7°   dziś 11°   jutro
Środa, 24 kwietnia Aleksy, Horacy, Horacja, Grzegorz, Aleksander, Fidelis, Bona, Jerzy

Ruszyła budowa drogi krzyżowej na Miejską Górę

Opublikowano 25.03.2010 11:38:58 Zaktualizowano 05.09.2018 12:15:30 top
57 13123

Limanowa. Wczoraj o godzinie 9:30 ks. prałat Józef Poręba poświęcił plac budowy drogi krzyżowej na Miejską Górę w Limanowej.

- Pomysł stworzenia drogi krzyżowej towarzyszył od szeregu lat jeszcze ks. biskupowi Piotrowi Bednarczykowi – mówi ks. prałat Józef Poręba, proboszcz bazyliki Matki Boskiej Bolesnej w Limanowej. - Tak to już jest przy sanktuariach, że oprócz drogi krzyżowej wewnątrz kościołów, są jeszcze w terenie. Jest to nieodzowny element pielgrzymowania. Była myśl zbudowania drogi krzyżowej w kierunku Lipowego, lub od dołu ulicy Leśnej na Miejską Górę. Ostatecznie jednak zdecydowaliśmy, by droga krzyżowa wiodła lasem od ulicy Kasprowicza, gdzie jest cisza, piękna przyroda, a więc dobre miejsce do refleksji. Celem pielgrzymowania będzie Krzyż Jubileuszowy.

Pomysł ten powstał w 1999 roku, gdy Krzyż został poświęcony przez Jana Pawła II. – W 2006 roku wykonano pierwszy projekt , który przewidywał stacje drogi krzyżowej z kamiennych głazów o wysokości 180 cm – mówi Ryszard Kulma, były przewodniczący Społecznego Komitetu Budowy Krzyża na Miejskiej Górze, a obecny przedstawiciel Społecznego Komitetu Budowy Drogi Krzyżowej, który powstał we wrześniu 2009. - W nich miały zostać wycięte miejsce na posadowienie figurki stacji. Warunki terenowe uniemożliwiły jednak wywóz głazów w jednym elemencie, z powodu ich ogromnego ciężaru – około 20 ton. Jedynym wyjściem był helikopter, to nie było możliwe, ze względów na wysokie koszty przedsięwzięcia.

W 2008 roku z inicjatywy ks. Józefa Poręby zorganizowano spotkanie limanowskich geodetów, którzy w czynie społecznym wykonali podkłady geodezyjne pod każdą ze stacji.

- We wrześniu 2009 roku zaprosiłem wszystkich członków ówczesnego Komitetu, którzy zostali poinformowani o propozycji budowy takiej drogi krzyżowej – mówi Ryszard Kulma. - Wszyscy poparli pomysł i zadeklarowali pomoc. Wówczas zlecono wykonanie projektu budowy w formie kapliczek Leszkowi Pilawskiemu, który wykonał i przekazał w październiku projekt.

Pod koniec 2009 roku zrobiono kosztorys przedsięwzięcia. - Koszt jednej stacji zamknie się kwotą 15 tys. zł  - Wystąpiliśmy z propozycją do sponsorów z terenu miasta i gminy o ufundowanie poszczególnych kapliczek.- dodaje Ryszard Kulma. - Pierwszy pomoc zadeklarował Eugeniusz Wojak, którego firma wykona bezpłatnie fundamenty wszystkich stacji. Następnie wpłaty zadeklarowały firmy i instytucje. Dzięki temu mogliśmy ruszyć z budową.

Oficjalne poświęcenie placu budowy odbyło się w środę. Dokonał go ks. prałat Józef Poręba, poczym firma Wolimex przystąpiła do pierwszych wykopów. Społecznie inspektorem budowlanym przedsięwzięcia jest Robert Jaworz-Dutka. Od strony technicznej inwestycje nadzoruje Rudolf Zaczyński.

