8°   dziś 3°   jutro
Sobota, 20 kwietnia Czesław, Agnieszka, Marian, Czech

Ogień w Bazylice - Pieta ocalała

Opublikowano 11.11.2009 17:51:07 Zaktualizowano 05.09.2018 12:21:04 top
41 32390

Wadliwa instalacja elektryczna była przyczyną pożaru, który wybuchł dziś około godziny 16. przy głównym ołtarzu bazyliki Matki Boskiej Bolesnej. Pietę udało się uratować, została jedynie mocno zabrudzona dymem.

Dym wydostający się z okolic Limanowskiej Piety przy głównym ołtarzu Bazyliki zauważyła modląca się kobieta. Pobiegła poinformować o tym kościelnego, który zadzwonił na straż.

PSP przyjęła zgłoszenie o 16:09. Na miejsce udały się dwa zastępy PSP. By ugasić ogień, który wydobywał się z okolic Piety trzeba było użyć gaśnic.

Później strażacy wyciągnęli Pietę, która jak się okazało na szczęście została tylko mocno zabrudzona dymem. Miejsce pożaru wówczas polano wodą.

Zobacz również:

- Przyczyną pożaru była wadliwa instalacja elektryczna od oświetlenia – mówił obecny na miejscu akcji Janusz Kurzeja, zastępca komendanta KP PSP w Limanowej. – Na szczęście pożar został wcześnie zauważony.

Instalacja od której zaczęło się palić ma ponad 20 lat.

Na ostatnim ze zdjęciu Limanowska Pieta kilka godzin przed pożarem.

 

 

 

Historia Piety (źródło http://www.limanowa.tarnow.opoka.org.pl/)

W głównym ołtarzu bazyliki w Limanowej odbiera cześć od wiernych Beskidu Wyspowego i całej diecezji tarnowskiej, łaskami słynąca figura Matki Bożej Bolesnej. Jest to rzeźba typu "pieta". Przedstawia Matkę Bożą siedząca na ławeczce i trzymającą na kolanach umęczone ciało Jezusa.

Rzeźba jest wykonana z jednolitego pnia lipowego. Jej wysokość wynosi około 90 cm. Z koroną wysokość dochodzi do 1 m.

Nieustalone jest do dziś miejsce i warsztat gdzie powstała figura limanowska. Prof. Józef Dutkiewcz dowodzi że pochodzi ona ze śląskiej szkoły rzeźbiarskiej i mogła powstać w latach 1300-1375. Kiedy i jak przybyła w okolice Limanowej trudno jest ustalić. Stare przekazy dowodzą że przybyła ona z Węgier w związku z falą reformacji w tym kraju, gdy kalwinizm wyrzucał z tamtejszych kościołów obrazy i figury maryjne. Prawdopodobne jakiś pobożny wędrowiec zabrał figurę ze sobą i około roku 1545 umieścił ją na przydrożnej lipie we wsi Mordarka .

Właśnie w Mordarce rozpoczął się wielki kult figury Matki Bożej Bolesnej przebywającej początkowo na drzewie, a od 1668 r. w kaplicy /istniejącej do dziś/, którą konsekrował wizytujący to miejsce biskup krakowski Mikołaj Oborski.

Ks. Sebastian Liśkiewicz w 1745 r. postanawia przenieść figurę Matki Bożej do kościoła w Limanowej. Z tym faktem nie chce się pogodzić właściciel dworu w Mordarce, który nocą wykrada figurę z kościoła. Ostatecznie, dopiero w 1753 r. przeniesiono uroczyście figurę do świątyni limanowskiej.

Tu kult Piety rozwijał się z roku na rok a Stolica Apostolska potwierdziła ten kult zezwoleniem na koronację papieską.

W dniu 11 września 1966 r. ówczesny metropolita krakowski, arcybiskup Karol Wojtyła w obecności wielu biskupów, kapłanów i ponad stu tysięcy wiernych ukoronował Panią Limanowską papieską koroną.

Po kradzieży korony ponownej rekoronacji dokonał w Krakowie papież Jan Paweł II 22 czerwca 1983 r. wobec milionowej rzeszy wiernych.

Kult Matki Bożej Bolesnej w Limanowej jest niezwykle żywy w ostatnich latach. W sanktuarium gromadzi się wielu pielgrzymów z różnych stron kraju, a nawet z zagranicy.

