17°   dziś 23°   jutro
Piątek, 29 marca Wiktoryn, Wiktoryna, Helmut, Eustachy, Zenon

Młodzi mieszkańcy „wzięli sprawy w swoje ręce”

Opublikowano 10.08.2019 14:00:00 Zaktualizowano 12.08.2019 08:09:41 pan
34 34489

Szczawa. W miejscowości Szczawa, położonej w gminie Kamienica, grupa młodych osób postanowiła utworzyć inicjatywę pod nazwą „Wszyscy dla Szczawy”. W internecie trwa właśnie zbiórka pieniędzy, które umożliwią odnowienie ławek przy deptaku wzdłuż doliny Głębieńca. - Miał być miejscem spacerów oraz spotkań turystów i mieszkańców, a stały się swoistym symbolem upadku Szczawy – twierdzą inicjatorzy akcji.

– Inicjatywa powstała stosunkowo niedawno, ale kiełkowała w naszych głowach od pewnego czasu. Mimo dużych rozwarstwień w zakresie poglądów samych mieszkańców Szczawy, czego konsekwencją jest pewnego rodzaju impas w jej rozwoju, postanowiliśmy aktywizować lokalną społeczność oraz wszystkie osoby, które są ze Szczawą związane, do brania udziału w różnego rodzaju wspólnych akcjach, które będą miały pozytywny wpływ na naszą miejscowość – mówią inicjatorzy, Rafał Gorczowski i Łukasz Zięba.


W całej tej historii, jak wskazują, jest niestety drugie dno – pomysł nie zrodził się bowiem ze zwykłej potrzeby wspomagania dalszego, systematycznego rozwoju Szczawy, a w związku z brakiem zgody na jej zaniedbywanie. Pomysłodawcy twierdzą, że turystyka która jeszcze kilkanaście lat temu była na fali wznoszącej, co przejawiało się m.in. w powstaniu pijalni wód mineralnych i deptaka, a także miało odzwierciedlenie w staraniach o uzyskanie statusu uzdrowiska, z czasem praktycznie zamarła, a Szczawa przestała się rozwijać, a wręcz – zaczęła się uwsteczniać.

– Niestety, ze względu na dużą ilość inwestycji w naszym rejonie, utrzymywanie w dobrym stanie istniejących obiektów turystycznych, które w tym momencie popadają w ruinę, a także ich rozwój zszedł na dalszy plan – twierdzą inicjatorzy przedsięwzięcia. – Mieszkańcy bardzo często wspominają lata świetności Szczawy, kiedy było to znane miejsce na turystycznej mapie nie tylko Małopolski, gdzie w co drugim domu były wynajmowane pokoje. Mamy świadomość, że te czasy już dawno minęły i najprawdopodobniej nie wrócą, ale chcemy przywrócić jej chociaż namiastkę dawnej popularności. Nie chcemy aby historia Szczawy skończyła się za naszych czasów, aby stała się wyłącznie kolejną zwyczajną miejscowością na trasie do Szczawnicy. Nie mamy zamiaru żyć tylko wspomnieniami o wspaniałej Szczawie – deklarują Rafał Gorczowski i Łukasz Zięba.

Zobacz również:

Z tych powodów, członkowie grupy zamierzają dążyć do przywrócenia miejscowości należytego zainteresowania i pomóc odrodzić się turystyce. Jak podkreślają, chcą promować Szczawę i pokazywać jej walory. Jednak aby tego dokonać i zachęcić turystów do odwiedzania miejscowości, zamierzają własnym staraniem oraz z własnych funduszy naprawić wiele rzeczy, które obecnie niszczeją. Pierwszą z nich są ławki na deptaku wzdłuż doliny Głębieńca. – Miał on być miejscem spacerów oraz spotkań turystów i mieszkańców, a stał się swoistym symbolem upadku Szczawy. Usytuowanie deptaka nie jest przypadkowe, albowiem wody, wypływające ze źródeł w dolinie Głębieńca, zawierają bardzo duże ilości minerałów, które przedostają się do powietrza. Stworzenie deptaka miało być jednym z wielu elementów, mających na celu przyciągnąć do Szczawy zwolenników turystyki zdrowotnej. Dzisiaj deptak niszczeje, zaniedbywany popada w ruinę. Jak wspominaliśmy, niestety, ze względu na dużą ilość inwestycji w naszym rejonie, remont deptaka zszedł na dalszy plan.

