18°   dziś 18°   jutro
Sobota, 18 maja Eryk, Feliks, Aleksander, Jan, Alicja, Edwin

Pierwszy czujnik zamontowany. Pierwsze wyniki: tragedia!

Opublikowano 27.01.2017 08:33:43 Zaktualizowano 04.09.2018 17:36:03 top
31 24420

Wczoraj około południa na oknie naszej redakcji zamontowaliśmy pierwszy czujnik do pomiaru pyłów PM10 i PM2,5. Początkowo powietrze było 'ok', ale wieczorem była dosłownie tragedia.

Wczoraj dzięki pochodzącemu z Limanowej Maciejowi Rysiowi (pomysłodawca krakowskiego Smogathonu, czyli burzy mózgów wokół problemu smogu) do naszej redakcji, która mieści w budynku przy ulicy Jana Pawła II 19 w Limanowej (Bank Pekao - dawny BPH) dotarły trzy czujniki pozwalające monitorować jakość powietrza (bardzo dziękujemy!). Czujniki gromadzą dane o pyłach PM2,5, PM10, temperaturę, ciśnienie i wilgotność.

Pyły stanowią poważny czynnik chorobotwórczy, osiadają na ściankach pęcherzyków płucnych utrudniając wymianę gazową, powodują podrażnienie naskórka i śluzówki, zapalenie górnych dróg oddechowych oraz wywołują choroby alergiczne, astmę, nowotwory płuc, gardła i krtani. Nie istnieje próg stężenia, poniżej
którego negatywne skutki zdrowotne wynikające z oddziaływania pyłów na zdrowie ludzi nie występują. Grupą szczególnie narażoną na negatywne oddziaływanie pyłów są osoby starsze, dzieci i osoby cierpiące na choroby dróg oddechowych i układu krwionośnego.

Pył PM10 - powoduje zwiększenie zachorowalności na choroby układu oddechowego.
Pył PM2,5 - Zagraża zdrowiu przyczyniając się do wzrostu zgonów w wyniku chorób serca, naczyń krwionośnych,
dróg oddechowych oraz raka płuc. Wzrost stężeń pyłu PM2,5 może spowodować wzrost ryzyka nagłych wypadków wymagających hospitalizacji z powodu problemów z krążeniem i oddychaniem.

Pierwszy z czujników zamontowaliśmy na oknie redakcji (budynek ogrzewany jest najczystszym paliwem, czyli gazem). Wwieczorem, na oknie nad wejściem do banku, nawet przejeżdżając samochodem zobaczycie świecące się diody - zielona informuje, że powietrze jest dobre, a gdy będzie widać czerwoną, to znaczy, że powietrze jest poważnie zanieczyszczone.

Wczoraj początkowo dioda czujnika świeciła na zielono. Jednak niestety nie długo, bo tylko do godziny 16. Później zanieczyszczenie wzrastało z godziny na godzinę, by około godziny 21. ukazał się najgorszy wynik spośród całej Małopolski.

Średnia (24-godzinna) norma WHO dla pyłu PM2,5 wynosi 25 µg/m3, a pyłu PM10 50 µg/m3. Jakie były chwilowe wyniki w Limanowej?
Norma pyłu PM2,5 została przekroczona blisko 13 razy, gdyż czujnik pokazał wynik aż 320 µg/m3, nie lepiej było z pyłem PM10, który w najgorszym momencie (kilka minut po godzinie 21) przekroczył normę 11 razy - wynik 552 µg/m3.

Do teraz wyniki spadły i obecnie wynoszą PM2,5- 101 µg/m3, a PM10 - 170 µg/m3, ale wciąż przekraczają normę. Niestety wieczorem znów powietrze będzie tragiczne.

Kolejne dwa czujniki zamontujemy na początku tygodnia, jeden w Rynku, a drugi najprawdopodobniej w Sowlinach. Na tym nie chcemy poprzestać i będziemy chcieli, aby kolejne (przy współpracy z limanowską firmą Elkomp) znalazły się w innych miejscowościach powiatu.

