nas odszkodowanie dostawać? a nie od niemiec?
Odpowiedz
royal30
2022-07-31 17:33:00
0 0
hiena Niemcy tak twierdzą tylko nie maja na to żadnego papieru w archiwach
Odpowiedz
szczawa
2022-07-31 18:43:42
1 2
Południe zarobiona przy Dniach Gorczańskich więc pewnie wypowie się w tym temacie jutro bądź w przerwie.
Odpowiedz
Hiena
2022-07-31 19:16:59
1 1
@tSilver, rzeczona ustawa mówi o roszczeniach własnościowych i przepadku mienia na rzecz państwa. Nie ma zastosowania do kradzieży rzeczy osobistych i dóbr narodowych. W takim samym stopniu lub większym należy zatem domagać się zadośćuczynienia ze strony Rosji. Natomiast sytuację gospodarczą w Polsce po 45 roku zawdzięczamy USA, więc i oni powinni Polsce odszkodowania wypłacać. Prowadzone obecnie polityka jest bardzo podobna do tej za czasów premiera Becka, a jak to się skończyło wszyscy chyba wiemy...
Odpowiedz
Oserwator
2022-07-31 19:25:57
0 0
Zgodnie z założeniami, większość zachłysnęła się tematem zastępczym.
Odpowiedz
cacek
2022-07-31 21:33:54
1 2
Pisiory nie mają pomysłu a kampanie to będą odgrzewać kotleta. 8 lat minęło i dalej fikcja. Tak samo że Smoleńskiem. Siedzą pierrdza I c**ja robią i od czasu do czasu rzucą" niwość" żeby społeczeństwo czymś zająć a jaki mają stosunek do interesu Polski widać w sprawie Wołyniu czy jedwabnego. Twierdzą że dbają ale szkoda że nie o interes Polski i Polaków!!!
Pis-PO to jedno zło bo w kluczowych sprawach tak samo głosują
Odpowiedz
cacek
2022-07-31 21:33:55
0 1
Pisiory nie mają pomysłu a kampanie to będą odgrzewać kotleta. 8 lat minęło i dalej fikcja. Tak samo że Smoleńskiem. Siedzą pierrdza I c**ja robią i od czasu do czasu rzucą" niwość" żeby społeczeństwo czymś zająć a jaki mają stosunek do interesu Polski widać w sprawie Wołyniu czy jedwabnego. Twierdzą że dbają ale szkoda że nie o interes Polski i Polaków!!!
Pis-PO to jedno zło bo w kluczowych sprawach tak samo głosują
Odpowiedz
bigi18
2022-08-01 03:39:07
2 4
TSilver
Masz dość to się wyprowadź gdzieś poza UE. Gdyby nie UE i Niemcy którzy nas tam wciągnęli i otworzyli dla nas rynek to dalej bylibyśmy w czarnej dupie! Kontrolowana prywatyzacja nie jest niczym zlym. Nie od dzis wiadomo ze w panstwowych spolkach to tylko prezesi sie licza, a nie zyski. PiS chciał odbudować URSUS-a jako państwowego i co się stało? A stocznie które PiS niby odbudował czemu nic nie produkują? To PiS nas niszczy chorymi ambicjami. Chciał się dogadac z grupą wyszemchradzka i co z tego wyszło? Skarga od Czechów i wydymanie przez Węgrów! Sociale niech se wezmą! Każdy normalny zdrowy człowiek powinien na siebie i swoją rodzinę zarobić! Przez te Twoje socjale to tylko inflacja rośnie!
Odpowiedz
zajec
2022-08-01 06:52:30
0 2
Nikt nie liczy strat, jakie poniosło społeczeństwo skutkiem siłowego wprowadzania utopijnego ustroju komunistycznego. Przymusowa kolektywizacja, wywłaszczenia z majątków , destrukcja utrwalonego systemu ekonomicznego, niepowroty z zagranicy wykształconej kadry , prześladowania i centralizacja władzy doprowadziło w końcu po latach do zapaści ekonomiczno społecznej kraju.
Odpowiedz
heraklit
2022-08-01 09:05:17
0 1
@bigi18 Zgadzam się z twoim sformułowaniem „Każdy normalny zdrowy człowiek powinien na siebie i swoją rodzinę zarobić!” fajnie byłoby przekazać tą oczywistość twojej rodzinie, może zastosują się i nie będą drenować GOPS
Odpowiedz
Jaworina
2022-08-01 09:59:39
0 1
nie znam takich, no powiedzmy delikatnie ujemnych określeń żeby pasowały do tych pisowskich gębusi. powinni je pokazywać psychiatrzy na seansach pacjentom którzy przeżyli koszmary żeby im udowodnić że nie przeżyli nic takiego strasznego.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Arkadiusz Mularczyk: materialne straty wojenne Warszawy szacowane są na ponad 380 mld zł"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in