9°   dziś 6°   jutro
Środa, 24 kwietnia Aleksy, Horacy, Horacja, Grzegorz, Aleksander, Fidelis, Bona, Jerzy

TVN o kontrowersjach wokół stacji narciarskiej

Opublikowano 07.02.2013 06:51:31 Zaktualizowano 05.09.2018 10:32:28 jaca
35 16673

Czy w Limanowej lekceważone są przepisy, a skutecznym sposobem na biznes jest omijanie prawa? W popularnym programie „Uwaga”, na antenie TVN poruszono sprawę stacji narciarskiej „Koninki”, która znajduje się na terenie Gorczańskiego Parku Narodowego.

Interwencja dotyczy nartostrady „Koninki” położonej w Gorczańskim Parku Narodowym. Dziennikarze „Uwagi” poruszyli historię zwiększenia atrakcyjności stoku przez poszerzenie trasy oraz jej nocne oświetlenie i sztuczne naśnieżanie. Takie działanie właściciela stacji narciarskiej spotkało się ze sprzeciwem ekologów i władz Gorczańskiego Parku Narodowego. Stacja narciarska szybko się rozwija na terenie Parku Narodowego mimo, że właściciel Józef Pasek nie miał na to odpowiednich pozwoleń.

- W sumie inwestor powinien uzyskać osiem pozwoleń, a nie uzyskał żadnego – mówił w programie „Uwaga” Radosław Stolarczyk z Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot.

TVN informuje, że Józef Pasek zdążył wyciąć 240 drzew, odwodnić stok oraz ustawić naśnieżarki i słupy z oświetleniem. Dyrektor Gorczańskiego Parku Narodowego Janusz Tomasiewicz powiadomił organy ścigania. Prokuratura Rejonowa w Limanowej postawiła inwestorowi zarzuty (prokuratura prowadziła postępowanie dotyczące zniszczeń w świecie roślinnym związanych z rozbudową istniejącej nartostrady na terenach objętych ochroną), za co grozi mu pozbawienie wolności do lat dwóch.

Józef Pasek nie przyznał się do zarzucanego mu czynu i odmówił składania wyjaśnień, teraz czeka go proces. Jednak stok narciarski nadal działa.

Jak informują dziennikarza programu „Uwaga” Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego otworzył nawet właścicielowi drogę do legalizacji budowlanej samowoli.

- Inwestor, który wykonał prace budowlane bez wymaganego pozwolenia ma możliwość zalegalizowania tych robót. W tym konkretnym przypadku była możliwość podjęcia takiego rozstrzygnięcia i wdrożenia tej ścieżki postępowania administracyjnego w stosunku do tych robót budowlanych – tłumaczy Piotr Mamak, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Limanowej, cytowany w programie „Uwaga”.

Furtkę otwartą przez prawo budowlane zamknęła jednak inspektor ochrony środowiska z Krakowa, która zarzeka się, że nie wyda Józefowi Paskowi oceny wpływu jego działań na środowisko. Bez tego dokumentu nie ma mowy o legalizacji budowy.

W związku z tym Inspektor Nadzoru Budowlanego w Limanowej podpisał decyzję o rozbiórce, ale dyrektor parku zauważył, że użytkownik stoku dopuścił się w parku kolejnej samowoli (oświetlenie kolejnych dwóch małych wyciągów). Powiadomił przedstawiciela nadzoru budowlanego, ten na razie zwołał jedynie wizję lokalną z udziałem pełnomocnika użytkownika stoku.

- Gorczański Park Narodowy nie jest przeciwny rozwojowi turystyki. Natomiast wszelakie działanie musi być tu podporządkowane przyrodzie – opowiada Janusz Tomasiewicz, dyrektor Gorczańskiego Parku Narodowego.

Józef Pasek odwołał się od postanowienia o rozbiórce do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Krakowie. Decyzja w tej sprawie powinna zapaść w ciągu kilku tygodni.

