Baner Baner
7°   dziś 8°   jutro
Wtorek, 16 kwietnia Cecylian, Bernadeta, Julia, Ksenia, Erwin, Biruta

'To otwarcie puszki pandory'

Opublikowano 19.09.2016 12:00:36 Zaktualizowano 04.09.2018 18:32:13 pan
34 14444

Groźny precedens i otwarcie „puszki pandory” - tak o zarządzeniu zakazującym zasiedlenie nieruchomości w Czchowie mówi burmistrz Limanowej Władysław Bieda, wskazując że samorządowcy mogą wkrótce odmawiać meldunku osobom innego wyznania lub o innych poglądach politycznych.

Jak już informowaliśmy, w ostatni wtorek odbyło się posiedzenie sejmowej Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Podczas obrad rozpatrywano odpowiedzi na dezyderaty – jeden z nich to dokument skierowany do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie warunków mieszkaniowych w małopolskich osiedlach romskich.
Poza parlamentarzystami, w posiedzeniu wzięli udział m.in. Józef Różański, dyrektor Departamentu Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych wMSWiA, Agata Wojnowska - pełnomocnik wojewody małopolskiego ds. mniejszości oraz burmistrz Limanowej Władysław Bieda, a także przedstawiciele romskich stowarzyszeń.
Stanowisko w sprawie konfliktu na linii Limanowa-Czchów o kwestię osiedlenia trzech romskich rodzin z ul. Wąskiej, które żyją w zrujnowanym budynku, zajął burmistrz Władysław Bieda. W swoim wystąpieniu burmistrz podkreślał, że instytucje państwa nie zadziałały właściwie, a fakt że nadal obowiązuje kontrowersyjne zarządzenie burmistrza Czchowa Marka Chudoby, zakazujące zasiedlenia kupionej przez limanowski samorząd nieruchomości, jest groźnym precedensem i „otwarciem puszki pandory”
- Obawiam się, że to wszystko co zaszło, spowodowało otwarcie „puszki pandory”. Do tej pory wydawało się , że żyjemy w państwie obowiązującego prawa, w którym każdy obywatel niezależnie od koloru skóry, wyznania, rasy, są traktowany jest jednakowo i może korzystać z wszystkich wolności. Teraz powstaje groźny precedens, który na dzień dzisiejszy jeszcze się nie rozprzestrzenił, ale ten precedens spowodował to, że na dzień dzisiejszy każdy wójt, burmistrz czy prezydent miasta może wydać zarządzenie, bo on sobie nie życzy by „ktoś taki” mieszkał na jego terenie. Może wysłać do danej społeczności obywatela Polski, żeby inni mogli go obejrzeć i stwierdzić, czy się jej podoba czy nie i czy może skorzystać z swobód w związku z tym obywatelstwem. Dzisiaj dotyczyło to miejscowości na południu Polski, akurat osoby pochodzenia romskiego. Czy za chwilę będzie dotyczyć to kogoś, kto jest innego wyznania, innego koloru skóry, czy może będzie to dotyczyć kogoś kto będzie w innej partii politycznej, będzie miał inne poglądy niż wójt, burmistrz, prezydent danego miasta? Został wykonany precedens, na który instytucje państwa polskiego nie zareagowały, albo zareagowały w taki sposób, że ta reakcja jest bardzo w czasie odsunięta i to trwa - stwierdził burmistrz Władysław Bieda. - Już nikt nie ukrywa, że po orzeczeniu WSA które powie, że jest to niezgodne z prawem, wszyscy wkoło mówią o zaskarżeniu tego orzeczenia do NSA i dalej to wszystko będzie trwać. Zważywszy na to, jak obciążony jest NSA, ile to jeszcze potrwa? Pół roku, rok? Ilu w tym czasie wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wyda tego rodzaju zarządzenia i jak my wszyscy będziemy się z tym czuć, podobno w kraju wolnym? - pytał burmistrz. - W innym kraju UE jako Polacy nie musimy iść pytać na przykład tamtejszego mera, czy możemy zamieszkać. A obywatele naszego kraju muszą się pytać o takie pozwolenie. To precedens szalenie niebezpieczny! Może doprowadzić do tego, że w społecznościach lokalnych zaczną grać emocje. Pan Rafał po tym co spotkało jego rodzinę, przyjechał do mnie cały roztrzęsiony, wręcz z płaczem w głosie opowiedział jak zostali potraktowani przedmiotowo. I to cały czas trwa, instytucje państwa w ogóle nie zadziałały - stwierdził.
Jak poinformował Władysław Bieda, jeden z prezesów stowarzyszenia romskiego oskarżył go o ksenofobiczne działanie i rasistowską postawę. - 20 września mam jechać na przesłuchanie do Prokuratury Okręgowej w Tarnowie. To mnie chce się zamknąć za to, że chcę zrealizować program rządowy, choć na każdy etapie informowałem urząd wojewódzki i spisywałem stosowne umowy. Gdzie my jesteśmy? - mówił.
Burmistrz wyliczył również, że pieniądze na realizację programu otrzymały poza miastem także gminy Chełmiec, Łącko i Limanowa, jednak w obecnej sytuacji nie mogą z tych środków skorzystać. - To instytucje polskiego państwa zablokowały realizację tego programu - stwierdził, dodając że miasto stara się studzić emocje żeby nie doszło do „tragedii i lokalnych porachunków” i podkreślając, że jeśli cała sprawa zostanie nagłośniona, Polska stanie się „czarną owcą w Europie”. - To my teraz patrzymy z niepokojem jak traktowani są nasi rodacy w Anglii, gdzie zdarzają się pobicia, a co u nas się dzieje? U nas nie pozwala się komuś zamieszkać w innej miejscowości. To za czasów Gomółki kazano tym ludziom zamieszkać w jednym miejscu, żeby nie mogli się przemieszczać. I teraz robi się to samo - ocenił Władysław Bieda.
Do tematu będziemy powracać.
Zobacz również:

