Baner
14°   dziś 15°   jutro
Czwartek, 09 maja Bożydar, Grzegorz, Karolina, Karol, Katarzyna

Które samorządy 'żyją na kredyt'?

Opublikowano 08.10.2013 06:36:26 Zaktualizowano 05.09.2018 08:34:10 top
29 8242

Pismo Samorządu Terytorialnego 'Wspólnota' opublikowało coroczny ranking zadłużenia jednostek samorządu. Jak zauważają jego twórcy, poziom zadłużenia po raz pierwszy od wielu lat nie wzrósł w porównaniu z rokiem poprzednim. Zobacz, na jakim poziomie zadłużenie miast i gmin kształtuje się w naszym regionie.

Jak co roku pismo Samorządu Terytorialnego 'Wspólnota' opracowało ranking zadłużenia jednostek samorządu. Najważniejszym wnioskiem publikacji jest niewielki, lecz zauważalny spadek zadłużenia województw, powiatów i gmin w stosunku do ubiegłego roku.

- Samorządy pożyczały, aby absorbować dotacje z funduszy strukturalnych, teraz muszą trochę odsapnąć, spłacić część długu, a za kilka lat (pewnie około roku 2016–2017) sytuacja znów się powtórzy - przewiduje autor rankingu, Paweł Swianiewicz. - Choć w tych wyjaśnieniach jest coś z prawdy, to takie tłumaczenie byłoby zbyt dalekim uproszczeniem. Obawiam się, że w zestawieniu z dalej prezentowanymi danymi (...) oznaczają raczej pogorszenie sytuacji. Samorządy nie zaciągają dalszych długów, bo nie mogą (zwłaszcza powiaty). Zarówno z przyczyn prawnych (ograniczenia ustawy o finansach publicznych), jak i ekonomicznych.

Wskaźnik długu jest jednym z elementów składających się na ogólną kondycję samorządu. Według ustawy o finansach publicznych, dopuszczalnym progiem zadłużena jest 60% rocznych dochodów budżetu. Część samorządów znajduje się bardzo blisko tego progu, z kolei ponad setka z nich w Polsce przekroczyła już ten wskaźnik.

- Jak co roku przypominam, że mówi on (ranking zadłużenia - przyp. red.) sporo, ale nie jest doskonałym narzędziem diagnostycznym. Dopiero zestawienie go z wielkością nadwyżki operacyjnej mówi nam znacznie więcej - tłumaczy Swianiewicz. - Przykładowo, jeśli dług jest wysoki, a nadwyżki operacyjnej nie ma, to sytuacja jest faktycznie groźna. Ale jeśli nadwyżka jest wysoka i corocznie pozwala na spłatę znaczącej części zadłużenia, to nie ma powodów do niepokoju - dodaje.

Województwo małopolskie w minionym roku zadłużyło się na 36,52% swojego budżetu. Wskaźnik długu powiatu limanowskiego jest nieznacznie wyższy i wynosi 39,29%, co sprawia że znalazł się na 74. miejscu zestawienia obejmującego 312 polskich powiatów (przy czym miejsce pierwsze to największy wskaźnik zadłużenia, a ostatnie - najmniejszy).

Gminy miejskie znajdujące się na terenie powiatu nie zbliżyły się jeszcze do połowy dopuszczalnego poziomu zadłużenia. W lepszej sytuacji jest jednak Mszana Dolna, której ubiegłoroczne zadłużenie wyniosło 25,15%, podczas gdy dług Limanowej to 28,01% budżetu.

Najmniej zadłużoną gminą wiejską w powiecie jest gmina Łukowica - zaledwie 2,13%. Niewielkim długiem może pochwalić się także gmina Kamienica, której wskaźnik wynosi 3,3%. Znacznie gorzej jest w gminie Jodłownik (47,28%) i gminie Dobra (48,97%), według rankingu najbardziej zadłużonym w powiecie samorządem jest Laskowaj, której od ustawowego progu zadłużenia dzieli już niewiele, wskaźnik długu gminy wynosi bowiem aż 57,2%.

Powiat limanowski - 39,29%

Miasta:
Mszana Dolna - 25,15%
Limanowa - 28,01%
Gminy:
Łukowica - 2,13%
Kamienica - 3,3%
Słopnice - 12,47%
Tymbark - 25,75%
Mszana Dolna - 29,86%
Limanowa - 31,92&
Niedźwiedź - 43,43%
Jodłownik - 47,28%
Dobra - 48,97%
Laskowa - 57,2%

Autorem zestawienia jest Paweł Swianiewicz, profesor nauk ekonomicznych, kierownik Zakładu Rozwoju i Polityki Lokalnej na Wydziale Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.