- Wszystkie prośby i sugestie dyrektora odnośnie dogadania się zostały uwzględnione w przygotowanym przez nas raporcie oddziaływania na środowisko. Teraz jest procedura legalizacyjna gdzie brakujące dokumenty dostarczamy do urzędów. No i chcemy, żeby to oświetlenie zostało w stu procentach zalegalizowane. Wszystkie moje działania idą ku temu, żeby wszystkie dokumenty wymagane przez nadzór budowlany zostały złożone i by to oświetlenie zostało – mówi Józef Pasek, właściciel stacji narciarskiej „Koninki'.

Więcej o tej sprawie: http://uwaga.tvn.pl/63567,news,,nartostrada_w_srodku_parku_narodowego,reportaz.html

(Aktualizacja 7:45)

Komentarze (35)

XNXXX
2013-02-07 07:22:41
0 0

Chyba Koninki ;)

Odpowiedz
boloyoung
2013-02-07 07:35:43
0 0
Z tego co widziałem i słyszałem to temu Panu z tej całej dziwnej Pracowni na rzecz wszystkich istot chodzi chyba tylko o to żeby to wszystko roz... ten tego, nie ważne nic byle tylko narobić dziadostwa, chyba Panu żal zadek ściska, jeżeli uważa Pan że nic w Polsce nie zostało rozebrane co zostało wybudowane bez pozwoleń to zapraszam do artykułu 'Tajemniczy inwestor buduje mostki', i co? Mądre to było? Tego właśnie chcecie? Nie lepiej zalegalizować a wtedy jakąś kare przyłożyć? Ale nie, dobić człeka. Tak jak Pani inspektor z Krakowa, nie wyda zezwolenia i takiego wała, a co, wykończyć dziada.
Ludzie gdzie my żyjemy. Na temat wyglądu Pana Radosława nie będę się wypowiadał, bo szkoda słów.
Pozdrawiam
Odpowiedz
czuszkaszwurnik
2013-02-07 07:40:34
0 0
wszystko będzie legalne i będzie dalej się rozwijać. Skąd wiem? Bo takie ogłoszenie znalazłem na stronie UM Mszana Dolna 'Zarząd Diecezjalny Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży Archidiecezji Krakowskiej zaprasza do wzięcia udziału w III Ogólnopolskiej Spartakiadzie Narciarskiej KSM, organizowanej dla dzieci i młodzieży. Zawody, pod hasłem : „Do wyższych rzeczy zostałem stworzony”, odbędą się 9 lutego 2013 roku w Koninkach koło Poręby Wielkiej'
- no i kto podskoczy?
Odpowiedz
zabawny
2013-02-07 09:39:44
0 0
'Koparka' w Kamienicy wykazała się nadgorliwością - tak umarzam po wczorajszym programie TVN-Uwaga.:)
Odpowiedz
gorc
2013-02-07 09:57:15
0 0
Tak działają ekoterroryści - dawaj kasę albo cię załatwimy.
Działają tam gdzie sprawa jest medialna i kasa do ugrania.
Że z borów świerkowych w GPN została tylko borówka jakoś im umknęło.
Nie zajmą się też problemem nadmiaru krukowatych, psami i kotami bo nic nie ugrają.
Odpowiedz
anilec
2013-02-07 10:13:44
0 0
http://www.tvn24.pl/starosta-kazal-zniszczyc-wal-musiala-interweniowac-policja,304726,s.html