Komentarze (34)

konto usunięte
2016-09-19 12:49:50
12 5
Chociaż działanie gminy Czchów i decyzje Wojewody uważam za, delikatnie mówiąc, dziwne, trochę nie rozumiem też argumentacji Pana Burmistrza: cyt. 'Do tej pory wydawało się , że żyjemy w państwie obowiązującego prawa, w którym każdy obywatel niezależnie od koloru skóry, wyznania, rasy, są traktowany jest jednakowo i może korzystać z wszystkich wolności. Teraz powstaje groźny precedens, który na dzień dzisiejszy jeszcze się nie rozprzestrzenił, ale ten precedens spowodował to, że na dzień dzisiejszy każdy wójt, burmistrz czy prezydent miasta może wydać zarządzenie, bo on sobie nie życzy by „ktoś taki” mieszkał na jego terenie'. A czy działanie władz Limanowej nie jest takim właśnie działaniem? Dlaczego nie kupiono tej rodzinie domu w Limanowej? Przecież tutaj tez są domy na sprzedaż ! Czy to całe 'podrzucanie sobie kukułczego jaja' nie jest próbą zepchnięcia problemu na kogoś innego? Przecież mówimy o LUDZIACH ! Jeśli ktoś mi tu powie 'To mieszkaj obok takich ludzi', to będzie to argumentacja rodem z autorów Holocaustu. 'Kochaj bliźniego swego oprócz tego pochodzenia romskiego' - czy tak brzmi przykazanie miłości ? Może niektórzy hierarchowie tak by to chcieli interpretować, jednakże, o ile mi wiadomo, nie nastąpiła żadna oficjalna zmiana w tym zakresie.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-19 13:42:05
9 1
Dobre Panie Burmistrzu, na prawdę dobre, takiego odwracania kota ogonem sam bym nie wymyślił.
Bierze Pan pod uwagę, że jutro być może Wójt Pazdan zechce przenieść całe koszary do Limanowej., a nieruchomości do sprzedania w mieście jest pod dostatkiem. Pozbędziecie się patologi z ul. Wąskiej (której miejsce jest w kryminale), a ściągniecie na mieszkańców takimi działaniami jeszcze większe problemy.
Szczerze mówiąc, nie spodziewałem się po tak dobrym Burmistrzu, braku perspektywicznego myślenia

p.s. Oczywiście na spotkaniu z prokuratorem trzymam kciuki i życzę powodzenia, tam teraz rządzą prawi i sprawiedliwi, więc różnie może być.