(Fot.: sxc.hu/UM Mszana Dolna)

Komentarze (29)

znany
2013-10-08 08:59:30
0 0
Proszę zwrócić uwagę na Laskową, tam przecież kiedyś współrządził, a dzisiaj doradza nasz wspaniały Zastępca, niech Mu Gwiazdka Pomyślności..., no brawo:)
Odpowiedz
konto usunięte
2013-10-08 09:20:38
0 0
To Limanowa całkiem dobrze stoi a straszą jakimś strasznymi długami .
Odpowiedz
Perla
2013-10-08 09:31:35
0 0
Widzę Burmistrz Filipiak ma dyżur przy artykule kasuje wpisy mam nadzieję wziął Pan sobie urlop a nie w czasie pracy tabelki sprzedaż majątku +kredyty porównać rzeczywistymi inwestycjami to daje obraz gospodarności skoro jest tak dobrze to skąd inne tabelki pokazują że mogą być problemy z obsługą długu / może ten wpis nie skasują /
Odpowiedz
bearchen
2013-10-08 09:32:07
0 0
@znany niektorzy jak nasz 'kochany' premier Don Tusk.
On tez o przyszlosci obywateli nie mysli... Tzn mysli, bo juz im zaraz przy narodzinach bagaz na karku uwiesi, oczywiscie do splaty...
Ponoc do 2016 nie zostanie obnizony podatek VAT.
Ale zawsze moze jeszcze wzrosnac :)

Moze by tak poslac kilku na wczesniejsza emeryture? :)

Wiem, wiem... zaraz pojawi sie towarzystwo wzajemnej adoracji z ich przewodnikiem na czele, ktorzy za wszelka cene beda usilowac nam wciskac kit o kredytach, ktore niezbedne sa do zycia, bo to przeciez w trosce o nasze dobro i dla naszego rozwoju.
Nasi POlitycy kochaja kredyty :).
Mimo iz ranking dla niektorych wypada niekorzystnie, zycze duzo usmiechu i ogolnie milego dnia :).
Odpowiedz
Perla
2013-10-08 09:55:27
0 0
Należy dodać że PSL nie jest bez winy ta partia kolesi robi wiele zła ostatnio koniczynkę na Sztandarze zamienili na jakiegoś świętego /kolesie mają jakiegoś patrona ? poza stołkami dla siebie /
Odpowiedz
bearchen
2013-10-08 10:04:59
0 0
Oni wszyscy sa po jednych pieniadzach.
Odpowiedz
dyrygent
2013-10-08 10:08:26
0 0
Patrząc na to zestawienie należy pamiętać że kredyt się spłaca pieniędzmi a nie procentami.
Chcąc podejść do oceny zadłużenia należy znać strukturę budżetu danej jst.
Przecież w dochodach mogą być a raczej są środki zewnętrzne które są przeważnie bardzo znaczące w strukturze dochodów.
W tym roku one są a w przyszłym ich nie będzie i wynik zadłużenia ulegnie przewartościowaniu.Poza tym inaczej wygląda rola np.3 mln.środków zewnętrznych w budżecie miasta o wielkości 20 mln. a w budżecie o wielkości 45mln.
Gdybym się mylił to nie zrozumiałe było by dla mnie stanowisko RIO w stosunku do budżetu Miasta Mszana Dolna na rok 2013 gdzie jego wskaźnik procentowy jest należyty.
Odpowiedz
Mr4
2013-10-08 10:20:46
0 0
Lobby bankowo-medialne wciska nam kit, że życie na kredyt jest koniecznością. Bo banki najwięcej zarabiają właśnie na kredytach.
Kto w normalnym domu zadłuża się na 50% dochodów?
Odpowiedz
Rudy102
2013-10-08 10:47:05
0 0
Dyrygent masz świętą rację.
Gdybyśmy oceniali budżet poprzez zadłużenie w wskaźnikach procentowych to dopiero by niektórzy przywódcy jst pokazali co potrafią a gdy jeszcze nie rozumieją,nie umieją czytać budżetu.jest to dla nich czarna magia to dopiero była by tragedia.

