Baner Baner
15°   dziś 20°   jutro
Niedziela, 28 kwietnia Paweł, Waleria, Ludwik, Piotr, Bogna, Witalis

Południowa Małopolska w niechlubnej czołówce Europy

Opublikowano 16.05.2016 10:53:50 Zaktualizowano 04.09.2018 18:55:37 pan
20 10284

Nowy Sącz oraz kilkadziesiąt innych polskich miast znalazły się w rankingu najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie, opracowanym na podstawie raportu Światowej Organizacji Zdrowia. Nie wiadomo, jak wysoko mogłaby znaleźć się Limanowa – nie ma tutaj stacji pomiarowej, więc mieszkańcy nie znają skali zanieczyszczenia powietrza.

Raport Światowej Organizacji Zdrowia jest miażdżący, ponieważ aż 33 z 50 najbardziej zanieczyszczonych miast Unii Europejskiej znajduje się w Polsce. Na czele niechlubnego rankingu znajdują się Żywiec, Pszczyna, bułgarskie miasto Dimitrowgrad, a następnie Rybnik, Wodzisław Śląski i Opoczno. Drugą dziesiątkę otwiera Kraków, a Nowy Sącz znajduje się na czternastym miejscu. Inne małopolskie miasta , które znajdują się w zestawieniu, to m.in. Zakopane, Niepołomice, Wadowice, Proszowice i Tuchów. Oprócz miast polskich i bułgarskich, w rankingu znajdują się także włoskie i czeskie miejscowości.
Nie wiadomo, jak wysoko w tym zestawieniu mogłaby znaleźć się Limanowa. Mieszkańcy od dawna mówią o coraz gorszej jakości powietrza, którym na co dzień oddychają. Nie mają jednak żadnych wiarygodnych danych na ten temat, gdyż w mieście do tej pory nie ma stacji pomiarowej, dzięki której możliwe byłoby poznanie skali zanieczyszczenia. W ubiegłym roku władze miejskiego samorządu informowały, że rozważają zakupienie mobilnego urządzenia służącego do pomiaru zanieczyszczenia powietrza, ale jeszcze to nie nastąpiło.
Przy opracowaniu zestawienia wzięto pod uwagę poziom pyłu zawieszonego PM2.5, który należy do najbardziej szkodliwych dla ludzkiego zdrowia zanieczyszczeń i razem z pyłem PM10, rakotwórczym benzo(a)pirenem oraz trującymi związkami chemicznymi wchodzi w skład smogu.
Według Światowej Organizacji Zdrowia, długotrwałe narażenie na działanie pyłu zawieszonego PM2.5 skutkuje skróceniem średniej długości życia, a krótkotrwała ekspozycja na jego wysokie stężenia przyczynia się do wzrost liczby zgonów z powodu chorób układu oddechowego i krążenia, a także wzrost ryzyka pojawienia się m.in. nasilenia astmy, ostrej reakcji układu oddechowego czy osłabienia czynności płuc.
Wytyczne WHO w sprawie jakości powietrza atmosferycznego PM2.5 10 μg/m3 – średnie stężenie roczne 25 μg/m3 – średnie stężenie 24-godzinne PM10 20 μg/m3 – średnie stężenie roczne 50 μg/m3 – średnie stężenie 24-godzinne.
(Na podstawie: WHO, tvn24bis.pl/fot.: WHO)
Zobacz również:

Komentarze (20)

diecut
2016-05-16 12:41:41
1 4
Podejrzewam, że Limanowa wraz z okolicznymi miejscowościami będzie również wysoko z uwagi na ukształtowanie terenu oraz nawyki mieszkańców (palenie niskiej jakości węglem).
Odpowiedz
P36
2016-05-16 12:51:21
1 3
TA MAPA EUROPY DAJE DO MYŚLENIA...

narzekamy na lawinowy wzrost zachorowań na nowotwory i choroby układu oddechowego, alergie itd., obwiniamy o to spiski koncernów farmaceutycznych, 'światowego żydostwa', chemitrailsy i inne cudaczności a prawda jest taka, że trujemy się sami i na co dzień nie widzimy w tym niczego złego...