 

(Aktualizacja: 18:06,18:36 11.11.2009)

Komentarze (41)

Sandokan
2009-11-11 18:57:53
0 0
Dzięki Bogu ze nic się nie stało
Odpowiedz
noti
2009-11-11 19:07:02
0 0
nasze limanowskie strazoki działaja błyskawicznie
Odpowiedz
niteczka
2009-11-11 20:06:39
0 0
tak mi się jakoś skojarzyło... Romska Matka Boska... A tak poza tym: dobrze, że ocalała- bez względu na poglądy- to ogromnie cenna figura- jeśli chodzi o wiek, a dla wierzących jeśli chodzi o łaski... Dobrze, że ciągle ktoś u nas w kościele się modli- inaczej pewnie szkody byłyby znacznie większe...
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-11 20:23:58
0 0
Dobrze ze PSP przyjeł tak szybko zgłoszenie i wysłali wozy BÓG NAD BAZYLIKA CZÓWA
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-11 20:36:35
0 0
Matka Boska - nie Starosta ani Policja uspokoila napięcie w Limanowej ,nasze zapędy na Romów ... itd Może to znak....ktoś pisal - 'czarni' - Ona teraz też czarna od dymu... Trzeba przebaczać , tolerancja - też mam krytyczne zdanie o Romach ale takie znaki deają do myślenia...
Odpowiedz
zibi
2009-11-11 20:38:48
0 0
Można to uznać za cud że ocalała -dzięki Bogu.
Odpowiedz
lukaszexable
2009-11-11 22:42:33
0 0
co by było jakby nie daj Boże stało się coś ...
Odpowiedz
kristof
2009-11-11 22:47:51
0 0
Może wypadek a może palec Boży wskazujący na nie właściwe rządy! Nie mnie to oceniać. Myślę jednak że teraz wszystkie siły i środki skierowano do Mordarki i budującego się kościoła a czy pamiętamy o naszej Bazylice??? Wadliwa i niesprawdzana instalacja dalej pożar potem może dach się nam zawali, organy zjedzą korniki oto obraz naszej Bazyliki. Myślę, że Pani Limanowska dała znak! Nie jestem przeciwny budowie kościoła w Mordarce, ale w Bazylice nic się ostatnio nie remontuje i modernizuje. To coś nieprawdopodobnego! Wszystkie środki idą do Mordarki. Tracimy to co najcenniejsze! Już przeżyliśmy kradzież koron czy to mało dla limanowian??? Mylę, że proboszcz wyciągnie z tego jakieś wnioski!
Odpowiedz
limonovion
2009-11-12 00:44:46
0 0
Może po dogłębnym zbadaniu przyczyn przez biegłego, i potwierdzeniu że to była wadliwa instalacja elektryczna nalezałoby podać również nazwę firmy która ją wykonywała (ewentualnie firmy która projektowała jeżeli wada powstała na etapie projektu) żeby ustrzec innych przed ogniem w swoim przybytku. Ponadto chyba we wszystkich obiektach użyteczności publicznej OBOWIĄZUJĄ okresowe pomiary bezpieczeństwa instalacji elektrycznej i odgromowej, które zapobiegają przed porażeniem elektrycznym , pożarem itd. Ciekawe czy takowe ta Bazylika posiada jako obiekt użyteczności publicznej.....czy to było tak że 'elektryk' robił je za Bógzapłać...i mamy co mamy.... czyli cud że nie stało się to w godzinach nocnych.....
Odpowiedz
Allicja
2009-11-12 14:58:54
0 0
Dobrze że nasza Pani Limanowska ocalał bo nie potrafię sobie wyobrazić że mogło by JEJ zabraknąć. Nasza Matka zawsze nad nami czuwa. A my???? Może by wypadało wreszcie o Nią zadbać!!! Tyle jest do zrobienia w limanowskiej Bazylice. Może teraz ktoś pomyśli o tym by coś zrobić. Przecież mamy o co dbać. To jest nasze dziedzictwo i dobrze by było przekazać je następnym pokoleniom. By Matka Boska Bolesna czuwała i nad nimi.
Odpowiedz
Kozlaki
2009-11-12 15:36:01
0 0