Pozdrawiam
Odpowiedz
adamsmith
2016-09-19 14:03:16
9 2
czy naszemu burmistrzowi coś w karierze wyszło czy zawsze tylko chęci były dobre, a rezultat sraka
tak próbuje sobie przypomnieć.
Odpowiedz
trybunal
2016-09-19 14:06:19
5 6
panie skobel i RNLimanowa-gdzie jest takie prawo zabraniające zakupu i zasiedlania polskimi obywatelami ziemi Polskiej.
'Co wy panowie piszecie?
Każdy z Was może kupić i mieszkać gdzie chce w Polsce,dlaczego inni nasi obywatele mają mieć inne -gorsze prawa.
Ta sytuacja to klasyczny przykład dyskryminacji rasowej.
Najlepiej utworzyć GETTA ROMSKIE panowie.
a potem do holokaustu tylko prosto torami.
Ale dożyliśmy tolerancji na Limanowszczyźnie.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-19 14:17:07
7 6
Szanowny Trybunal,
Mieszkańcy ul. Wąskiej to nie są powodzianie czy ludzie dotknięci jakiś nieszczęściem, to jest zwykła patologia. Jeśli jest Pan taki tolerancyjny, to proszę ich sobie wziąć za sąsiadów i w dodatku utrzymywać.

Pozdrawiam
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-19 14:21:05
7 4
Nikt nikomu nie broni kupić i mieszkać gdziekolwiek. Kupowanie przez jedną gminę domu w drugiej gminie by zamieszkały w nim osoby korzystające z pomocy społecznej jest jak podrzucanie kukułczego jaja. Myślę, że włodarze gminy nie mają prawa takiego czegoś robić. Myślę, że znajdzie się jakiś przepis na to co piszę, a jak nie to powinien sie znaleźć. M oresy z limanowej powinny być rozmieszczone w Limanowej.
Odpowiedz
trybunal
2016-09-19 14:28:44
4 7
Panowie ja znam Cyganów,wiem o nich dużo,ale powyższe wpisy świadczą o tym, że jesteśmy nie tylko rasistami ale pragniemy,by inni niż my żyli w gettach.Jak można to inaczej nazwać,skoro Cyganie nie mogą mieszkać w Polsce gdzie chcą?
Ze smutkiem musimy stwierdzić,że ten rasizm,nasz Polski rasizm został oficjalnie teraz zaakceptowany przez nasze Prawe i Sprawiedliwe państwo.
Odpowiedz
trybunal
2016-09-19 14:31:21
4 5
Ciekawe kiedy z ŻYDAMI stanie się to samo,skoro najpierw zabieramy się za słabszych od siebie Romów i chcemy oficjalnie ich izolować od siebie.
Odpowiedz
trybunal
2016-09-19 14:34:33
3 5
Panie Piżmak,z całym szacunkiem do pana i innych ,to nie my mamy decydować,gdzie będą żyć'Moresy'-tylko polskie prawo-i konstytucja gwarantująca nam wszystkim równe prawa.
serdeczne pozdrawiam i kończę bo się przez 'Moresów'pozarzynamy
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-19 14:45:30
6 4
Szanowny Trybunal,
Na prawdę nie Pan zejdzie z tych rzekomo rasistowskiej czy antysemickiej argumentacji, bo tego dzisiaj nikt nie kupuje.
Zgadzam się, że cygany mają prawo mieszkać gdzie chcą, o tyle o ile sami sobie na to zapracują. Na dzień dzisiejszy są na utrzymaniu podatników i roztoczono na nimi nie samowity parasol ochronny.
Zgadzam się również, że tworzenie gett cygańskich nie jest dobrym rozwiązaniem. Ale podrzucanie problemów do sąsiedniej gminy nie rozwiązuje sytuacji.

