Baner Baner
10°   dziś 9°   jutro
Piątek, 19 kwietnia Adolf, Tymon, Włodzimierz, Konrad, Leon, Leonia, Tytus

O Romach i Limanowej w Auschwitz – Birkenau

Opublikowano 02.08.2010 22:18:39
53 10380

Limanowa w negatywnym świetle na międzynarodowych obchodach 66 rocznicy zagłady Romów.

Zakończyły się dwudniowe obchody 66 rocznicy likwidacji przez hitlerowców „Zigeunerlager” – rodzinnego obozu dla Romów, stworzonego na specjalnie wydzielonym odcinku w KL Auschwitz-Birkenau. Na uroczystościach zjawili się przedstawiciele i dziennikarze z wielu państw. Pojawił się również wątek limanowski. Otóż nazwę stolicy Beskidu Wyspowego przytoczył prezes Stowarzyszenia Romów w Polsce, Roman Kwiatkowski. Mówiąc o holocauście ubolewał również nad nietolerancją wobec Romów we spółczesnym świecie. I jak przekazał nam jeden gości obecnych na uroczystościach jako przykład negatywnych i „niepokojących zjawisk” wskazał ostatnie wydarzenia z udziałem rodziny romskiej w Limanowej.

Przypomnijmy, że wcześniej Roman Kwiatkowski w wypowiedziach prasowych sugerował, że konflikt mieszkańców z jedną z rodzin romskich może mieć podłoże rasistowskie.

Na stronie internetowej Stowarzyszenia ukazał się kolejny artykuł (autorstwa Joanny Tegnerowicz), krytykujący postawę mieszkańców Limanowej, władz samorządowych, mediów a także... ks. Opockiego, Krajowego Duszpasterza Romów.

W arykule czytamy m.in.

Reakcja władz i opinii publicznej na wydarzenia w Limanowej jest bardzo przygnębiająca. Media (nawet te, które uchodzą za życzliwe mniejszościom etnicznym) skupiają się na „problemie”, który stanowi podobno dla społeczności lokalnej zaatakowana romska rodzina, wielokrotnie nazywana „patologiczną” i „konfliktową”, a nie na niewątpliwie budzącym grozę akcie przemocy, którego spontanicznie dopuścili się niektórzy z mieszkańców Limanowej. Lokalny portal informacyjny posuwa się nawet do tego, że to zaatakowaną rodzinę przedstawia jako zagrożenie dla innych, pisząc o rodzinie „terroryzującej” mieszkańców . Z oczu dziennikarzy zdaje się zupełnie znikać fakt, że nic nie może usprawiedliwiać samosądu i że tłum dążący do rozprawienia się z tą rodziną stanowił dla niej o wiele większe zagrożenie niż ona sama dla społeczności lokalnej. Próbę samosądu przedstawia się nie jako  czyn niedopuszczalny i barbarzyński, ale jako zajście zasługujące na zrozumienie i pobłażliwość, wynik desperacji udręczonych przez romskich sąsiadów, doprowadzonych do ostateczności mieszkańców. „Aktem desperacji” wprost nazywa próbę linczu dziennikarka „Gazety Krakowskiej” .

Jako problem wymagający natychmiastowego rozwiązania i media, i lokalne władze przedstawiają nie agresję i nienawiść ze strony tłumu, ale „patologię” rodziny, która stała się celem jego ataku. Trudno się więc dziwić, że zamiast próbować wyjaśnić, jak doszło do tego aktu agresji, i zapobiegać podobnym aktom, zamiast wspierać dialog między Romami a resztą mieszkańców w Limanowej, uznano, że najlepszym rozwiązaniem będzie po prostu fizyczne usunięcie „patologicznej” rodziny z jej dotychczasowego miejsca zamieszkania i umieszczenie jej w kontenerze socjalnym „na odludziu”, tak by już żadnym innym sąsiadom nie zawadzała . W ten sposób ofiary agresji przeobrażono w problem do rozwiązania i właściwie to one zostały ukarane za to, co się im przydarzyło, medialną nagonką i czekającą je izolacją społeczną. Tymczasem agresorów nie spotkały w zasadzie żadne konsekwencje. Nie było żadnych aresztowań. Policja ograniczyła się do wylegitymowania 30 osób, które będą przesłuchiwane.  Stanowisko władz nasuwa skojarzenia z ostro krytykowaną postawą premiera Francji po niedawnym zastrzeleniu młodego Roma przez policjanta i wywołanych tym zamieszkach w miasteczku Saint-Aignan: za optymalne rozwiązanie „problemów stwarzanych przez zachowania niektórych Romów” uznał Nicolas Sarkozy po prostu likwidację nielegalnych obozowisk romskich .

