16°   dziś 15°   jutro
Środa, 08 maja Liza, Stanisław, Wiktor, Marek, Miron, Kornel

Wybory w formie tradycyjnej najwcześniej za dwa lata, wcześniej jedyna bezpieczna forma to wybory korespondencyjne

Opublikowano 18.04.2020 08:56:00 Zaktualizowano 18.04.2020 08:57:44 top
26 2825

Bezpieczne wybory w tradycyjnej formie będą możliwe najwcześniej za dwa lata; jeśli ugrupowania polityczne nie zgodzą się na taką formułę, to jedyną bezpieczną formą są wybory korespondencyjne - oświadczył w piątek minister zdrowia Łukasz Szumowski. Tylko taką formę mogę rekomendować - dodał.

Podczas konferencji prasowej Szumowski poinformował o przekazaniu w piątek premierowi Mateuszowi Morawieckiemu rekomendacji w kwestii przeprowadzenia wyborów prezydenckich.

Szef MZ wskazał, że "epidemia koronawirusa będzie nam towarzyszyła przez najbliższe miesiące, prawdopodobnie do półtora roku, dopóki nie pojawi się szczepionka". "Zgodnie ze wszystkimi danymi różnych grup badających i analizujących sytuację, szczepionka ta może powstać najwcześniej w przeciągu kilkunastu miesięcy" - dodał.

W związku z tym jego zdaniem przeprowadzenie w sposób bezpieczny wyborów prezydenckich w tradycyjnej formie, w jakiej wszyscy idą do urn i spotykają się w lokalach wyborczych będzie możliwe najwcześniej za dwa lata. "I taka jest moja rekomendacja. Jeżeli ugrupowania polityczne nie zgodzą się na taką formułę, takie rozwiązanie, wtedy jedyną formą bezpieczną przeprowadzenia wyborów prezydenckich są wybory korespondencyjne" - podkreślił Szumowski.

Zobacz również:

Zaznaczył, że przeprowadzenie wyborów w formie tradycyjnej związane byłoby ze zbyt dużą liczbą kontaktów międzyludzkich. Dlatego - powtórzył - jedyną formą jaką może rekomendować jako minister zdrowia, z punktu widzenia medycznego, są wybory korespondencyjne, bo "one minimalizują kontakt międzyludzki i ryzyko związane z transmisja wirusa".

Minister zdrowia podkreślił jednocześnie, że "o wszystkich szczegółach, o formule, szczegółowych zaleceniach dotyczących przeprowadzenia wyborów korespondencyjnych" będzie mógł poinformować premiera i przekazać mu swoje rekomendacje w momencie, "gdy ustawa o wyborach korespondencyjnych będzie już w pełni ukształtowana i wróci w ostatecznej formie do parlamentu".

Odpowiadając na pytania o wybory korespondencyjne Szumowski powiedział, że "ogólne rekomendacje są takie, żeby maksymalnie zmniejszyć liczbę kontaktów międzyludzkich, aby utrzymywać reżim sanitarny". "Będziemy mogli wydać rekomendacje, jako Ministerstwo Zdrowia, posiłkując się opinią Inspekcji Sanitarnej, wtedy gdy będziemy znali szczegóły techniczne przeprowadzenia wyborów korespondencyjnych" - powiedział minister.

Powtórzył, że obecnie ustawa wprowadzająca możliwość przeprowadzeni wyborów korespondencyjnych jest w Senacie.

Dopytywany o możliwość bezpiecznego przeprowadzenia wyborów korespondencyjnych już w maju szef MZ odparł, że "nie zna szczegółów, jak będzie wyglądała propozycja, która wyjdzie z Senatu, więc nie może w sposób odpowiedzialny, jako urzędnik państwowy wypowiadać się, jak powinny wyglądać rekomendacje".

Szumowski podkreślił także, iż na przeprowadzenie wyborów korespondencyjnych "nie ma miesiąca, który byłby bezpieczniejszy od innych i nie ma miesiąca, który byłby gorszy od innych".