Pozdrawiam
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-19 14:47:55
6 2
Jezu, ludzie! Nauczcie się czytac ze zrozumieniem czyjeś posty, albo nie czytajcie tych dłuższych, bo niektórzy gubicie wątek. Człowiek pisze o braku przyzwolenia na rasizm, a potem czyta, ze jest rasistą.
@ trybunal - przeczytaj jeszcze raz mój pierwszy wpis i przemyśl, o czym on jest! Pisałem o 'podrzucaniu sobie kukułczego jaja' co w języku polskim oznacza pozbywanie się niechcianego problemu - przez Limanową, Czchów i województwo. O traktowaniu ludzi jak rzecz. Więcej skupienia nad słowem pisanym.
Odpowiedz
niski
2016-09-19 15:33:37
1 6
z tego co wiem, to wydatki na pomoc społeczną są finansowane z budżetu państwa. Każda gmina dostaje na to 100 % środków.
Odpowiedz
colo
2016-09-19 16:14:07
1 9
Tu nie chodzi o rasizm bo romowie są tak uważani nie za kolor skóry ale za swoje zachowanie, kradzieże i życie na koszt państwa. Skoro uważają się obywatelami Polskimi to niech pracują jak każdy inny Polak i niech sami sobie zarobią na dom i wtedy nie będzie problemu bo gdyby taki rom żył uczciwie i zarabiał i kupił sam sobie dom to wtedy nie było by protestów.
Odpowiedz
Komunista
2016-09-19 16:34:56
12 2
Biedny ten wasz Bieda
Prokuratorzy będą go przesłuchiwać
Więzienie to miejsce do którego już dawno powinien trafić za jego ciemne interesy i dzialania.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-19 17:07:02
3 5
@Komunista , ty jeszcze chodzisz na wolności, czy z pierdla piszesz ?
Odpowiedz
barbarensien
2016-09-19 17:10:20
2 6
Brawo,Panie burmistrzu ,Bieda bo człowiek ma prawo kupić dom i mieszkać gdzie chce . Zyjemy w wolnym kraju .szacunek .A każdy człowiek ,jest równy ,czy to czarny czy biały .
Odpowiedz
jas55
2016-09-19 17:48:41
2 5
burmistrz Bieda oczywiście ma 100 % racji, skoro burmistrz Czchowa i inni 'obrońcy mniejszości' są tacy tolerancyjni i pouczają burmistrza Limanowej oskarżając go o ksenofobię a nawet rasizm... to jak nazwać tych którzy oskarżają burmistrza Limanowej a jednocześnie nie chcą widzieć u siebie ani Romów ani innych kolorowych... Romów w Limanowej mieszka więcej i jakby zarzuty wobec burmistrza Biedy miały jakikolwiek sens to chciały się pozbyć wszystkich, on jednak kupił dom tym z ul. Wąskiej, którym dom się faktycznie rozpada, kupił akurat w Czchowie bo tam był odpowiedni dom w odpowiedniej cenie...
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-19 18:42:30
3 1