Grupa zorganizowała internetową zbiórkę środków na ten cel. Udało się uzbierać już prawie 1 400 zł, wobec czego mieszkańcy postanowili rozpocząć działanie i wykonali remont pierwszych ławek, tak żeby mogły z nich korzystać wszystkie osoby spacerujące deptakiem. Remont został wykonany na koniec lipca. Zajęto się również uporządkowaniem otoczenia ławek.


Oprócz remontu deptaka, celem grupy jest propagowanie historii Szczawy, m.in. przez coroczny odpust partyzancki, mający na celu uczczenie pamięci 1 Pułk Strzelców Podhalańskich AK oraz pamięci o partyzantach, dla których zarówno Szczawa, jaki i okoliczne lasy, były schronieniem w nierównej walce z okupantem. Planowane jest również stworzenie m.in. ścieżek edukacyjnych, czy organizowanie różnego rodzaju imprez, w szczególności dla dzieci.

– Szczawa była nazywana perłą Powiatu Limanowskiego, a na jej rozwoju mogliby skorzystać wszyscy mieszkańcy Limanowszczyzny. Jej niezaprzeczalne walory to w szczególności prozdrowotny mikroklimat oraz wody mineralne nie występujące w żadnej innej części powiatu. Szczawa również słynie z występowania niższych temperatur w okresie zimowym w stosunku do innych miejscowości wobec czego występują świetne warunki do uprawiania sportów zimowych oraz dłuższe utrzymanie się śniegu m.in. na stoku, którego już niestety nie ma. Ponadto, czekające na inwestora domy wczasowe, w których mogłyby znaleźć zatrudnienie setki osób. To wszystko bez promocji Szczawy zostanie niewykorzystane – podsumowują Rafał Gorczowski i Łukasz Zięba.

Komentarze (34)

nano1
2019-08-10 18:29:43
4 8
Panowie "niszczycie" symboliczną wizytówkę wygaszania przez Wójta i Radę prac nad tworzeniem uzdrowiska. Uprzedzając komentarz Wójta dot. stanu deptaka: napewno zaszło jakieś nieporozumienie. Proponuję kolejną zbiórkę na wymianę fontanny przy pijalni zakupionej na allegro i wiecznie zasyfionej
Odpowiedz
eno
2019-08-10 20:42:08
7 6
Panowie litości, to nie "duże rozwarstwienia w zakresie poglądów samych mieszkańców Szczawy" decyduje o inwestycjach w Szczawie a Rada Gminy i Wójt. Na marginesie, w Radzie ze Szczawy mamy przedstawicieli z jednej listy, z PiS, więc jakie tam są rozwarstwienia.
Ponadto co macie na myśli pisząc o "dużej ilości inwestycji w naszym rejonie", mam nadzieje że nie o Szczawie bo tu od czasów mostu na osiedle Bulandy niczego poważnego gmina nie zrobiła /z rzeczy poważnych dopiero teraz buduje most na Białym głównie z kasy zewnętrznej/.
Odpowiedz
nano1
2019-08-10 22:06:57
6 5
W sumie to jednak dużo się zmieniło np. w stosunku do 2007 roku, w szczególności data.
Jak donosił gminny periodyk w wydaniu marzec/kwiecień 2007:
"... Samorządowcy z Gminy Kamienica i starostwa limanowskiego dyskutowali o szansach i nadziejach związanych z uzyskaniem przez Szczawę statusu uzdrowiska. 24 marca spotkali się z wiceszefami Ministerstwa Skarbu:Pawłem Piotrowskim i Michałem Krupińskim. Naradę rozpoczęto w Ośrodku Dworek Gorce w Kamienicy. (...) Na koniec goście przespacerowali się po deptaku, podspiewujac przy tym sparafrazowane słowa piosenki Golców: Tu narazie jest ściernisko, ale będzie uzdrowisko... Mamy nadzieję że ustalenia z tego spotkania zostaną zrealizowane i Szczawa w niedługim czasie będzie uzdrowiskiem, co spowoduje szybki rozwój gospodarczy naszej gminy oraz powstanie znacznej ilości nowych miejsc pracy " M. M.
Odpowiedz
34607szczawa
2019-08-11 06:04:38
6 3
Mieszkańcy wzięli sprawy w swoje ręce....