W maju mają ruszyć prace z budową kapliczek, które wykona firma ALP-BUH Lilianna i Paweł Peciak z Limanowej. 1 sierpnia przewidziano ich poświęcenie. Jednym z celebransów uroczystości ma być ks. bp Andrzej Jeż.


Warto wiedzieć:

Droga krzyżowa na Miejską Górę będzie tradycyjna. – Kapliczki będą przedstawiać sceny poszczególnych stacji drogi krzyżowej – mówi ks. Józef Poręba. – Będzie ich XV, gdyż obecnie w liturgii bardzo mocno podkreśla się prawdę o Zmartwychwstaniu, czyli XV stacji.

Fundatorzy kapliczek:


Nauczyciele i pracownicy Zespołów Szkół Samorządowych nr 1, 2, 3, 4 w Limanowej, Rada Miasta Limanowa i pracownicy Urzędu Miasta, Cech Rzemiosła i Przedsiębiorczości, IMA – trzy kapliczki, Grażyna i Maciej Wojtas, Maria i Zbigniew Szubryt, Halina i Jakub Tokarz, Joanna i Janusz Zoń, członkowie Krakowskiej Kongregacji Kupieckiej, Janina i Kazimierz Wojtas, Grażyna i Eugeniusz Wojak, parafianie parafii Matki Boskiej Bolesnej oraz jeden fundator, który chciał zostać anonimowy.

(Aktualizacja 15:01 25 III 2010)

Zobacz również:

Komentarze (57)