Faktem jest , że nadal obowiązujące prawo dotyczące pomocy romskiej, stworzone było za czasów poprzednich ekip rządzących, ba, w zaplanowanym budżecie (przez poprzednią ekipę) znajdują się fundusze na ten cel. Dopóki nie zostanie zmienione prawo (oczywiście , po zamknięciu tego budżetu) nic niestety nie może być zmienione. Zgadzam się także, z interpretacją , dającą podejrzenie o hipokryzję Pana burmistrza. Najlepszym posunięciem, było kupić tanią nieruchomość na obrzeżach miasta i zamknąć temat. Miejmy nadzieje, że zostaną zniesione te ' przywileje' społeczności romskiej. Przyznam szczerze np. w Opolu sporo z nich posiada własne domy, ba , wille, pałace, i jakoś potrafili kupić bądź wybudować je za własne pieniądze. Ktoś kiedyś bardzo dobrze tutaj napisał : trzeba dać im wędkę i nauczyć łowić ryby, a nie dawać ryby ' :) Bardzo mądre spostrzeżenie. :)
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-19 18:59:38
2 4
trybunał! cygany moga mieszkać w Polsce gdzie chcą, pod warunkiem, że kupią sobie mieszkanie za własne zarobione pieniądze. Jeśli otrzymują mieszkanie od przyjaciela wszystkich tylko nie Polaków, czyli J.Kaczyńskiego to nie powinni mieć prawa wyboru. Powinna zdecydować o tym gmina Limanowa i powinna być to decyzja w granicach ich juryzdykcji.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-19 19:04:08
1 0
Poza tym jestem przeciw wypędzeniom:)
Odpowiedz
trybunal
2016-09-19 19:13:45
1 2
Piżmaku, jeżeli w owym pomocowym programie na mocy którego miasto Limanowa zakupiło dla Wielkich Romów nieruchomoścćnie ma wzmianki o 'twojej jurysdykcji' czyli w tym programie nie ma żadnych ograniczeń terytorialnych(bo zgodnie z konstytucją być mowy o swobodnym ruchu polskich obywateli)to burmistrz miał prawo im zakupić dom gdzie mu pasowało,zwłaszcza,że Romowie i tym wiedzieli.
Czchów to nie Kołyma,to rejony od nas bogatsze.
Burmistrzu ,brawo,tak trzymać.
Sprawa ta stanie pewnie baaardzo wysoko.
Odpowiedz
Dagi
2016-09-19 19:19:37
0 4
W pierwszej kolejności Burmistrz Limanowej szukał domu dla rodzin romskich w Limanowej, a także na obrzeżach miasta, jak i w sąsiednich gminach, mało tego, to i romowie na własną rękę też szukali. Niestety nie udało się zakupić za taką cenę. Samorząd Limanowej otrzymał zgodę z Urzędu Wojewódzkiego na zakup nieruchomości w innej miejscowości. Na jakiej podstawie jest teraz Burmistrz posądzany o hipokryzję, rasizm ?
Burmistrz Czchowa wydaje zarządzenie zakazujące zasiedlenia kupionej nieruchomości , które ewidentnie jest bezprawne i ma przesłanki rasistowskie, a władze wojewódzkie to tolerują.
Robi się nagonkę na Burmistrz Limanowej, chyba niektórzy uważają, że mieszkańcy Limanowej, to tumani i nie potrafią wyciągnąć odpowiednich wniosków o co w tym wszystkim chodzi.
Odpowiedz
Grzes83457
2016-09-19 19:54:34
1 4
Brawo panie Władku .To cała prawda o wszystkim.
Odpowiedz
Dunior
2016-09-19 20:41:59
2 2
Do wszystkich którzy pisali o kupieniu domu w Limanowej:
Proszę wskazać nieruchomości które są do sprzedania za 230 tys zł - bo tyle łącznie środków miasto mogło wydać na nieruchomość

