18°   dziś 19°   jutro
Piątek, 17 maja Brunon, Paschalis, Weronika, Wiktor, Stanisław, Sławomir, Wera

'Nie mamy obaw, ale jeśli mieszkańcy zdecydują inaczej, to uszanujemy demokrację'

Opublikowano 08.06.2017 07:02:47 Zaktualizowano 04.09.2018 16:27:34 pan
36 7347

Jak już informowaliśmy, przed niespełna tygodniem Trybunał Konstytucyjny wydał orzeczenie w sprawie rozporządzenia uchylającego decyzję o utworzeniu gminy Szczawa. O komentarz poprosiliśmy Władysława Sadowskiego, wójta gminy Kamienica.

- Wstępna konsultacja z prawnikami była, ale wystarczy dobrze czytać ten wyrok - mówi w rozmowie z nami Władysław Sadowski, wójt gminy Kamienica. - Orzeczenie nie uchyla rozporządzenia z grudnia uchylającego to poprzednie, tylko wskazuje naruszenie przepisów prawa. Gmina (Szczawa – przyp. red.) nie może istnieć, jeżeli rozporządzenia nie uchylono, a tak dokładnie jest jeśli się przeczyta sentencję wyroku Trybunału Konstytucyjnego.
Skład orzekający TK wskazał, że w procesie poprzedzającym wydanie rozporządzenia zabrakło konsultacji społecznych. - Jest to wskazane jako naruszenie prawa, natomiast rozporządzenie uchylające decyzję o utworzeniu nowej gminy nadal funkcjonuje - dodaje wójt. - Prawdopodobnie będzie nas czekało referendum lub jakaś forma konsultacji społecznych, gdyż tego po prostu brakowało w całej procedurze poprzedzającej wydanie rozporządzenia z grudnia 2015 r., uchylającego decyzję o utworzeniu gminy Szczawa.
Według Sadowskiego, w obecnej sytuacji lepiej powściągnąć emocje i zaczekać na rozwój sprawy. - Niektórzy się emocjonują, że gmina Szczawa funkcjonuje już od półtora roku, ale to nie jest prawda. Wyrok ewidentnie mówi, że rozporządzenie zostało wydane z naruszeniem prawa, natomiast nie uchyla tego rozporządzenia. Jest tak jak było do tej pory - powtarza wójt.
Władze samorządu nie mają obaw, że wobec takiego obrotu sprawy podział gminy stanie się bardziej prawdopodobny. - Nie sądzę, by doszło do utworzenia gminy. Było referendum, było ono nieważne bo wzięło w nim udział tylko 13% mieszkańców gminy, przez co w mojej ocenie pokazali że nie są zainteresowani tworzeniem nowego samorządu. Inicjatorzy widzieli to inaczej, mówili że w samej Szczawie większość opowiedziała się za, ale tam było niewiele ponad 50% głosów. Nie mamy obaw, ale jeśli mieszkańcy zdecydują inaczej, to uszanujemy demokrację - deklaruje.
Władysław Sadowski dodaje, że od samego początku wyrażał obawy o konsekwencję podziału gminy Kamienica i utworzenia nowej gminy w Szczawie. - Zwracałem uwagę na wynikające z tego zagrożenia i dalej będę to pokazywał - zapewnia wójt.
Co ciekawe, w piątek na swojej stronie internetowej, gmina Kamienica opublikowała wpis pod tytułem „Trybunał Konstytucyjny za utworzeniem gminy Szczawa”, w którym samorząd informuje, że: „w czwartek, 1 czerwca 2017 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że rozporządzenie likwidujące gminę Szczawa jest niezgodne z konstytucją i uchylił to postanowienie”.
Przypomnijmy, że za rządów koalicji PO-PSL zapadła decyzja o powstaniu nowych gmin - Szczawa i Grabówka. Samorządy miały powstać 1 stycznia 2016 roku. W przypadku gminy Szczawa przez kilka miesięcy wyznaczony przez byłą premier Ewę Kopacz pełnomocnik, którym został gminny radny Janusz Opyd, prowadził przygotowania, które miały umożliwić funkcjonowanie nowego urzędu z nadejściem 2016 roku. Na ten cel z budżetu państwa przeznaczono ponad 600 tys. zł. Część pieniędzy wydano m.in. na adaptację budynku ośrodka zdrowia, w którym miał się mieścić urząd gminy.
Po wyborach rzutem na taśmę, bo 28 grudnia 2015 roku, Rada Ministrów obecnej władzy wydała rozporządzenie uchylające decyzję poprzedniego rządu o utworzeniu gmin i nowe samorządy nie powstały.
Kilka miesięcy temu posłowie PO złożyli wniosek o Trybunału Konstytucyjnego, chcąc by zbadano czy rozporządzenie Rady Ministrów uchylające utworzenie gmin Szczawa i Grabówka było zgodne z Konstytucją i ustawą o samorządzie gminnym. 1 czerwca Trybunał Konstytucyjny uznał, że decyzja obecnej Rady Ministrów była niezgodna z Konstytucją RP oraz Ustawą o samorządzie gminnym.
Zobacz również:

Komentarze (36)

34607szczawa
2017-06-08 07:26:36
0 3
Prawdopodobnie będzie nas czekało referendum lub jakaś forma konsultacji społecznych, gdyż tego po prostu brakowało w całej procedurze poprzedzającej wydanie rozporządzenia z grudnia 2015 r., uchylającego decyzję o utworzeniu gminy Szczawa.

Referendum było w sprawie utworzenia to wojt mowił to:
https://youtu.be/5dGyCB8fDQU

Panie wójcie co to będzie za 'jakaś forma konsultacji', taka z Panem i całą świtą ?

Czyli: 'Trybunał Konstytucyjny uznał, że decyzja obecnej Rady Ministrów była niezgodna z Konstytucją RP oraz Ustawą o samorządzie gminnym.' ... i dla Wójta to nie problem hehe.

Szczawa czeka na gminę :)
Odpowiedz
34607szczawa
2017-06-08 09:55:31
0 2
Ja bym proponował referendum w sprawie przyłączenia innej miejscowości do gminy Szczawa
- Zalesia. Na pewno wyszło by im to na plus.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-06-08 11:01:23
0 1
@34607szczawa Jedno jest pewne, ludzie muszą być bardziej odpowiedzialni, i wypowiadać się w referendum w ważnych kwestiach lokalnych.
Wysoka frekwencja wyborcza, referendalna to podstawa. Dzieją się bowiem w kraju, już od dawna niepokojące kwestie. Zadłużane są niesamowicie gminy, już wielu uczciwych ekonomistów, ludzi dobrej woli wyraża swoje ogromne zaniepokojenie w tej kwestii. Na przykład gmina Nysa(miasto) jest już u granic bankructwa, i za to jej burmistrz został nagrodzony srebrnym krzyżem przez Prezydenta ?

Polska zawsze była i jest smacznym kąskiem do schrupania dla naszych sąsiadów. Już od wieków mówi się:
trzeba rwać te czerwone sukno Polskę) na strzępy. !!! Jak historia pokazuje , jesteśmy ciągle 'rwani' na strzępy przez innych, a także z pomocą własnych rządów. ;-(((
Odpowiedz
konto usunięte
2017-06-08 11:01:36
0 1
Czy ktoś zna prawdziwe realia postanowień jałtańskich, poczdamskich?
Czy wiecie na jakiej zasadzie 'odzyskaliśmy ' tzw, ziemie zachodnie?

Czy slyszeliście o tzw, DZIERŻAWIE przez Polskę ziem zachodnich? Waptię, żźe slużeliście, bo jakoś niewielu o tym mowi, no nappewno nie podreczniki do historii.

Dam Wam linki, pokaże jak ZGODNIE Z PRAWEM, można ubiegać się o zwrot kosztów zniszczenia Polski po II wojnie swiatowej, a tym samym WYZEROWAĆ DŁUG PUBLICZNY POLSKI. !!!!
Odpowiedz
konto usunięte
2017-06-08 11:04:09
0 0
wątpię, że słyszeliście, bo jakoś niewielu o tym mówi, napewno nie nasze podreczniki histori...........
Odpowiedz
konto usunięte
2017-06-08 11:13:01
0 0
Na początek , ten link z zapisem video, tam się dowiecie o problemach Polski i sposobach ich rozwiązania.