'Uwielbiany' pan pośle koparkę, by zrównać z ziemią samowolę budowlaną. haha
Odpowiedz
gloves
2013-02-07 10:47:41
0 0
Zamiast dawać szybkie pozwolenia na budowę stoków narciarskich bo niema fajnych górek do jazdy w okolicy to biurokraci jaja sobie robią z pozwoleniami . Jakoś na świecie ludzie budują potężne kurorty narciarskie w parkach narodowych i jeszcze ważniejszych miejscach kultury ekologicznej i tam niema problemu .A w Polsce o głupie koninki jest wielki problem .
Może faktycznie nie legalnie gościu zrobił , to przywalić sporą karę za to , a nie odrazu więzienie.
Szkoda gadać co w tej Polsce się dzieje Upartość I Biurokracja ....
Odpowiedz
wicusiok
2013-02-07 11:03:19
0 0
Proponuje by tym nierobom zwanym ZIELONI zrobić to samo co w Zwardoniu. Szlaban i ... Człowiek jest najważniejszy niż jakiś tam robaczek.
Odpowiedz
hawk
2013-02-07 11:46:45
0 0
To tak 'PO LIMANOWSKU' jak ktoś coś robi,to mu podkładać nogę a jak się nic nie dzieje to krytykować że się nic nie dzieje...ech!
Odpowiedz
konto usunięte
2013-02-07 12:15:31
0 0
Prawdziwy katolik tefałenu nie ogląda.
Odpowiedz
boloyoung
2013-02-07 12:27:14
0 0
'zmora' masz racje, tylko chcąc to zrobić zgodnie z przepisami to wyciąg byłby może za dwa lata. Bo w tym naszym pięknym kraju na zezwolenia czeka się dłuuuuuuuugo. Albo jeszcze dłużej. Tak źle i tak do d..y.
Odpowiedz
zmora
2013-02-07 12:38:59
0 0
'boloyoung' wyciąg funkcjonował i właściciel mógł poczekać na wydanie zezwoleń ale Polka jest taki,że przemawia przez niego chytrość, wiekszy zysk bo wieksza autostrada.Teraz ma problemy. z 8 pozwoleń nie miał ani jednego to cos nie tak....
Odpowiedz
bearchen
2013-02-07 12:51:27
0 0
@zmora dobrze piszesz.
Wielu chce sie dorobic, kombinujac jak sie tylko da.
Ale im wiecej czlowiek ma, tym bardziej staje sie pazernieszy. Grabi, grabi nie zwazajac na nic i nikogo.
Odpowiedz
boloyoung
2013-02-07 12:57:09
0 0
Nie nazwałbym tego chytrością. Każdy chce zarobić, proste.
Wydaje mi się że w Naszym regionie nie ma rewelacji co do stoków narciarskich. A większa nartostrada to komfort i bezpieczeństwo narciarzy. Tak mi się przynajmniej wydaje.
Odpowiedz
CUDNA
2013-02-07 13:01:08
0 0
Kochani przedmówcy - Czy wy słuchaliście ten materiał filmowy. Jeden u urzędów jasno powiedział, że warunków nie wyda. Dlatego w Polsce NIE DA SIĘ działać legalnie.
Te pseudo fundacje podkopujące dołki inwestorom, należy zdelegalizować!
Są fundacje społecznie pożyteczne, lecz również żerujące pasożyty-darmozjady.
Odpowiedz
zmora
2013-02-07 13:05:16
0 0
każdy chce,żeby nasz kraj był taki jak jak na zachodzie europy,żebyśmy byli tacy jak tam są ludzie,szanowali siebie,przyrodę tylko,żeby dojść do tego musimy zacząć od siebie, chcesz zmieniać świat zacznij zmieniać siebie a z czasem zajdziemy daleko.przykład-chcemy żeby było w naszym kraju czysto a widzimy na każdym kroku śmieci, idąc z dzieckiem pokaż mu że sie wyrzuca śmieci do kosza a nie do fosy przy drodze.dziecko bierze przykład z ciebie jak bedzie widział że ojciec,matka tak robią to dla niego znaczy,że jest dobrze...a wracając do tematu to u nas z wycinką drzew i z wszystkimi innymi sprawami jest tak ' dziadek tak robioł,łojciec robioł i jo bede robioł' nie tędy droga,czasy sie zmieniły,wszyscy walczyliśmy o jakąś solidarność o jakaś wolność.
Odpowiedz
boloyoung
2013-02-07 13:14:26
0 0
A próbowałeś kiedykolwiek coś założyć? firme, sklep, bude z preclami? Nie? To spróbuj. A ja życzę Ci powodzenia. Śmieci to całkiem co innego. Tu chodzi o to że jeżeli ktoś ma możliwość dać drugiemu po dupie to zrobi to. A najbardziej urzędnicy. Człowieku czekać rok na wydanie papierka? Przecież to jest nie normalne. Podtrzymuje swoje zdanie żeby go ukarać, oczywiście nie tak żeby chłop poszedł z torbami bo i takie przypadki się zdarzają, ale żeby to odczuł. Co do Pana zielonego to szczerze mówiąc założę się że za odpowiednią kwotę nie będzie miał nic przeciwko żeby wszystko zostało tak jak jest. Zastanawiał się ktoś kiedyś skąd oni biorą pieniądze?
Odpowiedz
zmora
2013-02-07 13:22:01
0 0
prowadzę wlasną działalnosć gospodarcza,zatrudniam dość spora liczbę ludzi w większości kobiety po 40roku życia i nie miałem żadnych problemów z załatwieniem pozwoleń,zezwoleń i parę innych papierków na wszystko czekałem 3miesiące. da sie tylko ja sie ma lewą kase to trzeba coś z nią szybko zrobić,zanim ktoś sie zainteresuje skąd ona jest. do zobaczenia

