Baner
20°   dziś 20°   jutro
Środa, 01 maja Józef, Jeremiasz, Aniela, Filip, Lubomir, Ramona

Pomnik do likwidacji?

Opublikowano 31.01.2012 14:56:40 Zaktualizowano 05.09.2018 11:14:01 top
43 8205

Limanowa. Rada Miasta Limanowa podjęła uchwałę o likwidacji pomnika Wdzięczności Armii Czerwonej, który znajduje się w Parku Miejskim.

Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej wykonany został na zlecenie przez limanowskiego kamieniarza Władysława Wondrę w/g projektu architekta Zbigniewa Gondka. Pierwotnie pomnik zlokalizowany był w centrum miasta w rynku. Pod koniec lat 60. nastąpiła przebudowa limanowskiego Rynku i pomnik został przeniesiony do Parku Miejskiego w sąsiedztwie Muzeum Regionalnego Ziemi Limanowskiej, gdzie stoi do dziś.

Pomnik ma ok. 6 m. wysokości i zlokalizowany jest na placu o powierzchni około 150 m2, utwardzonym płytkami betonowymi. - Obecny wygląd pomnika nie przypomina pierwotnego wzoru, gdyż zarówno płaskorzeźba, jak i napisy na przestrzeni lat zostały niszczone, a pomnik dewastowany - informuje Urząd Miasta Limanowa. - Poszczególne elementy pomnika zaginęły lub zostały doszczętnie zniszczone. Nieznani sprawcy niszczyli pomnik i sukcesywnie doprowadzali do rozproszenia substancji technicznej pomnika. Zachowany jest jedynie cokół betonowo-kamienny

W chwili obecnej pomnik jest bardzo zniszczony, nie ma na nim żadnych napisów, ani emblematów. A jego rekonstrukcja jest niemożliwa, bowiem wymagałaby znacznych nakładów finansowych, którymi miasto nie dysponuje. Urząd Miasta Limanowa planuje w najbliższym roku rewitalizację Parku Miejskiego, a  stojący tam cokół betonowo – kamienny ma odstraszający wygląd i zupełnie nie komponuje z estetyzmem i nowoczesnym projektem parku. W związku z planowaną rewitalizacją parku istnieje potrzeba usunięcia pomnika.

W związku ze złym stanem technicznym pomnika dziś na sesji Rady Miasta Limanowa podjęto uchwałę o jego likwidacji. To jednak dopiero początek procedury, gdyż pomnik figuruje w Wykazie miejsc pamięci rosyjskich (radzieckich) obrońców ojczyzny poległych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej” oraz w „Wykazie obiektów poświęconych Armii Czerwonej”. - Wykazy te są skutkiem umowy, z lutego 1994 roku, rządów Polski i Rosji o grobach i miejscach pamięci ofiar wojen i represji - informuje UM Limanowa. - Dlatego też wszelkie inicjatywy dotyczące miejsc pamięci i spoczynku żołnierzy Armii Sowieckiej na terenie RP winny być konsultowane ze stroną rosyjską. Do realizacji takich uzgodnień została upoważniona przez Rząd RP Rada Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa, która odpowiada za realizację umowy dwustronnej. Rada ta podejmie rozmowy z Ambasadą Rosyjską po otrzymaniu z Urzędu Miasta pełnej dokumentacji dotyczącej pomnika, m.in. ekspertyzy budowlanej o złym stanie technicznym obiektu, uchwały Rady Miasta o likwidacji pomnika dokładnego materiału fotograficznego oraz uzasadnienia konieczności realizacji planów.

Miejsce pomnika ma zastąpić nowa, funkcjonalna i estetyczna architektura.

Zobacz również:

Komentarze (43)

seicento900
2012-01-31 15:58:10
0 0
-bedzie nowa,funkcjonalna i estetyczna architektura -to pewno tworcy przebudowy buzodronu po skonczeniu tabletek wracaja do pracy,,,
Odpowiedz
cheffos
2012-01-31 16:06:52
1 0
To już w tym roku będzie przebudowa parku? Biedny @znany, znów sobie znajdzie powód do smutku.

