12°   dziś 16°   jutro
Sobota, 27 kwietnia Zyta, Teofil, Felicja, Sergiusz

Wojewoda pomoże Romom przenieść się z ul. Wąskiej do Koszar?

Opublikowano 19.02.2017 02:03:52 Zaktualizowano 04.09.2018 17:33:06 pan
31 10315

Wojewoda zrobi wszystko, by Romowie pozostali w Limanowej – taką deklarację złożył w minionym tygodniu na antenie Radia Kraków. Niewykluczone, że lokatorzy z budynku przy ul. Wąskiej przeprowadzą się do Koszar.

W ostatnią środę w porannej rozmowie Radia Kraków pytany o problem Romów z Limanowej, wojewoda małopolski Józef Pilch obiecał pomoc rodzinom, które miały przenieść się do zakupionego przez limanowski samorząd budynku w Czchowie.
- Wójt z burmistrzem Limanowej wymyślili, że wyprowadzą Romów do innej gminy. Każdy obywatel RP ma prawo mieszkać tam, gdzie chce. Wójt może wybudować – ma tereny, na których może postawić kontenery. To inna społeczność, ale nie można pokazywać, że jesteśmy przeciwko Romom. Integracja jest ważna - mówił wojewoda na radiowej antenie. - Ten problem trzeba rozwiązać. Oni muszą mieszkać w Limanowej. Zrobimy wszystko, żeby oni tam mieszkali. Nie, że wójt kupi dom w sąsiedniej gminie i ich tam przeniesie. Nie. Nie będzie zmuszał obywateli, żeby mieszkali tam, gdzie on chce.
Jak się okazuje, Romowie przy wsparciu wojewody planują przeprowadzić się do sąsiadującej z Limanową miejscowości Koszary, w gminie Limanowa. Reporterowi Radia Kraków powiedział o tym Rafał Murkowski, jeden z lokatorów budynku przy ul. Wąskiej, który poinformował że Romowie starają się tam o działki o łącznej powierzchni 36 arów. Nieruchomości mają należeć do samorządu gminy Limanowa.
- Jeżeli byłyby fajne domki takie kontenerowe, to wolelibyśmy zostać nawet i w Koszarach. No wolimy w Limanowej, no ale jakby już przyszło, to możemy i w Koszarach - mówił Murkowski.
O formę pomocy, jaką zaoferował Romom wojewoda w rozwiązaniu ich problemu, oraz szczegóły tej sprawy zapytaliśmy rzecznika prasowego Józefa Pilcha. Niestety do tej pory nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
Do tematu będziemy powracać.
(Na zdjęciu osiedle romskie we wsi Koszary w gminie Limanowa)
Zobacz również:

Komentarze (31)

1989rocznik
2017-02-19 04:38:26
0 17
I co i jeszcze im dom wybudujesz może? Napierdal* na wójta i burmistrza ,a gowno wie i gowno widział... niech pokaże jak powinna wyglądać integracja i u siebie na dzialece postawi kontener
Odpowiedz
dzidek84
2017-02-19 07:43:35
0 5
Przeniosą sie nie daleko swoich czarnych braci w Koszarach.
Jak to mówią 'W kupie siła'
Odpowiedz
projektor
2017-02-19 07:49:50
0 6
'Integracja jest ważna' więc w myśl słów Pana Murkowskiego będziemy integrować Cyganów limanowskich z koszarskimi.

Jedno pytanie się nasuwa kto rządzi romskim programem Wojewoda czy Pan Murkowski?