Tłumowi mieszkańców Limanowej udało się skutecznie wymusić na władzach decyzję o wysiedleniu romskiej rodziny: „Władze Limanowej postanowiły rozwiązać sąsiedzki konflikt, zanim dojdzie do tragedii. Bo polscy sąsiedzi jednej z romskich rodzin nie zostawiają złudzeń, co do dalszego rozwoju sytuacji. ” Gdyby nazywać rzeczy po imieniu, należałoby to nazwać szantażem. Przywodzi to na myśl równie złowrogo skuteczne wystąpienie mieszkańców włoskiego miasta Rosarno przeciwko imigrantom z Afryki, których ewakuowano z miasta autobusami przy akompaniamencie radosnych oklasków mieszkańców – a wszystko zaczęło się od postrzelenia dwóch imigrantów przez miejscowych wyrostków . Jak widać, przemoc czasem bardzo popłaca.

Skupiając się na opowieściach o negatywnych aspektach zachowań i stylu życia rodziny Dongów, media dają do zrozumienia, że sama ściągnęła na siebie atak. Mamy tu do czynienia z niezwykle częstą i smutną tendencją do obwiniania ofiar za przemoc, która je dotknęła. Co bardzo znamienne, znacznie więcej miejsca poświęca się przytaczaniu relacji o „patologicznych” zachowaniach rodziny, bez prób weryfikacji tych opowieści, niż wypowiedziom samych Dongów, którzy gorąco zaprzeczają wersji agresorów.

Warto by przyjrzeć się uważnie „patologicznym” zachowaniom Dongów, które napastnicy uznali za powód do samosądu. Do tego zajścia doszło, ponieważ podobno jeden z członków tej rodziny obrzucił wyzwiskami ciężarną kobietę, która wystraszyła się jego psa, a potem w dodatku pies na nią „skoczył” . Według niektórych, kobieta została nawet poszczuta psem. Co jednak zastanawiające, według relacji portalu limanowa.in z 26 lipca limanowski starosta dopiero wzywał poszkodowaną, by zgłosiła się na policję . Sama poszkodowana nie widziała więc zatem powodu, by zgłosić sprawę tego zajścia na policji. Rozpatrzmy również inne zarzuty mieszkańców wobec Dongów. Rodzina podobno „bardzo często” rozpala ogniska między blokami. Podobno bezkarnie poniża też policjantów: jak twierdzi jeden z mieszkańców:

„Widziałem jak funkcjonariusz był wyzywany przez jednego z Romów. Sypał wulgaryzmami ile chciał. Policjant poklepał go tylko po ramieniu i poprosił żeby poszedł do domu. Widziałem jak ci chuligani spluwali na policjantów. Nie wiem dlaczego funkcjonariusze tak dają się upokarzać .”

Trudno uwierzyć, że policjanci bez słowa sprzeciwu przyzwalali na takie „upokorzenia” ze strony Dongów i że za poniżanymi stróżami prawa zmuszeni byli ująć się sami mieszkańcy. Romka Dorota Wieczorek mówi, że Dongowie grozili, że zabiją jej rodzinę . Najgroźniej brzmi opowieść Romana Guzika, który, jak twierdzi, został zaatakowany przez Dongów koszem na śmieci i siekierą . Jednak po pierwsze, mężczyzna ani słowem nie wspomina o kontekście tego zajścia, a po drugie, jak przyznaje sam Guzik, sprawcy zostali ukarani. W obliczu tych zarzutów nieodparcie nasuwa się pytanie, czy próba samosądu byłaby w ogóle wyobrażalna, gdyby przedmiotem takich zarzutów ze strony sąsiadów była rodzina nienależąca do mniejszości romskiej. Wielokrotnie powracają twierdzenia o rzekomej bezczynności policji. Przypomnijmy, że tego rodzaju twierdzenia uznał za charakterystyczne Horowitz, pisząc o pogromach w Rumunii.