@seicento900, nie myl architektów z wykonawcami.
Odpowiedz
hacel
2012-01-31 16:30:59
0 1
Wdzięczność armi czerwonej to chyba są kpiny.Powinien się nazywać pomnikiem zbrodni na narodzie polskim.
Odpowiedz
garbazyn
2012-01-31 17:04:19
0 1
i bardzo dobrze że likwidują bo to skandal żeby takie coś było na Polskiej ziemi :P
Odpowiedz
terorist
2012-01-31 17:48:47
0 0
A mi mimo wszystko żal tego pomnika bo wpisał się na stałe w krajobraz naszego parku. Ale z drugiej strony głupio żeby u ans stał pomnik wdzięczności Armii Czerwonej.
Odpowiedz
RAGTIME
2012-01-31 18:02:03
0 0
Mineło ponad 20 lat od przemian ustrojowych o Naszym Kraju , takich pomnikow i roznego rodzaju tablic pamiatkowych zwiazanych z sowietami nie powinno byc w Naszej Ojczyznie.
Odpowiedz
terorist
2012-01-31 18:06:30
0 0
@RAGTIME i tu się z Tobą nie zgodzę. Jeśli była wojna, ludzie szli na front i tu ginęli to czemu mamy ich śmierci nie upamiętnić? To tacy sami ludzie byli jak my. Widzisz taki Wania niekoniecznie chciał iść walczyć, a tym bardziej ginąć z dala od domu. Ale nie miał wyjścia i musiał iść walczyć.
Odpowiedz
mczarna
2012-01-31 18:20:00
0 0
Panie 'garbazyn'!
'Do młodych' Pana Tuwima polecam.
Po Panu też przyjdą ludzie o odmiennych poglądach.
Czy też będą mieli prawo poniewierać Pana Osobą i przekonaniami? Trochę zadumy nad Tymi, którzy musieli na Tej Ziemi zostawić swoje życie.
Szacunek każdemu człowiekowi należy się.
Panu także.
Odpowiedz
RAGTIME
2012-01-31 18:45:16
0 0
terorist!!! Jesli zgineli zołnierze niech spoczywaja na cmentarzach a nie w parkach miejskich.W parku w Limanowej raczej zaden zołnierz nie poległ, nic o tym nie informuja.Natomiast jest informacja ,ze jest to Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej.Wdziecznosc za 50 lat zniewolenia? Ja sie na to nie pisze!!!!
Odpowiedz
bubu2134
2012-01-31 18:54:34
0 0
terorist!!!Piszesz że byli takimi samymi ludżmi jak my.My nie mordowaliśmy żołnierzy strzałem w tył głowy,nie gwałciliśmy bezbronnych kobiet, nie kopaliśmy dzieci i wyrzucali na mróz.Niestety to nie byli nasi przyjaciele i NIE będziemy im wdzięczni!
Odpowiedz
Spokojny
2012-01-31 18:58:25
0 0
RAGTIME masz racje ja tez tłumacze dzieciom co to Solidarność i mam nadzieje ze ich pomniki tez będą likwidowane za jakieś 50 lat za to ze dopuścili do rozgrabienia majątku postkomunistycznego a nas z objęć sowietów wepchali w dupę amerykanom. A najgorsze jest to ze do tej pory im tam wchodzimy. I tutaj oczywiście rozgraniczam tych co zginęli od tych co się dorobili na upadku komuny.
Odpowiedz
Spokojny
2012-01-31 19:01:35
0 0
bubu2134 sory ale to co myśmy robili na Ukrainie w odwecie za to co oni nam zrobili tez Święte nie było wiec nie uogólniaj. W każdym narodzie są bohaterowie i oprawcy i my tez takich mamy, mieliśmy.
Odpowiedz
Ney
2012-01-31 19:01:45
0 0
Należy rozgraniczyć dwie rzeczy. Miejsca pamięci tj. cmentarze wojskowe oraz miejsca pochówku od pomników które tak naprawdę służyły ideologicznym podstawom legitymującym ustrój i ideologie.