http://porozmawiajmy.tv/75-rzadzacych-polska-nie-sa-polakami-jan-zbigniew-hrabia-potocki/
Odpowiedz
sympatyk
2017-06-08 12:42:35
0 3
Z uporem maniaka Wójt powtarza ,że referendum było nie ważne , bo nie było wystarczającej frekfencji,
Referendum w sprawie podziału jest tylko i wyłącznie informacją dla decydujących , a w tym przypadku to nie wynik referendum jest 'rozstrzygającym!( proszę poczytać ustawę.( widać Wójt kieruje sie swoimi interpretacjami i w ten sposób tworzy jakieś 'nowe' sobie znane prawo)W wywiadzie Wót Kamienicy nawoływał do bojkotu i nie pójścia do referendum ! i osiągną cel - za to w Szczawie poszła zdecydowana większość mieszkańców i w ten sposób Szczawę stracił bezpowrotnie!,
A tak w nawiasie nic dla Szczawy nadal nie robi i nie ma nawet pomysłu - za to za dewastacje miejscowości przez te wszystkie lata wystawią mu mieszkańcy szczawy ' pomnik'
Odpowiedz
sympatyk
2017-06-08 13:07:01
0 3
Ciśnie się na usta postawa Wójta wg. znanego filmu.
' Sąd Sądem a sprawiedliwość musi być po naszej stronie'
Odpowiedz
PartyzantS
2017-06-08 13:08:30
0 2
Wystarczyło jak ponad 50% mieszkańców Szczawy,którzy oparli się kłamliwej propagandzie iść do referendum. Mieszkańcy Szczawy w znakomitej większości poparli jej samodzielność . Pan wójt do dziś nie przyznał się do błędu jakim było namawianie do bojkotu referendum. Czyli sam nie wiedział czy jest za czy przeciw? Teraz zbiera żniwo ? W ogóle to do dziś twierdzą.że ludzie w Szczawie nie wiedzieli co popierają. To świadczy jaki stosunek do wyborców,którzy myślą samodzielnie mają rządzący.
Odpowiedz
34607szczawa
2017-06-08 13:49:12
0 1
Jestem dobrej myśli, walka o gminę trwa ponad 10 lat (PO rządziło krócej) pora aby PiS postawił kropkę nad 'i' tworząc gminę Szczawa. Jestem też przekonany że przeciwnicy utworzenia gminy też się przekonają jak pieniadze ze Szczawy pozostaną w Szczawie i zacznie się odbudowa dróg chodników itd. Rozwój w stronę turystyki oznacza duże pieniądze dla Szczawy i całego powiatu. Do tej pory tylko słyszymy ze strony wójta że ciągle Szczawiaki przeszkadzają w jego 'dobrych intencjach'. Sądy złe bo POwskie a teraz zly TK bo jednogłośnie i przez sędziów z PiS orzekl nie po jego myśli. Napisal bym coś więcej ale jestem spokojnym człowiekiem i nie dam się ponieść emocjom.
Odpowiedz
diuk
2017-06-08 14:12:41
0 1
Nie rozumiem czemu wójt nie chce dopuścić do powstania tej gminy przecież jeżeli większość mieszkańców Szczawy jest za utworzeniem gminy z jakiegoś powodu chcą się odłączyć od Kamienicy to w czym problem???Czyżby jak zwykle chodziło o pieniądze?
Odpowiedz
sympatyk
2017-06-08 14:24:02
0 1
W kwestii przypomnienia Wójtowi - Podejście ' samorządowca' do tak ważnej sprawy jak Referendum
https://www.youtube.com/watch?v=5dGyCB8fDQU
Odpowiedz
34607szczawa
2017-06-08 14:31:36
0 1
Diuk tak kamienicy chodzi tylko o pieniądze. Ja nie rozumiem tylko tych głąbów ze Szczawy co są przeciwko (poza więzami rodzinnymi). Wolą dawać pieniadze na budowę np. hali w kamienicy. To tak jakbyś swoj budźet dawał sąsiadowi aby nim rozporzadzał.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-06-08 15:00:31
0 0
@sympatyk Masz rację z tym referendum i regulacjami prawnymi(ustawa). Chodzi jednak o to, że nie wszyscy znają ustawy, więc niektórzy samorządowcy opowiadają ludziom różne 'bajki'. Niestety , niektórzy to 'kupują', zgodnie z zasadą, że ' włodarz zawsze ma rację' , nawet gdy jej nie ma.

