22°   dziś 16°   jutro
Wtorek, 07 maja Benedykt, Gizela, Elżbieta, Ludomira, August

Przetargi to 'pole minowe'

Opublikowano 17.03.2012 10:52:15 Zaktualizowano 05.09.2018 11:07:38 top
46 10451

Mszana Dolna. W środę poruszyliśmy problem rewitalizacji Parku Miejskiego w Mszanie Dolnej (położony przed zimą kamień jeszcze przed odbiorem prac nadaje się do wymiany). Wówczas władze miasta nie chciały szeroko go komentować. Teraz zrobiły to szeroko i ostro na swojej stronie.

- Nie da się ukryć, że rozstrzygnięcia niektórych przetargów w naszym mieście przynoszą nam wstyd - jeśli jednak jedynym i decydującym kryterium wyboru jest cena, to organizujący postępowanie przetargowe samorząd, pola manewru nie ma żadnego - informuje na swoich stronach internetowych Miasto Mszana Dolna. - Wystarczy wspomnieć umowę z gdańską firmą PE-Polska, która rozstrzygnęła na swoją korzyść przetarg na wykonanie projektu chodnika wraz z odwodnieniem i oświetleniem ul. Krakowskiej. Na nic zdało się kilkukrotne aneksowanie umowy - dokładnie po roku sprawa niezrealizowanej umowy znalazła swój finał w sądzie. PE-Polska nie traci jednak rezonu i w kolejnych przetargach wciąż uczestniczy - ostatnio w gminie Puck. Z tamtejszego urzędu wpłynęło zapytanie o gdańską firmę - o jej "rzetelności" napiszemy obszernie. Przykład drugi to przetarg na rewitalizację - kontrakt wg kosztorysu wart ponad 16 mln. złotych wygrało lokalne Przedsiębiorstwo JANDA - znów zadziałało kryterium cenowe. Roboty przez firmę z Łostówki zostały wycenione na nieco ponad 10 mln zł. Mimo, że rewitalizacja jeszcze trwa, a prace nie zostały odebrane i zapłacone, to kłopotów nie brakuje. W roku ubiegłym wadliwy kamień w Rynku zdemaskowały pierwsze przymrozki - spękany i złuszczony zniknął szybko z płyty Rynku. Już właściwy, ten przewidziany w projekcie z kopalni w Radkowie na Dolnym Śląsku, w ciągu najbliższych tygodni zostanie położony na całej przewidzianej do wyłożenia połaci. Ledwo skończył się jeden kłopot, a już drugi nie schodzi z czołówek lokalnych mediów - tym razem w głównej roli występuje Park Miejski. Tam również sroga zima obnażyła niechlujstwo wykonawcy - nieuzgodniony "zamiennik" posypał się w bardzo wielu miejscach. Jak widać przykre i kosztowne doświadczenia z ubiegłego roku niczego wykonawcy nie nauczyły. W tych dniach z pewnością wielu z Mieszkańców miasta zauważyło gorączkowe prace ... rozbiórkowe w Parku - po trefnym kamieniu śladu już nie ma. W jego miejsce pojawi się ten właściwy z certyfikatem, taki jaki zakłada projekt.

- Obszar zamówień publicznych (przetargów) to dla samorządów wciąż swoiste "pole minowe" - trzeba na niego wejść, bo innej drogi nie ma -
dodaje Miasto. - Ale często dopiero po zrobieniu dwóch, trzech kroków następuje "eksplozja" - na szczęście tych robót, tak w Rynku, jak i w Parku nikt jeszcze nie odebrał, a z urzędowej kasy za te roboty nie zapłacono ani złotówki. Pozostał jednak niesmak, zawód i wstyd.