- palenie w domach śmieciami, meblami, starymi podkładami kolejowymi, plastikiem, szmatami itd
- całkiem legalne palenie węglem, drewnem w kominkach
- ogniska, palenie resztek z pól i ogrodów, wypalanie traw
- wszędobylskie i uwielbiane szczególnie w naszym powiecie stare 'dizle' w starych (i nie tylko) samochodach - słynne golfy w tedeiku, dostawczaki i busy zostawiające za sobą śmierdzącą zasłonę dymną

to wszystko tworzy w powietrzu mieszaninę trucizn - przez to chorujemy i za wcześnie umieramy - my, nasze rodziny, znajomi, sąsiedzi... chyba każdy słyszał o przedwczesnej śmierci lub ciężkiej chorobie w swoim otoczeniu... i co? nic sobie z tego nie robimy i zatruwamy się sami nadal... narzekając na spiski i snując niestworzone teorie
Odpowiedz
TuTejsza
2016-05-16 13:12:32
0 1
@P36 Dopóki nie powstaną stosowne przepisy i ustawy oraz organy kontrolne, dopóty ludzie będą się truć. Większość mieszkańców wychodzi z założenia, że jeśli zmienią rodzaj opału, to i tak nic nie zmieni, bo będą ich truli sąsiedzi. Byle tanio i ciepło było. I tak zatacza się koło. Ja nikogo nie truję - ogrzewam dom gazem, ale mogę pomarzyć o zimowym spacerze na świeżym powietrzu - czuć dym i spaleniznę, niestety często ze spalania szkodliwych odpadów.
Odpowiedz
kinia434
2016-05-16 13:21:51
0 0
W Krakowie od początku 2014 roku w nowo wybudowanych domach nie wolno instalować urządzeń grzewczych na paliwa stałe...od 2018 roku zakaz palenia węglem i drewnem będzie obowiązywał już wszystkich mieszkańców... Dzięki dofinansowaniu mieszkańcy będą mogli wymienić piece węglowe na ogrzewanie gazowe, olejowe lub elektryczne. Można również starać się o podłączenie do miejskiej sieci ciepłowniczej.... Obecnie jeszcze w tym roku można dostać dofinansowanie w wysokości 100 % na wymianę pieców .... władze miasta już zaczeli zwalczać ten problem..
Największym problemem pozostanie bardzo duża ilość samochodów 30 lat temu był jeden samochód na wsi przeważnie u sołtysa i ewentualnie u księdza...obecnie pod domem stoją przeciętnie po 3-4 samochody ... do Zakopanego wczasowicze przyjeżdżali pociągami czy zbiorowym transportem teraz rodziny jadą na kilka samochodów .. .
Odpowiedz
Rys
2016-05-16 16:43:54
2 3
Szanowny Redaktorze PA. Przed napisaniem dla kasy(?) takiego tekstu zapoznaj się trochę z ogólnymi faktami.
Ile ładunków nuklearnych zdetonowano już na naszej planecie (Czarnobyl to ułamek sprawy)?. Pył radioaktywny przepadł nagle gdzieś w odchłani?. Ile drzew wycina się codziennie dla pewnych koncernów?. Dlaczego statki i samoloty nie są objęte badaniami i normami zanieczyszczeń, które powodują?. Dlaczego pewne kraje mogą sobie emitować ile chcą bezkarnie?.
Przeczytajcie w necie chociażby ile zanieczyszczeń jest przy wytworzeniu 1 kg tworzywa sztucznego, które serwują nam bezkarne koncerny.

Tropicie dym z prywatnych domów, ale jak pojawi się np. większe skupisko zanieczyszczeń (z jakiejś firmy) to ciągu dalszego nie ma. Grunt to przywalić zwykłym ludziom. Jak będą zarabiać tak jak tam gdzie takie przepisy wymyślają to wtedy wypadałoby wam o tym pisać w ten sposób?

Nie jestem całkowicie, przeciw ale bez dyktatu Koncerów i z rozumem. Ale nie godzę się, aby j cwaniaki z UE dla kasy zaprowadzili mam nawet w „łóżku” jakąś odmianę Natury 2000. Wystarczy już ten błąd poprzednich rządów.
Odpowiedz
P36
2016-05-16 17:06:04
2 2
oczywiście Rysiu, masz rację - to wszystko wina koncernów, detonacji nuklearnych, chemitrailsów i unii europejskiej... to ich wina a nie nasza - możesz sobie z czystym sumieniem palić w domu i na podwórku czym chcesz, to i tak nie ma wpływu na czystość powietrza... a dziennikarze nie mają prawa pokazywać jakim syfem oddychamy i w ogóle powinni promować spalanie węgla i śmieci jako działalność proekologiczną