Zastanawiające ....
Matematyka jest królową nauk...
Robi się ciekawie wladza gminna ma "pod górę" z powodu wielu aspektów na wlasne życzenie...
Gmina ...
Niestety moja wolność wypowiedzi jest ograniczona (obserwując co się dzieje) i nie moge jako obywatel swobodnie się wypowiedzieć przy władz i systemie sądownictwa.
Media jakby były podporzadkowane....
Odpowiedz
janek20
2019-08-11 07:04:08
1 8
Eno ano nano. Tylko w szczawie takie rzczeczy nic nie robią źle, robią i mówią ze jest zle ale chca zmienic też źle. Moze o takie rozwarstwienia w pogladach chlopaka chodzi
Odpowiedz
szczawa
2019-08-11 07:39:31
4 7
Szczawa już dawno chciała sama o sobie decydować i macie rację, zbieranie funduszy na rzecz odnowy wizerunku Szczawy świadczy o upadku jej znaczenia w Gminie. Uważam , że każdy ruch społeczny i mobilizacja mieszkańców, scala i integruje lokalną społeczność. Wstyd dla Wójta , Rady, Radnych ze Szczawy, oraz Przewodniczącego Rady Gminy, który na sesji wychodzi z siebie,aby w hymnach pochwalnych uwielbiać Swojego Pana Wójta. Hańba.
Odpowiedz
szczawa
2019-08-11 07:45:12
2 6
Radni ze Szczawy obudźcie się. Rozglądnijcie się wokoło i zobaczycie jak jesteście łatwo zbywani obietnicami bez pokrycia.
Odpowiedz
konto usunięte
2019-08-11 08:32:18
0 4
Miałem nadzieję że problem ławek jest rozwiązywany a potem nastąpią dalsze rozwiązania które pozwolą zmieniać wizerunek mojej miejscowości np likwidacja gruzowiska przy drodze D .W. , śmieci w potoku Głębieniec , niekontrolowany wyrąb lasu / który jest atutem tej miejscowości / itd.... Tymczasem zaczyna się znowu biadolenie i pisanie o zatrudnieniu jakby była nadal komuna. A gdzie jest Sołtys tej miejscowości , czy tylko są Radni ???.....
Odpowiedz
eno
2019-08-11 09:32:27
4 3
janek20 Czytaj tekst ze zrozumieniem zanim zaczniesz pod wpływem emocji minusować i zarzucać innym opinie których nie wyrazili.
W Szczawie coś się dzieje wyłącznie dzięki inicjatywie mieszkańców. I chwała kolejnym pokoleniom za to że podejmują próby zrobienia czegoś na rzecz Szczawy.
Zgodnie z deklaracjami chłopaków nie chcą atakować wójta i ok.
Ale nie obroni się uzasadnienie ich pracy wskazujące na zaangażowanie wójta w inne inwestycje a poprzez to brak nakładów na infrastrukturę turystyczną w Szczawie. To gmina Kamieńca jest w Szczawie gospodarzem i bierze na ten cel podatki.
Ponadto, to nie kwestia roku czy dwóch wstrzymania nakładów na Szczawę a dwóch dziesięcioleci zaniedbań. I wszyscy o tym wiedzą.
Tyle w temacie.
Odpowiedz
gooral
2019-08-11 09:35:22
0 1
Władze kochają czyny społeczne
Odpowiedz
pawel93
2019-08-11 13:27:47
0 7
Szanuję i kibicuje tej inicjatywie :)
Odpowiedz
justynag
2019-08-11 17:13:16
0 7
Dobra robota chłopcy! Nie poddawajcie się i działajcie dalej mimo wszystko. Życzę dalszych sukcesów.
Odpowiedz
JohnDoe
2019-08-11 17:25:31
1 4
Szczerze ich wspieram od samego początku bo jako jedyni opierają Swą działalność na współpracy a nie na budowaniu konfliktu. Starsi działacze powinni brać z nich przykład bo za sytuacje w gminie ponoszą odpowiedzialności obydwie strony konfliktu. Zgoda buduje i o tym nie należy zapominać!!!