"Dziś było wspólne spotkanie ministrów zdrowia i WHO, i było podkreślane, że na jesieni niestety spodziewamy się drugiej fali epidemii i czegoś czego się bardzo obawiamy, to jest fali zachorowań na grypę, która będzie towarzyszyła epidemii koronawirusa. To może oznaczać bardzo poważną sytuację zdrowotną dla większości krajów na świecie półkuli północnej" - powiedział minister zdrowia. (PAP)

Dotychczas w Polsce zakażenie koronawirusem potwierdzono u 8379 osób, z których 332 zmarły.

Wybory prezydenckie zostały zarządzone na 10 maja. 6 kwietnia Sejm uchwalił ustawę zgodnie z którą wybory prezydenckie w 2020 r. mają zostać przeprowadzone wyłącznie w drodze głosowania korespondencyjnego. Według nowych przepisów, w stanie epidemii, marszałek Sejmu może zarządzić zmianę terminu wyborów, określonego wcześniej w postanowieniu. Ustawa trafiła do Senatu. Marszałek Tomasz Grodzki mówił w środę, że Senat będzie niezwykle starannie procedował na ustawą dotyczącą głosowania korespondencyjnego i okres 30 dni, który ma na procedowanie, zapewne będzie wykorzystany. Grodzki powiedział, że wątpliwości jest mnóstwo i o opinię w sprawie zawartych w ustawie przepisów należy zapytać m.in. epidemiologów, Państwową Komisję Wyborczą, Rzecznika Praw Obywatelskich, czy Sąd Najwyższy. Marszałek Senatu podkreślał, że "wybory powinny być bezpośrednie i tajne". 

Komentarze (26)

wartownik1
2020-04-18 10:10:11
0 0
Szumowski musi odejść! baran
Odpowiedz
wasylis
2020-04-18 10:37:09
0 0
Pacho, jednak miałem rację, ale w tym wypadku wale nie mam satysfakcji.
Odpowiedz
wasylis
2020-04-18 11:46:55
0 0
Nie rozumiem, dlaczego opozycja milczy o fakcie, ż wybory to nie tylko techniczna sprawa oddania głosu. To także równy dostęp do mediów i innych form kampanii, to TAJNOŚĆ! głosowania, POWSZECHNOŚĆ!, niezależna komisja wyborcza, nadzorująca proces i wiele, wiele innych czynników.
Budka: "Sasin wydrukuje karty, poczta ( po wodzą "swojego") głosy zbierze, a wszystkim zajmie się państwo, a nie niezależna komisja wyborcza. Później jeszcze izba złożona z nominatów tej władzy będzie zatwierdzić ważność tych wyborów. W tej formule te wybory nie mogą się odbyć".
Już nie mówię o obrzydliwej, cynicznej kampanii Dudy za 2 miliardy publicznyh pieniędzy i kłamliwych orędzi, wygłaszanyh codziennie, na temat osiągnięć rządu, doskonałego przygotowania i wzbudzającym zazdrość sposobie walki z zarazą.