Gratuluje mieszkańcom Koszar już niedługo będziecie w liczebnej mniejszość a ceny waszych nieruchomości spadną do zera
Odpowiedz
qvas
2017-02-19 09:17:23
0 8
To w końcu jak to Panie Pilch? Integracja, czy getto Limanowa?
Odpowiedz
Pytyna5
2017-02-19 09:17:58
0 12
Jak taki dobry to niech ich sobie weżnie do Krakowa będą tam się czuć jak u siebie a z Koszar niech ,,, Wypierdalają ,,, jak najdalej . Wojewodzie to trzeba pokazać kto ,,Rządzi ,, Polak czy ,, Wojewoda A mieszkaniec w zagrodzie jest równy Wojewodzie Koszary mają też głos a nie narzucane od góry . W Bieszczady wysiedlić ich a dom od domu jest 5km a wieczór nie będą się plątać bo wilki ich zjedzą . Polecam pomysł Wojewodzie
Odpowiedz
pks
2017-02-19 09:23:32
0 12
Nie wiem jakim cudem ten człowiek został wojewodą?
Odpowiedz
Kasztelan
2017-02-19 09:39:26
0 19
Kolejne kretyństwo w sprawie Cyganów, jedyną szansą na jakąkolwiek integracje jest rozproszenie ich społeczności wśród społeczności polskiej, im bardziej się rozproszą tym lepiej. Sprowadzenie tych osób do Koszar jeszcze bardziej wzmocni to gniazdo szerszeni, szczególnie że 'miastowi' cyganie na wsi mogą się nudzić, a że żaden nie skala sobie rąk pracą, będą szukać innych 'rozrywek'.

'Każdy obywatel RP ma prawo mieszkać tam, gdzie chce.' - tak, o ile sam sobie zarobi na to mieszkanie, a nie będzie żerował na publicznych pieniądzach i głupocie władzy.
Odpowiedz
diuk
2017-02-19 09:51:52
0 14
Ja tego nie rozumiem;żadna gmina nie kupuje domów białym rodzinom nie daje pieniędzy my musimy na mieszkania domy utrzymanie rodzin sami zarobić to tak wychodzi że jesteśmy gorszymi obywatelami w swoim własnym kraju bo oni nie są u siebie[nie są rodowitymi Polakami].Może niech stworzą jakiś ośrodek w którym będą zatrudniać do pracy tylko Romów i taka pomoc będzie najlepsza niech zarabiają uczciwą pracą na utrzymanie.....
Odpowiedz
wabo
2017-02-19 09:58:37
0 11
niech prawo zawsze znaczy prawo dla wszystkich obywateli RP, podpisano u notariusz to należy to wykonać. Pozdrawiam
Odpowiedz
ema6
2017-02-19 10:51:42
0 8
Tego sie po Panu wojewodzie nie spodziewałem
Chce cyganów skoncentrować w jednym miejscu jak w obozie, a potem może jeszcze ogrodzić ich siatką i na bramie napisać np; Praca czyni wolnym albo Praca uszlachetnia, żeby wszyscy przejeżdzający widzieli do czego można dojąć ciężką pracą.

Jaki z tego mrukowskiego pan? Na Pana to trzeba mieć wygląd i pieniądze. To jest konkubent cygański i tyle.

Nie chcę generalizować, bo w Limanowej są też bardzo pożądni cyganie z którymi nikt nie ma problemów, ale ta grupa z Wąskiej to margines nawet w ich własnej społeczności.
Odpowiedz
kpiarz
2017-02-19 10:55:46
0 9
Pan Wojewoda, odnoszę wrażenie, nie bardzo rozumie istotę działań pod hasłem 'integracja mniejszości'. Panie Wojewodo już tłumaczę - w tej całej idei chodzi właśnie o to, żeby przedstawiciele innej nacji, narodu, itp osiedlali się między rdzennymi mieszkańcami, żyli wśród nich, w ten sposób INTEGRUJĄC SIĘ z lokalną społecznością. Tymczasem tworzenie skupisk określonych mniejszości niweczy idee integracji, bowiem taka społeczność z oczywistych względów woli jednoczyć się w obrębie danego języka, nacji, religii, czy kultury odgradzając się tym samym od każdego spoza tejże społeczności i tworząc naturalne bariery komunikacyjne i społeczne. Dlatego tworzenie, jak ktoś powyżej nazwał, getta romskiego to niedźwiedzia przysługa dla tejże mniejszości.

