17°   dziś 23°   jutro
Piątek, 29 marca Wiktoryn, Wiktoryna, Helmut, Eustachy, Zenon

Ustawa podpisana. Przekroczysz prędkość o 50 km/h - stracisz prawo jazdy

Opublikowano 03.04.2015 08:31:38 Zaktualizowano 05.09.2018 07:35:54 top
26 10479

Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o nowych ostrych karach, która ma pomóc w walce z nietrzeźwymi i przekraczającymi prędkość kierowcami.

Kierowcom, którzy przekroczą dozwoloną prędkość o co najmniej 50 km/h w obszarze zabudowanym, prawo jazdy zostanie odebrane bezpośrednio przez kontrolującego ich policjanta. Jeżeli osoba ta będzie w dalszym ciągu prowadzić pojazd bez prawa jazdy, 3 miesięczny okres, na jaki zatrzymane zostało prawo jazdy, będzie przedłużony do 6 miesięcy. W przypadku ponownego prowadzenia pojazdu w przedłużonym okresie, starosta wyda decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem.

Na ten sam okres (3 miesięcy) uprawnienia do prowadzenia pojazdami utracą kierowcy, którzy przewożą zbyt dużą liczbę osób (przekraczającej liczbę miejsc określoną w dowodzie rejestracyjnym).

Wyżej wymienione propozycje Ministerstwa Spraw Wewnętrznych znalazły się w podpisanej wczoraj przez Prezydenta ustawie z 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw. Projekt nowelizacji był wspólnym przedsięwzięciem trzech resortów.

Oprócz rozwiązań zaproponowanych przez MSW w dokumencie znalazły się propozycje Ministerstwa Sprawiedliwości oraz Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju – m.in. wprowadzenia do kodeksu karnego przestępstwa prowadzenia samochodu bez uprawnień po ich odebraniu przez sąd (w obecnie obowiązującym stanie prawnym prowadzenie pojazdu bez uprawnień jest wykroczeniem), dożywotniego zakazu prowadzenia pojazdów dla kierowców prowadzących pojazd w stanie nietrzeźwości mimo uprzedniego skazania za to samo przestępstwo, dotkliwych kar finansowych dla osób prowadzących pojazdy pod wpływem alkoholu oraz obowiązku zainstalowania w samochodzie blokady alkoholowej tzw. „alcolock” dla osób skazanych za prowadzenie pojazdu w stanie nietrzeźwości. Kary finansowe, które będą mogły orzekać sądy to obowiązek zapłaty 5 tys. zł nawiązki na fundusz pomocy pokrzywdzonym (dla recydywistów - 10 tys. zł) lub 10 tys. zł na rzecz pokrzywdzonego.

Przepisy wejdą w życie 30 dni po ogłoszeniu ich w Dzienniku Ustaw. Prawdopodobnie będzie to w połowie maja.
***
Polacy o karaniu nietrzeźych kierowców

Badania opinii publicznej wyraźnie pokazują brak przyzwolenia społecznego na prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu oraz silny związek między przestrzeganiem ograniczeń prędkości a poczuciem bezpieczeństwa. W sondażu przygotowanym na zlecenie Ministerstwa Spraw Wewnętrznych respondenci ocenili liczbę przeprowadzanych przez Policję kontroli trzeźwości. Przypomnijmy, że od 2014 roku znacząco została zwiększona ich liczba. W 2014 roku policjanci przeprowadzili 15,4 mln kontroli - prawie 2 razy więcej niż w 2013 roku. Mimo tej znaczącej różnicy w ocenie prawie połowy respondentów (46 proc.) kontrole trzeźwości kierowców są przeprowadzane za rzadko. Tylko 7 proc. pytanych miało odwrotną opinię, deklarując, że odbywają się one za często.

Polacy mają też bardzo zdecydowane zdanie na temat karania nietrzeźwych kierowców. Prawie wszyscy respondenci (96 proc.) opowiedzieli się za natychmiastowym odbieraniem prawa jazdy za recydywę w jeździe pod wpływem alkoholu. Zdania respondentów były natomiast podzielone w sprawie propozycji MSW dotyczącej obierania prawa jazdy za przewożenie zbyt dużej liczby osób. W tym przypadku zaostrzenie przepisów miało prawie tyle samo zwolenników (49 proc.), co przeciwników (47 proc.).