Odpowiedz
todi
2020-04-18 19:10:04
0 0
wasylis wiesz, że nie przepadam za twoim "tokiem myślenia". Zawsze jesteś "najmądrzejszy" . To powiedz mi jak zgodnie z prawem "obejść" zapisy Konstytucji RP dotyczące wyborów na Prezydenta RP jak barany z opozycji nawet do zmiany regulaminu Sejmu
Odpowiedz
todi
2020-04-18 19:13:07
0 0
potrzebowali spotkać się w Sejmie a nie zgodzili się na głosowanie zdalne???
Odpowiedz
powrotdzedaja
2020-04-18 19:16:12
0 0
todi, nie tylko ty zauważyłeś tego mądrego inaczej. Ale jakoś w dyskusji ze mną nerwy mu puszczają i pisze mi jakieś brednie o sr.niu i wyzywa jak gimbus.
Odpowiedz
wasylis
2020-04-18 20:33:54
0 0
Powrotdzedaja, "językoznawco" :-) :-) specjalnej troski, wypad.
Odpowiedz
wasylis
2020-04-18 20:48:44
0 0
Todi, nie chodzi o sam fakt wyborów, tylko cyniczne i obrzydliwe wykorzystywanie obecnej sytuacji do zawłaszczenia wszystkiego, co da się zawłaszczyć. Jak normalni ludzie mogą uwierzyć, że w tej sytuacji będą to wybory konstytucyjne? Nie mówiąc już o tym że absolutnie niedopuszczalne jest podawanie swoich danych osobowych, wybory mają być tajne bez dyskusji. W normalnych okolicznościach, przy trójpodziale władzy, niezależnej PKW- nie widzę przeszkód w przeprowazniu wyborów korespondencyjnych. Powołujesz się na Konstytucję, a właśnie nieprzestrzeganie jej doprowadziło do tej chorej sytuacji. Naprawdę nic Ci ni śmierdzi w tym wszystkim?
Odpowiedz
powrotdzedaja
2020-04-18 20:56:36
0 0
wieśku, bo ci jaja od prądu się spalą.
Odpowiedz
wasylis
2020-04-18 21:04:41
0 0
Todi, żeby wszystko było jasne: mam gdzieś dupowatą opozycję (do problemów, o których pisałem, dochodzi jeszcze koszmarna miałkość WSZYSTKICH kandydatów), ale o sam fakt wyborów. Nie zgadzam się, żeby moje PRAWO do oddania głosu też ktoś zawłaszczył.
Odpowiedz
powrotdzedaja
2020-04-18 21:14:20
0 0
wasylis, straszne błędy walisz. Wszystko, co napisałeś to nie ma nic wspólnego z gwarą.
Odpowiedz
wasylis
2020-04-18 21:19:21
0 0
Powrotdzedaja, wypad półgłówku, nie z tobą rozmawiam.
Odpowiedz
powrotdzedaja
2020-04-18 21:23:05
0 0
wasylis, nie potrafisz pisać gwarą. Jesteś niedouczony.
Odpowiedz
todi
2020-04-18 21:36:40
0 0
wasylis. W tym przypadku nieprzeprowadzenie wyborów jest bezwzględnym złamaniem Konstytucji. Co do sposobu przeprowadzenia wyborów podajesz swoje dane osobowe analogicznie jak przed Komisją Wyborczą gdzie legitymujesz się dowodem tożsamości. Kartę do głosowania oddajesz do "urny wyborczej" w swoim okręgu. Ja w tym nie widzę problemu. Masz w Polsce trójpodział władzy i PKW. Jedynie co do normalności to czepiałbym się przy trójpodziale władzy sądownictwa(to inny temat). No ale malkontent pozostanie malkontentem.
Odpowiedz
wasylis
2020-04-18 22:08:12
0 0
Todi, nie widzisz różnicy między wylegitymowaniem się przed komisją, pójściem za parawan i oddaniem BEZPOŚREDNIM głosu (jednen z konstytucyjnych warunków) w lokalu wyborczym, a wysłaniem głosu w świat z dołączonymi danymi osobowymi? A co z ludźmi, którzy nie mieszkają w miejscu zamelowania? ( POWSZECHNOŚĆ I DOSTĘPNOŚĆ). Jest oczywiście możliwość złożenia wniosku w tamtejszej gminie (w obecnej sytuacji już sobie wyobrażam tę drogę...), ale wiesz co pisze na rządowym serwisie RP? "Weź pod uwagę termin wyborów i czas oczekiwania na realizację wniosku i wyślij wniosek odpowiednio wcześniej". To mam pytanie: a kiedy są wybory, skoro o teraz nie jest podany termin? Ile trwa realizacja wniosku w obecnej sytuacji pozamykanych urzędów? I ile to jest odpowiednio wcześniej? No kur...a precyzja typowa dla obecnie rządzących.