W gminach ościennych od Miasta Limanowa znam 2 przypadki zakupu nieruchomości zanim została ona zrealizowana przez Burmistrza Limanowej w momencie gdy okazało się że jest zainteresowany zakupem Burmistrz Limanowej - własnie dlatego aby mniejszość romska tam się nie wprowadziła.
(taka rada dla tymbarczan: kupcie sami tą nieruchomość u siebie i będziecie mieli spokój, wójt Limanowej jej wówczas nie kupi)

W celu zapewnienia lokum dla mieszkańców ulicy Wąskiej (dom ten jest w stanie katastrofalnym): Burmistrz zakupił 2 nieruchomości, jedna została zasiedlona, druga w Czchowie nie ze względu na zakaz wydany przez burmistrza Czchowa
W zasadzie zadanie zostało zrealizowane w 50%. To w końcu gdzie prawo zostało złamane? W Gminie Chełmiec czy w Gminie Czchów?

W tym wszystkim zastanawia mnie, dlaczego tak w ogóle traktuje się Pana M. jako mniejszość romską?

Chciałem napisać coś niepochlebnego o Burmistrzu Czchowa, ale nawet rasistą nie mogę go nazwać ponieważ zabronił mieszkać w tej nieruchomości Romom i Polakowi. Przegrałbym pewnie sprawę w sądzie o zniesławienie więc po co mi to
Odpowiedz
34607szczawa
2016-09-19 20:56:42
1 1
Jak ktoś chce dom to niech sobie kupi albo wybuduje. I mam to w szerokim poważaniu komu chcą go kupić za nasze pieniądze. Jak nie ma zdecydowanego poparcia z naszej strony nie powinno być tematu.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-19 21:16:57
2 1
@Dunior Znalazłam w internecie ,ogłoszenia sprzedaży nieruchomości w gminie Limanowa . Spelniają one, podane przez ciebie kryteria, tzn. do kwoty 230000 złotych., kilka z nich w samej Limanowej.
Pozdrawiam
Odpowiedz
Dunior
2016-09-19 21:32:26
1 2
Gmina Limanowa to nie miasto Limanowa, więc nie spełniają wymagań.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-19 22:39:19
3 0
@Dunior Napisałam, również, że kilka z tych nieruchomości znalazłam w samej Limanowej. Nie zamieszczę tutaj linku, z tymi ogłoszeniami, gdyż zawierają one reklamy. To ponoć, jest niezgodne z regulaminiem tego portalu. Mogę jednak wysłać je e-mailem.
Pozdrawiam
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-20 07:45:28
1 1
grazynahayes, jeszcze muszą chcieć sprzedać dla cyganów.... . A tak na marginesie - w Podłopieniu jest fajny dom na sprzedaż.
Odpowiedz
stranger
2016-09-20 08:18:41
1 1
Ciekaw jestem czym burmistrz Czchowa uzasadnił zakaz zasiedlania owej nieruchomości? Ktoś zna treść zakazu? Dom jest wyremontowany, spełnia wszelkie warunki budowlane etc. Zapewne burmistrz coś 'wymyślił':-). Dodatkowo jakim prawem zakazuje się Polakowi Murkowskiemu zamieszkać w tym domu - niech sam się w nim zamelduje a potem połączy rodziny;-)
Odpowiedz
trybunal
2016-09-20 09:21:05
0 0
Myślę,że nadszedł czas, by Rada Miasta Limanowa podjęła stosowne stanowisko i je zaczęła prezentować zdecydowanie i wszędzie.
Jeżeli Miasto Limanowa otrzymało przyzwolenie na zakup nieruchomości w Czchowie,to obecnie prezentowane stanowisko władzy jest niezrozumiałe,wręcz bulwersujące.

Panowie Burmistrzowie: Władysławie i Wacławie trzeba się nie bać, jasno prezentować dalej swoje oczywiste racje.
W spokoju i konsekwentnie.;
Odpowiedz
colo
2016-09-20 13:41:11
1 1
@Stranger
Myślę że m.in. dzięki temu filmikowi (link poniżej) i ogólnej opinii Burmistrz jaki i mieszkańcy Czchowa nie chcą romów a tak propo kto z nas chciałby ich mieć za sąsiadów?

https://www.youtube.com/watch?v=1UwpfagZmMo
Odpowiedz
marikaaa
2016-09-20 13:41:59
0 2
JAK TO JEST ?? - Jesteśmy uważani za rasitów bo mamy dosyć ciągłego utrzymywania rodzin Romskich. Wszyscy muszą pracować na swoje utrzymanie, na domy, na życie. To może właśnie Polacy w swoim własnym kraju są gorzej traktowani niż mniejszości narodowe? Tu nie chodzi o RASIZM. Mnie osobiście nie chodzi o inny kolor skóry tylko o dostawanie wszystkiego ZA DARMO. Na terenie powiatu liamnowskiego zdarzają się osoby innych narodowości, które np rozwiają tutaj swoje interesy - jakoś nie słyszę o nich złych opinii.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-09-20 14:02:19
1 0
@kacper1 Masz fajny nick :) Co to za różnica, czy sprzedjesz dom dla Romów czy Polakom? Ten. który sprzedaje, oczekuje pieniędzy za dom. Ten dom w Podłopieniu, to dla kogo?
Pozdrawiam
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"'To otwarcie puszki pandory'"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in