***
Dziś z górnej części portalu zniknie link do kursów walut, w to miejsce pojawi się informacja o smogu. Pod tym linkiem będziecie państwo mogli obserwować na bieżąco jakość powietrza, tak jak na poniższej mapie:

Komentarze (31)

mati83
2017-01-27 08:46:56
1 0
To tag bardzo jest nie czyste powietrze
I co teraz będzie
Odpowiedz
johny
2017-01-27 08:53:13
0 1
Nie, czyste to powietrze tag bardzo jest
Odpowiedz
tat
2017-01-27 09:07:07
0 6
1 Czyli bezpłatna komunikacja miejska dla pracujących w Limanowej. 2 Mniejsza akcyza za gaz dla odbiorców indywidualnych jeśli dla wszystkich nas nie stać bo tak byłoby najlepiej. 3 Dopuszczenie na rynek tylko wegla dobrej jakości . 4 Inwestycje drogowe zwiększające płynność ruchu, to już jest realizowane. Może szału nie będzie bo Limanowa leży w kotlinie a samochodów przybywa ale na pewno będzie o wiele lepiej.
Odpowiedz
barbarensien
2017-01-27 09:08:10
0 0
Niema w tym nic dziwnego ,bo do 16. godz .Jakoś wszyscy truciciele ,niewiem czy z obawy czy strachu się wstrzymują .Wystarczy do Łososiny Gòrnej przyjechac ,to mozna zobaczyć jakie czarne smoły ,z poszczególnych zakladów wychodzą .
Odpowiedz
pikador
2017-01-27 09:08:32
0 1
Wiatrów nie ma, a ludzie zimą z racji bardziej kalorycznej diety więcej bączków puszczają :)
Odpowiedz
pikador
2017-01-27 09:08:56
0 8
A poważnie to brawo za inicjatywę !
Odpowiedz
obywatel2017
2017-01-27 09:14:33
0 8
Redakcjo podziękowania za inicjatywę.
Odpowiedz
obywatel2017
2017-01-27 09:19:26
1 1
Ten link kieruję do władz Miasta Limanowa - ,,Drony zlokalizują i zmierzą zanieczyszczenie powietrza''

http://www.polskieradio.pl/42/273/Artykul/1684711,Drony-zlokalizuja-i-zmierza-zanieczyszczenie-powietrza-w-Bytomiu

Może będzie to zajęcie dla Straży Miejskiej.
Odpowiedz
miecz
2017-01-27 09:21:56
1 1
Inicjatywa jak najlepsza. Można pomyśleć o zakładce z pomiarami podobnie jak to robi WIOŚ http://monitoring.krakow.pios.gov.pl/dane-pomiarowe/automatyczne/stacja/8/parametry/69-72-71-68-70/dzienny/27.01.2017
Odpowiedz
Jerko
2017-01-27 09:34:50
2 1
I to tyle w zakresie 'ekologiczności ' polskiego węgla. Niestety ale tylko gaz wiatraki, geotermia i solary nas uratują. Ale na to pisiaki nie pójdą. Może po zmianie władzy?
Odpowiedz
zabawny
2017-01-27 09:59:08
0 3
Naście kilometrów od miasta jest całkiem przyzwoite powietrze. Czujnika nie mam, ale mój nos ma czułe receptory. :)
Co terazz dzieje się z dziurą ozonową, pewien czas temu media ostrzegały o straszliwym niebezpieczeństwie jakie ta dziura niesie dla ludzkości - teraz cisza? planowano pozabijać wszystkie krowy, ponieważ naukowcy odkryli, że gazy (bąki krów) są powodem dziury, a ta miała niszczyć ludzkość. :)))

