22°   dziś 20°   jutro
Wtorek, 30 kwietnia Marian, Katarzyna, Ludwik, Pius, Donata, Balladyna, Lilia

'Potok kłamstw, pomówień' - stowarzyszenie przedstawia swoje stanowisko

Opublikowano 16.07.2015 07:45:05 Zaktualizowano 05.09.2018 07:13:47 top
15 8254

Stowarzyszenie na rzecz utworzenia Gminy Szczawa odnosi się do wtorkowej konferencji posła Arkadiusza Mularczyka, wójta i radnych Gminy Kamienica.

Stowarzyszenie przesłało do naszej redakcji swoje stanowisko po wtorkowej konferencji prasowej u posła Arkadiusza Mularczyka. O konferencji pisaliśmy w artykule 'Wójt przy pośle donosi na wiceministra', a wczoraj ogólnopolskie media informując o 'Awanturze o podział gminy Kamienica'.
Poniżej przedstawiamy stnowisko stowarzyszenia w całości:
Jak pismem do CBA zabić inicjatywę lokalną mieszkańców?
Wtorkowa konferencja prasowa posła Arkadiusza Mularczyka oraz wójta Władysława Sadowskiego i wybranej przez niego grupy radnych z Gminy Kamienica zmusza do refleksji i podsumowania dotychczas podejmowanych przez władze gminy i zaprzyjaźnionych z nimi posłów działań.
Procedurę w sprawie utworzenia, połączenia, podziału i zniesienia gminy oraz ustalenia granic gminy reguluje ustawa o samorządzie gminnym. Uwzględnia ona w przedmiotowym zakresie kompetencje Rady Ministrów, Wojewody, rady gminy oraz mieszkańców, którzy z powołanej ustawy otrzymali prawo inicjatywy w sprawie zmiany granic w podziale administracyjnym.
W ramach powyższej procedury mieszkańcy Szczawy zainicjowali referendum w sprawie podziału gminy Kamienica i utworzenia Gminy Szczawa. Po uzyskaniu decyzji Wojewody o dopuszczalności takiego referendum, w oparciu o jego wyniki, mające, co należy podkreślić, charakter jedynie opiniodawczy, Rada Ministrów podjęła prace celem ustalenia przesłanek podziału.
W tej prostej i czytelnej procedurze z inicjatywy niektórych przedstawicieli gminy Kamienica i ich popleczników pojawiają się kolejne nie przewidziane nią elementy. Rozpoczęło się od bezprawnego blokowania referendum, które ostatecznie zostało przeprowadzone dopiero na podstawie wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego.
W trakcie referendum lokalnego w sprawie utworzenia gminy Szczawa poprzez namawianie mieszkańców pozostałych miejscowości gminy Kamienica do nieuczestniczenia w nim wywierali wpływ na jego wynik, co w ocenie inicjatorów tych działań doprowadziło do korzystnych dla niech rozstrzygnięć. W rzeczywistości jednak prawie 88% mieszkańców gminy biorących udział w referendum opowiedziało się za utworzeniem gminy Szczawa.
Z chwilą wszczęcia postępowania w sprawie ustalenia przesłanek podziału gminy ponownie pojawiły się nie przewidziane prawem opinie m.in. Rady Powiatu i Dyrektora Gorczyńskiego Parku Narodowego. W dalszym toku postępowania mieszkańcy Szczawy zaczęli być szkalowani opiniami wyrażanymi w wywiadach udzielanych TVP Kraków oraz TV Trwam, do których nie mogli się odnieść. Jednostronna akcja szykanowania inicjatywy mieszkańców jest nadal prowadzona w mediach, które w inspirowanych materiałach w sposób jednostronny, wbrew zasadzie obiektywizmu i rzetelności dziennikarskiej relacjonują sprawę. Prowadzone akcje są wyrazistym dowodem na to, że ich inicjatorzy po pierwsze nie mają żadnych racjonalnych argumentów wskazujących, że motywy kierujące mieszkańcami Szczawy są bezpodstawne, a po drugie nie są skłonni do prowadzenia jakiegokolwiek rzeczowego dialogu w tej sprawie.
W ramach postępowania Wójt Gminy Kamienica udzielił szeregu informacji na temat prowadzonych na terenie Szczawy działań, niejednokrotnie „mijając” się z prawdą (np. nakłady majątkowe na miejscowość Szczawa w latach 2012 – 2014, kwestie ustanowienia i organizacji uzdrowiska – dowody potwierdzające te tezy w posiadaniu Stowarzyszenia) stanowiących podstawę późniejszych rozstrzygnięć administracyjnych, w tym między innymi opinii Wojewody.
