Baner
21°   dziś 21°   jutro
Czwartek, 02 maja Zygmunt, Atanazy, Anatol, Longina, Tola

Masz dość smogu? Podpisz petycję!

Opublikowano 29.11.2016 10:02:49 Zaktualizowano 04.09.2018 17:47:28
29 8226

Jeśli masz dość życia w zasmogowanym województwie, koniecznie podpisz petycję o pilne podjęcie działań antysmogowych w Małopolsce – zachęcają działacze Polskiego Alarmu Smogowego, którzy przygotowali petycję.

- Wystarczy zaledwie kilka kliknięć myszką i klawiaturą, żeby wyrazić swoje poparcie dla działań antysmogowych w Małopolsce. Wystarczy wejść na specjalnie przygotowaną stronę internetową – mówi Bartłomiej Orzeł z Sądeckiego Alarmu Smogowego – Co istotne, władze województwa małopolskiego naprawdę będą brać te podpisy na poważnie - dodaje .

- Najważniejszym elementem działań jest wprowadzenie norm emisji dla paliw stałych i kotłów na terenie całego województwa. Stąd postanowiliśmy pokazać, jak duże poparcie jest dla tego rozwiązania w całej Małopolsce – wskazuje Mirosław Gumulak, który również działa w SAS.

Petycja jest bardzo prosta w obsłudze, wystarczy podać imię, nazwisko, adres mailowy oraz kod pocztowy. Bardzo ważnym jest, żeby pojawiło się pod nią dużo podpisów spoza Krakowa. To pokaże realną siłę i poparcie dla działań antysmogowych na terenie całego województwa. Można dodać również własny komentarz.

– Zachęcamy również do wysyłania uwag do małopolskiego Programu Ochrony Powietrza. Wystarczy napisać kilka zdań popierających uchwałę antysmogową i wysłać na adres powietrze@umwm.pl do środy 30 listopada, do 16:00 – dodają działacze Sądeckiego Alarmu Smogowego.

Petycja jest dostępna pod adresem:

https://chceoddychac.pl/index.php/malopolska

Fot. Z arch DTS

Komentarze (29)

Wfra
2016-11-29 11:39:03
2 6
A dlaczego nie stworzyć strony internetowej na której by można zamieszczać fotki trucicieli /np.kominy dymiące czarną trucizną/ i adresik?
Młodzi ekolodzy - internauci do dzieła!
Sam zamieszczę paru ,,sąsiadów,,

Zacznijmy walczyć o nasze czyste miasto i zdrowie.
pozdrawiam
Odpowiedz
wartownik
2016-11-29 12:01:11
3 2
@wfra podaj swój adres bo chcemy zrobić fotke twojego komina
Odpowiedz
Papaj
2016-11-29 12:56:29
3 2
Oczywiście podpisze mam na gaz i super sprawa nawet taniej mnie wychodzi niż miałem piec na węgiel
Odpowiedz
dionelwa
2016-11-29 14:27:18
1 2
Masz dość smogu ? - Zgłoś to do urzędu miasta.
1.Uruchomienie pyłomierzy w obrębie Limanowej
(Sowliny , Piłsudskiego , Centrum , Z.Augusta )
2. Informacja o zanieczyszczeniu na stronie miasta oraz o zagrożeniu
3. Zmiana przepisów - Straż miejska - kontrola palenisk domowych
4. Kształcenie oraz Edukacja młodzieży o zagrożeniach paleniem śmieci i innych.
5.Dołączenie do programu zmiany palenisk oraz / solary / Fotowoltaika
Odpowiedz
dionelwa
2016-11-29 14:32:05
1 3
Na mapie jesteśmy białą plamą - każdy kto ma astmę lub inne choroby górnych dróg oddechowych lub płuc
nie ma jak sprawdzić co jest w powietrzu
http://powietrze.malopolska.pl/prognozy/
Czas to zmienić
Trzeba żądać od urzędu miasta i powiatu o dostęp do tych informacji
Odpowiedz
01795
2016-11-29 14:38:13
0 1
Wszystko fajnie, dają piece na gaz, tylko Polski gaz to 30% zapotrzebowania(odsyłam do lektury:https://www.ure.gov.pl/pl/liberalizacja-rynku-ga/4589,Przedstawiamy-charakterystyke-polskiego-rynku-gazu.html). Więc Papaj fajnie ze tanio ale ruscy mogą Ci obciąć gaz i będziesz zamarzał. Polska ma najdroższy gaz w europie (dane z 2013 br.), i jaka jest gwarancja ze ruscy nie podniosą ceny? Wiec moim zdaniem nie powinno się 'promować' ani nakazywać przejścia na gaz, jeśli sytuacja z gazem będzie niepewna.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-11-29 15:50:20
2 3
Ja też uważam że działalność organizacji antysmogowych trzeba prześwietlić.
W mojej głowie się nie mieści dlaczego 40-50 lat temu zużywaliśmy znacznie więcej węgla i o smogu nikt nie słyszał, nie było chorób płuc.
Dosyć prostą wskazówką jest wciskanie nam gazu. Owszem jest wygodną alternatywą ale drogą i ryzykowną ze względu na możliwość wyłączenia dopływu. Obojętnie czy na wskutek awarii czy blokady jeśli cała okolica będzie odcięta od gazu to infrastruktura elektryczna nie wytrzyma obciążenia.
Jest jeszcze jeden problem na który mało kto zwraca uwagę. Wszyscy którzy porównują koszt ogrzewania domu gazem i węglem porównują dom ocieplony ogrzewany gazem do domu nieocieplonego ogrzewanego węglem. Dlaczego?
Jeśli już mamy palić gazem to rozwiązanie jest proste. Wystarczy obniżyć cenę gazu i wszyscy przejdą sami bez publicznych inwestycji. Starsi pamiętają że taka sytuacja była około połowy lat 80. Skoro można dopłacić do wody to czemu do gazu nie?
Odpowiedz
TuronGorski
2016-11-29 15:51:59
0 1
w Limanowej śmierdzi jak w szambie .......