Niemal wszyscy zabierający dotychczas głos w sprawie wydarzeń w Limanowej, w tym nawet krajowy duszpasterz Romów, ksiądz Stanisław Opocki, bardzo pobłażliwie wypowiadają się o społeczności, w której doszło do próby samosądu, a bardzo surowo – o rodzinie Dongów. Burmistrz Marek Czeczótka przedstawia tę rodzinę jako „roszczeniową” i „konfliktową”, a także podkreśla: „Limanowa nie ma problemu z Romami, bo wielu z nich zachowuje się jak należy. ” Ksiądz Opocki oznajmia: „Współczuję mieszkańcom, którym zakłóca się spokój. Tą sprawą powinny się zająć organy ścigania. Nawet ubóstwo nie usprawiedliwia warcholstwa i awanturnictwa. ” Nawet Romka Elżbieta Mirga-Wójtowicz, pełnomocniczka wojewody małopolskiego ds. mniejszości narodowych i etnicznych, stwierdza, że „wina leży pewnie po obu stronach tego konfliktu” i nazywa rodzinę „w pewnym sensie […] patologiczną” . Co zadziwiające, niemal nikt nie potępia sprawców próby linczu, natomiast prawie wszyscy rozwodzą się nad problemami stwarzanymi podobno przez zaatakowaną rodzinę. Mało kto (Elżbieta Mirga-Wójtowicz należy do wyjątków) wspomina natomiast o jej niezwykle trudnej sytuacji życiowej: dwanaście osób żyje w mieszkaniu o powierzchni 36 metrów kwadratowych. Bez echa przeszła opinia pracowników opieki społecznej, którzy wizytowali rodzinę i są zdania, że „największym jej problemem jest małe mieszkanie. ” Wydaje się, że niemal nikt nie ośmiela się wyrazić współczucia dla Dongów.

Dziennikarz z TVN 24 roztrząsa sprawę płonącej butelki, wyrzuconej podobno przez okno przez jednego z członków tej rodziny, gdy pod jej blokiem zgromadził się tłum . Co zdumiewające, nie pyta jednak w ogóle policjanta, czy za próbę samosądu będzie pociągnięty do odpowiedzialności ktokolwiek z mieszkańców, tak jakby w zestawieniu z wyrzuceniem płonącej butelki przez „obleganą” rodzinę wszelkie zachowania tłumu były zupełnie niewinne.

W medialnych relacjach wciąż powraca twierdzenie, że inni Romowie także potępiają tę rodzinę. Ciągle przytacza się wypowiedź Doroty Wieczorek. Pojawia się jednak pytanie: skoro Dongowie byli tak powszechnie potępiani przez społeczność romską, skąd uwaga jednego ze świadków próby samosądu, że „[…] Romowie mogą jechać prawdopodobnie po swoje posiłki na Koszary ” i skąd obawy mieszkańców Limanowej przed pojawieniem się „kilkudziesięciu romskich osiłków” gotowych bronić rodziny  ?  Kryje się tu jakaś niedostrzeżona chyba przez nikogo sprzeczność. Czyżby rzekoma jednomyślność romskiej społeczności w sprawie Dongów była wygodną fikcją ?

Prawie wszyscy zabierający w tej sprawie głos podkreślają też, że próba samosądu nie miała podłoża etnicznego czy rasowego. Trzeba jednak zadać jeszcze raz pytanie: czy taki scenariusz byłby do pomyślenia, gdyby Dongowie nie byli Romami ? Czy kiedykolwiek zdarzają się takie zbiorowe „akcje wymierzenia kary” polskim rodzinom „patologicznym” nienależącym do mniejszości romskiej ? Trzeba też przypomnieć, że etnicznemu czy rasowemu tłu pogromów zaprzeczali równie gorąco Rumuni w latach 90-tych poprzedniego stulecia. Gdy czyta się wypowiedzi na temat wydarzeń w Limanowej, powstaje wrażenie, że ponieważ zaatakowana została rodzina uchodząca za „patologiczną” i „konfliktową”, uznaje się, że podłożem próby samosądu nie mogła być wrogość wobec Romów jako takich. Zapomina się czy też nie chce pamiętać o tym, że ksenofobiczne czy rasistowskie lincze są bardzo często wymierzone jedynie w tych przedstawicieli danej mniejszości, którzy uchodzą za „problemowych” czy wręcz za przestępców. Dobitnie świadczą o tym lincze, do których dochodziło w Rumunii. Równie dobrym przykładem są rasistowskie lincze na południu USA. Ich ofiarom zarzucano popełnienie czynów uznawanych za szczególnie oburzające przez białą społeczność. Jednak to, że lincz miał charakter „kary” za (rzeczywiste bądź wyimaginowane) naruszenia norm społecznych przez ofiarę, w żaden sposób nie pozbawiało go rasistowskiego charakteru.