Prosty przykład z życia wzięty: Polak wyjeżdżający do Wielkiej Brytanii, obracający się wśród Brytyjczyków, zmuszony porozumiewać się z nimi, pracować w śród nich uczy się języka angielskiego w ciągu kilku miesięcy. To część integracji. Ten sam Polak wyjeżdżający do słynnego Chicago i osiedlający się w jakimś Jackowie czy innej polskiej dzielnicy, wśród rodaków, gdzie większość zna i porozumiewa się na co dzień w języku polski, może tam mieszkać 10 lat i znać jedynie podstawowe zwroty typu 'Hi' i Bye'. I znam z autopsji wiele takich przykładów.
Odpowiedz
batat
2017-02-19 11:20:27
0 11
Czy ktoś wie jak się ma sprawa z samowolami budowlanymi na Koszarach.
W Maszkowicach podobno mają wyburzyć kilkanaście samowoli na osiedlu romskim.
Odpowiedz
tat
2017-02-19 11:46:07
0 5
Najlepiej przebiega asymilacja jeśli będą z powrotem traktowani jak wszyscy obywatele, dzięki temu będzie to zgodne z konstytucją, budżet zaoszczędzi pieniądze a nawet zarobi bo jako pracujący będą płacić podatki, nastąpi stopniowa asymilacja bo dawanie wszystkiego za darmo nie tylko powoduje proces przeciwny do asymilacji ale powoduje demoralizację i patologie. To jest opinia co najlepsze nie tylko moja ale Romów którzy są już z asymilowani ( nawet jedna rodzina z tych mi znanych to przesadnie bo choć są 100% Romami to już nie znaja swojego języka dzieci doskonale się uczą ) Niestety to co osiągnęliśmy w procesie integracji za PRL jest obecnie niszczone.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-02-19 12:09:22
0 4
@tat Właśnie to samo miałam napisać. Powinny być nowe rozwiązania systemowe.
Oto co sam Prezes Stowarzyszenie Romów w Polsce , mówi o programie romskim:
' “Uważam, że tego programu polscy Romowie w takiej formie nie potrzebują i nie powinien być realizowany. Objęte nim działania z zakresu edukacji, ochrony zdrowia czy opieki społecznej pokrywają się z katalogiem takich działań dla obywateli polskich, a polscy Romowie są przecież obywatelami RP. Jedyne zadanie, które w ten sposób powinno być wykonywane, to podtrzymywanie tożsamości kulturowej i tradycji – co jest zapisane w ustawie o mniejszościach” – podkreślił Kwiatkowski.'
Żródło:
http://www.gazetagazeta.com/2014/07/mniejszosci-w-polsce-integracja-czy-asymilacja/

Następna kwestia: wyjaśnijmy sobie co to jest integracja. ' Słowo pochodzenia łacińskiego: ' integrare'- scalać. Tak naprawde chodzi tutaj, o akceptację i przyjęcie wspólnych systemów wartości i norm.
Jak to zrobić, skoro stwarza się dla nich specjalne programy z nazewnictwem 'romskie'.
Sam taki zapis napiętnuje tę grupę i nastawia negatywnie do nich . Są oni Polakami i powinni podlegać wszystkim prawom i obowiązkom Polaków.

Proces integracji jest procesem obustronnym . Słuszną uwagę o integracji napisał @kpiarz.