Ponoć Pan Burmistrz zaciąga kredyt na zapłatę Cudu Architektonicznego TARGOWICA TYTANOWA.
Odpowiedz
konto usunięte
2013-10-08 10:51:13
0 0
bearchen@ weź sie za robote a nie pisiorzyj...
Odpowiedz
znany
2013-10-08 11:11:44
0 0
Amstrong, bardzo dobrze stoi, bo przecież nic się nie robi:))
Odpowiedz
kpiarz
2013-10-08 11:18:15
0 0
Z Pana @znanego to jest dopiero dowcipniś. Nie ma tygodnia, żeby jego krytyczne komentarze nie pojawiały się pod jakimś artykułem, gdzie opisuje jak to miasto 'zrobiło dziadostwo' w wykonaniu danej inwestycji, a na koniec stwierdzi, że 'nic się nie robi'. Trzeba mieć tupet i tępe poczucie humoru ;)
Odpowiedz
konto usunięte
2013-10-08 11:33:18
0 1
A niektórzy narzekają na to jakie wielkie zło i krzywda dzieje się w gminie Kamienica !!! wstydziliby się !
Odpowiedz
pawell
2013-10-08 11:42:06
0 0
...dla mnie te wyliczenia nie są wiarygodne...gdyż nie wiadomo nic o metodzie liczenia...co i dlaczego...a wiem, że pewne niewygodne dane można 'ukryć'...
np. p.prof.Rostowski też to dobrze robi...nie zapominając o 'guru' ekonomii prof.Balcerowiczu...
Odpowiedz
Aerwin
2013-10-08 13:15:28
1 0
ortoklaz - w Kamienicy nic się nie dzieje... nic... ;)
Odpowiedz
znany
2013-10-08 13:17:40
0 0
A cóż to niby się robi?
Przynajmniej nie powinniście się wstydzić własnych 'dzieł', ale to co ostatnio pokazaliście, to przecież zakrawa na komedię:))
A co do wyliczeń, to metoda jest znana i stosowana na bieżąco przez samorządy i pokazywana każdorazowo przy opracowaniach związanych z budżetem.
Oczywiście, że procentowo, bo przecież 10 mln dla np Laskowej, a dla Warszawy to przepastna różnica, a kwota niby taka sama:)
Odpowiedz
Doradca
2013-10-08 15:46:21
0 0
Panie @ znany zaintrygowany Pańskim pierwszym komentarzem pozwoliłem sobie odwiedzić BIP Gminy Laskowa i powiem Panu faktycznie tam nawet w budżet wpisano pożyczkę na prefinansowanie zadania. Nie ma się, co dziwić, że wyszedł taki współczynnik. Zaznaczyć należy, że zgodnie z ustawą o finansach publicznych do obliczenia wskaźników zadłużenia nie ujmuje się pożyczek na prefinansowanie zadań współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej a tam się ujmuje.