Wydarzenia w Limanowej trzeba interpretować w świetle wiedzy o bardzo częstej i silnie zakorzenionej w polskim społeczeństwie niechęci wobec Romów.  W świetle badań CBOS z 7-13 stycznia 2010 roku niechęć wobec tej mniejszości deklaruje aż 47 procent Polaków . Bardzo silne są też negatywne stereotypy dotyczące Romów, o czym świadczą choćby badania CBOS z 11-14 kwietnia 2008 roku: 42 procent Polaków było zdania, że skłonność do popełniania przestępstw leży w naturze Romów, a 75 procent zgadzało się ze stwierdzeniem, że „problemy Romów zniknęłyby, gdyby w końcu zaczęli oni pracować” . W świetle tych danych uporczywe obstawanie przy opinii, że próba samosądu w Limanowej nie miała podłoża etnicznego, budzi ogromne wątpliwości. Spytajmy jeszcze raz: dlaczego takie zajścia nie zdarzają się nigdy w przypadku rodzin niebędących Romami ?

Wydawałoby się, że oczywistą dla wszystkich będzie konieczność potępienia nieludzkiego, barbarzyńskiego zachowania tłumu, który zwrócił swoją agresję przeciwko niezwykle dogodnemu obiektowi – ubogiej, żyjącej w bardzo trudnych warunkach, uchodzącej za „patologiczną” romskiej rodzinie. Niestety, zamiast tego zdecydowano się na litanię oskarżeń pod adresem rodziny Dongów i na jej „karne” zesłanie do konteneru socjalnego „na odludziu”. Wiele to mówi o postawach polskiego społeczeństwa, w tym także jego elit.

Pełny tekst: www.stowarzyszenie.romowie.net/index.php/czytnik-aktualnosci/items/akcja-wymierzenia-kary-o-wydarzeniach-w-limanowej---artykul-joanny-tegnerowicz.html

Komentarze (53)

AwM
2010-08-02 22:23:25
0 0
Gotuje się we mnie, gdy czytam takie brednie.
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-02 22:30:20
0 0
Chyba za chwilę puszczą mi wszystkie zawory. Czy może ktoś wie, jak można nawiązać bezpośredni kontakt do tego kwiatuszka?! Chyba mam mu coś do powiedzenia na temat rasistowsko zabarwionych ataków niektórych cyganów, na innych ludzi takich jak niepełnosprawnych, czego sam byłem świadkiem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...........
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-02 22:31:55
0 0
kwiatkoski przyjedz tu, zamieszkaj z nimi to zmienisz swoje zdanie na temat tej rodziny. Krew mnie juz zalewa jak czytam takie cos!!!
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-02 22:34:16
0 0
http://www.youtube.com/watch?v=9CfXxpiGB00&feature=PlayList&p=A5487581E959758E&playnext=1&index=11
Odpowiedz
hawkeye
2010-08-02 22:38:01
0 0

kwiatowski niech lepiej sie za jakas robote wezmie i przestanie pi*** bo slabo mi jak czytam te jego brednie...

Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-02 22:50:02
0 0
Kwiatuszka chyba ząbki swędzą...
Odpowiedz
aga
2010-08-02 22:52:10
0 0
To Limanowa zdobyła sławę międzynarodową. 'Miasteczko turystyczne' jak nic.
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-02 22:55:50
0 0
aga: zastanawiam się tylko, czy frekwencja turystów będzie co najmniej taka sama jak w Auschwitz-Birkenau???........ Jeśli tak, to otwieram sklep z badziewiem...
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-02 22:59:07
0 0
skorpion13 mogę zapytac ile TY masz lat ...?
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-02 23:04:01
0 0
Robaczek111: wystarczająco, by stosownie do sytuacji dostrzec możliwość stworzenia trafnego biznesplanu :-)
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-02 23:05:38
0 0
Robaczek111: wybacz, ale może któryś z moich dziadków był Żydem... Właśnie się zastanawiam nad dokładną analizą mojego drzewa genealogicznego ...
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-02 23:07:28
0 0
hmmmm .... wiesz co ..wyjątkowo trafnie dobrałeś sobie nick.... jesteś jadowity , złośliwy , arogancki ... etc ...ale i inteligentny!!!!! Dobrze , że Skoropin to tylko mój znak zodiaku :)
Odpowiedz
aga
2010-08-02 23:07:31
0 0
skorpion13: coś mi się wydaje, że nie Ty jeden...
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-02 23:09:13
0 0
Skorpion ... patrząc na moje drzewo genealogiczne..to jesteśmy rodzeństwem po Adamie i Ewie !!!
Odpowiedz
Dave
2010-08-02 23:10:29
0 0
Wypociny zawarte w tym artykule są tak przeraźliwie głupie, że szkoda właściwie czasu obalać je po kolei :) Każdy w miarę rozgarnięty nie będzie miał problemu ze zrobieniem tego indywidualnie. W tekście był wspomniany adres limanowa.in, zatem zapraszamy autora tekstu do dyskusji :)Skoro zna portal to niech z nami porozmawia a nie, że najlepiej walnąć tekst, na który nie można natychmiastowo odpowiedzieć.
Odpowiedz
talentosz
2010-08-02 23:16:06
0 0
'...obiektowi – ubogiej, żyjącej w bardzo trudnych warunkach, uchodzącej za „patologiczną” romskiej rodzinie....' tez chciałbym być ubogi i mieć na koncie co miesiąc 5 tyś. taki jak w artykule państwo D.
Odpowiedz
juzek
2010-08-02 23:29:55
0 0
Żeby ciągle nie krytykować, osób pokroju Kwiatkowskiego, pozwolę sobie w jednym przytoczonym fragmencie jego wypowiedzi przyznać mu rację: 'Jak widać, przemoc czasem bardzo popłaca.' - można mieć zlikwidowany dług 30 tys. i dostać mieszkanie oraz wszelką pomoc od wszystkich, nawet od tych którzy gówno wiedzą na tematy, na które się wypowiadają publicznie.
Odpowiedz
boba
2010-08-02 23:47:24
0 0
Pan Kwiatkowski w swoim liście twierdzi, że trzeba było dopiero wzywać poszkodowaną kobietę do złożenia zeznań. Proszę Pana, jeżeli próbowało się ileś razy zgłosić sprawę na policji, a ta nie chciała przyjąć zgłoszenia, to trudno się dziwić ludziom,że w końcu przestali to robić... Wydaje się, że jedyne, co można zrobić, to zasypać policję lawiną zgłoszeń przy każdym najdrobniejszym incydencie ze strony rodziny Dongów, a w razie odmowy przyjęcia zgłoszenia,od razu interweniować wyżej.Być może po pewnym czasie będą mieli dość. policji, a ta nie chciała przyjąć zgłoszenia, to trudno się dziwić ludziom,że w końcu przestali to robić...
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-03 00:04:36
0 0
kwiatkowski jesli czytasz komentarze na tym portalu to wlasnie ci uswiadamiam ze rodzina dągów to sami bandyci ktorzy terroryzuja dzielnice. przyjadz madralo, pomieszkaj chwile to sie przekonasz !!!!! g.owno wiesz o calej sytuacji. Bardzo dobrze pisza autorzy tekstó na tej stronie o nich bo ta są bandyci!!!!!! Zobacz ilu z nich siedzialo za kratkami a ilu obecnie siedzi????????? i wez lepiej zostaw tą sprawe i zajmij sie porzadnymi romami bo dągi do nich na pewno nie należa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-03 00:08:15
0 0
Po przeczytaniu wywodu stwierdzam z całą pewnością, że jedynym rasistą jesteś właśnie Pan Panie Kwiatkowski. 'Rasizm - zespół poglądów głoszących tezę o nierówności ludzi, a wynikająca z nich ideologia przyjmuje wyższość jednych ras nad innymi. Przetrwanie tych 'wyższych' ras staje się wartością nadrzędną i z racji swej wyższości dążą do dominowania nad rasami 'niższymi' ' Czy, aby Pan nie ma zamiaru ukazać wyższości Romów na Polakami, wszyscy łącznie z policją wiedzą kim jest ta rodzina, ale do Pana to nawet nie dociera, bo to Romy, a więc niewinne (chciałoby się rzec - jesteś Panie tak tępy, aby to zrozumieć, że to kryminaliści - znasz ich w ogóle, czy tylko słyszałeś, że to Romy). Wszyscy są beee co nadają na Dągów, ksiądz, cyganie (Pan ich dyskryminujesz bo im nie wierzysz), podejrzewam, że nawet sami Dągowie zostaliby przez Pana potępieni jakby się przyznali do czynów. Widzę, że Pan nie broni Romów, a toczy walkę z resztą Polski!!! Pana motto - ' Niech żyje bezprawie, no chyba że to Polak'. Skoro tak pilnie śledzi Pan portal to zapraszamy do dyskusji i wymiany rzeczowych poglądów, a nie tylko ciągłe opluwanie i obmawianie społeczności limanowskiej.
Odpowiedz
kruszynka430
2010-08-03 00:17:00
0 0