Polacy zapytani o opinie w sprawie obierania kierowcom prawa jazdy za rażące naruszenie przepisów nieco częściej opowiadali się za (53 proc.), niż przeciw (44 proc.) takiej sankcji.

Sondaż „Opinie Polaków na temat bezpieczeństwa wewnętrznego” zrealizowany był w dniach od 10 do 13 grudnia 2014 roku metodą wywiadów telefonicznych (CATI) na ogólnopolskiej próbie reprezentatywnej 16+, N=1002 na zlecenie MSW.

Komentarze (26)

Spokojny
2015-04-03 08:49:26
0 0
Super a jak jesteś głupim z lepkimi rekami urzędnikiem państwowym to spoko . Zawalisz sprawę , spowodujesz straty -pamiętaj premia i tak pewna. Rządzący radykalizują prawo ale tylko w obszarach dalekich od ich interesów. Może i ustawa słuszna ale tylko da dodatkowe pole do kolesiostwa.
Odpowiedz
royal30
2015-04-03 11:25:27
0 0
czy to będzie obowiązywac kolesi z immunitetem ?
Odpowiedz
Julek
2015-04-03 12:29:07
0 0
Wszystko OK, ale czy suszarki policyjne będą w pełni atestowane?
Jak udowodnimy swoją niewinność gdy glina posłuży się jednym zapamiętanym pomiarem wobec kolejnych kierowców?
Odpowiedz
sstan
2015-04-03 12:40:25
0 0
brawo prezydent ,moze mial malucha ,mnie sie udalo 100 z górki, dzisiaj 100 to trzeci bieg jadac pusta obwodnica kolo Smentarza jak mawial pewien niebieski , za alkohol kary i to wysokie , a za stowe to obawiam sie ze polowa kierowcow moze stracic prawko
Odpowiedz
zbych
2015-04-03 13:55:21
0 0
co 10 obywatel będzie teraz posiadał prawo jazdy. Ta ustawa jest jednym ze sposobów podreperowania państwowego budżetu przez obywateli.
Odpowiedz
Mateo
2015-04-03 15:00:41
1 0
Szlag mnie trafia jak widzę takie projekty, a już nie mówiąc o podpisaniu takich zmian. I od razu żeby nie było, oczywiście nie popieram prowadzenia samochodów po pijaku. Należało by szerzej spojrzeć na problem, a nie podnosić kary. Za każde przestępstwo można wsadzać do więzienia, ale wtedy pojawi się problem braku miejsca w więzieniach. I tak też jest tutaj. Najlepiej pozabierać prawa jazdy i problem z głowy, a jak ktoś jeździ bez prawka to kazać mu zapłacić 5 tys. A co jeżeli jest to jedyna osoba w domu mająca prawo jazdy i na dodatek dojeżdżająca autem do pracy? Zwiększy się odsetek biednego społeczeństwa i rozwarstwienie społeczne, a ludzie i tak będą łamać prawo i tak. Ale co to polityków obchodzi. Ich stać na wszystko. A nawet jak nie, to nakradną i zamiotą sprawę pod dywan.

Natomiast jeśli chodzi o nadmierną prędkość to nawet się nie wypowiadam. Najpierw należałoby dostosować ograniczenia i oznakowanie dróg to warunków panujących, a później zajmować się karami dla łamiących, często bezsensowne, zasady. A tych, co twierdzą, że 50 km/h to jedyna słuszna i maksymalna prędkość, proszę o wskazanie chociaż jednego wypadku, w warunkach ruchu drogowego, którego przyczyną była nadmierna prędkość.
Odpowiedz
Mateo
2015-04-03 15:02:53
1 0
A tak sobie myślę, że święta są i pewnie pakujecie koszyczek i nie macie czasu na szukanie, to wam ułatwię. Do tej pory nadmierna prędkość nie była przyczyną ani jednego wypadku!
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-03 15:11:06
0 0
Tylko Korwin!
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-03 16:46:33
0 0
To po co mi dobre zachodnie auto ? Chętnie kupię malucha, nim przynajmniej nie przekroczę dopuszczalnych prędkości.
Odpowiedz
sweetfocia
2015-04-03 17:01:29
0 0
Furę kupuje się po to, aby pokazać sąsiadom, że cię stać.
Odpowiedz
terorist
2015-04-03 17:34:49
1 1
'A tych, co twierdzą, że 50 km/h to jedyna słuszna i maksymalna prędkość, proszę o wskazanie chociaż jednego wypadku, w warunkach ruchu drogowego, którego przyczyną była nadmierna prędkość.'