Ostatnie zmiany w WPF potwierdzają słowa Wójciny tam faktycznie nic się takiego groźnego nie dzieje zadłużenie jest na poziomie procentowym Powiatu. Natomiast zaszokowały mnie WPF innych Gmin tych, które mają bardzo niskie zadłużenia, aczkolwiek najbardziej zaniepokojony jestem WPF Gminy Jodłownik.
Odpowiedz
konto usunięte
2013-10-08 16:56:49
0 0
No tak Laskowa, a tam rządził Pan Zoń, czyżby Buristrz Bieda wziął go na zastępcę, aby swoimi 'mądrościami' rozwalił finanse Limanowej ? Jest głupotą i trzeba mieć chorą wyobraźnię(lub głowę) aby zadłużać się na ponad 30%, ciekawe czy budżety domowe tych 'geniuszy' pożyczania też są w takim stopniu zadłużone ?
Odpowiedz
bumcykcyk
2013-10-08 17:04:49
0 0
No tak, Łukowica podobno najbiedniejsza, ale długu nie ma. To chyba lepsze niż skończyć jak Detroit.
Odpowiedz
subiekt
2013-10-08 18:31:53
0 0
Rozumiem że ten ranking jest zrobiony na podstawie zatwierdzonego planu finansowego jst na 2013r.
Dla wiarygodności sytuacji finansowej danej jst powyższy ranking winien być zrobiony na podstawie wykonania budzetu za dany rok a więc po 30.06 danego roku.
Do planu mozna sobie wszystko wpisać a najlepiej sprzedaz majatku co jest na porzadku dziennym.
Dla organizatorów proponuje wyłączyć środki zewnetrzne i wtedy w 100% zobaczymy jak prezentują się dane gminy.
Odpowiedz
xxx83
2013-10-08 20:00:22
0 0
Masz rację @subiekt - dla pełnego obrazu należałoby wykazać ile środków zewnętrznych ściągnęły poszczególne samorządy. Niskie zadłużenie przy braku środków zewnętrznych świadczy o zastoju danego miasta lub gminy i o braku operatywności tych samorządów samorządów.
Odpowiedz
dyrygent
2013-10-08 20:07:36
0 0
Subiekt masz rację.
Jak ćwierkają wróbelki w wyciętym parku i pisze też Rudy to Burmistrz ponoc bierze ten kredyt na spłatę wykończenia Targowicy.
Z drugiej strony ma niski procent ale nie wykonał planowanej sprzedaży 'ponoć coś około 850 tyś.zł.
Reasumując jego planowanie jest znacznie odbiegajace od rzeczywistości.
Gdyby jeszcze odjąć środki zewnetrzne to ten procent byłby bardzo ciekawy.
A tak na marginesie to w tym budzecie są zabezpieczone srodki na wynagrodzenie burmistrzów gdzieś około 330tyś,zł?
Rada Miasta to ma gest ale za taka pracę to czemu nie?
Odpowiedz
dyrygent
2013-10-08 20:33:26
0 0
Jeszce o jednym zapomniałem.
Słyszałem że ponoć Pani Sekretarz odchodzi na emeryturę,dobry fachowiec i rzetelny pracownik urzędu.
Jeśli to prawda to Pan Burmistrz być może zrobi hokus pokus i przeniesie na to stanowisko Pana Barana i będzie nam opowiadał jakie to oszczedności poczynił.
Gdyby to nastapiło to po pierwsze pensja Pana Barana winna być taka jak Pani Sekretarz a po drugie potwierdzi się to ci tutaj niejednokrotnie pisano że Zastepca w Urzedzie jest do niczego nie potrzebny.
Odpowiedz
PasazerLinii7
2013-10-08 21:01:34
0 0
Bieda Władysław, Słońce nasze, prowadzi nas do czołowych miejsc w przynajmniej jednym rankingu. A w każdym następnym roku miejsce będzie wyższe.
W tym celu proponuję zwęzić ul. Piłudskiego do drogi jednokierunkowej i co 20 metrów postawić rondo. Przy drodze huśtawki, każda za milion złotych.
Tak też Bieda Władysław, Słońce nasze, pokaże, że jak inwestować, to inwestować!
Odpowiedz
Rudy102
2013-10-08 21:11:33
0 0
Pasażer skąd wiesz że Piłsudzkiego będzie robiona?
Odpowiedz
konto usunięte
2013-10-09 10:32:28
0 1
Aerwin - biorąc pod uwagę dalszą część rewitalizacji terenów nad rzeką Kamienica, budową zbiorników pod wodociąg gminny, akcją z solarami, dopiero co oddanym do użytku nowym ośrodkiem zdrowia, nowym orlikiem w Szczawie, wybudowaną i oddaną szkołą na Zalesiu ---> to nie bardzo rozumiem gdzie jest to 'nic się nie dzieje' :) ja bym sobie życzył takich inwestycji w każdej gminie w Powiecie i tak małego zadłużenia w skali procentowej :)
Odpowiedz
konto usunięte
2013-10-09 11:32:56
0 0
Coś nie słyszę przeciwników inwestycji w gminie Łukowica - co zabrakło argumentów?
Odpowiedz
pawell
2013-10-09 11:45:31
0 0
...jeśli metoda liczenia (małpi pomysł unijny)
jest tego typu...prostytucje włączyć do PKB...
...TO komuś(dyskutantom) 'procenty' jeszcze nie wywietrzały...
Odpowiedz
Mr4
2013-10-12 09:23:20
0 0
Ktoś się powinien szczegółowo przyjrzeć wydatkom niektórych gmin. Zwłaszcza tym, które wiedzę ekonomiczną czerpią ze znanej komedii.
Przecież wiadomo że 'MIŚ' musi być drogi, 'i My za niego zapłacimy'! Bo im droższy miś...
Może by tych 'inwestorów' zweryfikować jeszcze przed wyborami?
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Które samorządy 'żyją na kredyt'?"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in