W ramach zorganizowanej bezpardonowej akcji przeciwdziałania podziałowi, prowadzonej z pominięciem samych zainteresowanych, niejednokrotnie sięgano do artykułów, interpelacji poselskich, zakulisowych rozmów szkalujących inicjatorów i osoby podzielające ich pogląd na kwestię podziału gminy Kamienica. Niestety zarówno wójt gminy jak i wspierający go radni, posłowie w szczególności A. Mularczyk, E. Siarka i W. Jańczyk przez osiem lat nie zdołali przyjechać do Szczawy bądź podjąć jakichkolwiek działań zmierzających do zażegnania latami narastającego konfliktu. Wręcz przeciwnie kolejnymi działaniami podsycają go.
Ten potok kłamstw, pomówień i insynuacji urzeczywistnił się z całą siłą w czasie konferencji prasowej w biurze poselskim posła Mularczyka, gdzie fałszywe dane m.in. na temat możliwości utworzenia uzdrowiska, jawnie odbiegające od przebiegu spotkania radnych mieszkańców i inwestorów w dniu 10 lipca 2015 r. z Burmistrzem Golbą, wydumane zarzuty bez pokrycia (utworzenie gminy Szczawa jest niezgodne z interesem pastwa? a może uczestników konferencji prasowej?), bezpodstawne zastraszanie i szczucie urzędników państwowych i mieszkańców Szczawy konsekwencjami utworzenia odrębnej gminy każą postawić pytanie o zgodność podejmowanych przez wszystkich uczestników tego procederu działań z obowiązującym prawem, o zwykłej ludzkiej przyzwoitości nie wspominając.
W ocenie Stowarzyszenia zachodzi poważna i uzasadniona obawa, iż te zachowania nakierowane są na wymuszenie poza procedurą na organach administracji państwowej określonych, korzystnych rzecz jasna dla wąskiej grupy popleczników Wójta Gminy Kamienica, rozstrzygnięć. Jako wątpliwe prawnie powinny zostać poddane weryfikacji prawnej przez upoważnione organy. Decyzje w tej sprawie Stowarzyszenie podejmie w ciągu najbliższych dni.
(Na zdjęciu pijalnia wód mineralnych w Szczawie)
Zobacz również:

Komentarze (15)

sympatyk
2015-07-16 08:18:40
5 5
https://www.youtube.com/watch?v=5dGyCB8fDQU - Czy to przypadkiem nie ten pan namawiał nas do nie brania udziału w referendum , a teraz manipuluje faktami , cyframi i wynikami. Ważne jest jak zachowali sie w referendum mieszkańcy Szczawy - a nie Ci którzy nie skorzystali z prawa głosu , a dzisiaj wyżalają się i szkalują wszystkich gdzie tylko mogą udając równocześnie zatroskanych o los Szczawy mienią się ekspertami z zakresu ekonomii Powinni milczeć!
Odpowiedz
megajoy
2015-07-16 13:06:50
2 4
A po co wam taki kawał Zasadnego? bierzcie sobie samą Szczawę i rządzicie. Swoją drogą gdzie chcecie zrobić uzdrowisko, jak gmina nie ma działek w Szczawie. No w sumie pomysł macie niezły na terenach zasadnego, gdzie jak powstanie teren ściśle chroniony to właściciel gałązki nie wyniesie, ale w nowej gminie nie będzie problemu bo właściciele mieszkają w sąsiedniej gminie. Zamieniłem parę zdań z mieszkańcami Szczawy i są takie opinie że ta cała nawa gmina to przede wszystkim prywata paru osób, zresztą samo referendum pokazało że jakoś nie wszyscy ze Szczawy chcą tej nowej gminy. Błędem wójta i to dużym było nawoływanie do nie pójścia na do głosowania.
Odpowiedz
wolny2
2015-07-16 17:13:31
3 3
Jak wczesniej napisał megajoy po co wam taki kawał Zasadnego który to wy biedni szkalowani próbujecie w bezczelny sposób ukraść po co wam tereny sołectwa Kamienica które w podobny sposób chcecie zagarnąć.
Na dodatek 'wąska grupa popleczników Wójta', to was jest wąska grupa szemranych biznesmenów,
za Wójtem stoi murem cała społeczność gminy.
Odpowiedz
konto usunięte
2015-07-16 17:53:52
3 4
Postępowanie Szczawy jest takie samo jak działanie Stalina w 1939 roku gdy pod pozorem ochrony nękanych Białorusinów i Ukraińców zabrali nam tereny wschodnie. Jeżeli mieszkańcy Zasadnego wyrażą chęć przynależności do Szczawy to niech tak będzie, ale wara wam szczawiaki od nienależnych wam terytoriów. Macie swoje granice administracyjne to sobie siedźcie na tej waszej pipidówce i sobie rządźcie ale nie zagrabiajcie innych terytoriów.