marian
2010-03-25 12:10:10
0 0
apropos ul. Lesnej i Kasprowicza... Duzo jest jeszcze sniegu w wyzszych partiach? Planuje mala wycieczke w czasie Swiat i nie wiem czy bede mogl swobodnie wyjsc na Krzyz.
Odpowiedz
ridetolife
2010-03-25 12:33:50
0 0
chyba widać na załącznonych zdjęciach...
Odpowiedz
konto usunięte
2010-03-25 12:36:04
0 0
jak to lecialo....,,dziecko gloduje,nowy kosciół sie buduje...'...
Odpowiedz
marian
2010-03-25 13:11:25
0 0
no tak ale rok temu w polowie kwietnia bylo duzo sniegu na drodze od str. kasprowicza, mimo ze na szczycie bylo 'czysto'
Odpowiedz
king
2010-03-25 13:54:58
0 0
wybudowali by coś dla ludzi młodych normalnych a nie dla watykańkiego okupanta, jaki staruszek tam pójdzie by podziwiać to dzieło
Odpowiedz
cheffos
2010-03-25 13:57:23
0 0
Jak to leciało... 'dziecko przymiera głodem, janosik i king jedzie samochodem'?
Odpowiedz
terorist
2010-03-25 14:13:57
0 0
A wy dajecie na glodujace dzieci? Przeciez nie za wasze pieniadze buduja, a jak za wasze to po co dawaliscie jesli sie wam nie podoba? A niech buduja dla watykanskiego okupanta, mnie to wsio rawno bo glupim turystom i tak sie bedzie podobalo. Poza tym king ostatnio doszly mnie sluchy ze mlodzi ludzie tez chodza do kosciola tylko nie wiem z czego to wynika. Z tego, ze nie maja innej opcji czy dlatego, ze sobie wierza?
Odpowiedz
111ksiadz
2010-03-25 14:26:07
0 0
Jak to ludzie się zmieniają(cudowne nawrócenia)przed laty robili,,szopki''-obraza moralności a teraz kapliczki budują.Powinni dać zarobić tym 20procentom bezrobotnych.
Odpowiedz
konto usunięte
2010-03-25 14:44:08
0 0
Czytając listę fundatorów kapliczek, zwłaszcza tych po nauczycielach, wszystko jest jasne ...
Odpowiedz
cheffos
2010-03-25 14:52:28
0 0
Poczekajmy jeszcze chwilę, a znajdzie się ktoś, kto będzie pisał o tym ostatnim, o anonimie.
Odpowiedz
111ksiadz
2010-03-25 15:00:44
0 0
A ja do fundatorów nic nie mam-ciekawe nazwiska są wcześniej.
Odpowiedz
limonovion
2010-03-25 15:01:49
0 0
cheffos coś mnie słuchy doszły że ostatnio do Stanów Zjednoczonych wyjechał...ale ma przyjechać poświęcać...
Odpowiedz
cheffos
2010-03-25 16:06:15
0 0
A nie czasem do Meksyku? Albo chyba Madagaskar... Hmm, sam już nie wiem.
Odpowiedz
noti
2010-03-25 16:54:42
0 0
widzę ze limanowej sami pobożni i bogaci ludzie
Odpowiedz
Justyna
2010-03-25 17:19:26
0 0
Myślę, że świadectwo naszej wiary to nie budowa trasy drogi krzyżowej, wznoszenie kolejnych pomników Jana Pawła II czy nadawanie im imienia papieżą.
Odpowiedz
czaknna
2010-03-25 19:14:35
0 0
Jako fundatora brakuje szefa pogotowia może się nie załapał a tak to by był w GAZECIE
Odpowiedz
edi60
2010-03-25 19:23:26
0 0
zgadzam sie niektorymi komentarzami do tego tematu =nie jestem przeciwnikiem wiary tylko co do sponsorow tego obiektu Kochani pomyscie tylko skad ci sponsorzy maja pieniadze kto jak nie pracownicy zatrudnieni w tym firmach wypracowali takie dochody wlascicieli tych firm A pracowali za marne wynagrodzenia wystarczajace ledwo od 1 do nastepnego pierwszego a o tym sie niemowi WIEC POWINNO BYC TAK FUNDATORZY STACJI KRZYZOWEJ SA PRACOWNICY DANYCH FIRM I TU POWINNO SIE ICH WYMIENIC NAZWIZKA WRAZ Z WLASCICIELAMI=TEGO SIE NIEDOSZCZEGA BO I POCO JAK HIERARCHOWIE NASZEGO KOSCIOLA NIELICZA SIE Z BIEDOTA BO I POCO ZA TE MARNE 5zl jak biedny rzuci na tace to nawet niektorym ksiezom niechce sie powiedzie =bog zaplac=WIEC TO MY PRACOWNICY JESTESMY FUNDATORAMI BO TO NASZE WYPRACOWANE W POCIE CZOLA PIENIADZE JAK I CALY SPRZET KTORY TAM BEDZIE PRACOWAL ==MYSLE ZE ks.pralat.dziekan JOZEF POREBA WSPOMNI ZE TO MY PRACOWNICY TYCH WYMIENIONYCH FUNDATOROW WYBUDOWALISMY