 

(Źródło: UM Mszana Dolna)

Zobacz również:

Komentarze (46)

niski
2012-03-17 10:59:43
0 0
słabe te tłumaczenia pod publiczkę. Zadam kilka podstawowych pytań - gdzie jest inspektor nadzoru? czemu atestów nie żądano przed położeniem kamienia? dlaczego nie zastosowano odbiorów częściowych (a może one były)????? czemu w przetargu zastosowano tylko kryterium ceny - przecież ustawa wcale tego nie nakazuje??????
Odpowiedz
juzek
2012-03-17 11:39:27
0 0
Dokładnie - tłumaczenie, że przez kryterium cenowe mają probley to musztarda po obiedzie. Takie chyba wybielanie swoich błędów. To wyłącznie od zamawiającego zależy jakie jest kryterium wyboru oferty. Mogli tam podać wymagania, które zabezpiczyły by ich interesy a tym samym miasta. Widać teraz jedyne co pozostało to dziwne tłumaczenie do 'ciemnej masy'. Nie od dzisiaj są przetargi i nie od dzisiaj w całej polsce są dziwne sytuacje i problemy. Sami sobie musimy odpowiedzieć o czym świadczyć może takie tłumaczenie i tyle problemów już po podpisaniu umów.
Odpowiedz
panfan2
2012-03-17 12:08:40
0 0
W Polsce jest chory system, kto zrobi tanio to wygrywa przetarg a i tak później trzeba wymieniać,dokładać na poprawki!
Odpowiedz
tw1979
2012-03-17 12:25:44
0 0
Może się mylę, ale wydaję mi się że firma Janda pod względem oferty cenowej na Rewitalizację Mszany Dolnej była na trzecim miejscu. Więc tak do końca cena chyba nie jest najważniejsza. Kto jest zainteresowany niech sobie sprawdzi w Urzędzie Miasta, ewentualnie w BIP-ie.
Odpowiedz
konto usunięte
2012-03-17 12:37:56
0 0
O jakie dokładanie PANFAN2 chodzi? Przecież o ile dobrze rozumiem - wykonawca robi to w ustalonej na przetargu cenie. Wydaje mi się (mogę się mylić), chodzi o ten sam rodzaj produktu, który był położony na rynku w Mszanie? Jeżeli tak, to wcześniej, czy później musiało do tego dojść. Przecież wykonawca podobno został oszukany, przez firmę, która dostarczyła kamień z certyfikatem (info. limanowa in). Sama przebudowa parku skończyła się na krótko przed rozpoczęciem okresu zimowego, więc kiedy można było stwierdzić, czy kamień jest wadliwy, jak nie teraz? Poza tym, park nie jest jeszcze odebrany (czyt. zapłacony), więc nie rozumiem o co to całe zamieszanie?! Myślę, że do tematu można powrócić, jeżeli pojawią się problemy w okresie rękojmi, a nie przed odbiorem inwestycji.
Odpowiedz
niski
2012-03-17 13:15:05
0 0
@kolorowymotyl: to, że jest rękojmia i gwarancja to jest śmieszny argument, to jak na robocie robi sie poprawki, to to jest marna robota i trzymać to się to nie będzie. od pilnowania jakości jest inspektor nadzoru.
Odpowiedz
jeden1
2012-03-17 13:30:41
0 0
Idąc tokiem rozumowania motylka można robić byle jak i z byle czego-tymczasem istnieje coś takiego jak atest lub norma,więc partactwo można uciąć od razu,ale MY Polacy...
Odpowiedz
RRMD
2012-03-17 13:44:06
0 0
W kontekscie Rynku i Parku Miejskiego jest tyle niejasności, że pytania w głowie mnożą się jak króliki.
Gdy kamień zaczął łuszczyć się w Rynku Pan Burmistrz tłumaczył że jakiś osobnik podszył sie pod przedstawiciela kopalni Radków. Wypowiedź ta znalazła sie tu na portalu. Tymczasem my nie wiemy jaki jest ciąg dalszy. Dlaczego nie weryfikowano osoby przedstawiciela? Czy w wartej grube pieniądze sprawie zawierzono na słowo?
A może wszystko zostało naprędce wymyślone, żeby oddalić odpowiedzialność?
Historia się powtórzyła. I ile razy jeszcze? Teraz obszernie wypowiada się 'Miasto'. A gdzie złotousty Pan i Władca??? Trzeba umieć ponosić odpowiedzialność. A tylko od Mieszkańców Mszany Dolnej zależy czy i kiedy nadejdzie 'czas wielkiej miotły' który sprawi, że gospodarzami Miasta nie będą osoby, które uważają własnych ziomków, Mieszkańców za ciemną masę.