W pierwszym przypadku zasada 'wobec śmierci wszyscy są równi' jest punktem wyjścia. Pastwienie się nad grobami swoich lub przeciwników jest objawem zdziczenia.

W skrajnym przypadku jak bardzo gospodarza boli obecność zwłok okupanta lub miejsc pochówku to najbardziej cywilizowanym sposobem jest ekshumowanie i powrót szczątków do ich ojczyzny (patrz jak to robią Niemcy).

Co innego kiedy obcy system ideologiczny stawia sobie pomniki by czcić tzw. 'wyzwolicieli' by legitymizować swoją władzę oraz komunistyczny ustrój, nie pytając o zgodę mieszkańców.

To nie ma potrzeby by 'coś takiego' zapełniało przestrzeń publiczną i straszyło w parku.

Od razu obalę zarzut tych co to będą albo już tutaj napisali że to tylko symbol tamtego ustroju ..dlatego niech zostanie...jasne.
To niech się zgodzi jeden z drugim by rynek w Limanowej powrócił do 'historycznej' nazwy Adolf Hitler Platz.

Wg. mnie nie ma podstaw do tego by ten kloc dalej straszył w parku.
Profanacją było by umieszczenie go na Jabłońcu... zresztą Wojewódzki Konserwator Ochrony Zabytków na pewno się nie zgodzi.
Odpowiedz
Antoni1
2012-01-31 19:03:24
0 0
juz dawno powinni go rozebrac
Odpowiedz
tymek86
2012-01-31 19:08:06
0 0
No itak ma być ,dosyć dali się odczuć naszemu narodowi sałdaty,niech go zawiozą do Lukaszenki ,bo on taki sam jak oni.
Odpowiedz
heavenshallburn
2012-01-31 19:13:49
0 0
Spokojny, a co niby robiliśmy na Ukrainie?
Odpowiedz
Ney
2012-01-31 19:16:39
0 0
heavenshallburn@ ..ze co??
Odpowiedz
Spokojny
2012-01-31 19:22:31
0 0
heavenshallburn poczytaj i poszukaj. Ale pamiętaj że prawda leży pośrodku. Z drugiej strony jak nic nie wiesz to odpuść i żyj w swoim świecie.
Odpowiedz
konto usunięte
2012-01-31 20:38:39
0 0
Mówią że Polska jest ponad dwadzieścia lat wolnym krajem, a niektorym nie w smak rugować pomniki wdzięczności ..co to się porobiło .... ciekawe jakby okupacja hitlerowska trwała 30 lat te tez były by dylematy ze zmianą nazw ulic, placów , pomników?
Odpowiedz
heavenshallburn
2012-01-31 20:56:14
0 0
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
Odpowiedz
bakan36
2012-01-31 21:56:17
0 0
Spokojny swoim dzieciom to możesz najwyżej wytłumaczyć czemu je taki idiota wychowuje i jak wybitnie interpretuje historie powszechną !Uruchom czasami swoje szare komórki których masz chyba niewiele i postaraj się zrozumieć czym była Solidarność a czym był i jest układa zawiązany w czasie okrągłego stołu !
Odpowiedz
limaneu
2012-02-01 09:29:31
0 0
Ten pomnik to żadna wdzięczność. Kiedyś może tak, ale dziś należałoby go odrestaurować i traktować jako zabytek, integralną część krajobrazu. Niech się przyszłe pokolenia uczą, jakie kiedyś były czasy. Pomijam aspekt obyczajowy, przy tym pomniku ludzie pili wino, zakochiwali się, odrabiali lekcje. Czasem usiadła tam matka z dzieckiem... Nikt z nich nie myślał o wdzięczności do Armii Czerwonej, co najwyżej z tego pokpiwano. A dziś czeka go likwidacja, bo w tym post-ubeckim kraju ludzie wciąż maja ubecką mentalność. Kto nie idzie z nami, ten przeciwko nam. Kto nie idzie z nami ten wróg! Wojtyłę se tam postawcie, koniecznie z tablicą, że kiedyś przejeżdżał, kilometr od tego parku.
Odpowiedz
profesor7stec7
2012-02-01 09:48:15
0 0
co do pomnika to nie żadne miejsce pamięci ani nie cmentarz /tam ma bić cisza i szacunek nawet dla wrogów i okupantów/ tylko stalinowski symbol mordów dokonywanych na narodzie Polskim przez rosjan i 50 lat zniewolenia jak czytam wypowiedzi innych to dochodzę do wniosku, że niektórym tak zlasowały mozgi rządy Tuska - czekam jak pojawi sie inicjatywa postawienia w Oświęcimiu pomnika oprawcy Hoess
Odpowiedz
Ney
2012-02-01 10:15:05
0 0
profesor7stec7@ ... to jest tresura mediów ... po co jeden z drugich obrońca ma myśleć jak mu w 'Fucktach' na WSI24 dadzą kalkę a on ja powiela. A tak musiał by zacząć myśleć a to ich przerasta albo zaczyna im sprawiać fizyczny ból.
Po co daleko sięgać, wg. nich niedługo dojdzie do tego że przyjedzie płemieł odsłonić tablicę na Szkole Muzycznej ..