Odpowiedz
ABS0LLUT
2015-07-16 18:13:30
0 3
@ciekawski33: Z tym porównaniem do Stalina to chyba się trochę zagalopowałeś.
Odpowiedz
Gorales
2015-07-16 18:48:50
3 4
Wiadomo jest że inicjatorzy założenia gminy Szczawa to głównie byli radni którzy mieli pole do popisu przez osiem lat ? mieszkańcy im podziękowali a zwłaszcza panu Mieczysławowi M.
Odpowiedz
konto usunięte
2015-07-16 21:46:40
3 3
do@sympatyk
Mieszkańcy Gminy Kamienica bardzo chętnie pozbędą się Szczawy i nie będą za nią płakać. Problem ambicji Szczawy do roli własnej gminy ciągnie się już od kilkudziesięciu lat, bo co jakiś czas pojawia się miejscowy 'prorok' który opowiada bajki jak to będzie wam fajnie. I niech tak będzie miejcie tę swoją własną gminę i sobie rządźcie. A wiesz @sympatyk dlaczego nie przeszło wam referendum. Otóż zrozum ograniczony i zadufany w siebie człowieku że żadna grupa ludzi, żadne społeczeństwo nie pozwoli sobie na zabieranie ich terytorium. Czy ktoś z waszego stowarzyszenia, któryś z obecnych 'nawiedzonych proroków' spotkał się z mieszkańcami Zasadnego i próbował ich przekonać do waszej koncepcji???? czy spotkaliście się z mieszkańcami Kamienicy żeby zrobić to samo???? Otóż nie wy spotykacie się w ścisłym gronie i dzielicie już stołki w nowej gminie która jeszcze nie powstała, zastanawiacie się kto będzie wójtem a kto sekretarzem itd.......... Mieszkańcy Kamienicy życzą wam naprawdę dobrze ale nie macie prawa wyciągać ręce po inne tereny. Powiedz mi jaśnie @sympatyk kto zapłaci za zmianę dowodów osobistych, zmianę meldunków, numerów domu itd...... to ty i cała wasza grupa powinna zapłacić ze swojej kieszeni. Gdybym był mieszkańcem Zasadnego i ktoś siłą by mnie chciał zmusić do wstąpienia do innej gminy wbrew mojej woli to ....... ( wiem co bym zrobił ale tego nie napiszę bo podlega to pod więzienie). Zrozum zadufany a zarazem zacofany człowieku że nie wszyscy chcą do was należeć a niewolnictwo (podobno) już nie istnieje. Dla twojej i innych takich samych opętanych 'wizją wielkiej gminy' mam prostą propozycję. Gmina szczawa powstaje w obecnych granicach administracyjnych a gwarantuję ci że przynajmniej 70% mieszkańców Kamienicy poprze was. My nie chcemy u siebie oszołomów, wystarczy że jest ich bardzo dużo na wyższych szczeblach władzy ( patrz na kampanię przedwyborczą. To co @sympatyk jak się zgadzasz to daj znać a nowa gmina szczawa powstanie migusiem.
Odpowiedz
obywatel2
2015-07-16 23:23:28
3 2
Do refleksji to cały czas skłaniają działania inicjatorów powstania gminy. Jeżeli referendum było nieważne, to jak można się odnosić do jego wyników i podawać jako argument za utworzeniem gminy. Zarzucacie innym kłamstwa. A wy? TVP Kraków chciała się z wami skontaktować (wystarczy wysłuchać programu), niestety, bezskutecznie. Dlaczego?...... Piszecie o 'zachowaniach nakierowanych na wymuszenie pewnych rozstrzygnięć'. A czym jest Wasze zachowanie zmierzające do zagarnięcia takiego terytorium Zasadnego?! Jakim prawem bez zgody mieszkańców chcecie tego dokonać? Popieram głos ciekawski33 - róbcie gminę w swoich granicach administracyjnych, o ile jest taka wola wszystkich mieszkańców Szczawy, ale nie macie prawa zabierać cudzej własności, w dodatku nazywając to działaniem obywatelskim.