Odpowiedz
tomekkamienica
2019-08-11 17:28:17
0 4
Chłopaki nie przejmujcie sie tym co o was tutaj piszą. Łatwo im sie mówi z ukrycia. Popieram choć jestem z Kamienicy. Trzymamy za was kciuki, powodzenia.
Odpowiedz
ARNSWA
2019-08-11 20:35:54
0 2
nano1 nie masz racji.jezeli chłopaki chcą coś zrobić niech robią.podoba mi się ta inicjatywa, choć od kilku lat już nie mieszkam w Szczawie.Fakt że Sadowski nic praktycznie nie robi ale to nie znaczy że i oni mają siedzieć bezczynnie i narzekac.,bo od narzekania nie wyzdrowiał jeszcze nikt.Ty nic nie robisz,twoja sprawa,może jesteś leniwy,może ci nie zależy na miejscowości,może nie umiesz robić nic prócz narzekania i wytykania innym błędow,ok,ale nie podcinają skrzydeł komuś komu zależy na swojej miejscowosci chce coś zrobić.zamiast tg przelej na zrzutkę dychę i czekaj co się będzie dzialo...
Odpowiedz
eno
2019-08-12 00:13:09
1 1
ARNSWA pewnie niem wiesz kogo atakujesz myślę o nano1, wydaj ze swojej kasy 1/100 z tego co nano1 na sprawy Szczawy non profit wtedy będziesz mógł komentować.
Odpowiedz
azjata
2019-08-12 09:28:07
0 2
Brawo!!! Wielkie poparcie dla obywateli Szczawy.Apropo ,to nasze bulwary nic nie lepiej wyglądają.
Odpowiedz
baldur007
2019-08-12 09:31:06
0 2
Chcialbym żeby się wam udało. Może pojawia się w końcu jakieś miejsca pracy bo jest tragedia. Licze ze ktoś wpadnie na pomysł ze jak nie ma przemyslu w naszym powiecie to może warto w turystykę isc jak na sądecczyźnie zrobili
Odpowiedz
pawelkul
2019-08-12 13:45:56
0 1
Nie moge sie powstrzymac eno kim jest ten wielki nano1? Gdzie on niby wsadzil te pieniadze jak w szczawie niczego nie ma? Musze wam zdradzic sekret ja tez wydalem ogromne pieniadze i stworzylem pod gora nibylandie. Tylko nie mowcie nikomu ze wejscie jest przez jedna z szaf w domach wczaswoych. Tylko sie nie smiejcie to szczera prawda
Odpowiedz
ARNSWA
2019-08-12 14:10:09
0 0
Hehe nano to pewnie flip a eno to Flap :) chłopaku to powiem ci że słabo te pieniądze inwestuje że nic nie widać w tej Szczawie.Chyba że inwestuje w wywòz kamieni z rzeki :) widzisz albo jest gość mało zamożny i to duuuuuuuzo pieniędzy to 50zl w jego przypadku albo nie ma pojęcia w co inwestowac,lub zareklamować swoją inwestycje,taki ktoś kto inwestuje i nic z tg nie ma to raczej marny inwestor. Chlopaki potrafili za 1700zl zrobić coś co widać i oby tak dalej !ty dalej będziesz anonimowym kozakiem a tych kozakach wie już cały powiat. Poza tym ja nikogo nie atakuje tylko nie lubię czegoś takiego że kogoś bolą oczy ze ktoś coś robi ,a sam pierdzi w stołek i interesują własne "wydatki" . przesłałeś tą dychę :)?
Odpowiedz
34607szczawa
2019-08-12 14:33:47
0 0
Haha eksperci od spraw Szczawy się znaleźli - pisze o niektorych komentujących. Arnswa widać że nie wiesz o co chodzi a za komentowanie się zabrałeś. Robisz z siebie głupka w tym momencie zreszta nie tylko Ty ;)