właśnie o takich infantylnych usprawiedliwieniach naszego syfiarstwa pisałem - dzięki Rysiu :-)
Odpowiedz
Rys
2016-05-16 17:20:33
0 1
P36- przeczytaj jeszcze razy kilka swój własny tekst a także mój. I nie wkładaj w usta innych swoich prywatnych odkrywczych wniosków, z których jako autor jesteś zapewne ze wszech miar zadowolony..
Odpowiedz
konto usunięte
2016-05-16 17:46:01
2 1
Mnie podobnie jak koledze @Rys wydaje się że jest to gra interesów. Przywołany Kraków jest przedstawiany jako jedno z najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie i wszystko przez niską emisję i komunikację. Niech się wypowiedzą ci co pamiętają centrum Krakowa sprzed 30-40 lat. Było lepiej? Uważam że przez tą politykę ktoś chce nas uzależnić na siłę od gazu obojętnie skąd on pochodzi. Ale czy to jest najlepsze paliwo? Uprzedzając komentarze nie popieram palenia czym popadnie jednak jestem wielkim zwolennikiem ogrzewania drewnem którego w naszej okolicy nie brakuje.
Odpowiedz
P36
2016-05-16 17:57:21
2 1
Rysiu, możesz mieć rację ale napisałeś to jako komentarz pod konkretnym artykułem i w tym kontekście jest to właśnie bagatelizowanie tych, rzeczy, które najbardziej nam szkodzą.. jeżeli dotyczyło by to tylko Ciebie to niczego bym nie napisał ale tym syfem muszę oddychać ja, moja rodzina i moi znajomi

i nie jestem zadowolony tylko wkurzony na takie idiotyczne podejście do sprawy - artykuł traktuje o powietrzu, którym oddychamy i o syfie, który sami do tego powietrza wpuszczamy a nie o jakichś filozoficznych problemach antyglobalisty i przeciwnika unii europejskiej

sam się czasami zastanów nad tym co chcesz przekazać innym i jak Cię inni rozumieją ... a naprawianie świata zacznijmy od siebie i swojego najbliższego otoczenia a nie od pomstowania na rzeczy, na które nie mamy wpływu.. tyle w temacie, pa
Odpowiedz
P36
2016-05-16 18:07:08
2 0
west,
- 30 lat temu w krakowie nie było lepiej ale znacznie gorzej.. czy to znaczy, że teraz jest wszystko ok? niczego z tym nie powinniśmy robić? dawniej po prostu nie zdawaliśmy sobie sprawy z rakotwórczości dymu więc nikomu to nie przeszkadzało poza estetami i miłośnikami rozpuszczających się w kwaśnych deszczach zabytków... tak na prawdę rakotwórcze są nawet wędliny... ale nie bedę rozdzierał szat bo ktoś się zażera kiełbasa... natomiast przeszkadza mi zanieczyszczanie powietrza bo to dotyczy nie tylko zanieczyszczającego ale szkodzi także mnie i wielu innym ludziom
- może i to jest gra interesów ale na tej grze wygrywamy zdrowie więc jaj jestem po stronie lobby gazowego - proste i logiczne, to mój interes
- p.s. drewno szkodzi mniej niż plastik i węgiel ale dużo więcej niż gaz...
Odpowiedz
konto usunięte
2016-05-16 18:38:50
1 4
Pogonić tych,co mają c.o .na cokolwiek,bo szczęśliwi posiadacze pieców do pizzy,kominków,wędzarni na pewno nie wrzucają plastiku z oczywistych względów.
Odpowiedz
Rys
2016-05-16 18:52:00
0 2
@P36- Jednak za mało razy czytałeś. Albo dla takich jak Ty są takie artykuły. Postaw sobie wiatrak.
Będzie liczona wg Unijnych przepisów jego moc prądotwórcza. Jak nie będzie się obracał, bo nie będzie wiatru i tak Ci to policzą, jako zaliczone bo kupione. Prąd sobie dokupisz do niego – właśnie od nich.

I nie bądź bez wyobraźni bo naprawianie świata właśnie inni potężni już zaczęli od takich naiwnych jak Ty. Takimi właśnie artykułami. I nie chodzi tu o antyglobalizm, ale o rozumne myślenie i przewidywanie.
Odpowiedz
P36
2016-05-16 19:17:20
1 1
Rysiu, w takim razie jesteś (idąc Twoim logicznym tokiem myślenia) agentem koncernów farmaceutycznych bo kibicujesz tym co nam zdrowie psują...

p.s.
elektrownie węglowe wykorzystujące nowe technologie są ok i nie napisałem że nie... brnij dalej nasz powiatowy filozofie oświecony... brnij :))))))
Odpowiedz
P36
2016-05-16 19:37:51
1 1
* przy elektrowniach miało być 'np.'