Odpowiedz
Obserwator07
2015-07-16 23:31:11
2 3
Do ciekawski33 i Gorales,
Mieszkańcy tak, zresztą już swoje zdanie w tej sprawie wyrazili. ale wójt już nie. 'prawie 88% mieszkańców gminy biorących udział w referendum opowiedziało się za utworzeniem gminy Szczawa'. Wójt i jego poplecznicy są już innego zdania, pomniejszą się dodatkowe dochody, i trzeba będzie się do pracy zabrać a to może być trudne. Kto nagadał Ci głupot o zmianie meldunków - zameldowanie się nie zmieni. Podział administracyjny nie w obrębie Zasadnego i Kamienicy praktycznie nie obejmuje prywatnych działek a tym bardziej zabudowanych.
Zgadza się cześć inicjatorów była radnymi i gdy mieli coś w radzie do powiedziana to Gmina Kamienica była w pierwszej 100 gmin najlepiej wykorzystującej fundusze unijne. Ale po co pracować lepiej paść się kosztem jednej miejscowości i nie trzeba wniosków pisać inwestycje w pozostałych miejscowościach można realizować.
Jakimi racjonalnymi przesłankami kieruje się wójt, że nie chce słyszeć o uzdrowisku w Szczawie? Uzdrowisko, to realna szansa na wiele miejsc pracy, nie tylko dla mieszkańców Szczawy. Czy w zamian wójt podjął jakiekolwiek działania, by stworzyć warunki do powstawania nowych miejsc pracy?
Odpowiedz
gooral
2015-07-16 23:58:27
3 1
Ciekawski chyba do końca to opis nie pasuje ci... Nie bardzo jesteś dociekliwy :) jakby Kamienica chciała się pozbyć szczawy to poszła by do referendum i zagłosował TAK nich się odłączą - ale bojkot był duży bo i duże pieniążki by się wam skończyły z których łupiecie Szczawę. Utrzymuje sie szkoły w Zbludzy Zasadnym , kamienicy dolej, osobna dyrekcja w szkole podstawowej i gimnazjum Kamienica I. Kluby sportowe, zespoły regionalne, świetlice, GOK bawicie się za nasze pieniążki - Dni Gorczańskie, gdzie wstęp powinien być wolny bo podatnikowi raz w roku należny się darmowa impreza od samorządu - ale w tą stronę nie jesteś ciekawski. W szczawie co rok są organizowane 2,3 imprezy z mniejszym rozmachem choć nie jesteśmy gminą /jeszcze:)/ i nikt ze Szczawy, Kamienicy itd... nie płaci za wejście żeby posłuchać jakiegoś artysty... DWA jeżeli byś spojrzał na Dowód Osobisty i przeczytał co na nim jest napisane to nie kompromitował byś się na blogu - jak się skończy(ważny 10 latek) to kolejny wyda Wójt Gminy Szczawa adres 34-607 SZCZAWA nr. domu :P. TRZY Wójta wybiera społeczeństwo i to na kadencje czyli jego wola - raczej' Sadowski i Ziębą' nie będą figurować :) CZTERY- to Wy nam karzecie tkwić w niewolniczy sposób w gminie Kamienica, naszczacie mamy demokratyczne prawo wypowiedzieć niezadowolenie przed wyższą instancją i szukania rozwiązań w odłączeniu. PIĘĆ - tereny należały do Szczawy od dawna inaczej żaden sąd by nie wydał zgody na przypisanie sobie tych terenów. SZEŚĆ - za jakiś czas pojedziesz w polske i Cie się zapytają skąd jesteś? a Ty powiesz z Kamienicy, ktoś zapyta a gdzie to jest? a Ty odpowiesz taka miejscowość kolo SZCZAWY - ZDRÓJ.
Odpowiedz
Obserwator07
2015-07-17 01:01:36
2 2
Do gooral, ad SZEŚĆ, już obecnie np w Krakowie nikt nie kojarzy Kamienicy, ale jak powiesz Szczawa to większość wie, gdzie leży taka miejscowość. Nieco starsi powinni pamiętać, że w limanowej w rynku na budynku był neon wskazujący kierunek z napisem SZCZAWA a nie Kamienica. SZCZAWA TO MARKA!
Odpowiedz
gooral
2015-07-17 08:04:36
2 0
Obserwator07- Wiem bo od lat jeżdżę po Polce i Europie ( gdyż władze gminy nic nie zrobiły aby ludzie mogli znaleźć zatrudnienie na miejscu). Tam spotykam wielu ludzi którzy byli w Szczawie, wypoczywali i po wielu latach miło wspominają. Neon też pamiętam. Lecz czemu został usunięty i nikt się o niego nie upomniał? I władze powiatu też nie pomagają w utworzeniu Uzdrowiska w Szczawie, choć wiele inwestycji skierowanych pod turystykę jest realizowanych w miejscowościach powiatowych.