Mateo, ty jesteś głupi czy tylko fizyka jest ci obca? Chcesz aby ci taki wskazać? Chociażby wypadek, gdy samochód uderzył w schody UM.
Odpowiedz
forfiter
2015-04-03 20:19:50
0 3
Prędkość jeszcze nigdy nikogo nie zabiła.
Natomiast zbyt nagłe jej wytracenie już tak.

Ustawa w praktyce spowoduje wzrost stawek przy dogadywaniu się z obsługą urządzenia.
Odpowiedz
sibul1989
2015-04-03 21:09:48
0 2
nasz rząd jest poj.....y!!! wszystko z unijnymi zasadami kary jak za grania np. w niemczech. zeby tylko doić obywateli. a kiedy do hu...a bedą wypłaty jak na zachodzie???????????? tego prezydent nie podpisze tylko premie i ordery umie dawać i pier....li bo jemu i rodzince jest dobrze
Odpowiedz
zalmiwas123
2015-04-03 21:48:18
0 0
To subarka z limanowa.in musi być sprzedana a kupiony maluszek :D
Odpowiedz
Doradca
2015-04-03 21:58:03
0 0
Czy w Ustawie zastrzeżono, że wszystkie samochody rządowe ,samorządowe są z tej Ustawy zwolnione ?.

Jak nie to trzeba będzie ze 160 koni sprzedać .
Odpowiedz
bearchen
2015-04-03 22:25:23
1 1
Teren zabudowany - 50 km/h
Trzeba byc idiota zeby jechac stowke. Ot tyle w temacie.
Kazdy rozsadny czlowiek prawka nie straci. Straca go tylko idioci, ktorzy nie licza sie z innymi uzytkownikami drog.
Czas pokaze ilu takich idiotow w powiecie mieszka. Przynajmniej zrobi sie bezpieczniej.
Odpowiedz
zmora
2015-04-03 22:36:28
1 0
Brawo SHOGUN za podpisanie.

PO,PIS,SLD-Jedna banda,czas na zmiany.
Korwin,Kukiz i inni i wtedy moze sie coś zmieni.
Odpowiedz
marcinp
2015-04-04 07:19:08
0 0
Podpisał ten kto ma immunitet !!!
Odpowiedz
maro
2015-04-04 08:03:07
0 0
Za alkohol, używki karać dotkliwie. Choć nie wiem czemu ale w PL cały czas się chwalą, że złapali tylu a tylu kierowców po alkoholu. Dlaczego się nie pochwalą tym że Polska zajmuje pierwsze miejsce pod względem NAJMNIEJSZEJ j ilości nietrzeźwych kierowców.
Co do prędkości to owszem trzeba mieć umiar w tym co sie robi i jeździć z głową, ale zabieranie prawka to chyba przesada. Dziwnym zrządzeniem losu panowie w białych czapkach ustawiają sie właśnie w takich miejscach gdzie nie trudno przekroczyć prędkość. Niech stają naprawdę tam gdzie by sie to przydało (okolice szkół, kościołów itd) ale po co jak wiedzą, że tam budżetu nie podreperują. Najprościej czaić się w krzakach. Niech też zweryfikują oznakowania dróg bo to naprawdę jest żenada.
Odpowiedz
marcinp
2015-04-04 08:35:22
0 0
trzeba kupywac stare dziady bez katalizatora moze wtedy sie to skonczy!!
Odpowiedz
chlop
2015-04-04 09:23:41
0 0
@marcinp , Meteo i inni przeczytajcie dokładnie ze zrozumieniem komentarz @bearchen.Chłop z Limanowej
Odpowiedz
marcinp
2015-04-04 09:34:02
0 0
bearchen liczyc sie z innymi użytkownikami ruchu.... Wzieli by sie za tych co ledwie w nich duch siedzi a jezdza autami!!!!
Odpowiedz
Mateo
2015-04-04 10:40:04
1 1
terorist, widzę, że to jednak Tobie fizyka jest obca, a chyba nie powinna ;) Urazy wewnętrzne i zewnętrze powoduje gwałtowne wytracenie prędkości (sory, szybkości, jeśli już się czepiamy fizyki :) Natomiast najczęstszą przyczyną wypadków jest niedostosowanie prędkości do warunków jazdy! I tu jest pies pogrzebany. Np. w zimie na oblodzonej jezdni nie trudno o wypadek przy 40 km/h. Niby prędkości nie przekroczył, a statystyki zmienił. TRZEBA MYŚLEĆ! Same przepisy są na nic, jeśli kierowca nie pomyśli.