mnie zależy na zdrowiu moim i bliskich a Tobie chyba tylko na tym, żeby mityczni 'oni' nie zrobili na nas interesu... nawet kosztem naszego zdrowia i życia będziesz tym 'im' robił na złość... :)))) wszędzie widzisz spisek? jak prezes z antoniem? :)))))
Odpowiedz
Rys
2016-05-16 19:42:58
0 1
@P36- Tak za bardzo się nie spoufalaj. To tak jakbyś do żony Anny powiedział powróciwszy z delegacji nagle Kasiu::).
Staraj się myśleć swoim własnym „ oprogramowaniem” (mózgiem). I nie sil się na to, co ktoś by powiedział gdybyś był min.

Ps. Nikt z piszących nie wspominał o tym, co piszesz. Także ja. Może wystarczy i pozdrawiam.
Odpowiedz
P36
2016-05-16 19:59:56
1 1
już dobrze Rysiu, tak na prawdę żartowałem, masz rację, mamy czyste powietrze a dziennikarz - sprzedajny szpicel kłamie na polecenie swoich szefów z koncernów gazowych i unii europejskiej :)))
Odpowiedz
konto usunięte
2016-05-16 20:41:09
2 0
Jeszcze ja się do Ciebie @P36 odezwę bo widzę że jednak czytasz ze zrozumieniem. Może i gaz jest czystszy jednak nie wiem czy na pewno w tym sporze odgrywa najważniejszą rolę. Wydaje mi się że tu gra idzie o to żeby nas 'odczepić' od tego co mamy poczynając od źródła ciepła aż po teren. Wnioskuję że znasz temat i zastanawiam się czy na przykładzie Krakowa w tej chwili w centrum nie zachodzi ten sam proces co na Zabłociu? No bo co ludzie zrobią jak mogą się ogrzać tylko drogo? Wyprowadzą się i teren będzie pusty. Może i moje i @Rys-a teorie są 'na wyrost' jednak wygląda na to że są adekwatne do tematu który też jest poparty argumentami 'może, pewnie'.
Odpowiedz
P36
2016-05-16 20:59:41
1 1
@west, nie zgadzam się z takim rozumowaniem, mało tego, uważam je za szkodliwe dla nas Polaków a szczególnie dla naszego zdrowia a także, w ostatecznym rozrachunku, portfela (ale szanuję Twoje prawo do własnej opinii) ...to temat na dłuższą dyskusję i na pewno tu nie dojdziemy do porozumienia...

namawiał bym jednak do nie bagatelizowania niskiej emisji w miasteczkach takich jak nasze bo tu na prawdę trujemy się sami na własne życzenie a dyskusje na temat jakichś spisków mających na celu wykorzystanie nas Polaków i okradnięcie nas z najdroższych nieruchomości (o ile dobrze rozumiem insynuacje) tylko odciągają nas od rozwiązania problemu, który nas zabija na raty
Odpowiedz
konto usunięte
2016-05-16 21:22:55
1 0
Pewnie że trudno o większą dyskusję w komentarzach pod artykułem. Upieram się jednak że każdy powinien sam decydować o tym czym pali, w końcu ten pył i tak w pierwszej kolejności spadnie na jego podwórko. Nie zaprzeczam istnienia niskiej emisji ale nie widzę wiarygodnego i jednoznacznego źródła jej pochodzenia. Raz to jest węgiel, raz benzyna, raz śmieci. Potrzebujemy czasu aby do tego dojść. Trzeba o tym pisać aby uwrażliwić ludzi na temat ale czy straszenia rakiem ma sens? Przecież ludzie się z tego śmieją.
Podając przykład Zabłocia chciałem zwrócić uwagę na sposób na 'wyczyszczenie' całej dzielnicy gdzie mieszkało i pracowało parę tysięcy ludzi, teraz buduje się od nowa. Czy to źle? Nie wiem. Jednak pachnie totalitaryzmem.
Odpowiedz
Duud
2016-05-17 10:23:10
0 0
Każdy z was może sobie zrobić eksperyment choć będzie on wymagał nieco czasu
W zimie wychodzicie sobie na górkę około kilometra od zabudowań i widzicie co widzicie
Robicie to samo w lecie i porównujecie wynik obserwacji
Prawda że prosty test? Jeśli kogoś nie przekonają te widoczne gołym okiem chmury dymu to na pewno nie przekonają go ani pomiary ani badania ani statystyki
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Południowa Małopolska w niechlubnej czołówce Europy"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in