Duża frekwencja wyborcza, referendalna, ma ten plus, że wybija się niektórym z rąk 'argumenty'.
Ponadto ludzie pokazują w ten sposób determinację, zaangażowanie w sprawy lokalne., w nasze małe ojczyzny. ;-)))
Odpowiedz
diuk
2017-06-08 15:55:46
0 1
34607Szczawa ja nie jestem mieszkańcem Szczawy ale na waszym miejscu jeżeli czujecie się dyskryminowani przez Kamienice to nie odpuściłbym i walczył do skutku o powstanie gminy.
jestem mieszkańcem Kamienicy ale popieram was.Życzę wytrwałości i powodzenia.
Odpowiedz
rulewicz
2017-06-08 18:48:43
1 1
Szczawa na wojta. Tak sie dzisiaj szuka pracy. 5 kola na start w pierwszej kadencji co miesiac. Gdzie znajdziesz lepsza prace na 8 godzin w tym zasciankowym gospodarczo powiecie?
Odpowiedz
34607szczawa
2017-06-08 19:22:56
0 1
Diuk dzieki za poparcie. Odpuszczać nie mam zamiaru ale biorę pod uwagę różne opcje. Jedna z nich to taka że gminy nie podzielą i wyjdzie na to że PiS to takie PO. Czyli raz jedni raz drudzy aby tylko siedzieć przy korycie nie pozwalając na wejście innym a obywateli mają w d...e. Gdzieś Kukiz udzielił dobrego wywiadu może jak znajdę to wkleję link. Co do PiS to jak zrobią nam to świństwo to zyskają wroga jak obecny wójt i PO.
Odpowiedz
34607szczawa
2017-06-08 19:32:23
0 1
... całe szczęście wybory samorzadowe niedługo i przynajmniej będę wiedział na kogo nie głosować.
Rulewicz nie wszyscy mogą być wójtem, lekarzem czy księdzem a nawet kur***ą. Ja robię co lubię i to mi wystarcza polityką niech się zajmują mądrzejsi odemnie. Ja tylko lubię wiedzieć co takiego robią z moimi pieniędzmi.
Odpowiedz
34607szczawa
2017-06-08 19:35:27
0 0
... Rulewicz z tym zaściankiem to chyba masz rację
Odpowiedz
34607szczawa
2017-06-08 19:58:39
0 2
O poziomie naszej demokracji świadczyc też będzie fakt że W.Brytanii po referendum w sprawie wyjscia z UE władze zakomunikowały że nie będzie ponownego jak niektorzy chcieli. U nas wójt mówi coś o kolejnym ale sam nie wie jakim. Czy dostał wytyczne z góry??? Czy Rząd zakpi ze Szczawy?
Odpowiedz
34607szczawa
2017-06-08 19:59:51
0 0
Może Pan Leśniak zajmie jakieś stanowisko przecież to dotyczy jego regionu.
Odpowiedz
JohnDoe
2017-06-08 20:04:52
3 2
34607szczawa własnie dlatego cześć mieszkancow nie chce gminy przez takie 'szczawskie elyty' ktore z braku szacunku dla 'głąbow' i troski o biznesy kilku rodzin na Szczawie chca gminy. W kazdej histori jest troszke prawdy a czasem nie moge patrzyc na brednie ktore piszesz. Blokada budowa 'hali sportowej' wspołfinansowanej przez AGH bylo błedem i stracila młodziez Kamienicy,Szczawy, Zalesia,Zbludzy, Zasadnego. Przez lata wiekszosc budżetu inwestowana byla w Szczawe przez co reszta gminy podupadała. W sumie nie dziwie sie ze radni ograniczyli inwestycje w Szczawe skoro od kilku lat działacze ze Szczawy próbuja gdzies odejsc.

Kto dał Ci prawo obrazac mieszkańcow Szczawy ktorzy maja inne zdanie niz Ty??? Moze czas pokaze ze to nie Ty miałes racje ??? I kim Ty bedziesz wtedy ???
Odpowiedz
34607szczawa
2017-06-08 21:01:45
0 2
'Przez lata wiekszosc budżetu inwestowana byla w Szczawe przez co reszta gminy podupadała. '