I jeżeli masz komfortowe przeświadczenie o trójpodziale władzy w Polsce, to szczerze Ci zazdroszczę...
Odpowiedz
wasylis
2020-04-18 22:25:39
0 0
Nie jestem malkontentem, ale racz zauważyć, że mamy oraz więcej obowiązków, a coraz mniej praw. Ja osobiście nie zgadzam się, żeby w mojego prawa wyborczego ktoś zrobił obowiązek (i to pod groźbą kary!, bo i takie zamiary były!), a ponadto skoro nasze głosy mają zdecydować o sprawah Polski, to chcę mieć pewność że nie biore udziału w jakiejś farsie i "ustawce".
Odpowiedz
powrotdzedaja
2020-04-19 02:38:08
0 0
"wiesz co pisze na rządowym"
Innych poprawiasz tam, gdzie nie robią błędów, a sam je popełniasz.
Odpowiedz
wasylis
2020-04-19 09:45:33
0 0
Powrotdzedaja, wypad ćwierćmózgu.
Odpowiedz
powrotdzedaja
2020-04-19 13:24:19
0 0
Jakaś rzeczowa odpowiedź? Brak?
Odpowiedz
wasylis
2020-04-19 14:15:32
0 0
Powrotdzedaja, rzeczowa na twój tmat? Ależ bardzo proszę: głupek :-) :-)
Odpowiedz
powrotdzedaja
2020-04-19 14:30:54
0 0
Emocje puściły na całego. Zero rzeczowej odpowiedzi. Same wyzwiska, obrażanie. Żałosne. Żenujące. Płyń dalej.
Odpowiedz
wasylis
2020-04-19 14:55:38
0 0
Powrotdzedaja, wytłumaczę ci, bo nadal nie rozumiesz mugolu. Z Todim rozmawiam rzeczowo, bo jest temat, jest wymiana zań, jest dyskusja. Z tobą również. A że nie ma tematu, dyskusji, niczego nie wnosisz, nic nie reprezentujesz, to rzeczowo określam: debil. Czy teraz już jasne, czy może książeczka z obrazkami by się przydała? :-) :-)
Odpowiedz
powrotdzedaja
2020-04-19 15:17:37
0 0
Czyli się nic nie zmieniło. Same wyzwiska, obrażanie i tłumaczenie się, usprawiedliwianie swojej agresji. Nagle się okazuje, że rzeczowo chce dyskutować, chociaż nie pamiętam z jego strony takowej.
Jedyne co dzieciuch umie robić to obrażać wkoło i się usprawiedliwiać. Widocznie debilem własna matka go określała. Chce mi coś tłumaczyć, a czy ja go o to pytałem? No choroba już postępuję. Spełnia prośby, które sam wymyśla. Sobie wytłumacz swój poziom.
Odpowiedz
powrotdzedaja
2020-04-19 15:20:12
0 0
Nawet ten todi napisał, że jesteś zawsze "najmądrzejszy", ale widzę, że się boisz odpyskować, żeby nie mieć kolejnego wroga. A takie pisanie o drugim nie świadczy wcale o szacunku do drugiej osoby.

Ja tam nie zamierzam z tobą rzeczowo dyskutować, bo jedyne, co potrafisz, to tylko atakować innych. Jak pisał kolega - zawsze jesteś najmądrzejszy. Do tego malkontent, tak było?
Odpowiedz
wasylis
2020-04-19 15:20:28
0 0
No przecież mówię, żeś debil :-)
Odpowiedz
powrotdzedaja
2020-04-19 15:37:31
0 0
A to nie ty czasem twierdziłeś, że cię wyzywam i płakałeś z tego powodu? Wyzywaj dalej, kompromitujesz się. Nie potrafisz nawet odpowiedzieć na błędy, które ci zarzucam, tylko je przemilczasz... bo już tyle ci ich wytknąłem, a ty mi ani jednego jeszcze. Nawet pisałeś coś idiotycznego o gwarze.
Widzę, że teraz na każdy mój komentarz ograniczasz się jedynie do wyzwisk.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Wybory w formie tradycyjnej najwcześniej za dwa lata, wcześniej jedyna bezpieczna forma to wybory korespondencyjne"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in