Baner Baner
7°   dziś 10°   jutro
Piątek, 19 kwietnia Adolf, Tymon, Włodzimierz, Konrad, Leon, Leonia, Tytus

O likwidacji pomnika w 'Wyborczej'

Opublikowano 06.02.2012 15:03:26 Zaktualizowano 05.09.2018 11:13:09 top
22 7180

- W Limanowej nie chcą już pomnika wdzięczności Armii Czerwonej. Władze miasta postanowiły go zlikwidować. Sęk w tym, że trzeba o tym powiadomić Rosję, bo obelisk jest wymieniony w dokumencie będącym częścią polsko-rosyjskiej umowy o miejscach pamięci - brzmi wstęp do artykułu w Gazecie Wyborczej.

Decyzje o usunięciu obelisku podjęli już limanowscy radni w ubiegłym tygodniu. O sprawie pisaliśmy w artykule "Pomnik do likwidacji?" Dziś sprawę porusza Gazeta Wyborcza.

- To nie jest pochopny krok - przekonuje na łamach Gazety Wyborczej przewodnicząca rady miejskiej Irena Grosicka. Powołuje się m.in. na niedawny sondaż wśród mieszkańców w jednym z lokalnych portali. - Zdecydowana większość była za likwidacją pomnika - zaznacza. Jej zdaniem stosunek miejscowej ludności do obelisku obrazuje też jego obecny stan. - Pomnik jest zdewastowany, zniszczone zostały nawet zdobiące go płaskorzeźby i napisy - tłumaczy przewodnicząca Grosicka.

(...) Pomysł limanowskich włodarzy z nieukrywaną satysfakcją przywitali sądeccy historycy skupieni w tamtejszym oddziale Polskiego Towarzystwa Historycznego. Jego prezes w liście otwartym do władz Limanowej napisał "prosimy w imieniu Polski o całkowitą likwidację tego potwora - symbolu minionej epoki sowieckiego zaboru".

Nie wszyscy są jednak pełni entuzjazmu dla usuwania symboli wdzięczności żołnierzom Armii Czerwonej. Decyzję o likwidacji pomnika krytykuje Maria Kaczmarczyk, przewodnicząca małopolskiego oddziału Towarzystwa Współpracy Polska-Wschód. - Miejsca pamięci, niezależnie od tego, czy są tam pochowani żołnierze, czy też nie ma ich grobu, powinno się zachowywać. W Wiedniu pomnik żołnierzy radzieckich do dziś stoi i nikomu nie przeszkadza - uważa Kaczmarczyk. - Likwidacja to szpilka wbita Rosjanom, bo przecież nikt nie lubi, gdy usuwa się pomniki upamiętniające ich poległych żołnierzy. Dla Rosjan to przecież symboliczne miejsca - dodaje przewodnicząca małopolskiego oddziału TWPW.

- W kontekście kontaktów polsko-rosyjskich może to być potencjalny problem - ocenia decyzję likwidacji pomnika w Limanowej Andrzej Kunert, sekretarz Rady Ochrony Miejsc Pamięci i Męczeństwa. Sprawę komplikuje dodatkowo fakt, że pomnik jest w oficjalnych wykazach miejsc pamięci rosyjskich (radzieckich) obrońców ojczyzny poległych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz obiektów poświęconych Armii Czerwonej. Oba są załącznikiem umowy polsko-rosyjskiej z lutego 1994 roku o grobach i miejscach pamięci ofiar wojen i represji. Tym samym zanim dojdzie do usunięcia obelisku z limanowskiego parku, trzeba o tym formalnie poinformować stronę rosyjską.

Przeczytaj cały artykuł w Gazecie Wyborczej.

Zobacz również:

Komentarze (22)