Panie 'kristof' ale pan za przeproszeniem pociska pierdoły! Widać że jesteś pan starej daty, pokolenie Rydzykowe. Chodź pan lepiej do kościoła co niedszielę a nie od święta, to się pan dowie na co zbierane są aktualnie datki! Mordarka buduje Kościół za swoje,a Limanowa jak chce to czasem dorzuca. Więc przejdźmy do sedna sprawy: proszę chodzić do kościoła częściej, co niedzielę na Mszę świętą, nie 'pod' kościół i słuchać dzielnie ogłoszeń parafialnych, wtedy dowie się pan na co są przekazywane datki. Apeluję oto, tylko niech pan NIE ZAPOMNI!
Odpowiedz
kristof
2009-11-12 16:11:46
0 0
Kolaki nie ośmieszaj się lepiej stwierdzeniem, że Mordarka sama kościół buduje bo to niemożliwe!!!! w każdą I niedzielę miesiąca jest składka w bazylice na budowę kościoła w Mordarce, nie licząc indywidualnych ofiar składanych w kancelarii nieustannie. Więc o czym mowa? W kościele jestem częściej niż Ci się wydaje, więc swoje tezy wsadź między bajki! Obecnie w naszej parafii priorytet to budowa kościoła w Mordarce i sam to proboszcze ciągle podkreśla. Nawet była składka przed bazyliką na długi zaciągnięte w związku z pracami budowlanymi. I kto tu nie słucha ogłoszeń??? O czym proboszcz limanowski mówił na kazaniu podsumowującym rok 2008???Nie o inwestycjach i modernizacjach w bazylice, lecz o kosztach budowy kościoła w Mordarce i bieżących kosztach jak prąd, gaz, śmieci. Więc przepraszam bardzo ale chyba nie masz racji a raczej na pewno!
Odpowiedz
maciejek
2009-11-12 16:56:23
0 0
Kristof masz racje ja tez często chodzę do naszej Bazyliki!!! I mam podobnie jak ty spostrzeżenia! O ile dobrze pamiętam to proboszcz Poręba mówił na tym kazaniu ze prawie 70% kosztów budowy kościoła w Mordarce pokryli parafianie limanowscy i że bez naszej pomocy ten kościół nie miał by szans być wybudowany. Ciągle się powtarza o zbiórkach na Mordarkę. A jeśli nawet jest składka na bazylikę to w sumie nie wiadomo na jaki cel! bo się nie mówi o tym. A może te składki poszły na nowe mieszkanie dla proboszcza w domu katechetycznym?!?!? Szkoda że tych pieniędzy nie przeznaczono na konserwacje bazyliki!!!! Wiem że to i tak by nie wystarczyło na wszystko ale od czegoś trzeba zacząć!!! A jestem pewna że jak by było widać że coś się robi koło bazyliki to i parafianie prędzej by byli skłonni do pomocy! W końcu to dla naszej Matki!!!!!!! Dobrze że nasza Pani ocalała!!! Niech ma nas wszystkich w swojej opiece
Odpowiedz
bsialka
2009-11-12 17:10:57
0 0
Kozlaki coś mi się wydaje ze to ty jesteś daleko do kościoła a przynajmniej od Bazyliki w Limanowej. I nie wiesz co piszesz!!! to co ostatnio dzieje się na plebani to przechodzi ludzkie pojęcie!!!to wstyd i skandal!!! Przez to złe opinie idą o naszej parafii!!! myślę że Pani Limanowska zasługuje na największy szacunek! I powinna być znana ze swoich cudów a nie z…. Mam tyko nadzieje że jak w przyszłym roku przyjdzie jakiś nowy proboszcz( z poza układu obecnego) to w końcu zadba o naszą Bazylikę.
Odpowiedz
loint
2009-11-12 17:17:42
0 0
dobrze że nic się niestało
Odpowiedz
Kozlaki
2009-11-12 17:22:32
0 0
Ja przecież pisałam ze Limanowa się dorzuca .I 70% nie 100% jak wcześniej KRISTOF pisał.Jeśli Poręba nie stara się aby remontować to do niego miejcie pretensje .
Odpowiedz
bsialka
2009-11-12 17:33:00
0 0
kozlaki chyba zapomniałeś co napisałeś więc ci przypomnę: 'Mordarka buduje Kościół za swoje,a Limanowa jak chce to czasem dorzuca. ' więc zastanów się zanim coś powiesz!!! a proboszcz mógłby coś na koniec zrobić dla Bazyliki
