Baner
21°   dziś 21°   jutro
Piątek, 03 maja Maria, Mariola, Ireneusz, Antonina, Nina

Oferty znacznie droższe od kosztorysu - co z budową wieży?

Opublikowano 02.04.2022 15:50:00 Zaktualizowano 03.04.2022 11:42:00 pan
35 6858

Władze gminy Łukowica dokonały otwarcia ofert w przetargu na budowę wieży na górze Skiełek. W postępowaniu wystartowały dwie firmy, tańsza propozycja opiewa na kwotę 1 mln 578 tys. zł, tymczasem samorząd zamierzał wydać na inwestycję nie więcej, niż 1 mln zł.

Dwie oferty wpłynęły w dwukrotnie przesuwanym terminie w przetargu na budowę wieży na górze Skiełek w gminie Łukowica. 

Pierwszym oferentem jest spółka Ekobudstal z Chorzowa, która zaproponowała wykonanie prac w terminie 7 miesięcy za kwotę 1 mln 605 tys. zł przy pięcioletnim okresie gwarancji. Druga firma, która wzięła udział w postępowaniu, to spółka TOPATOTERA z Knurowa, która wyceniła zakres przedsięwzięcia na kwotę 1 mln 578 tys. zł. Spółka zadeklarowała ten sam termin realizacji, ale zaoferowała dłuższy o dwa lata okres gwarancyjny. 

Oferty będą teraz sprawdzane pod kątem formalnym. Wiadomo jednak, iż wartość oby ofert znacznie przekracza kosztorys inwestorski, który opiewał na kwotę 1 mln zł.

Zobacz również:

Przedmiotem zamówienia jest budowa wieży obserwacyjnej wraz z instalacją odgromową na działce nr ewid. 695/1 na górze Skiełek. W dokumentacji przetargowej obiekt wieży figuruje jako przeznaczony głównie do celów obserwacji przeciwpożarowej lasów, a dodatkowo ma dawać możliwość użytkowania „jako budowli turystyki i rekreacji przeznaczonej dla turystów odwiedzających szczyt góry Skiełek”.

W specyfikacji podano rozmiary planowanej wieży obserwacyjnej: wymiary tarasu wieży: 8,125 x 8,125 m, wymiary obrysu dachu: 8,965 x 8,965 m, a wysokość wieży to 28,755 m. Wieża obserwacyjna została zaprojektowana w konstrukcji stalowej z tarasem, oraz dachem czterospadowym o kącie 45 stopni, wykonanym w konstrukcji drewnianej pokrytym blachodachówką z posypką (imitacja gontu).

Na budowę wieży widokowej na Skiełku samorząd pozyskał środki z RFIL dla gmin górskich na infrastrukturę turystyczną. Gmina Łukowica, w oparciu o algorytm związany ze średnią wydatków inwestycyjnych z ostatnich lat, zapewniła sobie 2 mln 570 tys. zł. 

(Fot.: UG Łukowica)

Komentarze (35)