TEGO SIĘ NORMALNIE CZYTAĆ NIE DA BO KU... MOŻNA DOSTAĆ

Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-03 00:27:47
0 0
Do linczu dochodzi z reguły wówczas, gdy odpowiedzialne za porządek organy mają wszystko w d... i ludzie zostają skazani sami na siebie. Nie popieram, ale też nie potępiam, bo najpierw trzeba czegoś zaznać i doświadczyć, aby zabierać głos w dyskusji. Pan jest błogosławiony, bo nie widział a uwierzył, tamci potępieni bo 100 widziało, ale nikt im nie wierzy. Sypiesz Pan cytatami to i ja przytoczę: Gustaw Herling-Grudziński ' Człowiek jest ludzki w ludzkich warunkach'. Czy takie panują na Fabrycznej, widocznie nie.
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-03 00:57:58
0 0
Jak można uważać Pana za kompetentną osobę, skoro raz pisze, że problemem jest integracja Romów z Polakami, a teraz podważa wiarygodność właśnie tych, którzy się zintegrowali i żyją tak jak Bóg przykazał.
Odpowiedz
Dave
2010-08-03 01:13:55
0 0
totu, podziwiam za cierpliwość, chociaż wątpię żeby on w jakiś sposób na te komenty odpowiedział ;) Po napisaniu tylu bzdur chyba lepiej nie wdawać się w dyskusję bo zostałby zjedzony :]
Odpowiedz
donkiszot
2010-08-03 08:47:42
0 0
Jak można być aż tak zapatrzonym w siebie i nie widzieć swoich wad?! WSTYD panie Kwiatkowski, WSTYD!
Odpowiedz
peterlimanowa
2010-08-03 08:54:14
0 0
no tak panie Kwiatkowski, lincz we Włodowie też miał podłoże rasistowskie. Sprawca nie dawał żyć w spokoju mieszkańcom to go załatwili.Jak się okazuje jego praprapradziadek był Romem. Rasiści limanowscy i włodowscy! Przeczytałem to wszystko, straciłem trochę mojego jakże cennego czasu i merytoryki żadnej. Oj, jak ja chciałbym z tym człowiekiem podyskutować...... ale w sumie o czym.A tak w skrócie 'BULLSHIT'!
Odpowiedz
boosu
2010-08-03 09:46:26
0 0
=====Poprostu szlak trafia jak potrafia zakłamac prawde której poprostu nie znaja i przedstawiają ta patologiczna i konfliktową rodzine Dągów jako poszkodowanych bo potrafia zrobic 'dobre oczka' w TV , przed policja i władzami ze sie im krzywda dzieje , ze są schorowani(a palą papierosy) , ze są biegni(5tys. zasiłku+złomowanie cudzych samochodów) to jest chore! Ich prezes to taki sam brudas jakk inni wg. niego zawsze rom jest poszkodowany z podłozem rasistowskim. ALE ZAWSZE TAK JEST ze CYGAN ZAWSZE BEDZIE CYGANEM i sciemnia gdzie popadnie byle by wyjsc z korzyscią ze sprawy a potem śmiac sie ludziom w twar i dalej robic to co robili .
Odpowiedz
IZZY
2010-08-03 10:05:37
0 0
http://www.youtube.com/watch?v=Ibih1ZYPves
Odpowiedz
IZZY
2010-08-03 10:05:41
0 0
http://www.youtube.com/watch?v=Ibih1ZYPves
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-03 10:06:05
0 0
http://www.stowarzyszenie.romowie.net/index.php/czytnik-artykulow/items/148.html tu macie link do jego stowarzyszenia. po prawej jest kontakt wiec mozna napisac mu pare slow na ten temat, bo to co on wypisuje to sie w glowie nie miesci. z terrorystow robi pokrzywdzonych. PRZYJEDZ KWIATKOWSKI I ZOBACZ CO TU SIE DZIEJE A POZNIEJ OCENIAJ !!!!!!! CHWILA SPKOJU BYLA, ALE JUZ WSZYSTKO WRACA DO NORMY !!! ZNOW ZACZYNAJA POKAZYWAC NA CO ICH STAC WIEC PRZYJEZDZAJ TO ZOBACZYSZ NA WLASNE OCZY !!!!!!!
Odpowiedz
asia89
2010-08-03 10:48:19
0 0