Odpowiedz
konto usunięte
2012-03-17 13:45:21
0 0
panie burmistrzu grunt pod nogami robi się coraz bardziej kruchy . . . Ciekawe kiedy się całkowicie zawali. Oby jak naj szybciej :) myślę ze to będzie naj lepsze rozwiązanie dla Mieszkańców MSZANY . A zimy zawsze było lato w sumie też :) więc mrozy jak i wysokie temperatury są nam znane nie od dziś ...
Odpowiedz
mikimouse
2012-03-17 13:52:29
0 0
Nie bardzo rozumiem tok postępowania i myślenia Pana Burmistrza przecież wystarczy przeglądnąć na stronie UM Mszana Dolna zdjęcia które sam robił aby zauważyć, że kamień w parku był położony dużo wcześniej niż na Rynku!!!!
Odpowiedz
marlehill
2012-03-17 14:30:16
0 0
Po prostu lokalna sitwa przy błogosławieństwie pana rajcy i na końcu proboszcza robi zamach na publiczne pieniądze.
Odpowiedz
Rudy102
2012-03-17 14:35:11
0 0
Panie Burmistrzu koniec zabawy w ciuciubabkę.
My mieszkańcy Mszany Dolnej nie jesteśmy ciemną masą.
Może przyjdzie taki czas że powiemy dość i rozpoczniemy przygotowania do referendum.
Osobiście uważam że jeszcze troche trzeba poczekać, bo może jeszcze niejedno się dowiemy o poczynaniach Pana Burmistrza i wtedy łatwiej będzie można przekonać osoby niezdecydowane.
Odpowiedz
subiekt
2012-03-17 15:04:00
0 0
marlehill księży proboszczy zostawmy w świętym spokoju,oni są od ducha a nie od materii.
Odpowiedz
marlehill
2012-03-17 15:45:43
0 0
Miałem na myśli uroczyste święcenia zfuszerowanych inwestycji jadnoznacznie kojarzące się z aprobatą dla sitwy czy nie daj Boże udzieleniem rozgrzeszenia. Dezaprobata dla naciągaczy powinna być okazywana przez wszystkich.
Odpowiedz
Szyderca
2012-03-17 16:11:57
0 0
Kolejna droga do spartolenia przez tego 'wykonawcę' to wygrana przez niego sechtynówka Dobra-Szczyrzyc.
Odpowiedz
subiekt
2012-03-17 16:12:23
0 0
Jestem bardzo ciekawy co się stało że główny wykonawca inwestycji w Mszanie Dolnej został poddany ostrej krytyce przez Urząd Miasta czyt. Burmistrz Tadeusz Filipiak.
Może ktoś nie wytrzymał obserwując farsę tzw.Rewitalizacji i powiadomił odpowiednie organy odpowiedzialne za dystrybucję środków europejskich.
Jeżeli tak to mu lub im cześć i chwała że nie podchodzą obojętnie gdy grosz publiczny jest marnowany.
I w tym momencie nic nie pozostało Panu Burmistrzowi jak wykonać ten krok.
Pragnę przypomnieć że zarówno Panu Toporkiewiczowi jak i Panu Budaczowi Pan Tadeusz Filipiak odmówił komentarza do tej sprawy, a przecież pamiętamy jaki był bardzo wylewny przy sprawie RYNKU.
Odpowiedz
wyborca77
2012-03-17 19:10:30
0 0
@subiekt. Ktoś podobno faktycznie wysłał informację do Pana Marszałka z zaproszeniem do odwiedzin miejsca tak niezdarnie wydawanych środków publicznych. Ciekawe czy Pan Marszałek skorzysta z zaproszenia i przyjedzie albo przyśle kogoś, kto poogląda tę farsę.
Dziwią mnie też te ostre słowa krytyki ze strony Urzędu Miasta, bo z tego, co pamiętam to jak wyszła sprawa wadliwych płyt na rynku to Nasz Pan Burmistrz bronił wykonawcy jakby był rzecznikiem prasowym tej firmy.
Czyżby cudowna przemiana Naszego Pana Burmistrza?
Odpowiedz
kasiekc
2012-03-17 19:22:18
0 0
to nie wina kamienia. Ludzie pomyślcie jak ta firma wyrywa przetarg za połowę ceny to zakupi najlepsze materiały na budowe otóż nie bo na czymś trzeba zarobić a później zwalanie na kamień. do tego na podbudowie też można zaoszczędzić- dać inny materiał i mniej przecież podbudowy nie widać- tak jest w wielu miejscach
Odpowiedz
Rudy102
2012-03-17 19:30:58
0 0
Szkoda że Pan Franciszek Dziedzina Wicestarosta Powiatu Limanowskiego, który na ostatniej Sesji Rady Miasta Mszana Dolna określił Nasz Ośrodek Zdrowia jako 'ZAPYZIAŁY' nie dokonał oceny przebiegu rewitalizacji, bo mogła by być bardzo ciekawa.