chlop napisał: 'Meteo'
Domyślam się, że o mnie chodzi. Przeczytałem, co teraz?

bearchen. Po pierwsze nie twierdzę, że jeżdżenie 100 po mieście jest ok. Ale dla większości ludzi zwrot 'teren zabudowany' jest równoznaczny ze słowem miasto. I tu jest problem. Bo jeżdżąc trochę po Polsce wielokrotnie można spotkać prostą (prawie) drogę - teren niezabudowany - i nagle na odcinku 500-1000 m jakiegoś zadupia przejeżdżamy przez teren zabudowany. Gdzie sens, gdzie logika. I w takiej sytuacji 50 przekroczona grubo.
Po drugie na jakiej podstawie sądzisz, że jeśli ludzie stracą prawko to zrobi się bezpieczniej? Skoro, jak twierdzisz, są idiotami to brak prawka zbytnio nie będzie im przeszkadzał w jeździe samochodem.

A tak na marginesie, myślicie że jak ktoś rowerem przekroczy prędkość to zabiorą rower?
Odpowiedz
terorist
2015-04-04 18:55:43
0 1
Mateo, ja nie mówiłem o żadnych urazach, ani jej bezpośredniej przyczynie, lecz o przyczynie tego, dlaczego auto wypadło z drogi w konkretnym przypadku. A skoro już taki mądry jesteś, to czymże jest jest niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze, jak nie poruszaniem się z nadmierną prędkością. Poza tym, niezależnie od tego czy jezdnia jest sucha, czy też nie, nadmierna prędkość (tudzież długość wektora prędkości), jest przyczyną 'wypadania' samochodów z zakrętów. Poza tym, gdy dochodzi do potrąceń na przejściach, gdzie kierowca jechał w terenie zabudowanym np. 100 km/h, to przyczyną takiego potrącenia nie jest prędkość? Policz sobie ile razy wydłuża się droga hamowania pojazdu jadącego z prędkością 100 km/h w stosunku do pojazdu poruszającego się zgodnie z przepisami. Poza tym przyczyną większości wypadków jest brak wyobraźni, umiejętności, braku kultury oraz chamstwo, z którym człowiek codziennie spotyka się na drogach.
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-05 04:21:48
0 0
Mateo trochę przypominasz domorosłego 'filozofa' ;] bez urazy ....
Odpowiedz
konto usunięte
2015-04-05 07:21:41
0 0
Krytykom @mateo proponuję niedzielną przejażdżkę zgodnie z przepisami. Sami ocenicie wartość tej ustawy. w 100% popieram słowa @mateo ustawa służy do upodlenia i zniszczenia aktywności Polaków. Co dziś można bez prawa jazdy? Oczywiście ż prędkość jest przyczyną wszystkich wypadków bo gdybyśmy się nie poruszali tak pieszo jak i samochodem to nie bylibyśmy w stanie się zderzyć.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Ustawa podpisana. Przekroczysz prędkość o 50 km/h - stracisz prawo jazdy"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in