Nie da się oskarżyć koncerny światowe o produkowanie rakotwórczej żywności,. więc najlepiej wciskać ludziom wiedzę, że sami są winni swoich chorób.
Ciekaw jestem, jak politycy rozwiążą problem pyłków występujących latem. :)))
Odpowiedz
aro2x1
2017-01-27 11:20:20
1 1
@zabawny Może i twoje powonienie działa ale chyba tylko na te krowie bąki.
Wcale nie jest zabawne to co się dzieje z jakością powietrza w naszym regionie. Nagonka jest w tym kierunku straszna, aczkolwiek problem istnieje już d wielu lat. Dobrze że się o tym mówi i pisze. Nie wiem czy u ciebie jest taki brak szacunku do siebie samego i czy nie zależy ci na twojej rodzinie i dzieciach że w taki sposób bagatelizujesz ten problem. Latem pyłki też do końca nie są zdrowe dla naszych płuc (astmy, alergie) ale jednak z tym co ludzie wypuszczają kominami można i trzeba walczyć. Ja ze swojej strony ogrzewam dom gazem.
Co do dziury ozonowej to doczytaj. Lepiej niż było nie jest ale przynajmniej dotychczasowe działania zredukowały prędkość jej powiększania się, a nawet chwilami maleje.
Odpowiedz
elf1
2017-01-27 11:47:00
1 3
Jak widzę czarny dym z komina sąsiada to cieszę się, mogę wyjść na podwórko li popatrzeć na świat. Natomiast biały dym u niego to wielka chemia i smród.Pracuje w firmie robiącej meble ,zwozi odpady i tym ogrzewa dom zimą. Latem podgrzewa wodę.Jak zapali to trzeba zamykać się w domu, ale przez okno lub wentylacje i tak czuć smród.Tak więc nie kolor ale skład paliwa świadczy o zawartości dymu
Odpowiedz
adamsmith
2017-01-27 11:50:05
1 1
Po pierwsze to brawo dla Pana Rysia bo ze strony redakcji limanowa.in to nie zauważyłem tu żadnej inicjatywy.
Zastanawia mnie na ile wiarygodne są dane o tym ile zanieczyszczone powietrze zabija ludzi w świetle danych np o zapadalności na raka
http://globocan.iarc.fr/old/FactSheets/cancers/All-map-i1.png
i danych dotyczących zanieczyszczenia powietrza
http://i2.cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/160927195715-air-pollution-map-who-exlarge-169.jpeg

można dojśc do wniosku że im gorsze powietrze tym mniej raków więc gdzieś musi być haczyk albo ktoś chce ode mnie wydębić pieniądze

przypominam niedowiarkom że mamy w Polsce czystsze powietrze niż np 20 lat temu. Ludzie boja się o życie własne i swoich dzieci i to jest naturalne pytanie tylko czy ten strach nie jest perfidnie wykorzystywany przez różne lobby.

Jeszcze na koniec do Pana @Jerko - niech Pan ceny wszystkiego pomnoży x3 (oczywiście bez mnożenia wynagrodzenia) i przygotuje się na nocne blackouty i otrzyma Pan Polskę zasilaną ekoenergią.
Odpowiedz
jas55
2017-01-27 12:18:29
2 3
proszę umieścić czujnik wieczorem na osiedlu 'Nad Torem', braknie skali
Odpowiedz
konto usunięte
2017-01-27 12:19:22
1 2
Codziennie przechodzę przez rynek w Limanowej o godz 18 i po kilku krokach od miejsca pracy nie da się oddychać. Zaliczyłam już ostre zapalenie zatok i ostre zapalenie gardła z powikłaniami ; zapalenie oskrzeli. Trzy serie antybiotyków postawiły mnie na nogi , po L4 wróciłam do pracy i przechodząc po godz 18 przez rynek jest jeszcze gorszy smród i nie wiem czy tak mi się węch zaostrzył po tym leczeniu. Wypraszam sobie takie skażone powietrze , nie mam zamiaru przechodzić powtórki z rozrywki. Niech ktoś weźmie się za ten smród bo to nie żarty. Przecież ten problem nie jest od dziś , poprzednie lata były takie same i nikogo to nie obchodziło. Wreszcie coś się zaczyna robić w tym kierunku i wcale się nie dziwię tym cyfrom przekraczającym normę zanieczyszczenia.
Odpowiedz
Grzes83457
2017-01-27 12:29:57
0 2
Czy jest choć jedno miejsce na świecie gdzie normy pyłów są nie przekro czone ,na pewno nie przy tak wy srubowanych normach. Odwrotnie jest z normami w zakładach pracy.Ja pracuję na lakierni gdzie smrud lakierów i rozpuszczalników czuć na kilometr normalnie szczypie w oczy.Ile razy były robione pomiary zawsze jest ok. bo normy są tak wy podnoszone żeby nigdy ich nie przekroczyć.Powiedzcie mi kto te normy ustala ,chyba zależy jak komu pasuje.