robek
2022-04-02 16:22:31
1 10
Ewidentnie gmina nie doszacowała kosztów. Skoro 2 firmy złożył podobne oferty to oznacza, że gmina się pomyliła licząc.
A tak przy okazji - totalnie pomylony pomysł, żeby w dzisiejszych czasach w obliczu wojny i zajebistego kryzysu budować wieże, co ona komu pomoże?
Odpowiedz
limanowianin1980
2022-04-02 16:31:50
0 6
@ robek masz racje. Te 2 oferty różnią się od siebie tylko o 27 tys. Przy kwotach siegajacyh 1.5 mln to niewieka różnica.
Odpowiedz
spodmodyni
2022-04-02 16:40:15
1 13
Młyńczykach brak chodników przy drodze, dzieci nie mają jak bezpiecznie dość do szkoły a Wójt chcę budować wieże nad domem sponsora kampanii.
Odpowiedz
sliwa5
2022-04-02 16:48:00
1 10
Nie cierpiąca zwłoki najważniejsza inwestycja, dziurawe drogi nie remontowane od poprzedniej wojciny, ścieki do rzeki, mieszkańcy ulicami chodzą a boguś bawi się wieżami za 1,5 mln przy swoim rejonie no i koło domków campingowych sponsora. Turyści masowo będą się pchali do tego pięknego krajobrazu zapalonego zapachem oprysków sadowniczych. Gospodarz to się wam udał.
Odpowiedz
fredy39
2022-04-02 16:54:15
0 3
Sadzę że przy drugim przetargu pyknie 1,8 mln najtansza.
Odpowiedz
konto usunięte
2022-04-02 18:55:53
0 4
W tych okolicach zasięg jest potrzebny i od lat nic się nie robi w tym temacie .
Odpowiedz
lidiafol
2022-04-02 19:48:34
0 1
Te dwie firmy to pewnie tacy samo spekulanci i krwiopijcy jak składy węglowe które podobno zawyżają ceny. Powinni zrobić tą wieże za cenę urzędową i jeszcze podziękować że mogli się dołożyć do budowania bolszewickiej ojczyzny.
Odpowiedz
matt
2022-04-02 21:27:30
0 5
Główne czego nam teraz trzeba to nowych wież widokowych...
Odpowiedz
matt
2022-04-02 21:27:32
0 1
Główne czego nam teraz trzeba to nowych wież widokowych...
Odpowiedz
piszewpracy
2022-04-02 21:47:59
9 4
Ludzie piszący czego nie ma w gminie, a są atrakcje są chyba zacofani. Nie rozumiecie że wójt większość środków pozyskuje z środków unijnych w danej kategorii ? Atrakcje turystyczne to nie budowa sieci. Najwidoczniej tam już brakło środków i nie zostały przydzielone. Moim zdaniem trzeba się cieszyć że chociaż w tym temacie gmina się rozwija. Lepiej było jak wójtowa robiła asfalty na nieuregulowanych działkach?
Odpowiedz
limanowianin1980
2022-04-02 22:19:00
0 8
@piszewpracy ale robisz zmyłkę. Co to pali się pod tyłkiem, że specjalnie zakładasz konto żeby wójta bronić??? Haha. Śmieszny jesteś
Odpowiedz
blizniaksyjamski
2022-04-02 22:34:36
0 3
bzdury intelektualne.
Odpowiedz
bigi18
2022-04-02 22:49:06
6 0
Robek
A tak myśląc choć trochę to kiedy był robiony kosztorys? A kiedy cena stali, z której głównie będzie wieża wzrosła tak bardzo? Najlepszym wyjściem byłoby się wstrzymać narazie z budowaniem wieży aż cena stali się uspokoi. No chyba że na wykorzystanie dofinansowania jest określony termin to trzeba budować. Modyn jest oblegana co weekend, więc i Skielek przyciagnie turystow.
Odpowiedz
bigi18
2022-04-02 22:56:48
8 1
Spodmodyni
To u Was dzieci chodzą na nogach do szkoły? U nas dzieci się dowozu autami. A te starsze to już z ruchem drogowym obyte i bez problemu.
Sliwa5 masz rację gospodarz się udał. I do tego nawet dofinansowanie do przydomowych oczyszczalni załatwił. Ciekawe ile osób z tych które tu tak narzekają na brak kanalizacji złożyli odpowiedni wniosek. A koszt zakupu oczyszczalni zaczyna się od 6,5 tyś. Czy to tak dużo? Ile rocznie wydaje się na kanalizacje. Sam chyba zaczne skargi do gminy pisać w sprawie ścieków bo droga przejść nie idzie. Tak wali, a przecież każdy szambo ma mieć szczelne. A zwłaszcza że teraz jeszcze dofinansowanie było.