pozdrowienia dla radnych-bezradnych i burmistrza-wcaleniemistrza
Odpowiedz
jurk
2016-11-29 16:55:23
1 4
można wciskać ciemnote jeszcze ludziom że kominy nas zatruwają że palenie w piecach powoduje występowanie smogu i to jest szkodliwe dla zdrowia i od razu pojawia się nadgorliwość sąsiada a nadgorliwość jest gorsza od faszyzmu a dla przypomnienia kiedy to paredziesiąt lat wstecz w każdym domu spalało się po kilkanaście ton węgla co roku. samochodów było 5 na wioske ktura liczyła 200 numerów i jedli żywność zdrową w której nie było chemi ani polepszaczy to wtedy ludzie żyli prawie po 100 lat A dziś największa umieralność jest w granicach od 50 do 60 lat to tylko mądry i rozumny człowiek zrozumie że ta umieralność jest spowodowana przez smog ale powstały ze spalin samochodowych i jemy żywność nafaszerowaną chemią i niestety rodzą się dzieci chore i ułomne.Ale o takiej prawdzie się nie mówi bo to koncerny muszą kosztem naszego zdrowia zbijać kokosy.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-11-29 17:36:33
0 2
Póki co Rosja martwi sie , że Polska znalazła niezależne żródło gazu z Kataru oraz przygotowuje inwestycje (nowy rurociąg) dostaw gazu z Norwegii. Te fakty bardzo martwią Putina. Potencjalni odbiorcy rosyjskiego gazu 'topnieja'. Taki stan rzeczy wyklucza możliwość podniesienia cen gazu. Ba te ceny zostały już wynegocjonowane w 2008 roku oraz zapisane, zawarto wieloletnia umowę, Umowa ta wygasa w 2022 roku . Ceny z powyższych względów nie podlegają PONOWNEJ NEGOCJACJI.
Akcję antysmogową popieram .
Odpowiedz
konto usunięte
2016-11-29 17:55:51
0 3
Nikt nikogo nie zmusza na przejścia na paliwo gazowe i wymiany pieców na gazowe. Wciąż mamy możliwość wyboru paliwa , zalecane sa tylko zmodernizowane piece(kotły, niskoemisyjne).
Prace nad obróbką węgla są wysokozaawansowane, są już zmodyfikowane formy węgla , przystosowane do użycia wg. norm europejskich. Tutaj też wciąż droga jest otwarta do tradycyjnego paliwa: węgla.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-11-29 18:04:20
0 1
Przepraszam piece przystosowane do niskoemisyjnych paliw, tak mialo być. Ponadto sa piece wielofunkcyjne , na różne rodzaje paliw. Tak więc np. w sytuacji braku jednego paliwa( np. chwilowy brak dostaw) można przejść na drugie. Mnie osobiście zdarzyło se tylko raz , brak dostawy gazu, ale tylko i wyłącznie z powodu nieszczelności , którą szybko naprawiono.
Odpowiedz
P36
2016-11-29 18:08:36
1 3
...a wystarczy poczytać dostępne i wiarygodne źródła (każdy łatwo znajdzie w necie)