'W tym miejscu w latach 1940-45r siedzibę swoją miało GESTAPO. Poległym jej dzielnym funkcjonariuszom ku wiecznej pamięci tablice tą ufundował 'rząd' Donalda Tuska oraz 'wdzięczni' mieszkańcy Limanowej'

..oby nie...ale czytając co niektórych komentarze ... to nic nie wiadomo.
Odpowiedz
profesor7stec7
2012-02-01 11:43:35
0 0
Ney witaj bratnia duszo
drastycznym przykładem posłużyłem się dla obudzenia ale nie wiem kogo bo bojących się myśleć choć odrobinę obudzi chyba trąba jerychońska Tak się zastanawiam dlaczego ten koszmarny pomnik stoi już tyle lat od wyprowadzenia armii czerwonej z Polski. Co robiły poprzednie rady miejski i burmistrzowie Na szczęście osunięto popiersie janka k... wiadome o kogo chodzi dla bez mózgowych oczywiście nie
Odpowiedz
RAGTIME
2012-02-01 17:37:35
0 0
Spokojny !!! Majatek poskomuny jak to nazwałes nie rozgrabiła Solidarnosc , tylko uwłaszczyła sie zydokomuna !!!
Odpowiedz
terorist
2012-02-01 17:52:52
0 0
RAGTIME po pierwsze w mojej wypowiedzi nie chodziło o NWKD i mord w Katyniu itd. tylko chodziło i o to, że dość często byli w tej Armii ludzie, którzy z własnej woli nigdy by się w niej nie znaleźli. Jakby na to nie patrzeć to obecny papież był w HJ i jakoś wcale tam nie chciał być. A co do gwałtów i mordów to trzeba pamiętać, ze chociażby nawet Ogniowcy też święci nie byli albo ludzie, którzy się pod nich podszywali.