Odpowiedz
CzystaSkarpetka
2022-04-02 23:03:41
0 1
zrobię za 1 mln, proszę gminę o kontakt
Odpowiedz
robek
2022-04-03 00:00:18
1 9
Zauważyłem już kolejny raz, że bigi18 to musi być blisko wójta, bo tyle szczegółów gminnych tu nam wypisuje...
Odpowiedz
jazok
2022-04-03 07:43:00
1 7
Ludzie nie maja wody. I kanalizacji. Dzieci się po szkolach gniotą w ciasnych klasach a ten wieżę będzie budowal. Dla wlasnej próżności
Odpowiedz
odpowiedzialna
2022-04-03 08:02:13
0 6
W kraju kryzys, ceny z szaleją, , ludzie nie mogą spłacić rat. A tu proszę będziemy mieć wieżę. Za miliony.
Odpowiedz
patl
2022-04-03 09:11:10
7 3
Czy w Gminie Łukowica nigdy nie będzie spokoju? Wystarczy artykuł o unieważnionym przetargu aby włożyć kij w mrowisko. Pomyślcie co piszecie i w jakim celu.Chodniki,drogi,kanalizacja i wodociągi są potrzebne ale tych pieniędzy przeznaczonych na budowę wieży nie można na to przeznaczyć bo są z jakiegoś programu unijnego czy rządowego.Nie są to środki z budżetu Gminy którymi Rada Gminy może dowolnie dysponować.Jeśli nie uda się zrealizować tej inwestycji to tych pieniędzy też nie będzie. Dla przykładu;rolnik który napisze biznesplan i uda się mu pozyskać dofinansowanie na traktor nie może tych pieniędzy przeznaczyć na remont dachu choćby ten się nawet zawalił.
Odpowiedz
robek
2022-04-03 09:56:05
1 7
@patl a Ty kim jesteś za kogoś się uważasz żeby oceniać nas komentujących???!!!!!! Od ponad 20 lat płacę podatki. Wójt wydaje nie swoje pieniądze ale m.in. moje i Twoje i mam prawo ocenić czy robi to właściwie czy nie.
Słowem bym się nie odezwał gdyby wójt wyjął 1 mln z własnej kieszeni lub załatwił prywatnego sponsora wieży.
Odpowiedz
Kawaler
2022-04-03 10:27:07
0 8
@pati
Radzę się doedukowac na co można wydać pieniądze z RFIL-u w gwarantuje,że nie tylko na wieżę. A potrzeby w gminie są ważniejsze. Z resztą komentarz Wójta do wpisu na FB był już co najmniej żenujący,kiedy to podkreślił, że pozyskanych pieniędzy na drogę nie może wydać na chodniki etc,a nawet na lotnisko
Odpowiedz
bigi18
2022-04-03 10:49:06
3 0
Robek
Wystarczy wejść na stronę gminy i tam wszystko jest napisane, a nie pisać głupoty wyssane z palca. Nie trzeba być blisko wójta żeby umieć obsługiwać przeglądarkę internetową i interesować się swoim regionem!
Odpowiedzialna
To że żyjesz ponad stan i zaciagasz więcej kredytów niż możesz spłacić to też wójta wina? Ja wybudowalem dom. I żadnego kredytu w banku nie brałem. Inwestuje tyle ile mam a nie ile bym chciał miec. Moze Państwo ma jeszcze za tych ludzi kredyty spłacać? Gdzie ta Twoja odpowiedzialność?
Odpowiedz
bigi18
2022-04-03 10:54:47
6 1
Kawaler
A moze Ty się musisz zredukować. Z RFIL pieniadze są na infrastrukturę turystyczną. Nie na chodnik przez Mlynczyska. Napisz do RFIL i zapytaj ich dokładnie, czy pieniądze pozyskane na wieżę na Skielku mogą być wykorzystane na budowę chodnika przy drodze powiatowej. Nie wiem co według Ciebie ma to wspólnego z infrastrukturą turystyczną. No chyba że dla Ciebie turysta to osoba która spaceruje chodnikami powiatowymi a nie sciezkami.
Odpowiedz
jazok
2022-04-03 11:16:30
0 3
Z wpisow wynika, że gmina nic nie doklada do tych wydatków . To ciekawe. To ile wkladu własnego musi gmina dołożyć?
Odpowiedz
Kawaler
2022-04-03 11:42:51
0 8
bigi18
Myślenie nie boli. Pora zdjąć klapki z oczów