Pozdrawiam zmora
Odpowiedz
kingkong
2013-02-07 14:44:11
0 0
dobrze zrobili, gdyby czekali na zezwolenia to za 10 lat albo nigdy... jak nie jedni ekolodzy to inni by oprotestowali.
Odpowiedz
ksp
2013-02-07 15:50:00
0 0
...ze zduminiem sluchalem pana Inspektora nadzoru budowlanego z Limanowej , ktory wypowiadal sie w tym programie...Doszedlem do wniosku, ze nie potrzebnie skladalem wniosek o pozwolenie na budowe i nie potrzebnie robilem odbior budowlany (a nasluchalem sie ze ci inspektorzy z limanowej to nic nie przepuszcza przy odbiorze i kary wala za zamieszkanie i niescislosci z projektem)...szkoda , ze to teraz uslyszalem bo bym chalupe postawil jako samowole budowlana i nikt by mi nie zabronil tam mieszkac bo to samowola budowlana...a odbiorem budowlanym bym se dupe podtarl...Ale nadzor budowlany woli dac po dupie ludziom co cale zycie dom buduja i ledwo wiaza koniec z koncem, bo tacy ludzie sa naiwni i sie boja kar i sadow...Mam nadzieje ze po takiej sprawie urzedasy przyjda po rozum do glowy i sie zajma grubymi sprawami a nie domkami jednorodzinnymi albo nielegalnym blaszakiem na kury...Szczesc Boze...
Odpowiedz
konto usunięte
2013-02-07 17:26:40
0 0
z jednej strony źle chłop zrobił, z drugiej...pytanie czy nie lepiej to zalegalizować? Bo:
- wpływy z podatków,
- praca dla miejscowych ludzi,
- potencjalni turyści zostawiający pieniądze
i tak można wymieniać i wymieniać...
Odpowiedz
konto usunięte
2013-02-07 17:31:37
0 0
a i tak przy okazji ... jak się zakończyła sprawa samowoli budowlanej w osadzie 'Indian' na Koszarach ?
Odpowiedz
marlehill
2013-02-07 17:43:55
0 0
Sporty preferowane przez naszych urzędników;
-branie w łapę
-śpiewanie pieśni
oraz, rzucanie kłód.

Sporty zalecane dla mieszkańców limanowszczyzny to;
-picie na umór
-sporty walki z użyciem ostrych narzędzi
czy wyścigi samochodowe po spożyciu.