A pomnik moim zdaniem powinien zostać. Nie z racji na Armię Czerwoną (z tego powodu powinien zniknąć), a z racji, że jak pisałem, na stałe wpisał się w krajobraz parku. I w sumie jest to jakaś część historii dawnej Limanowej i tamtych czasów. I może lepiej dla potomnych by było jakby został bo co nie co by się może czasem zainteresowali czym była komuna i Armia Czerwona itd.
Odpowiedz
terorist
2012-02-01 17:56:04
0 0
P.S. Organy Hasiora pewno też się wam marzy zlikwidować.
Odpowiedz
Spokojny
2012-02-01 18:10:00
0 0
bakan36 po twojej wypowiedzi czuje zwolennika PISu bo tylko uwag i to o człowieku którego w sumie nie znasz . Spoko grunt to to polityka miłości.
Odpowiedz
LLL
2012-02-01 18:45:51
0 0
precz z rucholami z naszej Polskiej ziemi .Za co niby mamy im być wdzięczni za to że na nas napadli 17 września a kiedy Hitler ich wystawił to nie mieli wyjscia musieli z nim walczyć . Do piachu z tymi mordercami !
Odpowiedz
111ksiadz
2012-02-01 18:55:46
0 0
I oczywiście,zgadzam się z teroristem post.27.Tak dla potomnych,dla historii.Niech mnie ktoś z młodych powie kto to był np:Felek Dzierżyński-dawniej były ulice o tej nazwie,więc nawet małe dziecko mogło zapytać,kto to?-a dzisiaj zapomina się że to kawał sk.....
Odpowiedz
peryskop
2012-02-01 21:21:54
0 0
Przy wkoroczeniu Armii Czerwonej do Limanowej spalone zostało pół miasta spalony został dwór w Mordarce. A co jeszcze potem się działo to spytajcie starszych bo żyją jeszcze tacy co to pamiętają.
Odpowiedz
Ney
2012-02-01 22:10:59
0 0
111ksiadz@ zapominają tylko idioci i analfabeci..
Odpowiedz
bakan36
2012-02-01 22:13:10
0 0
Polityka miłości- bravo grunt to dobre poczucie humoru ! :) Półgłówku łatwo zaszeregować wszystkich do pis-u , mocherów i zwolenników Radia Maryja . Czuć to twoje buractwo i impotencję intelektualną. Pozdrawiam guru oczytane i wszechwiedzące z opcji właściwej na wszystkie tematy łącznie z historią Ukrainy :))
Odpowiedz
ABS0LLUT
2012-02-01 22:18:46
0 0
@111ksiadz: (Nawet) Kościół Katolicki wybacza... ale nie zapomina.
Odpowiedz
terorist
2012-02-01 23:53:37
0 0
Ney, a to idioci to się tyczy ogólnie do Narodu czy bardziej do jednostki? Bo weźmy teraz pod lupę człowieka, który w maju będzie 'zdawał' maturę. Taki człowiek teraz ma duże mniejszą wiedzę ogólną niż kilka lat starsi od niego koledzy, którzy za komuny się urodzili ale powiedzmy, że nie mają prawa zbytnio jej pamiętać. Zresztą ciekaw jestem jaki procent licealistów wie kim był np. Gomułka. Obawiam się, że to będzie grubo poniżej 90% licealistów, a ja obstawiałbym, że wie ok. 50%. Więc sam pomnik moim zdaniem powinien zostać ale nie żeby wielbić Armię Czerwoną, a raczej mówić o tym co ona ze sobą przyniosła i jaką krzywdę nam wyrządziła.
Odpowiedz
Ney
2012-02-02 09:38:56
0 0
terorist@ odpowiem Ci bardzo prosto... za komuny nie było nawet 1/3 informacji na pewne historyczne tematy. W szkołach uczono tylko o tym na co partia zezwalała... za Katyń można było zaliczyć wizytę u dyrektora lub kontakt z SB.
Przy takiej ilości informacji jak jest teraz to tylko analfabeci i skończeni ignoranci mogą nie wiedzieć kto to był Gomułka, Bierut. Pieprzenie o tym by zostawić kloca w parku bo to 'historia' ..historia dla kogo dla dziadków z UB, SB, PZPR, KPZR ..armię czerwoną.

Z całym szacunkiem ....'Więc sam pomnik moim zdaniem powinien zostać ale nie żeby wielbić Armię Czerwoną, a raczej mówić o tym co ona ze sobą przyniosła i jaką krzywdę nam wyrządziła.'

Od tego są relacje, książki a nie pomniki... proszę Cię nie ośmieszaj się takimi argumentami ze to dla potomnych.
Ja nie mam oporów wobec Rosjan, Żydów, Niemców dla mnie oni tez są częścią historii tego kraju. Potrafię się pochylić nad mogiłą żołnierza września, powstańca, Rosjanina, Niemca.