Dla niezorietowanych słowo ZAPYZIAŁY oznacza brudny,zniszczony,zaniedbany itp.
Odpowiedz
subiekt
2012-03-17 19:41:55
0 0
RUDY102 jeżeli chodzi o Ośrodek Zdrowia to do tej wypowiedzi nic dodać nic ująć.
Natomiast to słowo czyli ZAPYZIAŁY też chyba pasuje do naszego parku.Bo to co z nim zrobiono to woła o pomstę do nieba.
Odpowiedz
konto usunięte
2012-03-17 21:08:42
0 0
po za tym ... kto widział asfalt z parku. to jakaś masakra. A szefu rady niech dalej brawo bije swojemu ,,guru,, i rozpowiada jakiego mamy ,,ZBAWCE,,. ŻENADA !!!!!!!!!
Odpowiedz
mitek
2012-03-18 10:02:35
0 0
co tanie, to drogie!!!!!!!!!!!tyle w temacie.
Odpowiedz
wampirek
2012-03-18 11:39:55
0 0
Jeszcze taniej to odwołanie Burmistrza Miasta każda jego decyzja drogo nas kosztuje za bardzo aby dalej rządził
Odpowiedz
Rudy102
2012-03-18 11:53:04
0 0
Wampirek trudno będzie odwołać Pana Burmistrza po przez referendum,ale może inne organa władzy państwowej tego dokonają?.
Nie powołanie przedstawiciela wojewody do Rady Społecznej Ośrodka Zdrowia,fatalna realizacja Rewitalizacji Miasta no i nie jasny status prowadzenia działalności gospodarczej przez żonę Pana Burmistrza na mieniu komunalnym -'czy był przetarg'- to granice nie tolerowania przez Pana Burmistrza przyjętych norm i zasad a tym samym powodują utratę możliwości wypełniania obowiązków do których powołało go społeczeństwo.
Odpowiedz
subiekt
2012-03-18 12:31:18
0 0
Rudy102 wątpię bardzo w to. Przecież Pan Burmistrz gdyby się tego obawiał napewno by sobie nie pozwolił na nie przestrzeganie prawa.A tak mamy to co mamy.
Nie wiem co musiał by wywinąć nasz władca żeby zainteresować tych u góry, którzy z zgodnie z obowiązującym prawem na dzień dzisiejszy posiadają instrumenty prawne przeciedziałające naruszanie porzadku prawnego w tym zakresie. 'ALE TRZEBA BYĆ CIERPLIWYM'
Odpowiedz
wampirek
2012-03-18 12:58:50
0 0
Rudy 102 ja wiem że Pan Burmistrz zatrudnił na koszt podatników sztab prawników ale nie tacy robią błędy jest takie powiedzenie w grze sprawdzam a jest okazja podobno będą wybory uzupełniające do Rady Miasta przy okazji referendum a morze sprawdzić tych co głosowali za odwołaniem dwoje radnych czy oni też nie powinni być odwołani zobaczymy
Odpowiedz
Rudy102
2012-03-18 17:17:59
0 0
Wampirek z referendum naprawdę trzeba poczekać minimum do czasu rozliczenia Rewitalizacji Miasta przed organami Sejmiku Wojewódzkiego.
Zakładając hipotetycznie że Pan Burmistrz zostałby odwołany przez referendum, a rozliczenie rewitalizacji przebiegło by niepomyślnie dla miasta to wtedy nasz władca miał by możliwość wciskania mieszkańcom kitu, że gdyby był dalej Burmistrzem to ta sytuacja nie miała by mieć prawa miejsca.
Dlatego jeszcze nie czas i pora i jak mawiał Pan Leszek Miller męższczyznę poznaje się po tym jak kończy a nie jak zaczyna.
Odpowiedz
wampirek
2012-03-18 18:09:40
0 0
Rudy 102 zgadzam się z Tobą teraz czekam jak Burmistrz nerwowo zaciąga kolejny kredyt i obok foto radarów zakłada podsłuchy po mieście
Odpowiedz
wyborca77
2012-03-18 18:26:07
0 0
'podsłuchy'- nową inwestycją?
Nie mówię, że niepotrzebne, ale myślę, że dopiero po oddaniu do użytku mostu zwodzonego, który to połączy prawobrzeżną z lewobrzeżną częścią Naszego Miasta.
Odpowiedz
Rudy102
2012-03-18 19:03:02
0 0
Przechodząc wczoraj ulicą Starowiejską w miejscu gdzie wykonano parking samochodowy w ramach Rewitalizacji widziałem pracowników dokonujących naprawy swoich robót budowlanych.
Czyżby 3 etap prac porewitalizacyjnych?.
Odpowiedz
Doradca
2012-03-18 19:03:03
0 0
'Nie da się ukryć, że rozstrzygnięcia niektórych przetargów w naszym mieście przynoszą nam wstyd'