Odpowiedz
ARNSWA
2019-08-12 14:48:03
0 0
Hehe jak to się mówi Andrzeju nie denerwuj się :) ooo 34607 byłeś tak nie widoczny że nawet nie zauważyłem że się udzielales,więc nie chciałem tracić na twój komentarz czasu a teraz wyskakujesz niespodziewanie jak gumka z majtek i zarzucasz mi że robię z siebie głupka kiedy po nawet o tobie nie wspomniałem,chyba że zapomniałeś się przelogować,a moze do flipa i flapa dołączył piesek Leszek...?no nic czekam na Bolka i Lolka i skomponujecie swój cyrk w całości....a i ty też mógłbyś przelać tą dychę :)
Odpowiedz
34607szczawa
2019-08-12 15:20:40
0 0
ARNSWA napisałem że robisz z siebie głupka dlatego że piszesz jakbyś wszystko wiedział a jedyne co to coś ci sie może wydawać.
Pozdrawiam ;)
Odpowiedz
nano1
2019-08-12 15:46:49
0 0
ARSNSWA - rozumiem że to twój stały zestaw liter w Twoim Kole Fortuny
Odpowiedz
pawelkul
2019-08-12 20:07:15
0 0
Dwóch na jednego nie ładnie.
nano1 to już wiemy skąd wziąłeś hajs który podobno wydales na Szczawe. W którym odcinku wystapiles z checia ogladne
34607szczawa dajesz. To jest twoja chwila prawdy. Kierujemy teraz wzrok na ciebie. Opowiedz jaka jest prawda tak żeby wszyscy wiedzieli. Tak żeby nie robic z sibie głupka i żeby nie było zadnych nie domowien. Nie musisz się spieszyć. Ja wtedy zdradzę gdzie jest wejście do nibyladni bo ona w tym momencie jest prawdziwa tak jak twoje i kolegow opowieści
Odpowiedz
ARNSWA
2019-08-12 20:19:35
0 0
nano1 Chłopaku ogarnij kuwetę proszę."rozumiem że to twój stały zestaw liter w Twoim Kole Fortuny " hahaha mama wie że ćpiesz ?? napisze dużymi literami bo możesz nie zrozumieć :
CO CHCIAŁEŚ PRZEZ TO POWIEDZIEĆ BO NIE ROZUMIE?? Pewnie sam 34607Szczawa się łapie za głowę coś nawydurniał . Kończ waść wstydu oszczędź .Obudź się chłopie bo życia szkoda na pierdoły i zacznij robić coś więcej niż tylko narzekać.Pokonwersowałbym jeszcze z tobą ale czytając te komentarze mama taką pustkę w głowie jak ty wiec nie chce się ośmieszać ...jak ty...Jak dalej tak będziesz pisał to 34607 edytuje swój komentarz i zamieni mój nick na twój.Powiedz mi jak to jest być ciągle kimś tym co tylko narzeka i narzeka...???
Odpowiedz
pacho
2019-08-12 20:19:43
0 2
bardzo mi się ten pomysł podoba, powodzenia !!!, szkoda że samorządowcom w jakiś sposób nie jest dostępne taki podejście, ale samorządowców wybierają mieszkańcy i to już bardziej jest smutne....
Odpowiedz
ARNSWA
2019-08-12 20:26:41
0 0
34607szczawa nie rozumie skąd wnioskujesz że wszystko wiem.Skąd mam wiedzie co ty wiesz.Właśnie apropos jedziecie po chłopakach a znacie i w ogóle??wiecie kim sa dlaczego to robią...?może maja w tym swój interes i sprytnie zdobywają zaufanie innych...nie ważne,bo robią cokolwiek.I daje sobie rękę odciąć że jakby mieli takie pieniądze jak ojciec dyrektor albo wspomniany inwestor bolek i lolek to dawno by zrobili te ławeczki.Nie chodzi tutaj o wyręczanie wójta z jego obowiązków,fakt nie robi nic,ale to nie jest powód że wszyscy maja nic nie robić.Jak by tak było to w całym kraju po ostatnich rządach nie było by nic.Wszyscy bu siedzieli,narzekali,ale swoje i tak by wzięli...