Ney
2012-02-06 15:54:17
0 0
Czy Pan Prezes Zakrzewski mógłby się zająć własnymi sprawami (patrz pomnik Armii Czerwonej w Nowym Sączu) a nie robić zamieszanie w Limanowej??
U siebie nie radzą sobie z tym więc próbują gdzie indziej mącić. Posprzątać u siebie a nie grzebać na czyimś podwórku czy to takie trudne do zrozumienia. My sobie sami poradzimy. Panu Dziękujemy!
Odpowiedz
RAGTIME
2012-02-06 17:19:59
0 0
Precz z pomnikami armii sowieckiej w naszym pieknym Kraju! Wybiórcza niech sie zajmie swoimi pejsami!
Odpowiedz
hacel
2012-02-06 18:20:09
0 0
To żaden grób czy pomnik pamięci , tylko narzuconej niewoli sowieckiej po zdradzie.Zatkać nim byle dziurę.
Odpowiedz
DRKidlerr
2012-02-06 18:22:26
0 0
Pani Grosicka, niech Pani poda nazwę tego portalu, bo ty chyba nie powinno być żadną tajemnicą. A ponadto czy w tym sondażu były brane pod uwagę lata osób uczestniczących w nim. Bo wydaje mi się, że aktualnie jest taka moda przyjęta, że wszystko co złe z tamtego ustroju, to w szczególności nie podoba się osobom urodzonym po 1981 roku, którzy to mają o tym pojęcie, jak nie powiem co. A skoro już radni tak postanowili, zemścić się na tym pomniku, to może wezmą pod uwagę inne pomniki jakie znajdują się na terenie miasta,i tez przegłosują o ich usunięciu. Nic w koło tylko i to samo, jak nie pomniki upamiętniające żołnierzy radzieckich to katastrofa smoleńska. A jak już poruszyłem temat katastrofy smoleńskiej to jest możliwość jej jednoznacznego wyjaśnienia, a mianowicie. Uruchomić stojącego Tu-154M oraz znaleźć podobną brzozę i wykonać podobny lot. Jako pierwszy pilot - ekspert Antoni Macierewicz, drugi pilot ekspert - Jarosław Kaczyński, nawigator Zbigniew Ziobro, stewardesy Beata Kempa, Elżbieta Kruk i Beata Szydło. Samolot obciążyć podobną liczbą pasażerów np: Rychard Czarnecki Janusz Wojciechowski, Adam Hoffman Mariusz Błaszczak i inne pisuary. I dalej w drogę na brzozę! Zobaczymy co będzie
Odpowiedz
hacel
2012-02-06 18:32:25
0 0
A ciecienDRKidler wysłać za czrną skrzynkę
Odpowiedz
DRKidlerr
2012-02-06 18:36:29
0 0
hacel - o co ci chodzi?
Odpowiedz
DRKidlerr
2012-02-06 18:45:35
0 0
Broniewski Władysław na ten przykład gadał do brzozy: 'Hej ty brzozo, hej ty brzozo płaczko...'
Odpowiedz
111ksiadz
2012-02-06 18:48:14
0 0
Pani Grosicka nie zna dobrze tematu lub wprowadza szczególnie młodych ludzi troszkę w błąd....Pomnik jest zdewastowany,zniszczone zostały nawet zdobiące go płaskorzeźby i napisy-tłumaczy przewodnicząca Grosicka....Płaskorzeźby i napisy zostały celowo skute na fali pewnego ruchu.Potem obłożono go dechami z postaciami jakichś świętych-a może jestem w błędzie?
Odpowiedz
RAGTIME
2012-02-06 18:48:20
0 0
Wybiórcza niech sie zajmie Stefanem Michnikiem i członkami NKWD zydowskiego pochodzenia. ktorzy siali spustoszenie na ziemiach polskich !!!
Odpowiedz
DRKidlerr
2012-02-06 19:00:07
0 0
Proponuję, aby dyżurni historycy zastosowali podobne kryteria wobec autorów majowego zamachu stanu na czele z Józefem Piłsudskim. Przypomnę, że wtedy trupów było ponad 4000. Czyż nie był to przypadkiem 'związek zbrojny', choć niekomunistyczny?
Odpowiedz
andaluzja7
2012-02-06 19:28:41
0 0
DRKidlerr :
a skąd w Tobie taka sympatia do Związku Radzieckiego? naprawde uważasz, że mamy im co zawdzięczać? jeśli tak, to co takiego. Podaj argumenty..KONKRETY.
Po drugie- jak widać, jestes niedoinformowany, jeśli chodzi o stan wiedzy historycznej. WSTYD, OJ WSTYD, w dzisiejszych czasach takie brednie wygłaszać. Przypomnę Ci tylko, że podręczniki do historii, wydawane w latach 70-tych różnią się zdecydowanie poziomem i zawartością wiedzy merytorycznej od dzisiejszych.
NO, ALE...JAK KTOŚ NIE MA O CZYM MÓWIĆ, BO NIEWIELE WIE, A KONIECZNIE CHCE,TO ZAWSZE i dużo MÓWI O.....KACZYŃSKIM I PISie.
Oj, oj...LEKCJA PATRIOTYZMU przydałaby Ci się, pod warunkiem jednak, że wiesz , co to jest PATRIOTYZM.
Pozdrawiam i polecam 'Gazetę Polską'.
Jak poczytasz, to porozmawiamy..Na argumenty oczywiście , a nie puste slogany, które niczego wspólnego z prawdą nie mają.
Pozdrawiam serdecznie;-]
Odpowiedz
namoR
2012-02-06 20:12:53
0 0