Pan Burmistrz przyznał się do niepowodzeń o co wam lotto?.

Ładnie to wyjaśnienie napisane ciekawe, kto nad nim wylewał łzy?.

Przygotowanie dokumentów do przetargu, ogłoszenie, przetarg, rozstrzygnięcie, wybór najlepszej oferty/czytaj najtańszej/-potem tylko inspektor nadzoru i czekanie na bombę. Tak to wygląda.
Firmy które robią 'fuszerkę' startują do następnych przetargów i nie ma mocnych, by je z rynku usunąć. Takie są realia. Wyborca, Subiekt, Rudy102, Generał, Wampirek Wy to wiecie jak nikt inny:)
Padło mea culpa. Widzę, że to za mało. Co trzeba zrobić by grzechy zostały odpuszczone?.
Rachunek sumienia był ,żal za grzechy też, mocne postanowienie poprawy /tak nie do końca/ale było, szczera spowiedź była, a jak sobie wyobrażacie zadośćuczynienie?. Tego znając Was, nawet ja sobie wyobrazić nie mogę:):):)
Odpowiedz
Rudy102
2012-03-18 19:23:55
0 0
DORADCO nie słyszałem od wykonawcy Rewitalizacji obietnicy że się poprawi,a bez tego spowiedż jest nieważna.Może się poprawi a w zasadzie nie ma wyjścia bo tą inwestycję rozliczać będą nie tylko urzędnicy miejscy na których z tego powodu chyba strach pada (szum medialny).
Tak więc obie strony realizacji Rewitalizacji 'DO ROBOTY'.
Problemy prawidłpwego rozliczenia powyższej inwestycji mogą mieć ujemny wpływ na budżet miasta i chyba włodarze naszego miasta o tym wiedzą.
Odpowiedz
wyborca77
2012-03-18 19:45:46
0 0
Drogi Doradco.
„Dobra spowiedź” to nie ta wymuszona przez zainteresowanie mediów, ale to szczere wyznanie wszystkich win i nie zatajanie niczego oraz naprawa wyrządzonych krzywd.
Czy była tu skrucha i mocne postanowienie poprawy? A co z innymi winami?
Taka spowiedź nie może być zakończona rozgrzeszeniem.
Ktoś musi tu jeszcze raz przeanalizować tę „spowiedź” i jeszcze raz uderzyć się w piersi, ale nie przed kamerami tylko w cichości i skupieniu najlepiej gdzieś w klasztorze.
Odpowiedz
Doradca
2012-03-18 19:47:52
0 0
Proponuję Szczyrzyc:)
Odpowiedz
wyborca77
2012-03-18 19:51:04
0 0
Też tak myślałem. W razie czego 'klinika' na miejscu.
Odpowiedz
Janek64
2012-03-18 19:59:13
0 0
Dajcie spokoj pozwolcie naprawic bledy jezeli takie sa .Czas rekolekcji jak powiedzial dzisiaj arcybiskup Zieba w pieknym polskim koscolku w Lombard,Il cyt 'przemawiam do was ale mowie rowniez do siebie bo kazdy z nas na swoj sposob powinien przezyc ten czas rekolekcji 'Pozdrawiam
Odpowiedz
Doradca
2012-03-18 20:00:57
0 0
Multidyscyplinarność+duchowa troska:)
Odpowiedz
Rudy102
2012-03-18 21:28:27
0 0
Doradca i Wyborca77 takie skupienie np.w klasztorze to tylko dla osób które tej formy tzw.duchowej w swoim życiu nie zaznały.
Odpowiedz
subiekt
2012-03-18 21:39:25
0 0