- długość życia rośnie cały czas i żaden z autorów badań nie twierdzi, że jest inaczej
- podwójną nieprawdą jest stwierdzenie, że dawniej było więcej palenisk węglowych i dłużej ludzie żyli... ilość nowych palenisk węglowych i na drewno cały czas w Polsce mocno rośnie - obrazowo: dawniej chałup było 100 a teraz jest 600, większych, w co drugiej kominek a w reszcie jeszcze piec na węgiel... stary lub nowy
- ilość chorych na nowotwory też rośnie - nie wiem dlaczego ale rośnie na pewno więc trzeba uważać na wszystkie możliwe przyczyny
- badania dowodzą, że zanieczyszczone powietrze szkodzi zdrowiu na różne sposoby i nikt normalny nie zaprzecza
- cywilizowane i bogatsze od nas kraje ograniczają albo zakazują paliw stałych - robią sobie na złość? raczej nie, oni nie są głupi, do tego są oszczędni i pragmatyczni - dlatego są zdrowsi od nas i bogaci :-)
- palenie śmieciami, lakierowanym drewnem, płytą meblową, szmatami, plastikiem itd... tego nie musi być dużo a szkodzi mocno - jedyna możliwość wyeliminowania takich rzeczy to zakaz palenisk, które to umożliwiają - nie ma co się oszukiwać...

- oczywiście samochody też trują - u nas można jeździć nawet przedpotopowymi dizlami co dymią jak lokomotywy... w cywilizowanych miejscach ruch samochodowy się ogranicza.. .a np. w naszym mieście wręcz zaprasza do centrum... - brak obwodnicy (to nie nasza wina ale taki jest fakt, że ona nie istnieje), budowa stacji benzynowych w centrum... (to już normalne jaja :-) ), nagromadzenie urzędów w centrum - daje to korki i podwójną dawkę spalin do atmosfery i naszych płuc

- zdrowe żywienie nie zastąpi zdrowego czystego powietrza - też jest ważne i potrzebne ale nie czyni cudów... to osobny i dłuuugi temat

- co do gazu - nie zależymy już tylko od ruskich - poprzednie i obecny rząd cały czas rozwijają możliwości dywersyfikacyjne i nie ma o co się bać w przewidywalnej przyszłości... a jak będzie klops to zawsze możemy wrócić do palenia węglem i drewnem - spokojnie, damy radę

- myślę, że z gazem mamy jeden wielki i niemożliwy do rozwiązania problem... jest droższy (nie są to kosmiczne różnice ale zawsze) - a co za tym idzie ma zagorzałych przeciwników w ludziach, którzy będą oszczędzać nawet małe kwoty kosztem zdrowia swojego, rodzin i sąsiadów... tu nas boli :-)

- mamy dużo węgla i należy go wykorzystywać mądrze - w dużych zakładach jak elektrownie, elektrociepłownie, huty - z zastosowaniem nowoczesnych i niedostępnych w domowych kotłowniach czystych technologii, w takim wypadku węgiel może pomóc a nie zaszkodzić

warto to przemyśleć...
Odpowiedz
dionelwa
2016-11-29 18:33:00
0 2
Na mapie jesteśmy białą plamą - każdy kto ma astmę lub inne choroby górnych dróg oddechowych lub płuc
nie ma jak sprawdzić co jest w powietrzu
http://powietrze.malopolska.pl/prognozy/
Czas to zmienić
Trzeba żądać od urzędu miasta i powiatu o dostęp do tych informacji
Odpowiedz
mma5
2016-11-29 18:59:48
0 1
Witam,
wszyscy widzą problem smogu w piecach służących do ogrzewania domów, jednak:
1. nie zmieni to mentalności ludzi co w piecu spalają,
2. ludzie palili w piecach od lat i nikt problemu nie widział, nagle problem bo komuś dym z komina leci. A skąd ma lecieć? Z okna?
3. nikt jeszcze nie zauważył, że smog też jest w okresie letnim, gdzie raczej w piecach się nie pali, to skąd się bierze? Zwróćcie uwagę ile samochodów przybyło na przestrzeni 10, 20, 30 lat?
4. Nie jest sztuką dofinansować wymianę kotła, czy przejścia na ogrzewanie gazem, Każdy by wolał gazem ogrzewać dom bo nie trzeba bawić się z węglem (kupować go, potem składować i pilnować palenia). tylko po prostu ludzi na to NIE STAĆ! I zrozumcie to, NIE STAĆ ludzi na ogrzewanie gazem. Może najpierw politycy zapewniliby ludziom godne pensje a później wymagali tego czy owego.
Odpowiedz
P36
2016-11-29 19:06:16
1 3
smog w lecie? oczywiście, że samochody... ale też kominki, grille, ogniska, palenie śmieci w ogrodach, na działkach, na polach, wypalanie traw na nieużytkach... i wiele innych - tak, że nie tylko samochody... nie oszukujmy się...