Pytanie jest jednak takie:
Kto się nie zgadza , żeby mieszkali oni wokół nas? Skąd te wszystkie protesty przeciwko zasiedlaniu Romów?
Piszecie tutaj, że nie zintegrują się z innymi Romami, tak macie racje.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-02-19 13:09:36
0 2
Murkowski dlatego się wypowiada, jako jedyny z całej grupy bo tylko on jest jako tako CYTATY i PISATY
Odpowiedz
wikijuda
2017-02-19 13:36:29
0 2
Co tam kontenery, najlepiej wóz Drzymały. Zawsze ziomale będą mogli ich przekwaterować.
Odpowiedz
trybunal
2017-02-19 14:22:52
0 1
skrótowo ujmując jest to masakra co może niezorientowany urzędnik państwowy wyższego szczebla (wojewoda) narobić fermentu w spokojnym i prawym społeczeństwie.
A tym naszym uczestnikom spotkania na moście co nie mieli żadnego prawnego interesu by tam być, należałoby umieścić w Koszarach na 1 rok .Wtedy poznaliby wszystko od podszewki.
A pan Kierownik świetlicy funkcjonującej tam dzięki Caritasowi zrobiłby bardzo szybko doktorat z' 'prawdziwej integracji romskiej z naszą władzą.'
Odpowiedz
cobra15
2017-02-19 14:38:39
0 4
Panie Wojewodo!
Normalny człowiek w naszym kraju nie dostaje domu/mieszkania za darmo!
Jeśli chce mieć dom lub mieszkanie to idzie do pracy a następnie bierze kredyt i kupuje dom lub mieszkanie w zależności od tego na co go stać. Jeśli zaś go nie stać lub nie chce mu się iść do pracy to mieszka z rodzicami o ile mu na to pozwolą.
Niech Pan zapyta normalną potrzebującą rodzinę czy zmieni miejsce zamieszkania jeśli ktoś kupi im dom? - wyprowadzą się nawet na drugi koniec Polski. I ma Pan rację. Każdy ma prawo mieszkać tam gdzie chce ale jak sobie za to zapłaci. Jeśli ktoś kupuje mi dom a ja nie płacę za to ani złotówki i dodatkowo zgadzam się na to przed notariuszem to mam g.....no do gadania.
Swoją drogą to ta cygańska rodzina nie jest normalna. Dają im dom który po pięciu latach przechodzi na ich własność i mogą go sprzedać i zamieszkać gdzie chcą a oni tego nie chcą wziąć? Czy to normalne? Nie wiem kto im doradza ale nikt mądry. Po pięciu latach składają ofertę Burmistrzowi Czchowa za 1 mln zł i ten na pewno tyle zapłaci jak się z nimi zintegruje przez te 5 lat.
Jeśli chodzi o integrację to cyganów w Limanowej i okolicach nikt nie chce a już na pewno nikt nie zamierza się z nimi integrować. Dlatego lepiej by było aby Pan Wojewoda znalazł im jakiś kwadrat w Krakowie - tam jest więcej ludzi to może ktoś się zechce zintegrować z cygańską rodziną z ul. Wąskiej.
Odpowiedz
stach3
2017-02-19 15:09:58
0 0
Wedlug oficjalnych danych na projekty 'integracyjne'
Odpowiedz
konto usunięte
2017-02-19 15:22:29
0 0
Wydaje się, że nie przecztaliście artykułu w linku, który Wam umieściałam.Okazuje się bowiem, że nad obecnie obowiązującą ustawa o programie integracji romskiej , nie brali udziału reprezentanci romscy.
Gdyby tak się stało, prawdopodobnie ten program DZISIAJ, by nie obowiązywał. !!! Prace nad nim odbywały się w 2014 roku!!

Zniesiono bowiem Stały Zespół do Spraw Romskich
Oto co mówi na ten temat Pan Kwiatkowski:

' Romowie potrzebują działań nienaznaczonych “etnicznością” Romowie potrzebują działań państwa, które powinny być kierowane do każdego obywatela RP; nie chodzi o specjalne romskie programy naznaczone “etnicznością” – podkreślił prezes Stowarzyszenia Romów w Polsce Roman Kwiatkowski. Romowie – według autorów nowelizacji – to jedyna mniejszość etniczna w Polsce, zagrożona wykluczeniem społecznym. Kwiatkowski w rozmowie z PAP przypomniał, że Stowarzyszenie Romów w Polsce m.in. aktywnie brało udział w pracach nad ustawą o mniejszościach w jej pierwotnym brzmieniu, jeszcze za czasów Jacka Kuronia. Stwierdził, że obecna nowelizacja ustawy (jako projekt poselski, przygotowany przez PO – PAP) nie była ze Stowarzyszeniem konsultowana. Dodał też, że powstała interpretacja przepisów, dzięki której nowe prawo nie było notyfikowane przez Radę Europy, mimo że taką zasadę przewiduje ratyfikowana przez Polskę Konwencja Ramowa o ochronie mniejszości narodowych.'
Żródło:
http://www.gazetagazeta.com/2014/07/mniejszosci-w-polsce-integracja-czy-asymilacja/
Odpowiedz
konto usunięte
2017-02-19 16:31:56
0 1
nie przeczytaliście.............................
przepraszam zabrakło litery 'y'
Wygląda na to, że teraz jest poważny problem natury PRAWNEJ.
Tym bardziej, że na nowe rozwiąznia należy poczekać. Pan Kwiatkowski bowiem odwołuje się w tej sprawie do prawem określonych instytucji, w tym do RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH.