od
Odpowiedz
markus123
2017-01-27 18:06:49
0 1
hmm kto pije i poli to nimo roboli....
Odpowiedz
chlop
2017-01-27 19:00:07
0 0
Należałoby się zainteresować starymi podkładami kolejowymi na PKP , które wieczorem ładowane są na samochody.
Odpowiedz
ak3010
2017-01-27 19:13:22
0 0
Moim zdaniem, to Urząd Miasta powinien postarać się i zamontować w Limanowej czujniki oraz podpiąć go do systemu ostrzegania jaki funkcjonuje w Małopolsce (http://powietrze.malopolska.pl) - tak jak to zrobiły ostatnio Wadowice (http://www.gazetakrakowska.pl/wiadomosci/malopolska-zachodnia/a/wadowice-pierwszy-dzien-pomiarow-jakosci-powietrza-i-juz-szok,11722898/).

Mam nadzieję, że Rada Miasta uzna to za konieczność w trosce o zdrowie mieszkańców.
Odpowiedz
wk6
2017-01-27 19:29:36
0 0
W Tymbarku też by się przydało,bo oddychać nie ma czym...
Odpowiedz
Jerko
2017-01-27 20:16:47
0 1
@adamsmith Częściowo masz rację. Ceny urządzeń są stosunkowo wysokie więc i korzyści przez nie osiągnięte są droższe. Wystarczy, że zachęci się ludzi (ekonomicznie) to sami zaczną dbać o środowisko. Jak zaznaczył @tat wystarczy zlikwidować np. akcyzę dla odbiorców indywidualnych gazu i z kominów poleci para zamiast trucizny. Takich 'wspomagaczy' mogło by być więcej, państwo zaoszczędziło by na kosztach leczenia ludzi.
Odpowiedz
tezet
2017-01-27 21:15:56
0 0
Gdzieś takie czujniki można kupić?
Odpowiedz
sydney
2017-01-27 21:52:43
1 0
Najlepeij by bylo taki czujnik zamontowac do drona i puszczac wokol kominow.

I potem karac karac bez litosci.
Odpowiedz
kza
2017-01-27 22:25:23
0 0
Popieram punkt widzenia 'tat' i 'Jerko' a zwłaszcza, gdy chodzi o zmniejszenie akcyzy na gaz - w ogóle cen gazu dla odbiorców indywidualnych , czy też cen urządzeń grzewczych, wprowadzeni wyższych dotacji do takich urządzeń, które nie będą poprzedzone drogą przez mękę biurokracji. Fajnie byłoby też zadbać o niższe stawki cen surowca gazowego..., np. chociażby poprzez wynegocjowanie niższych cen gazu u największego monopolisty, np. Niemcom i całej 'Europie Zachodniej'. Jakoś chyba 'dobrze negocjują' mając na chwilę obecną o wiele niższe ceny gazu, a i przy tym lepiej zarabiają - ponad 4 razy tyle, co my Polacy ( patrz kurs euro). Co do nowych projektów nakazu stosowania węgla najlepszej jakości, może byłoby lepiej zmniejszyć obciążenia naszych rodzimych przedsiębiorców i z tytułu handlu paliwami kopalnymi, np. Naszym rodzimym węglem kamienny bardzo dobrej jakości, by nie opłacało się 'sprowadzać' dużo tańszego, ale mniej kalorycznego i bardziej zanieczyszczonego zza granicy ( często podobno wschodniej ;-).
PS. Nie uważam się za specjalistę w powyższej dziedzinie - to tylko część takich moich prywatnych przemyśleń, a raczej marzeń - oby się jeszcze za mojego życia spełniły ;-)
Odpowiedz
kza
2017-01-27 22:31:45
0 0
w kwestii sprostowania - największym monopolistą nie są cyt. '... Niemcom i całej 'Europie Zachodniej...', a a 'wielki brat' zza wschodniej granicy Ukrainy - wkradł mi się taki 'czeski błąd' .
Proszę nie hejtujcie mnie za to
Odpowiedz
dionelwa
2017-01-27 22:50:25
1 1
No i wyszło szydło z worka i nasz ciemnogród wraz z zaściankowym myśleniem.
Na dzień 27-01-2017 o godz 22:38 mamy gorsze powietrze niż w Krakowie
Gorsze niż w Nowym Sączu
Gorsze niż w Nowym Targu
Polecam stronę do porównania :
http://powietrze.malopolska.pl/prognozy/