Odpowiedz
nano1
2019-08-12 21:18:47
0 1
ARNSWA: jeżeli nie zrozumiałeś mojego pierwszego komentarza do artykułu trudno może cudzysłów (") traktujesz dosłownie, drugi komentarz to cytat z Gorczanskich Wieści artykuł autorstwa dyrektora GOK. W żadnym nie atakuje Łukasza czy Rafała których znam.
PS.: Nie jestem żadnym inwestorem a nibylandia właśnie jest obiecywana co jakiś jak w cytowanym tekście z Wiesci
Odpowiedz
ARNSWA
2019-08-12 21:43:42
0 0
nano1 bardzo dobrze zrozumiałem twoje pierwsze komentarze,i wszystko ok.Niepotrzebny był tylko ten sarkazm w ostatnim zdaniu który zmieniał kontekst w jakim może chciałeś sie wypowiedzieć.Jeżeli znasz tych chłopaków to tym brdziej powinieneś być po ich stronie a nie lekceważąco wypowiadać sie o ich inicjatywie.Sam artykuł nie jest o tym że gmina zaniedbała i zaniedbuje Szczawe,czego najlepszym dowodem jest plan rozwoju szczawy 2009-2016 który jest praktycznie kopia wcześniejszego i mógłby być przedrukowany jeszcze raz ze zmieniona data i puszczony w obieg.Artkuł jest o kims kto wzioł sprawy w swoje ręce żeby dalej nie patrzeć na regres,a wy,tak mi sie wydaje,w pierwszych komentarzach chcieliście go wykorzystać stricte propagandowo,atakując gminę,wójta i radnych...a po co?
Odpowiedz
34607szczawa
2019-08-13 07:29:03
0 0
ARNSWA... Ponieważ nic nie robią w kierunku rozwoju Szczawy?
A co do ich inicjatywy to gdybym ich nie popierał to napisałbym to wprost a nie zrobilem tego. Sami dużo dopowiadacie i się nakręcacie. Cel szczytny, brawo za pomysłowość ale to nie rozwiazuje kwestii podstawowej.
Odpowiedz
ARNSWA
2019-08-13 16:34:08
0 0
34607Szczawa żeby rozwiązać kwestię podstawowa trzeba by sięgnąć tam gdzie psuje się ryba,czyli od głowy,w tym wypadku głową gminy jest wojt, ale tak jak wspomniałem to nie jest temat w którym wytykamy błędy gminy bo każdy kto mieszkał lub mieszka wie jaka jest sytuacja od kilku lat. Szkoda tylko że nie udało się z tą gmina.w przypadku gminy Szczawa inicjatorzy prawdopodobnie odpuścili bo nic nie słychać a np Grabówka która w taki sam sposób została oszukana walczy dalej, TK teraz Strasburg...
Odpowiedz
pawelkul
2019-08-13 18:23:18
0 0
34607szczawa ty to masz chyba monopol na prawde i jedyna sluszna racje. Szkoda ze niechcesz się z nia z nikim podzielic. Dalem ci mozliwosc oswiecenia innych a ty co z nia zrobiles? Nic. wszyscy majacy wlasne zdanie i inny punkt widzenia to od razu glupki. Zajebiste podejscie
Nibylandia jest w szczawie tak jak najwyzsza prawda niektorych jej mieszkancow
Pozdrawiam i koncze
Odpowiedz
Mogiel
2019-08-24 15:14:21
0 0
2 tysiące zebrane na ławki w akcji a u szefa zamieszania miliony w szufladzie. Toż za te pieniądze mógł wam cały deptak w dębie zrobić.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Młodzi mieszkańcy „wzięli sprawy w swoje ręce”"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in