Odpowiedz
obywatel2
2015-07-17 09:15:13
1 0
Nidy nie powinno dojść do takiej sytuacji, która jest obecnie. Wszyscy w zgodzie powinni pracować dla dobra wspólnego - bo to przecież nasz wspólny kraj. Dlaczego dzielicie, zamiast łączyć?
Czy na terenie gminy są tylko szkoły w Zbludzy, Zasadnem i Kamienicy Dolnej. Nie ma innych szkół, i nie są utrzymywane przez samorząd? Jednym z argumentów inicjatorów powstania gminy jest to, by stworzyć miejsca pracy, by dzieci nie musiały wyjeżdżać za granicę. Czyżby chodziło o to, by do tej pracy poszły dzieci bez wykształcenia? Nie od dzisiaj wiadomo, że społeczeństwem bez wykształcenia łatwiej rządzić. Każdy rozumny człowiek wie, że najlepszą inwestycją w przyszłość, jest inwestycja w dzieci! A kto o tym zapomniał, niech przypomni sobie słowa Andrzeja Frycza Modrzewskiego 'Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie'.
Odpowiedz
Obserwator07
2015-07-17 10:40:26
0 0
Do obywatel2
Masz rację, lepiej łączyć, ale rzeczywistość jest inna. Niektórzy z inicjatorów nawet z bardzo dobrym skutkiem współpracowała z wójtem. Nie można jednak pozwolić na nieuzasadnione marginalizowanie jednej miejscowości. Oczywiście dzieci należy kształcić, ale trzeba również dać i możliwość wyboru. Skora można stworzyć na terenie gminy miejsca pracy również dla wykwalifikowanych specjalistów, i możliwość prowadzenia własnej działalności, to dlaczego tego nie zrobić. Sanatoriom i domy wczasowe, nie ubliżając nikomu, bo żadna praca nie hańbi, to nie tylko miejsca sprzątaczek i kucharek. Nie ukrywajmy za granicą zawsze będziesz obywatel drugiej kategorii, bo tak jest świat poukładany i tego raczej nie zmienimy.
Odpowiedz
konto usunięte
2015-07-17 20:09:11
0 0
do@gooral
Czytając twoją wypowiedź stwierdzam że jesteś w jakimś dołku psychicznym, lecz nic ci na to nie poradzę. Nikt Szczawy nie łupi, budżet jest dzielony proporcjonalnie do ilości mieszkańców i do ich dochodów więc przestań pieprzyć że więcej dokładacie niż zyskujecie, nikt was nie trzyma niewolniczo przy Kamienicy. Jest jeden problem jakim wkurzacie ludzi..... to wielkomocarstwowe zapędy i chęć zagrabienia terytoriów. Nawet w krajach totalitarnych przeprowadzano plebiscyt, głosowania itp..... które i tak były fikcją ale były. Wy natomiast macie receptę na dobrobyt i szczęście innych dlatego się nikogo nie pytacie czy ktoś chce być z wami.....MA BYĆ I BASTA.
Zgadzam się ze wszystkimi twoimi punktami wcale mi nie przeszkadza że powstanie Szczawa-Zdrój bo moje myślenie jest ponad podziałami, może też dlatego że nigdy nie potrafiłem zrozumieć ludzi którzy dla własnych ambicji ( nie pieniędzy) potrafią niszczyć i dzielić a TAKIMI WŁAŚNIE JESTEŚCIE...... Dla małostkowych ambicji zasiadania na stołku czy też rządzenia z drugiego szeregu nie przebieracie w środkach, byle tylko wasze było na wierzchu bo przecież jesteście nieomylni.


Proponuję ci założyć stowarzyszenie na rzecz odzyskania ziem wschodnich, weź jakąś starszą mapę Polski i jedź do Putina, pokaż mu na tej mapie ( a wybór map jest ogromny) jak wyglądała Polska i po prostu mu powiedz żeby się z tych terenów wyniósł , masz gwarantowaną wdzięczność od milionów polaków . Tylko nie mów że się to nie da. Jeżeli nie jesteś cykorem to możesz to zrobić.

Swoją drogą naprawę życzę Szczawie własnej gminy, także uzdrowiska nie będę się czuł z tym źle, tylko niech to dotrze do was że postępujecie jak zwykli zaborcy. Nie odwołuję się do waszego sumienia, ponieważ znam was wszystkich w stopniu przynajmniej dobrym i wiem że czegoś takiego jak sumienie, honor po prostu nie posiadacie.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"'Potok kłamstw, pomówień' - stowarzyszenie przedstawia swoje stanowisko"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in