co do kasy to owszem, niektórych może nie stać ale znakomitą większość z tych, których nie stać to stać na fajki, wódę, imprezy na mieście... :-)
Odpowiedz
konto usunięte
2016-11-29 19:42:00
0 2
Każda akcja ma sens pod warunkiem że przykład dadzą ci którzy ją organizują i popierają.
Dlatego proponuję wszystkim którzy uważają że przyczyną smogu jest niska emisja obniżyć temperaturę w domu na początek o 1 stopień. A tym którzy uważają że przyczyną smogu jest transport poprawić wykorzystanie swojego samochodu (zabrać kolegę czy sąsiadkę a ciężarówki ładować tak jak w dowodzie).
Odpowiedz
Wfra
2016-11-29 20:28:18
0 3
Drodzy Panstwo


Nikt nie mowi o wysokokalorycznym weglu ale o butelkach plastikowych / ktorych 30 lat temu nie bylo/ starych framugach z farbami,oponach i innych rakotworczych swinstwach ktorych smrod wieczorami dominuje dookola niektorych domow!!

Mlodzi ,,ziomale,, co z ta strona internetowa?
Nikogo ta sprawa nie obchodzi?...
Odpowiedz
Wfra
2016-11-29 20:33:16
0 2
Do Wartownika i Papaja odpowiedz

Rzeczywiscie mam gaz. Moze ciut drozej ale uczciwie. Jezeli chcecie wyslijcie kontakt to umowimy sie i pokaze wam dom. Panowie jak Tomasz. Nie uwierza jak nie sprawdza:):)
Odpowiedz
konto usunięte
2016-11-29 21:19:25
0 0
@Wfra nie znajdziesz w moich komentarzach pochwały palenia odpadami. Węgiel toleruję. Ale jak mi ktoś mówi że palenie drewnem jest szkodliwe to nie mieści się w mojej głowie.
Równie jak drewno szkodliwy jest gaz! Tak samo zawiera minimalne ilości zanieczyszczeń.
Cała ideologia walki ze smogiem moim zdaniem oparta jest na zniewoleniu człowieka, bo do pieca gazowego jak i tego 5 klasy nie da się nic włożyć. Wasze myślenie oparte jest na przekonaniu własnej nieomylności i chęci rządzenia innymi.
Podzielcie się swoją wiedzą, tłumaczcie ludziom że za śmieci płacą od osoby a nie od worka. Pozwólcie wyciąć przydomowe drzewo, wskażcie sposób na ograniczenie strat ciepła.
Odpowiedz
P36
2016-11-29 21:39:39
0 0
@west, możliwe, że masz rację z tym drewnem i nie jest szkodliwe - kilka artykułów o tym przeczytałem ale zaobserwowałem pewną prawidłowość: najlepiej oceniają palenie drewnem portale takie jak kominki.org albo paliwadrzewne.pl i tym podobne, a potem oczywiście przedruki do prasy... co nie dziwi bo te portale są utrzymywane w dużym stopniu przez producentów kominków i innych palenisk na drewno, producentów drewna itd... ale myślę, że już takie artykuły jak poniższy włączają tzw. 'czerwoną lampkę':
http://wiadomosci.onet.pl/nauka/zle-wiesci-dla-palacych-drewnem-w-kominkach/zn9h6

nie twierdzę, że mają tutaj rację i dym z drewna jest gorszy od tego z węgla ale daje to do myślenia... a ja wolę pod tym względem być po prostu ostrożnym :-)

...chociaż wiem, że włażę za skórę bardzo wielu miłośnikom siedzenia wieczorami przy kominku lub palenia ognisk... :-) takie życie...
Odpowiedz
Wfra
2016-11-29 21:45:06
0 1
West
Nie pisze o czystym drewnie. Kominek uwielbiam.
Ale o paleniu w Naszym miescie odpadow plastikowych !