Odpowiedz
bsialka
2009-11-12 17:36:44
0 0
ale co by teraz nie mówić i tak mieliśmy dużo szczęścia w tym całym nieszczęściu że pieta ocalała!!!!
Odpowiedz
isiek
2009-11-12 18:51:34
0 0
kozakujecie i cwaniakuejcie wszyscy ale jak Mordarka nie miala kaplicy i nic sie nie dzialo to kase gdzie dawali ?? do Limanowej a po 2 mordrka tez miala jakis wklad w balylike !!! wiec teraz pomagaja mordarce i nie pierdziecie ze 70 % kasy jest z liomanowej bo to glowno prawda !!a po 3 to jak byscie nie wiedzili poki co mordarka jest parafia limanowska ;ppppp po 4 nie ma terminu na chrzty wesela itp w limanowej gdzie jest wszytsko w Mordarce wiec chyba ze beczcie ze tak zle jest ze sie koscil buduje w mordarce !!!!!
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-12 19:26:08
0 0
Ty Isiek. Widzac że ludzie z mordarki to cwaniaki i się chwalić muszą trudno! Ale jedno jest pewne ze te 70% na budowę jest z Limanowej a nie od was z Mordarki. Nawet księża to potwierdzą. Bo wy NIGDY SAMI NIE WYBUDOWALIBYŚCIE KOSCIOŁA!! Poza tym wybacz ale większość osób z Mordarki chrzci i bierze ślub w Limanowej a nie tak jak piszesz w Mordarce.
Odpowiedz
isiek
2009-11-12 20:07:39
0 0
nie jestem z mordarki . Kosciol bysmy wybudowali ale nie plebanie ;ppp
Odpowiedz
miro
2009-11-12 20:57:45
0 0
A ja jestem z Mordarki i wiem jedno, moje pokolenie, pokolenie moich rodziców i dziadków przez całe lata budowało, remontowało i dbało o Bazylikę, bo się poczuwali do takiego obowiązku, teraz buduje się kościół w Mordarce nie tylko dla nas, jestem w kaplicy w Mordarce co tydzień i bardzo często spotykam ludzi z Limanowej- bo są miejsca parkingowe, bo jest gdzie usiąść itp. Znam kilka przypadków ślubów ludzi spoza parafii, bo w Mordarce były wolne terminy. A co do ponoszonych kosztów, to właśnie rodziny z Mordarki co miesiąc składają ofiarę na budowę, odpracowują dniówki, w Limanowej są to dowolne ofiary na tacę w pierwszą niedzielę, tylko weźcie jedno pod uwagę - ile ludzi jest w Mordarce a ile w Limanowej, stąd być może kwota zebrana ze składek w Limanowej jest duża ale to nieprawda, że tylko WY nam budujecie kościół i nie przez kościół w Mordarce doszło do awarii instalacji elektrycznej, takie rzeczy się zdarzają. A co do plebanii, jak się buduje świątynie, to plebania też musi być.
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-12 21:07:09
0 0
....,ale wy ludzie jesteście.... . Najpierw może patrzcie jak wy się zachowujecie i co robiecie a nie oceniajcie najpierw innych . ;p. .....Łatwo powiedzieć ocenić , ale , żeby coś pomóc to nigdy nikogo nie ma . ;p
Odpowiedz
isiek
2009-11-12 21:16:36
0 0
miro popieram Cie w 100 % masz racje
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-12 21:22:09
0 0
NOTI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!JA CI dam romska MATKE BOSKA .TAKICH DZIECI TO ONA NAPEWNO BY NIE CHCIALA LACZNIE Z toba !!!
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-12 21:24:25
0 0
zewel !!!!!!!!!!!!!!!!!!za te slowa bedziesz ukarany ............juz wkrotce
Odpowiedz
kristof
2009-11-12 21:32:30
0 0