Wszystkiego co chcą Romowie , to być traktowanym w ten sam sposób jak inni Polacy, zgodnie z polską Konstytucją.
Te rozwiązanie powinno zadowolić wszystkich. ;-)
Odpowiedz
Dagi
2017-02-19 17:37:57
0 2
Gdyby nie było takiego programu, to samorządy nie miałyby tego typu problemów. Ale program integracji społeczności romskiej jest taki jaki jest i samorządy mają obowiązek go realizować.

Pan Wojewoda zrobi wszystko, by Romowie pozostali w Limanowej. Czyli Burmistrz Limanowej zrobił wielką krzywdę rodzinom romskim z Ul.Wąskiej kupując im piękny dom tuż w Czchowie/Małopolska/ nie gdzieś na drugim końcu Polski. Według Wojewody oni muszą mieszkać w Limanowej, należy wybudować im kontenery. Tak pan Wojewoda pojmuje, rozumuje program integracji społeczności romskiej.
A jakie prawdziwe podłoże ma ta cała sprawa z Romami, możemy się tylko domyślać.
Odpowiedz
pikador
2017-02-19 18:00:22
1 2
Pan Wojewoda autorytatywnie che decydować kto ma mieszkać i na jakich zasadach na naszej ziemi.
Pan wojewoda zapomina że to podatnicy go utrzymują, że z ich podatków otrzymuje wynagrodzenie.
To może podatnicy zdecydują, że Pan Wojewoda przyjmie do siebie na posesję tych 'pracowitych', 'biednych' ludzi i postawi im domki kontenerowe wg. ich życzenia.
Urzędnikom i politykom w tym kraju to już całkiem się pomyliło. Zastanawiam się jak długo ludzie będą to znosić!
Odpowiedz
drewniany
2017-02-19 18:11:32
0 2
A Murkowski nie jest Romem i będzie musiał zostać na ul. Wąskiej, jego pomoc nie obejmuje. Zaczyna się wojenka polityczna Wojewoda kontra Burmistrz i Wójt. Jak ma wyglądać integracja z Romami? Trzeba zacząć od podstaw, dzieci romskie w jakimś normalnych duchu kształcić i wyprowadzić nowe pokolenie Romów na normalna drogę.
Odpowiedz
Doradca
2017-02-19 20:53:06
1 2
Niestety, ale Pan Wojewoda zielonego pojęcia nie ma na temat cyganów i integracji.

Miałem pretensje do Wojewody Millera o przystąpienie do legalizację samowoli budowlanych na Koszarach ten Wojewoda robi to samo.

Można przeczytać na sądeckim portalu:

' - W ramach programu MSWiA chcemy pomóc gminie Łącko. Damy radę. Nadzór budowlany podszedł ostro i mocno do tego, że to jest samowolna budowlana. Patrzmy jednak pod kątem użyteczności. Gminie trzeba pomóc. Nie tylko trzeba karać. Z tego nic nie będzie. Problem trzeba rozwiązać.

Jak zdaniem wojewody można wyjść z tej patowej dla łąckiego samorządu sytuacji?

Gmina musi wystąpić do wojewody o wszczęcie postępowań, żeby to stało się legalne, żeby to wyremontować. Tam ludzie muszą żyć. Chyba, że gminę stać na coś nowego. Czekamy na spotkanie. Wtedy ocenimy czy to remontować, czy burzyć i stawiać coś nowego. Mogą też to być kontenery. Jest spotkanie przygotowane u mnie.

Będziemy analizować to z nadzorem budowlanym. On ma służyć obywatelom, nie tylko karać. Ma chronić prawo i pomagać'

Panie Wojewodo traktujcie nas równo my tu też żyjemy skoro nam nic nie wolno a cygan może postawić samowole i chcecie to zalegalizować to chyba nie jest do końca oki ?.

Nam nie wolno zrobić żadnego odstępstwa od planu i wydanego pozwolenia a cyganom wolno?. Im wolno żyć a my możemy się bujać, płakać i płacić, bo nam nie wolno ?.