Wieczorami smierdzi dioksynami ktore sa rakotworcze i zabijaja powoli ale skutecznie!!
Odpowiedz
mma5
2016-11-29 22:40:39
1 0
Co za czasy nastały, że już grilla nie można zapalić bo smog generuje. Ludzie obudźcie się z matrixa bo w matrixie żyjecie. W ogóle to ogień zlikwidujemy i smogu nie będzie. Ludzie palili, palą i będą palić węglem czy drewnem i nikt tego im nie zabroni. To kolejna zagrywka UE aby coś z Polski wydoić. Kilka lat temu i dalej nikomu nie przeszkadzało powietrze, od kiedy zaczęła TV o tym mowić wszyskicj zaczyna kaszleć, nie mają czym oddychać itp. Żygac mi się chce tym smogiem. Co do ludzi palących gumy, plastik i inne śmieci w piecach, ogrodach itp. To inna sprawa bo zatruwają powietrze różnymi pierwiastkami.
Odpowiedz
mma5
2016-11-29 22:48:03
0 0
Jeszcze jedna sprawa. Nawet jak 100% przejdzie na gaz czy wymieni kotły na Eko i poziom smogu się utrzyma to Co wtedy?
Co do samochodów to ja mam diesla z 91 i możesz wieżyć lub nie ale nie kopci, a młodsze o dwie dekady nawet sam widziałem jak kopcą więc nie jest to wyznacznik. Podobnie z piecami. Jak będziesz palił szajs to będziesz truł. I wszystko w temacie. Pozdrawiam.
Odpowiedz
konto usunięte
2016-11-30 08:03:18
0 0
Jak rzadko pod którym artykułem przetoczyliśmy tu merytoryczną dyskusję.
@P36 może i masz rację z finansowaniem portali propagujących palenie drewnem ale kto sprawdził finansowanie organizacji promujących nachalnie gaz? W ich informacjach widzę tyle kłamstw że czuję wstręt do tej propagandy (nie upieram się że w 100% słusznie).
Uważam że przekierowując siły (pieniądze) na uświadomienie czym można palić i obniżając (politycznie) cenę gazu smog zniknie wcześniej niż nam się wydaje.
Czystego powietrza nad głową dyskutantom życzę.
Odpowiedz
34607szczawa
2016-11-30 08:39:38
0 0
Węgiel jest naturalnym paliwem ostatnio namówiłem kolegę żeba palił od góry a nie dołu. Po 2 dniach zauważył że mniej spala węgla a ma cieplej w domu i komin tak nie kopci. Jedyne co musiał zrobic to nauczyć się go rozpalać.
Odpowiedz
dionelwa
2016-12-01 17:09:07
0 0
http://www.krakowskialarmsmogowy.pl/text/przyczyny

tu macie odpowiedź
Odpowiedz
konto usunięte
2016-12-01 18:09:29
0 0
Dla wszelkich niewiarków podam fakt z życia. W latach 60 w Londynie był tak makabrycznie duży smog spowodowany paleniem weglem i drewnem w domach, zanieczyszczenia z aut typu disel oraz z elektrowni na węgiel, że ludzie padali jak kawki. Przepraszam za zwrot , ale było stwierdzone bardzo dużo zachorowań górnych dróg odechowych, astmy oraz wypadków śmiertelnych, że ich liczna zatrważała. Wprowadzono więc program walki ze smogem, głównie likwidacje piecy na wegiel i drewno, zaostrzono przepisy kontroli samochodów ( disel),i przepisy z ograniczeniem emisji szkodliwych wydzielin ograniczono distępność starych aut wjeżdzających do centrum miasta. itp. W niedlugim czasie po wprowadzeniu zaostrzeń zauważono znaczną poprawę, problem smogu zniknął wraz w prowadzeniem zmian. (zastąpienie paliw stalych gazem)
Odpowiedz
konto usunięte
2016-12-01 18:48:35
0 0
Przepraszam było to w latach 50 , Na wskutek 'wielkiego smogu' w grudniu 1952 roku zmarlo w Londynie 12 tysiecy ludzi. Niestety dzisiaj problem smogu powraca.
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Masz dość smogu? Podpisz petycję!"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in