Ja p********!!! Normalnie nie mogę tego czytać. Czy ten kto pisał ten artykuł wie w ogóle o co k**** chodzi. Przepraszam, ale normalnie nie mogę się powstrzymać. Po pierwsze jak można robić ofiary z Dongów, jak by ich znali to by się im odechciało pisać takich bredni. A po drugie co to za pieprzenie o jakiejś Rumunii. Zaraz z nas SS albo Wehrmacht zrobią normalnie. A po trzecie to ta osoba ewidentnie nie zna tego co się w Polsce dzieje, jeśli chodzi o rzekome próby linczu tylko i wyłącznie na Romach. Przypomnę tej osobie sprawę z tej jednej miejscowości (nie pamiętam nazwy), w której zlinczowali kolesia za to, że groził całej wsi i był lekko mówiąc szurnięty. Była to głośna sprawa w mediach. I na 100% ten ktoś nie był Romem. Jak ktoś nie zna całej sprawy to niech o niej nie pisze. Heh i niech lepiej Tour de Pologne nie jedzie przez Limanową bo zaatakujemy kolarzy, że zakłócają nasz spokój. I nie zdziwię się, że jak będą przejeżdżać Witosa to komentatorzy powiedzą: 'A tutaj przejeżdżają obok słynnej ulicy Fabrycznej gdzie doszło do walk z Romami'.
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-03 11:05:20
0 0
Wy się cieszcie, że was nie zatrzymano i nie skierowano wniosku do sądu 24-godzinnego o ukaranie ;-)
Odpowiedz
andzia287
2010-08-03 12:40:24
0 0
Krew człowieka zalewa jak coś takiego czyta... Panie Kwiatkowski, przyjedź Pan i zabierz sobie rodzinę D., daj im 3-pokojowe mieszkanie albo wybuduj willę, daj im nowych sąsiadów to może wtedy się przekonasz, jacy oni są naprawdę i zrozumiesz, ze to nie żaden konflikt na tle rasowym
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-03 12:41:07
0 0
Ja mam propozycje dla tego pana. Niech sobie zamieszka z tą rodziną na miesiąc. On ma jakąś obsesje na punkcie obarczania wszystkich ludzi nietolerancyjnością i odwracania kota ogonem żeby wyszło na jego. Chyba nie potrafi się zwyczajnie przyznać do błędu i tego, że w tej sprawie jednak KONKRETNI Romowie mogą być winni.
Odpowiedz
Saba
2010-08-03 13:23:28
0 0
Ludzie myślę że tych wszystkich którzy tak kochają naszych romów trzeba przesiedlić do tego bloku niech pobędą z nimi jakiś czas a napewno szybko zmienią zdanie.
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-03 13:42:08
0 0
Wlasnie montuja kamere to moze juz niedlugo zobaczy na wlasne oczy jak oni sie zachowują. Kamery przy szkole sa juz od dawna, ale nic nie dają. Tak samo będzie z tą.
Odpowiedz
smo
2010-08-03 17:24:50
0 0
A nie było kiedyś takiej akcji ze podpalili wejście do medyka ?
Odpowiedz
jimbo
2010-08-03 17:56:56
0 0
To zaczyna być irytujące. W okresie ostatniego roku w mediach o Limanowej słychać tylko złe rzeczy. Jak nie afera finansowa, to sprawa Romów, potem remont mostu itd.
Odpowiedz
adare22
2010-08-03 18:15:53
0 0
Jak to dobrze że nie mieszkam już w waszym grajdołku!Pozdrawiam.Tak trzymać!
Odpowiedz
SALWADORE
2010-08-03 19:46:43
0 0
Tak kamery są ale jak skierowane na drogę aswaltową i kawałek chodnika a powinny być na klatkę i balkonik sprawdzałem a sory one pewnie tak mają być coby za wiele nie było widać hm...apropo tego TAIGERA JAK SIĘ PRZECHODZI KOŁO BALKONU ZACZYNA TAK DOJADAĆ ŻE COŚ OKROPNEGO A ONI JESZCZE ZJEDZ GO ZJEDZ POZDRAWIAM...
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-03 20:29:05
0 0
Same kłamstwa i pier.... Dlaczego jeszcze starosta nie wystosował oficjalnego pisma w tej sprawie do kwiatkowskiego? Niech przestanie łgać w żywe oczy! Oto cała prawda o kulturze romskiej, nie dość że kłamią, to jeszcze nie mają żadnego szacunku do władz tego kraju. Jesteście tutaj gośćmi, jak się coś nie podoba to wyp..... Panie starosto, najwyższy czas zabrać im wszelkie przywileje których my mieszkańcy nie mamy (min. zapomogi) a na pewno sami się wyniosą!
Odpowiedz
SALWADORE
2010-08-03 20:51:32
0 0
Leptus pod zły adres kierujesz słowa, starosta pomaga i chce rozwiązać ten problem miasto podkłada kłody pod nogi.
Odpowiedz
Daga121
2010-08-03 20:53:51
0 0
No tak obrucili kota ogonem
Odpowiedz
mareku
2010-08-03 22:46:59
0 0

Haha Kwiatuszku;]! Idź się lansić z kumplami :] A nie opowiadać jakie to życie roma to masakra! Wysłać ich na odludzie i niech sami za siebie zadbają! Dać i 1 pokojową ruderę , niech sobie krzywdę robią na kim chcą!