W którym roku i co zrobiono?
Podaj konkretne dane z budżetu.
Odpowiedz
34607szczawa
2017-06-08 21:02:26
0 1
A przepraszam nie roku a latach.
Odpowiedz
PartyzantS
2017-06-08 22:10:19
0 3
Hala współfinansowana przez AGH??Pierwsze słyszę,ale naprawde dobre.I radni ze Szczawy to zablokowali?Jeszcze lepsze.AGH daje,a radni nie chcą. Może na tych zakupionych za 320 000 zł mokradłach w Szczawie zainwestuje AGH? Tak właśnie inwestuje wójt w Szczawie. Działka za wielką kasę bez możliwości jakiekolwiek inwestycji jest tego przykładem.
Odpowiedz
eno
2017-06-08 22:39:40
0 3
Nie chcę wchodzić w te szczawsko szczawskie wojenki (niestety na żenującym poziomie z pomówieniami i przekłamaniami), ale tekst o rzekomych inwestycjach AGH to jest hit.
Tak się tylko zastanawiam jak zgodnie z prawem uczelnia może wybudować gminie halę ? i po co im hala w Kamienicy. Studentów będą wozić tam na wf ? mimo, że jak zresztą widać w artykule, w Kamienicy obowiązuje inny porządek prawny niż w reszcie Polski i to, niestety wygląda na to, że wspierany przez partię rządzącą.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-06-08 22:46:03
0 0
@34607szczawa Zgadzam się z Tobą, trzymam kciuki za Szczawian.
Bedzie dobrze. ;-)))
Odpowiedz
34607szczawa
2017-06-09 12:12:33
0 0
PoS więcej straci niż zyska likwidując gminę Szczawa.
Odpowiedz
34607szczawa
2017-06-09 13:37:49
0 0
Tzn. PiS ;)
Odpowiedz
wartownik
2017-06-09 14:07:44
1 0
szczawiku i GH ale macie nasrane w głowie, PoS - Prawo osrane Sprawiedliwość
Odpowiedz
konto usunięte
2017-06-09 14:21:47
0 0
@wartownik Czy Ty uprawiasz czarną magie, czytasz ludzkie myśli, czy po prostu jesteś debilem?

Jedno jest pewnw: nie potrafisz czytać ze zrozumieniem.
Takie typowe masonońskie 'lecenie w głupa'. ;-(((
Odpowiedz
konto usunięte
2017-06-09 14:23:15
0 0
masońskie............. przepraszam.
Odpowiedz
wartownik
2017-06-09 14:40:30
0 0
ręka ci sie trzęsie na klawiaturze
Odpowiedz
34607szczawa
2017-06-11 13:09:42
0 0
Gazeta krakowska wojt sadowski:
'Z dawien dawna tereny Szczawy należały do gm. kamienica...'

Prawda jest taka że Szczawa gminą była i tereny zadadnego należały do gminy Szczawa.

Wójt jest niedouczony czy kłamie?
Jaka to wspólnota co od 10 lat walczy o podział?
Podobno mularczyk jest prawnikiem a okazało się że forsowali rozporządzenie niezgodne z konstytucją i ustawą o samorzadzoe terytorialnym. Co to za prawnik?
Są mniejsze gminy od Szczawy i ich nikt nie łaczy.
Z wojta wyliczeń, buahaha...
Odpowiedz
34607szczawa
2017-06-11 15:25:06
0 0
GK mirosław chrapusta dyrektor w MUW:
'Jest mało prawdopodobne, by wyrok oznaczałodżycie podziału z 1 stycznia 2016r. ... Rząd powinien się zastanowić czy prowadzić proces podziału czy też przeprowadzać konsultacje....'

Konsultacje już były i do podziału doszło, śmiem twierdzić że podział istnieje od zawsze.
Podobnie było z zatrudnieniem starosty limanowskiego i złamaniem ustawy wiadomo o co chodzi.

Normalne jest dla mieszkanców Szczawy że należy powolać władzę gminy Szczawa. To że nie palimy opon i nie robimy zadym nie oznacza że nie czekamy na Naszą Gminę.
Więc Panie dyrektorze żyjemy i czekamy na gminę.
Odpowiedz
konto usunięte
2017-06-11 16:38:27
0 1
@34607szczawa Niestety prawda jest taka, że polscy politycy są czesto oderwani od tzw. rzeczywistosci.
Wydaje się, że nie mają zbyt wiele czasu na dogłębne przestudiowanie potrzeb i oczekiwań mieszkanców gminy , Polaków.

Widzisz to jest wynikiem tego o czym pisze od jakiegoś czasu. Te wszystkie obecne i poprzednie partie polityczne w III RP, bardziej zajeci sa sobą , niż Nami. Ciągle się kłócą, przerzucają winę na innych, a tak naprawdę. nie rozliczają innych z afer, zlodziejstw itp. w Polsce.

Pamiętaj : swój swojemu głowy nie urwie. Przecież wszyscy wiemy co ich wspólnie łączy.
Nadszedł czas działań,. a nie politycznych teatrzyków. Ostatnie zdanie nalezy do obywateli RP.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"'Nie mamy obaw, ale jeśli mieszkańcy zdecydują inaczej, to uszanujemy demokrację'"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in