Odpowiedz
noti
2010-03-25 19:36:11
0 0
masz racje edi ale czarny zawsze będzie chwalił tych bogatych ,myślę ze ze zafundują sobie jeszcze tablice upamiętniająca siebie jako fundatorów
Odpowiedz
albeo172
2010-03-25 19:39:44
0 0
fakt, na liście fundatorów nazwiska te co zwykle- pracowników za marne grosze zatrudniają, a przed ołtarzem pierwsi
Odpowiedz
cheffos
2010-03-25 19:57:34
0 0
Czepiacie się. Równie dobrze mogliby sobie kupić kolejny telewizor czy coś tam. Chcą wybudować kapliczki, to niech je wybudują. Niech się każdy zajmie wydawaniem swoich pieniędzy, a będzie naprawdę milej.
Odpowiedz
stasek
2010-03-25 20:17:09
0 0
Załóżcie swoje firmy i zatrudniajcie pracowników za 'marne grosze' i utrzymajcie je...
Odpowiedz
inka7
2010-03-25 20:22:33
0 0
Całe to przedsięwzięcie jest żałosne. Sponsorzy ocknijcie się na co wy liczycie na popularność,czy chcecie odkupić swoje winy? Tyle jest biednych ludzi co potrzebują pomocy.
Odpowiedz
edi60
2010-03-25 20:30:08
0 0
odp dla =stasek=a pomyslales ze jakby wszyscy pozakladaly firmy to kto by robil u ciebie czy u kogos innego =mowa w moim komentarzu jest o uczciwe wynagrodzenie za prace zeby tez pracownik mogl odlozyc pieniadze z wynagrodzenia za prace i tez zeby pojechal na wakacje ze swoja rodzina a za wynadrodzenie za godz w stawce od 10 zl do 15 to chyba sobie na to nie pozwolisz
Odpowiedz
skorpion
2010-03-25 20:34:33
0 0
...powrót do średniowiecza a w latach siedemdziesiątych JÓZEK uczył mnie religii-zmienił się 'biedaczysko'-oj-zmienił....
Odpowiedz
konto usunięte
2010-03-25 20:34:42
0 0
Niech budują coraz więcej Świątyń bo zbliża się ta przepowiednia że przyjdzie taki czas że najwięcej ludzi będzie można spotkać w Kościołach i u psychiatrów.Na to wygląda że ten czas nadchodzi.
Odpowiedz
skorpion
2010-03-25 20:41:03
0 0
MAŁOPOLSKA bije wszelkie rekordy--WATYKAN został daaallleko w tyle...i tyle.
Odpowiedz
konto usunięte
2010-03-25 20:45:21
0 0
10zł do 15zł za godzine to jeszcze dobrze.. robiłem za 3zł/h i za 6zł/h (w limanowskich firmach moze lepiej nie podawac nazw) cudów nie było ale w domu 5groszy nie wysiedzisz...
Odpowiedz
konto usunięte
2010-03-25 21:56:10
0 0
Gorzkie Żale przybywajcie, Limanową omijajcie?
Odpowiedz
zibi
2010-03-25 21:59:05
0 0
edi60 a czemu Ty nie zatrudnisz wszystkich bezrobotnych i nie dasz im np.po 50zł na godzinę-a co do sponsorów-co to kogo obchodzi na co wydają własne pieniądze,uważam że jeżeli uwarzają się za katolików to bardzo dobrze postępują ,a co niektórym jeżeli się to nie podoba to już ich problem ,przypominam że ponad 95% polaków uważa się za katolików i nam nie przeszkadza że inni budują np.meczety mają do tego prawo.
Odpowiedz
150897
2010-03-25 22:32:17
0 0