'Lecz nade wszystko - słowom naszym,
Zmienionym chytrze przez krętaczy,
Jedyność przywróć i prawdziwość:
Niech prawo zawsze prawo znaczy,
A sprawiedliwość - sprawiedliwość ' Julian Tuwim

Nie mylić z PiS.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-02-19 22:32:32
0 0
A po co jak Burmistrz wszystko załatwił do cyganów poszedł janczyk z puchałą????jak myślicie.podkreślam że wszystko z eksmisją było już załatwione a po tym spotkaniu cygany się postawiły!!!!puchała i janczyk są już skończeni ale uwikłani tak bardzo że nie mogą już przestać.są uzależnieni od ludzi silniejszych niż jakiś masonek z powiatu...jak jedną przynajmniej z tych ciot (wtajemniczeni wiedzą o co chodzi) nie posadzimy w więzieniu to dopierniczą ten powiat do końca!!!!!!!
Odpowiedz
konto usunięte
2017-02-19 22:45:46
0 0
Popatrzcie ludzie na ten filmik z mostu!popatrzcie na zachowanie miny i rozchwianie emocjonalne puchały !!!i szpiega z krainy deszczowców z tyłu!!!!świry uwikłane złej woli.ale oni nie są ponad prawem i o tym się niedługo przekonają!!!!CIUPA!!!!
Odpowiedz
wartownik
2017-02-19 23:00:32
1 0
Po co komu taki Wojewoda z Prawa i Sprawiedliwości??? Cygany, Prawo i Sprawiedliwość i Szarańcza
Odpowiedz
konto usunięte
2017-02-20 09:08:30
0 0
Odnośnie filmiku, poniżej link z programu PULS POLSKI z wczorajszego dnia, właśnie w tym temacie. ;-)))

https://www.tvp.info/29051922/19022017-2130
Odpowiedz
konto usunięte
2017-02-20 09:47:29
0 0
@wartownik Jak zwykle intrygii, półprawdy, demagogia.
Przeanalizujmy fakty:
Pan Wojewoda , wydaje się ma nieodpowiednich 'doradców'.
Kim są ci informatorzy:
Pan Puchała- rządzić może z każdą możliwą partią i takie też wydaje się ma 'poglądy'
Pan Krupiński- nie ma nic wspólnego z poglądami PIS.
Pan Jańczyk- były członek SKL-u, to taka ludowa, wiejska wersja PO.

W ten sposób , chyba zamknęliśmy temat rzekomego wpływu PIS. na przekaz informacyjny .

Następna kwestia :
Polacy pochodzenia romskiego-( w sumie Polacy. już dawno powinni byli nazywać ich Romami, wtedy i integracj programowej nie trzeba by było robić.).
Otóż ten cały rozgardiasz zawdzięczamy PO, ich ustawie o integracji i pomocy romskiej z 2014, nawiasem mówiąc , nawet nie notyfikowana przez Radę Europy.

Tak to już jest, kiedy polskie państwo funkcjonowało w miejscach typu: przy śmietniku, na cmentarzu, w Sowa i Przyjaciele. Wtedy nikt nie wiedział co robi inny Minister i jak wygląda stan Polski.

Jak to powiedział Sienkiewicz:

„państwo polskie istnieje teoretycznie, praktycznie nie istnieje”, a Polskie Inwestycje Rozwojowe to „ch…, dupa i kamieni kupa”.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-02-20 10:47:37
0 0
w sumie Polacy, już dawno nie powinni byli ich nazywać Romami , tylko Polakami, wtedy i integracji programowej nie trzeba by bło robić.

Tak miało być, poprzednio źle to napisałam.

A tę SZARAŃCZĘ mieliśmy poprzednio, te rządy postkomunistyczne zniszczyły, rozkradły polską gospodarkę, jak SZARAŃCZA.

POZBIERAĆ TO WSZYSTKO TERAZ W JEDNĄ CAŁOŚC TO PRAWIE MISTRZOSTWO ŚWIATA.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Wojewoda pomoże Romom przenieść się z ul. Wąskiej do Koszar?"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in