Katastrofa - Palenie śmieci na umór - bo taniej a na lekarstwa po 500 zł nie szkoda albo i po 1000 tys z leczeniem.
Ludzie którzy segregują śmieci na te co się palą i nie oraz co innego za dnia kiedy widać a co innego kiedy ciemno są bardzo ' eko' albo chyba nie.
Cały najgorszy syf który palicie opada zaraz koło waszego domu na grządki na kwiaty na samochód.
A co gorsze przez wentylację do domu - a ten kaszel dzieci to nie grypa i zima tylko te śmieci chcą wykaszleć wasze dzieci - które w sami trujecie. Aha - aby sczezły wasze ręce i głowy.
A zdrowy rozsądek oraz wiedza by zagościł przy paleniu wieczorem w piecu waszych domach
Odpowiedz
johny
2017-01-27 22:59:36
0 0
Problem jest zdiagnozowany - głównym oskarżonym są kiepskie piece opalane węglem. Co za tym idzie recepta jest prosta. Trzeba zachęcić naród do wymiany na piece gazowe. Jak? To już padło po części wyżej:
1. Zlikwidować VAT na piece gazowe
2. Wprowadzić ulgę podatkowa za zlikwidowany piec węglowy (żeby ludzi nie kusiło pozostawienie pieca na spalanie śmieci)
3. Znieść akcyzę na gaz dla odbiorców indywidualnych w miesiącach grzewczych

Nie trzeba będzie żadnych programów z dopłatami do wymiany pieców. Przecież nikt nie pali węglem z powodu miłości do sadzy, tylko ze względów finansowych.
Problem w tym, że wiąże się to z mniejszymi wpływami do budżetu. 500+ z powietrza się nie bierze (ze spalin prędzej). Popyt na węgiel spadnie, kopalnie będą lamentować, a Antek będzie straszył że paląc gazem wzmacniamy Rosję i że jeśli gaz to tylko z 'hamerykańskich' łupków! Gazoport jest, cena nie gra roli :)
Wracając do realiów, to pewnie skończy się na tym że przywalą jakąś akcyzę, albo dodatkowy podatek 'smogowy' na węgiel, co suma summarum sprawi że gaz będzie tańszy od węgla, a kasa się w budżecie będzie zgadzać. Dodatkowo piece na węgiel będą droższe bo już się mówi o tym, że muszą mieć certyfikaty, być dobrej jakości itp. W mediach dalej będzie bicie piany i nagonka na tych zaściankowych Polaków, co próbują udusić spalinami własne dzieci i sąsiadów... Dziki kraj.

Witaj socjalizmie 2.0
Odpowiedz
P36
2017-01-27 23:25:15
0 1
piece na śmieci to jedno.. druga rzecz to spaliny ;-)
- co Limanowa robi pod tym względem w obronie zdrowia swoich mieszkańców? - buduje w centrum dwie dodatkowe stacje benzynowe! BINGOOO! :-)
i tyle w temacie pierdzielenia władzy o smogu, zdrowiu, raku, sraku itp...
Odpowiedz
dionelwa
2017-01-27 23:29:10
0 2
A gdzie pompy ciepła , fotoogniwa , solary , systemy aktywnych wymian powietrza , systemy dociepleń i uszczelnień domów a gdzie aktywne filtry na kominach w domach jednorodzinnych ???? gdzie ???
Gdzie zmiany w przepisach prawa budowlanego w polsce - pytam gdzie ??? te zmiany dla nowych domów ???
gdzie ???
Odpowiedz
johny
2017-01-28 00:09:25
0 1
@dionelwa Kogo stać na instalacje takich systemów, zwłaszcza do starszych budynków?
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Pierwszy czujnik zamontowany. Pierwsze wyniki: tragedia!"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in