zibi zgadzam sie z Tobą. dobrze, że są tacy sponsorzy i dobrze że dają bo nikt ich do tego nie przymusza a napewno oni biednych, chorych i potrzebujących nie jeden raz wspierali materialnie. gorzej byłoby gdyby nie było sponsorów i przypominam, że [jak to jest w tekście napisane]jednym ze sponsorów są parafianie naszej parafii więc podsumowując to każdy z nas jest sponsorem tych 15 kapliczek pod warunkiem, że dołoży chociażby symboliczną złotówke.
Odpowiedz
batat
2010-03-25 22:33:18
0 0
Zwyczajnie kupują sobie ODPUSTY
Odpowiedz
150897
2010-03-25 22:44:16
0 0
batat a czy Ty też kupujesz sobie rozgrzeszenie idąc do spowiedzi? przecież nikt Cie do niej na siłe za ręke nie ciągnie tylko idziesz sam z własnej woli no chyba że nie chodzisz do spowiedzi to już inna sprawa
Odpowiedz
ewa
2010-03-25 23:27:25
0 0
Powiedźcie, co Wam to przeszkadza, że ktoś za sponsorował kapliczkę, co Wam przeszkadza, że byli to nauczyciele czy właściciele firm. Mają takie prawo mają takie życzenie mają pieniądze i to zrobili. Lepiej Waszym zdaniem by było, aby zaszyli się we własnych domach i nic nie chcieli zrobić. Wtedy powiedzielibyście, że są Samsonami i nic nie uszczypną ze swoich zysków a że coś robią to już muszą mieć w tym jakiś interes chociażby, aby dopalić to trzeba napisać, że kupują sobie ODPUSTY. A mieli taką wolę i zafundowali. To są zwykli ludzie tacy jak my wszyscy mają swoje pasje mają dobre chęci i to robią a my którzyśmy nie dołożyli do tego palca nie krytykujmy ich za to, bo najwięcej krytykują Ci, co nic w danej sprawie nie zrobili nie robią i nie mają zamiaru nic zrobić.
Odpowiedz
kubrik
2010-03-25 23:30:37
0 0
A co Pan Burmistrz nosił w tej białej reklamówce ? Śpiewnik ?
Odpowiedz
konto usunięte
2010-03-25 23:55:59
0 0
Eeee....... tam, śpiewnik. Kamień węgielny! ;-)
Odpowiedz
skorpion
2010-03-26 04:07:53
0 0
...po co komu NOWA DROGA KRZYŻOWA---LUDZISKA przy każdej polskiej drodze stoi tysiące krzyży i za każdym z nich kryje się czyjeś WIELKIE NIESZCZĘŚCIE-TRAGEDIA A WY ZACNI KATOLICY po-prostu topicie MAMONE dla czyjegoś [WIDZI-MI-SIĘ]-róbcie tak dalej...
Odpowiedz
ewa
2010-03-26 07:05:36
0 0
Skorpion nic a nic z Twojego wpisu nie rozumiem. Jedyne, co można z tego wyczytać to to, że Ty nie jesteś katolikiem. Dla niektórych mamona jest najważniejsza i odnoszę wrażenie, że dla Ciebie też. Inni uważają, że robienie Drogi Krzyżowej jest lepsze niż uciecha z mamony. Dołożyłeś, chociaż 1 złotówkę do tego. Nie, bo Ty nawet nie jesteś z Limanowej, więc masz jak zawsze największe prawo do wyrażania opinii na ten temat.
Odpowiedz
zibi
2010-03-26 07:16:08
0 0
skorpion-skorpion13,przypominam jeszcze raz jesteście odpadem od normalnosci poniżej 5-cio procentowym,i wiem że wam to ciężko będzie zrozumieć,ale chociaż sprubójcie że to zawsze większość ma rację.
Odpowiedz
konto usunięte
2010-03-26 08:28:01
0 0
zibi: Wiesz? Mając na uwadze moje całe dwie :-) wypowiedzi w tym temacie, zupełnie nie rozumiem, o co Ci biega. Ale przecież nie muszę wgłębiać się w tajniki Twej ***..... psychiki ... Zibi, pozdrowienia pod adres 'większości'.
Odpowiedz
HiKrush
2010-03-26 08:31:30
0 0
Większość zawsze ma rację? W takim razie jedzmy gówno, miliardy much nie mogą się mylić!
Odpowiedz
limonovion
2010-03-26 08:38:33
0 0
Dobrze że Kościół rośnie w siłę i prowadzi inwestycje(bezrobocie nawiasem mówiąc coś się obniży zawsze) Pasierbiec już stacje ma Limanowa buduje , myślę że też niebawem Stara Wieś,Mordarka,Siekierczyna nie zostanie przy pozostałych jakimiś bezbożnikami i wnet zacznie budowę.