Odpowiedz
keszel
2010-08-03 23:17:53
0 0
Roman Kwiatkowski- prezes.Proszę przyjechać porozmawiać a potem się wypowiadać w tym temacie. Zapewne Pan nie zna tej rodziny a 'aniołka Miecia'ze zdjęć prasowych.Osądza Pan wszystkich ale nie rodzinę,naprawdę wstyd.[a tak naprawdę to Pan i Mieciu to kawał c.... niech zamieszka u Pana i miasto będzie mieć spokój]jeszcze zrobię schorowanemu,biednemu s.......wi wesołą wyprawkę aby zapamiętał że mieszkał na tym osiedlu.
Odpowiedz
marcel
2010-08-03 23:47:13
0 0
keszel i Leptus : bardzo dobrze to opisaliscie !!!!!!!!!!! Popieram !!!!!!!! Trzeba ich wysiedlic i to natychmiast !!!!!!
Odpowiedz
Imhoteph
2010-08-04 07:07:20
0 0
o ja pier*** , to juz jest przesada ;/ co te moresy wyprawiaja ;/ otworzyc oboz i wpier**** tam wszystkie czarne nieroby... bedzie spokoj kur**
Odpowiedz
kermicior
2010-08-04 09:45:56
0 0
CO ZA DURNY ARTYKUŁ !!! TEN CAŁY PREZES I RESZTA MU PODOBNYCH TO TYLKO KRZYWDĘ ROBIĄ DONGOM, BO PRZECIEŻ JAK SIĘ SPOŁECZEŃSTWO LIMANOWSKIE W KOŃCU ZDENERWUJE TO NAPRAWDĘ DOJDZIE DO SAMOSĄDU. MOIM ZDANIEM TO W INTERESIE ROMÓW (DONGÓW) LEŻY JAK NAJSZYBSZE OPUSZCZENIE ZAJMOWANEGO LOKALU. MOŻNA BY IM BYŁO DAĆ JESZCZE OSTATNIĄ SZANSE, POSTAWIĆ IM WARUNEK: SPŁATA ZALEGŁYCH DŁUGÓW, INTEGRACJA Z OTACZAJĄCYM SPOŁECZEŃSTWEM, ALE O TYM POWINIEN ROZMAWIAĆ Z NIMI ICH PREZES. NO ALE JEŻELI PRZE KILKANAŚCIE LAT SIĘ NIE ZMIENILI, TO WĄTPIĘ ŻEBY TO TERAZ NASTĄPIŁO.
Odpowiedz
konto usunięte
2010-08-04 14:43:21
0 0
niech pan starosta zaproponuje panu kwiatkowskiemu, aby przygarnął tą poszkodowaną rodzinę pod swój dach na pewien okres. Przecież jako prezes na pewno go będzie stać na to by wspierać 'swoich'.
Odpowiedz
Bogdan
2010-08-04 18:51:41
0 0
Roman Kwiatkowski jest podstawiony po to aby ta rodzina zyskała na czasie,t.j.sprawę przedłużyć,przedawnić,wyciszyć i zostawić po staremu.Zobaczycie,ich z tamtąd nikt nie ruszy.R. Kwiatkowski pokryje czynsz,będzie wilk syty i owca cała.Mnie dziwi;kto dał romom mieszkanie w bloku?
Odpowiedz
adare22
2010-08-04 23:00:05
0 0
Skoro konflikt narastał przez lata to gdzie był dzielnicowy z tego rewiru?Teraz pewnie dostanie awans,premie a w najgorszym razie przeniesienie na lepsze stanowisko.A niech 'spieprza dziad' do konteneru razem z Romami.Pewnie poczuje się swojsko bo też słabo 'pisaty' i 'czytaty -jak oni.
Odpowiedz
keszel
2010-08-05 11:13:43
0 0
http://www.youtube.com/watch?v=j2-hGBDC0Dc
Odpowiedz
bobek2010
2010-08-14 10:34:43
0 0
żal.pl....
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"O Romach i Limanowej w Auschwitz – Birkenau"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in