13. i 14. emerytura bez podatku? Sprawdź, dla kogo to korzystne
ZUS rozesłał do ponad 460 tysięcy emerytów i rencistów wraz z rozliczeniem PIT specjalny formularz EPD-21. Dzięki jego złożeniu możliwe jest uniknięcie zaliczek na podatek dochodowy od dodatkowych świadczeń, takich jak tzw. trzynastka czy czternastka. Jednak uwaga – nie wszyscy skorzystają na tym rozwiązaniu.
EPD-21 – o co w nim chodzi?
Formularz EPD-21 dotyczy niepobierania zaliczek na podatek dochodowy od świadczeń, dopóki ich łączna kwota w ciągu roku nie przekroczy 30 tysięcy złotych. Oznacza to, że jeśli emeryt lub rencista podpisze taki wniosek, ZUS nie będzie automatycznie potrącał z jego emerytury czy renty zaliczki na podatek dochodowy (12 proc.) do momentu osiągnięcia tej kwoty.
Dla kogo to się opłaca?
Zdaniem ekspertów, rozważenie złożenia wniosku EPD-21 może być korzystne dla osób, które:
Zobacz również:
Fala fałszywych alarmów i żartów po tragedii. Ponad 10 tysięcy skontrolowanych szkół, 10 osób zatrzymanych
Szkoła usprawiedliwia dzisiejsze nieobecności w związku z "krwawym piątkiem"
- otrzymują niskie świadczenie z ZUS,
- nie mają dodatkowych źródeł dochodu,
- aktualnie płacą podatek wyłącznie od trzynastej i czternastej emerytury lub renty.
W takiej sytuacji emerytura lub renta często nie przekracza kwoty wolnej od podatku, a zaliczki są naliczane tylko od dodatkowych świadczeń. Jeśli senior złoży wniosek EPD-21, otrzyma wyższe kwoty „na rękę” z tytułu trzynastki i czternastki, ponieważ podatek nie zostanie pobrany z góry.
„Wypłata dodatkowych świadczeń będzie wyższa, a po zakończeniu roku podatkowego najprawdopodobniej nie powstanie nadpłata w urzędzie skarbowym.”
– wyjaśnia Anna Szaniawska, regionalny rzecznik prasowy ZUS w województwie małopolskim.
Kiedy warto nie składać wniosku?
Osoby, które zarabiają również z innych źródeł (na przykład z innej instytucji lub z pracy zarobkowej), mogą przekroczyć roczny limit 30 tys. zł. W ich przypadku złożenie EPD-21 może oznaczać brak potrąceń na podatek w trakcie roku, a co za tym idzie, powstanie niedopłaty podatku po rozliczeniu rocznym.
W praktyce może to skutkować koniecznością późniejszej jednorazowej dopłaty – niekiedy niemałej kwoty – do urzędu skarbowego. Raz złożony wniosek obowiązuje do odwołania, dlatego warto dobrze przeanalizować swoją sytuację dochodową.
Co warto zapamiętać?
- Formularz EPD-21 służy do niepobierania zaliczek na podatek dochodowy przy dochodach do 30 tys. zł rocznie.
- Rozwiązanie bywa korzystne dla osób o niskich świadczeniach, które nie przekraczają kwoty wolnej od podatku.
- Przy wyższych dochodach może jednak prowadzić do powstania niedopłaty i konieczności dopłaty podatku po rozliczeniu rocznym.
- Wniosek obowiązuje do momentu jego wycofania lub złożenia innego oświadczenia.
Podsumowanie
Decyzja o złożeniu EPD-21 powinna być dokładnie przemyślana i dostosowana do indywidualnych warunków finansowych. Najwięcej zyskają seniorzy pobierający niskie świadczenia wyłącznie z ZUS i nieposiadający innych źródeł dochodu. Z kolei osoby, które mogą przekroczyć roczny limit kwoty wolnej od podatku, powinny rozważyć, czy późniejsza ewentualna dopłata nie obciąży ich budżetu w większym stopniu.
Może Cię zaciekawić
Zobacz stację i przejście pod torami. Windy nie działają, jest ponad 80 schodów (ZDJĘCIA)
W tym tygodniu w Limanowej zlikwidowano dotychczasowe przejście dla pieszych przez tory kolejowe przy ul. Kolejowej. W jego miejsce uruchomiono przej...
Czytaj więcejKurs z przykrą niespodzianką. Turystka zdziwiona rachunkiem
Turystka przebywająca na wakacjach w Limanowej wraz z narzeczonym opisała sytuację, która spotkała ich po zejściu z Miejskiej Góry. Jak twierdz...
Czytaj więcej"Jenoty, wilki.." - zobacz nagranie z fotopułapki
Nadleśnictwo Limanowa poinformowało w mediach społecznościowych o jenocie, którego zarejestrowała fotopułapka. Leśnicy zaznaczają, że n...
Czytaj więcejWoda na zapas
W Podłopieniu trwa budowa zapasowego zbiornika wody surowej o pojemności 700 m³ wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nowy obiekt powstaje obok is...
Czytaj więcejSport
Wojciech Urbański pojedzie na Euro 2027? Historyczna szansa dla ziemi limanowskiej
Biało-Czerwoni zapewnili sobie bezpośredni awans, mimo dotkliwej porażki 2:6 z Włochami w ostatnim spotkaniu eliminacji. Polacy zakończyli ryw...
Czytaj więcejPiłkarski weekend: od Klasy B do IV ligi
IV LIGA MAŁOPOLSKA: Unia Tarnów - Kalwarianka Kalwaria Zebrzydowska; 9 października; 19:00; Błękitni Modlnica - Dalin Myślenice; 10 paź...
Czytaj więcejTrzech zawodników z regionu powołanych do kadry U-12 Future
Wśród wyróżnionych znaleźli się Maksymilian Gzela z AP Bonito Mszana Dolna, Fabian Bukowski z AP Limanovia oraz Aleksander Górski z AP MAM Ta...
Czytaj więcejTymbark najlepszy, Słopnice drugie. Powiatowy turniej chłopców w halowej piłce nożnej
Drużyny zostały podzielone w drodze losowania na trzy grupy. W każdej z nich rywalizowano systemem „każdy z każdym”, a zwycięzcy grup sp...
Czytaj więcejPozostałe
Żołnierze będą się szkolić w Paśmie Łososińskim
W sobotę i niedzielę (17 i 18 października) na terenie Limanowej odbędzie się szkolenie wojskowe organizowane przez 114. Limanowski Batalion Lekk...
Czytaj więcejPodróżniczy maraton: dwa spotkania podczas Nocy Bibliotek
W piątek (16 października) w sali kameralnej Limanowskiego Domu Kultury odbędzie się Maraton Podróżniczy organizowany w ramach Nocy Bibliotek 20...
Czytaj więcejDzień Zdrowia Psychicznego po raz trzeci
W najbliższą środę (14 października) na terenie parku przy ścieżce zdrowia - ul. Kusocińskiego odbędzie się „III Limanowski Dzień Zdrowia...
Czytaj więcejOstatni marsz generała Gizy
Ponowny pogrzeb państwowy gen. bryg. Józefa Gizy odbędzie się jutro (11 października) w Nowym Sączu. O uroczystościach poinformowała m.in.&nbs...
Czytaj więcej






Komentarze (0)