https://www.gov.pl/web/premier/rzadowy-fundusz-inwestycji-lokalnych
Odpowiedz
fredy39
2022-04-03 13:20:07
0 9
@bigi18, @pati, bzdury piszecie! RFIL, inaczej rządowy fundusz inwestycji lokalnych, jest na rządowej stronie gov.pl. Pieniądze mogą być wydatkowane na inwestycje bliskie ludziom. tj drogi, kanalizacja, wodociągi, chodniki i jak widać na wieże też, choć nie jest to najwyraźniej aż tak bliskie, wnioskując po komentarzach. A także cytat ze strony rządowej: "Zmiana zakresu kosztu lub przedmiotu wydatku majątkowego objętego wnioskiem nie wymaga zgody Prezesa Rady Ministrów. Zgodnie z pkt 1) wniosku, stanowiącego odpowiednio załącznik nr 3a, 4 i 8 do uchwały, jednostka samorządu terytorialnego jest zobowiązana jedynie do poinformowania o tym Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem wojewody w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany." więc nie macie ani krzty racji, wprowadzacie w błąd i bzdury wypisujecie.
Odpowiedz
fredy39
2022-04-03 13:28:56
0 8
Jeżeli wójt twierdzi że środki RFIL wydatkowane może być tylko na turystykę, to widać wyraźnie jego niekompetencję.
Odpowiedz
spodmodyni
2022-04-03 13:35:03
1 7
bigi 18 Andrzejku Roztoka to bogata „kraina” dzieci do szkoły wożą autami do OPS też jadą samochodami do banku po kredyt, zwykle służbowymi. A teraz cytując twoją mądrość „A te starsze to już z ruchem drogowym obyte” Jak jedzie duże auto to wskakują do przydrożnego rowu, lub jak w reklamie Red Bull doda ci skrzydeł wzbijają się wysoko w powietrze.
Odpowiedz
jaz
2022-04-03 14:54:45
0 9
Niekompetencja, arogancja i brak poszanowania publicznych środków. Do tego jakieś wizje klakierów i bajkopisarzy.
Odpowiedz
czarna_pantera
2022-04-03 15:25:55
0 9
Dokładnie, wnioski można było składać na inne bardziej potrzebne nam rzeczy.
Czego się jednak spodziewać po człowieku, którego głównym osiągnięciem w życiu jest zalożenie profilu na face booku
Odpowiedz
lenny
2022-04-03 16:32:22
0 4
W tej Gminie inwestycje wyglądają w ten sposób, że dzieci w szkole się gnieżdżą, brakuje szatni, a Wójt sobie urząd gminy urządza, po czym opowiada, że to dla dobra mieszkańców. Niech przynajmniej nie traktuje nas jak idiotów.
Odpowiedz
peres
2022-04-03 19:29:08
0 6
Piszecie takie rzeczy, a Pan Bogdan nie blokuje Was?!
No tak! To nie Facebook! Jego macki tu nie sięgają.
Odpowiedz
jaz
2022-04-03 20:30:59
0 1
@ lenny. Jak zatrudnia się takie ilości urzędników to stary urząd jest za mały. Potrzebne są salony.
Odpowiedz
sliwa5
2022-04-04 00:33:00
0 1
Jakie boguś opowiada bzdury, powiedźcie na czym on się zna, ma do tego żołnierzy -ale źle mu podpowiadają, wie dobrze, że za rok będzie wyprawił skóry w Świdniku za 3 tys. gdy go wypie....lą z posadki
Odpowiedz
pejos
2022-04-04 10:26:52
0 1
Kosztorys do przetargu był robiony pewnie ze 6 miesięcy temu, gdy stal kosztowała 5-6 tys. za tonę. Teraz cena oscyluje ok. 10-12 tys za tonę, więc wykonawcy pewnie przyjęli do ofert cenę 15 tys, żeby nie popłynąć na kosztach przy obecnej inflacji. Nie ma się więc co dziwić, że oczekiwania gminy się mijają z rzeczywistością. To nie tyle niedoszacowanie, co brak wyobraźni we współczesnych realiach gospodarczych.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Oferty znacznie droższe od kosztorysu - co z budową wieży?"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in