@xsenia
Dziekuje za bardza ciekawa informacje.Ja probowalem nawiazac dialog z tym Panem o podwojnym \\\\\\\\\\\\\\\'nicku\\\\\\\\\\\\\\\' pod tym artykulem

http://limanowa.in/wydarzenia/news,8513.html

Ale jak widzisz ten Pan nie zgadza sie i nie akceptuje zadnych komentarzy, opinii czy informacji od innych na tym portalu........

Odpowiedz
namoR
2012-02-06 20:37:31
0 0
Moze ten link bedzie dzialal:

http://www.limanowa.in/wydarzenia/news;trudny-i-niebezpieczny-czas-dla-bezdomnych,8513.html
Odpowiedz
Tusik
2012-02-06 20:44:03
0 0
Jeśli już mowa o PTH... bardzo kompetentną osobą w limanowskim PTH jest jego Prezeska - Magda. To w niej widzę nadzieję na dobre współdziałanie z innymi i że będą ludzie-pasjonaci garnąć się do niej, jako do osoby chcącej ze wszystkimi współpracować.
Odpowiedz
terorist
2012-02-06 21:13:40
0 0
Problem tkwi w tym, że w tym momencie jest to pomnik limanowskiego parku, a nie jakiś bolszewików i Armii Czerwonej. Strona rosyjska to nie są przecież tylko ludzie, którzy są od głoszenia propagandy i psucia relacji polsko-rosyjskich ale też normalni, zdrowo myślący ludzie, do których trafią rzeczowe argumenty usunięcia tego pomnika. Likwidować go się ma ze względu na tzw. zły stan techniczny, a nie ze względów ideologicznych (chociaż tu, niektórzy ludzie, jak prezes sądeckiego PTH, próbują zbędną ideologię dorabiać).
Odpowiedz
aurelia
2012-02-06 21:13:41
0 0
Co za problem?odesłać im te kupe kamieni,jak oni nam odesłali tablice ze Smoleńska
Odpowiedz
xsenia
2012-02-06 21:17:43
0 0
@Tusik ty jako osoba o dużym zaufaniu społecznym i będąca w tym PTH razem z Panią Prezes i resztą członków czuwacie aby nie doszło do rozpierdchy jaką zrobił w pewnym takim towarzystwie w Nowym Sączu.
Odpowiedz
Doradca
2012-02-06 21:25:26
0 0
Co też się człowiek nie dowie na tym portalu:)
Odpowiedz
konto usunięte
2012-02-06 21:27:14
0 0
Ten pomnik rozsypuje się ze względu na długoletnie systematyczne działanie azotu (moczu) na kamień z którego jest zbudowany
Odpowiedz
teraJA
2012-02-06 21:32:29
0 0
@DRKidlerr No bardzo mi przykro że tak to postrzegasz ale masz racje bo ja też jestem urodzony po 1981 i też uważam że raczej nie wiele w tym było dobrego a także nie widzę powodu dla którego ma u nas stać pomnik wdzięczności bo trudno mi to uznać za miejsce pamięci. Może żyje w nieświadomości i czegoś nie wiem ale z tego co uczyłem się na historii(a jestem jej pasjonatem i nadal się nią interesuje) to nie mamy zbytnio czego zawdzięczać naszym sąsiadom.
Tak poza tym to podpisuję się pod komentarzem @andaluzja7 nic dodać nic ująć.
Odpowiedz
RAGTIME
2012-02-06 21:32:46
0 0
Wystawic go na licytacje WOSP .moze ktos kupi.Owsik bedzie wniebowziety!!!To jego formacja!!!
Odpowiedz
sstan
2012-02-07 15:28:24
0 0
Kochani radni ,a moze te pieniadze ktore maja isc na robiorke przeznaczyc na dożywianie dzieci w szkolach .Kiedy zamierza sie przeksztalcac 'zamykac' bo brak pieniedzy
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"O likwidacji pomnika w 'Wyborczej'"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in