Jazda na nartach -niezalecana.
Odpowiedz
artko7
2013-02-07 18:20:01
0 0
Socjalizm, wszędzie socjalizm... może ktoś przybliżyć co to za 8(sic!) pozwoleń potrzeba żeby poszerzyć nartostradę oraz zamontować oświetlenie?
Odpowiedz
Janek64
2013-02-07 19:16:02
0 0
Jeden urzenik nie rozumie co to jest biznes i ze ktos chce legalnie placic podatki co to za urzednik !
Odpowiedz
kot
2013-02-07 19:34:53
0 0
Być może urzędnik dobrze wie o co biega.Tylko wy się nie domyślacie o co chodzi.
Odpowiedz
gpn
2013-02-07 20:18:32
0 0
Tych z TVN I z GORCZANSKIEGO PARKU to bym wyslal no... wiecie gdzie to sa chorzy ludzie nie znajacy wogole tematu , niedlugo to oddychac nie bedzie wolno , gosciu w Koninkach czyli wlasciciel chce cos zrobic dla ludzi ,zeby bylo normalnie jak wszedzie w Europie a Ci poprańcy z GPN I JAKAS PANI Z Krakowa co wogole nie ma pojecia o co chodzi zabiera glos .KIedy w Polsce bedzie normalnie .Pozdrawiam serdecznie wszystkich milosnikow narciarstwa i zapraszam do Koninek abyscie zobaczyli o co chodzi.
Odpowiedz
samson
2013-02-07 20:27:25
0 0
Kiedyś miarka się przelać musi i zwykli ludzie przypomną za czyje podatki utrzymują się rzesze urzędników stanowiących prawo dla siebie anie dla ogółu. ( chodzi mi głównie o sensowne ustawy)
Odpowiedz
kruszyna
2013-02-07 20:39:58
0 0
Mówicie że facet źle robi bo to park ,a ja się pytam tych zielonych i pana Tomasiewicza co robi dla ochrony środowiska park to nie wszystko zwłaszcza gnijące drzewa po tym jego parku jak tak dalej pójdzie to niedługo po tym parku to wspomnienie zostanie no i Tomasiewicz ,bo ochrona to nie tylko park niech idzie wieczorem po wsi to poczuje ochronę środowiska pompowanych szamb to mu nie przeszkadza tylko oświetlenie bo akurat sarna wilk i niedźwiedźie tam mają szlak a mnie się widzi że chodzi o kieszeń pozdrawiam
Odpowiedz
Mr4
2013-02-07 21:27:23
0 0
Następnym krokiem inwestora może będzie wesołe miasteczko na Wawelu?
Oczywiście bez żadnych pozwoleń i wymaganych zgód bo wówczas nie można powstrzymać funkcjonowania.
Wydoić co się da a za parę lat jak każą rozebrać to się rozbierze.
Odpowiedz
Mr4
2013-02-07 21:31:30
0 0
A jak to się dzieje, że ten sam PINB każe rozebrać mostek na rzece a od 2 lat nie może nakazać rozbiórki innej nielegalnej budowli? To jest bardzo grubymi nićmi szyte! Mi wniosek nasuwa się sam: Tam gdzie jest kasa można wszystko a biedni ludzie będą w zimie w bród przez rzekę...
Odpowiedz
Mr4
2013-02-07 21:33:54
0 0
boloyoung: czytaj ze zrozumieniem: Pani z Krakowa nie wyda zezwolenia bo takie wydaje się dla planowanych inwestycji, a nie do już zrealizowanych!!!
Odpowiedz
Mr4
2013-02-07 21:36:58
0 0
Gorc: mylisz się, tak działają polscy biznesmeni: Robią co chcą a kasą podzielą się z kim trzeba i wszystko jest OK. Tylko za to wszystko my płacimy jako społeczeństwo.
Odpowiedz
Janek64
2013-02-08 11:56:39
0 0
Wyciag narciarski w Koninkach jest super Jezdza tam moje corki i bardzo chwala Najwazniejsze ze dziala i jest bezpieczny A urzednicy niech troszke zmienia metalnosc Wszedzie na swiecie takie wyciagi buduje sie w parkach narodowych i niczemu to nie przeszkadza Spokojnie ludzie potrafia zyc w harmoni z przyroda.
Odpowiedz
Mr4
2013-02-12 14:46:11
0 0
Janek64: Większość ludzi potrafi żyć w harmonii z przyrodą a taki Pasek nie. On włazi z buciorami wszędzie i nie pyta czyja własność. I zrób mu coś. O! Jemu wolno bo ma kasę?
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"TVN o kontrowersjach wokół stacji narciarskiej"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in