Odpowiedz
konto usunięte
2010-03-26 09:54:44
0 0
limonovion - zamiast szydzić z Kościoła to poczytaj sobie (jeżeli potrafisz ze zrozumieniem) o inwestycjach powiatowych w dzisiejszej Gazecie Krakowskiej.
Odpowiedz
111ksiadz
2010-03-26 10:12:53
0 0
Skorpion, Skorpion13-tak trzymać.Ja jestem katolikiem i takim nie od wielkiego święta-ale nie dewotem jak Zibi.W Kalwarii Zebrzydowskiej,Kalwarii Pacławskiej,Wambierzycach-tylko niektóre z Południ Polski-liczba pielgrzymów ciągle spada.U nas wszystko rośnie-kościoły,bezrobocie,korupcja.Koniecznie trzeba zrobić tak jak proponuje Limanovion-Mordarka Siekierczyna i reszta bierzcie się za plany-powodzenia.
Odpowiedz
111ksiadz
2010-03-26 10:27:08
0 0
Skorpion-gdzie Ty robisz;w straży na policji na pogotowiu a może w jakiejś agencji(daj namiary)-albo cierpisz na bezsenność-o 4:07:53 eeee nie chciałoby mi się.
Odpowiedz
skorpion
2010-03-26 19:38:59
0 0
ewa-jestem chrześcijaninem a nie katolikiem-katolik to taka mała rybka ,dobra na przekąskę dla 'pasterzy'...heej!!!trzymaj się...
Odpowiedz
Janek64
2010-03-26 19:50:19
0 0
DOKĄD ZMIERZAMY?
Odpowiedz
konto usunięte
2010-03-26 22:01:45
0 0
Limanowskie wzgórze Golgoty, z nadzieją, że nie dojdzie do egzekucji (???...)
Odpowiedz
ewa
2010-03-27 07:46:25
0 0
'jestem chrześcijaninem a nie katolikiem' Z twoich komentarzy to nie wynika w żaden sposób.
Odpowiedz
skorpion
2010-03-27 08:19:06
0 0
wkrótce-wyniknie ,dowiesz się[ewa]-kim jestem i bardzo będziesz zdziwiona!!!
Odpowiedz
konto usunięte
2010-03-27 08:31:13
0 0
ewa i skorpion: a ja Wam teraz opowiem sprzeczność samą w sobie. Tak dla rozprężenia atmosfery. Ja natomiast jestem wierzący, ale niepraktykujący ;-).
Odpowiedz
skorpion
2010-03-27 08:41:50
0 0
skorpion13-praktykę miałem dawno temu w Lublinie [KUL]-he,he ...pic na wodę
Odpowiedz
skorpion
2010-03-27 08:43:43
0 0
ewa-tak dla Ciebie ,jestem ze Słopnic!!!
Odpowiedz
ewa
2010-03-27 12:34:28
0 0
...Ja wiem skąd jesteś, więc nie musisz mi się przedstawiać... Po Twojemu...pic na wodę…!
Odpowiedz
Jastrzab
2010-03-27 19:54:15
0 0
Nie rozumiem jak proboszcz podchodzi do sprawy tego, ze burmistrz w ogóle do kościoła nie chodzi a jakię drogi krzyżowe buduje! czego oni dwaj nie zrobia dla pieniędzy
Odpowiedz
new
2010-03-30 12:54:34
0 0
sorki, że się wtrącam ale nie rozumiem dlaczego wszyscy patrzą tak krótkoterminowo. mamy sponsorów na kapliczki (i im pomniki postawią) ale jestem ciekaw kto i z czyich pieniędzy sfinalizuje resztę tej inwestycji. Chyba nikt nie sądzi, że to się na tym skończy?! Zaraz będzie ścieżka dla pieszych wyłożona kostką, oświetlanie, daszki bądź większe budowle dla kleru (bo oni pod gołym niebem się modlić nie mogą) itp, itd... . na pewno nie chcę żeby miasto finansowało to z budżetu, do którego ja muszę odprowadzać podatki - bo ja się na taką inwestycję kościoła nie zgadzam i jej nie popieram - jeśli się mylę to z góry przepraszam.
Odpowiedz
LimE
2010-03-30 13:18:01
0 0
Mylisz się.
Odpowiedz
new
2010-03-30 14:34:08
0 0
pożyjemy zobaczymy
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Ruszyła budowa drogi krzyżowej na Miejską Górę"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in