Oglądałem zakończenie Pucharu Świata w Falum, gdzie zaproszeni goście poinformowali że rząd planuje rozpoczęcie budowy ' Orlików śnieżnych'.
Nie wyobrażam sobie żeby takie jeśli ich realizacja dojdzie do skutku nie powstały w Gminie Mszana Dolna.
Napewno ten projekt zasmuci Wójta Gminy Prawdy i Rozwoju który przyzwyczajony jest do bezczynności i nic nierobienia.Żeby tylko nie przegapił Pan Bolesław Żaba tego projektu,bo z powodziówką już zaliczył wpadkę.
Odpowiedz
Rudy102
2012-03-18 22:01:13
0 0
Pan Tadeusz Filipiak przynajmniej pisze wnioski a zrealizacją to już różnie bywa co przekonujemy się na przykładzie Rewitalizacji Miasta.
Mimo wszystko późno bo póżno ale poddał krytyce działania firmy Janda, ale wątpię że z własnej incjatywy.
Odpowiedz
Doradca
2012-03-18 22:22:33
0 0
Panowie tak się zastanawiam gdyby połączyć Gminę i Miasto w jedno, co Wy na to?. Mielibyście mniej strapień, tak to musicie się pilnować i tematy Wam się mylą:) Raz Miasto raz Gmina:) Dobrej Nocy:) Pan Burmistrz uderzył się w pierś, więc może chociaż chwilowe zawieszenie broni ?.
Sami domagaliście się tego.
Odpowiedz
ABS0LLUT
2012-03-18 22:28:37
0 0
@Doradca: Takiej opcji niimaa, bo wiązałaby się bowiem ze znaczną redukcją etatów (dublujących się w wykonywaniu tych samych zadań).
Awykonalne z założenia, niestety...
Odpowiedz
subiekt
2012-03-19 11:51:41
0 0
Doradco nam się nie myli ani miasto ani gmina.My wyrażamy opinie tzw.dobrosąsiedzkie.Często dajemy przykłady dobrych działań naszych władców do wykorzystania dla dobra wspólnego.A że tych działań jest tyle co kot napłakał więc trudno o reklamę ich działalności.
A co idzie o połączenie miasta i gminy to i tak kiedyś to nastąpi, jak zresztą takie sztuczne podziały będą likwidowane w Polsce byśmy nie byli drugą GRECJĄ.
Odpowiedz
Doradca
2012-03-19 12:01:49
0 0
Tak też przypuszczałem subiekt, wszystko dla dobra wspólnego, aby Mszana Dolna rosła w siłę a ludziom żyło się bezpiecznie:)
Odpowiedz
subiekt
2012-03-19 12:21:41
0 0
Doradco komu jak komu, ale Ty wiesz najlepiej ' Zgoda buduje,Kłótnia rujnuje'.Ale najgorzej jest wtedy gdy, osoby stojące na dwóch biegunach nie widzą różnicy pomiędzy sporem merytorycznym a kłótnią bez sensu.
Często widać to też na tym portalu,ale na to to my chyba nie mamy większego wpływu.
Odpowiedz
sam
2012-03-25 19:05:06
0 0
moim zdaniem to tylko i wyłacznie wina wykonawcy, chciał zaoszczedzic na materiale i wbudował jakiś zamiennik (tak jak na rynku) Wykonawca dobrze wiedział co robi! niechlujstwo i brak estetyki!! z nieoficjalnych żródeł wiem sa 3 firmy JANDA i dowiedziałem sie ze ta inwewstycje wykonuje WPPUH JANDA.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Przetargi to 'pole minowe'"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in