Co do 90% licealistów niedouczonych... a kto jak nie obecna ekipa robi wszystko by ograniczyć ilość lekcji historii.... za klasykiem Leninem ...głupkami się lepiej manipuluje. Nie znasz własnej historii ..jesteś nikim. Własnej historii a nie tej komunistycznej.. pomnikowej o braterstwie morderców narodu.
Odpowiedz
terorist
2012-02-02 09:50:43
0 0
OK Ney zgodzę się z tym co było za komuny. Tylko widzisz odnoszę wrażenie jakby ta komuna w pewnym sensie była bodźcem motywacyjnym do poznawania prawdziwej historii, a nie tej, która władza przedstawiała. Zresztą polski naród jest taki dziwny, że gdy jest uciśniony to dużo lepiej dba o siebie i swoją historię niż wtedy, kiedy jest 'wolny'. A i w uciśnieniu to jakoś i ludzie sobie bardziej pomagają i się jednoczą. Strasznie to dziwne.
Odpowiedz
Ney
2012-02-02 11:13:27
0 0
terorist@ ...'A i w uciśnieniu to jakoś i ludzie sobie bardziej pomagają i się jednoczą. Strasznie to dziwne.'
i tu się z Tobą nie zgodzę...zacytuję relacje pewnej Pani wysiedloną z poznańskiego która opowiedziała ciekawą historię o stosunkach wśród Limanowian.

..Około 1940 roku podczas ogłoszeń parafialnych ksiądz proboszcz w Limanowej ogłosił list od szefa GESTAPO sądeckiego w którym zawarta była prośba by nie przysłać już w tym roku donosów bo mają ich tyle że nie są w stanie zweryfikować wszystkich...i co Ty na to?

To ciekawy przykład z limanowskiego piekiełka :)
Odpowiedz
terorist
2012-02-02 13:30:03
0 0
Ja na to Ci odpowiem tak, i w ciężkich czasach takich ludzi nie brakuje. Biorąc pod uwagę ilość TW na koniec 89 roku, można stwierdzić, że bardzo dużo ludzi to kanalie. Ale niestety tak to jest jak ludzie tylko myślą jak napchać swój żołądek. Poza tym stare rzymskie przysłowie mówi: homo homini lupus est. Ja natomiast znam wiele przykładów osób, które pomagały ryzykując swoje życie.
Odpowiedz
Ney
2012-02-02 18:36:42
0 0
terorist@ ....'Ja natomiast znam wiele przykładów osób, które pomagały ryzykując swoje życie.'

ja też znam... :)
Odpowiedz
Mr4
2012-02-04 15:49:19
0 0
Do wszystkich, którzy piszą pierdoły o prawie do przekonań, ludziach jak my, ale też do młodych co nie znają historii...
Żołnierze radzieccy byli najeźdźcami i okupantami Polski. Przez lata mordowali polskich patriotów, ograbiali nasz naród z kultury, surowców i czego jeszcze się dało. Do władzy dopuszczali 'miernych ale wiernych' czyli szumowiny, które za parę groszy gotowi byli zrobić dla nich wszystko. Sami sobie postawili ten pomnik, rękami tych 'miernych'.
Czy taki pomnik nadal powinien stać na naszych ulicach? Może zbudujmy też pomnik Hitlerowi? On wyrządził Polsce mniejszą szkodę.
Rosjanie jak chcą to niech przeniosą ten pomnik do siebie.
Do mogił zmarłych nic nie mam, niech spoczywają w pokoju, gdzieś na cmentarzu.
ALE JESTEM ZDECYDOWANIE PRZECIWNY ODDAWANIU HONORÓW MORDERCOM!
Odpowiedz
111ksiadz
2012-02-05 13:07:41
0 0
@Ney tylko po części mogę się z Tobą zgodzić.Nikt u nas nie kocha Ruskich i Krasnej Armii,wiadomo za co.Tym bardziej jak pisze @Me4 nikt nie chce oddawać honorów mordercom,mi tylko chodzi o tych co zginęli-zwykłych żołnierzy.U nas co kilka lat musi być ruch w interesie,coś zmienić,coś wypiep....Macie słabą pamięć-pewnym czasem skuto postacie na tym kamieniu i przymocowano jakieś dechy z religijnymi postaciami? Innym razem przeniesiono pomnik św.Floriana plebanowi do ogródka,co tez przeszkadzał?Byłem ostatnio w Wietnamie i co?-myślałem że śnię obelisk żołnierzy amerykańskich.Co spróbujecie wmówić mi że kochają Yankesów?
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Pomnik do likwidacji?"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in