Wszyscy jednak zapomnieli o historii! To właśnie z Mordarki przybyła do Limanowej Pieta.Tam właśnie zasłynęła łaskami i została uroczyście przeniesiona do Limanowej, gdzie szybko okrzyknięto Ją Panią Limanowską. Czcili Ją i nadal czczą wszyscy w okolicy. Dlatego dziwię się mieszkańcom Mordaki i tym zagorzałym obrońcom finansów jeszcze niedoszłej parafii w Mordarce, że nie widzą (albo nie chcą widzieć!)że Bazylika to już zabytek i wymaga wielu remontów i modernizacji, a co za tym idzie ogromnych nakładów finansowych. Najpierw chrońmy to co mamy drogiego i pięknego a potem budujmy coś nowego! I nie opowiadajcie dyrdymałów! Wielu widzi, że niestety odkąd ruszyła budowa w Mordarce w Bazylice wykonuje się nie liczne i to niezbędne remonty i to tylko wtedy jak się coś już stanie np. piorun uderzy! Nic nie zastąpi nam piękna Bazyliki znanej w całej Polsce i poza jej granicami. Jeśli sami o nią nie zadbamy kto to zrobi...???
Odpowiedz
ROBUR
2009-11-12 21:42:16
0 0
no może jeszcze podziękujmy cyganom że się tak bardzo opiekują bazyliką a my tego nie zauważamy - dajcie spokój i nie piszcie tu o cyganach. Nie kłóćcie się o to kto finansuje budowę kościoła bo i tak nic wam z tego sporu nic nie przyjdzie, bo jak wybudujecie kościół w mordarce i przyjdzie do niego ktoś mieszkający na rynku w limanowej to nikt go przecież nie wypędzi z kościoła bo był wybudowany za kasę mieszkańców mordarki. Sedno sprawy nie jest w tym kto daje tą kasę bo dają ją ci którzy chcą i nikt nikogo nie zmusza, a bardziej chyba chodzi o to kto zarządza tą kasą i ją wydaje oraz jak w tej sytuacji sie zachowuje i mówi.
Odpowiedz
kristof
2009-11-12 21:45:41
0 0
ROBUR i właśnie o to rządzenie i wydawanie chodzi!!! I oto rozsądne podejmowanie decyzji!!!!Wcale nie jestem przeciwny budowie kościoła w Mordarce, ale są priorytety i wartości których nie można pominąć ot tak.
Odpowiedz
maciejek
2009-11-12 22:44:36
0 0
myślę że największym problem naszej Bazyliki jest to że nie mówi się otwarcie o jej potrzebach. wiadomo że część z niech każdy jest wstanie sam zauważyć ale o pewnych ukrytych wie tylko proboszcz jako jej gospodarz. jak by był dobry zarządcą to by mówił co trzeba zrobić. o poniesionych kosztach i o tym ile uzbierał na dany cel!!!DLACZEGO można było zbierać nawet przed kościołem na długi zaciągnie na budowę kościoła w Mordarce a nie można było zaraz zrobić zbiórki po uderzeniu pioruna na nową instalacje skoro były przejrzenia że mogło się coś z nią stać?????? Tym bardziej że ma już ona swoje lata!!!Jestem zdania że najpierw powinno się zadbać o już istniejące sanktuarium a potem pomagać w budowie nowego! Myślę że nić by się nie stało jak by kościół w Mordarce budował się rok czy dwa dłużej! A w zamian za to zadbałoby się o ten już istniejący!
Odpowiedz
Allicja
2009-11-12 22:51:38
0 0
w Limanowej jest wiele ludzi którym zależy na tym by Bazylika 'lśniła' jak dawniej!!! myślę że każdy modlił się u stup Pani Limanowskiej i choć raz w życiu poczuł że Ona jest przy nim i otula go swym matczynym płaszczem. Dobrze że nie doszło do większej tragedii!!!ody ten znak od naszej Matki był dobrze odczytany i byśmy teraz wszyscy razem zadbali o Jej dobro!!!
Odpowiedz
konto usunięte
2009-11-12 23:01:04
0 0
fajne sanktuarium i księża bardzo mili
Odpowiedz
bsialka
2009-11-12 23:15:21
0 0
sanktuarium faktycznie jest świetnie!!!a jeśli chodzi i księży to jak by wymienił trzech lub czterech to by było naprawdę dobrze!!!
Odpowiedz
terorist
2009-11-13 00:25:17
0 0
wszyscy strasznie tutaj deklarujecie sie, ze chodzicie do kosciola itd. a zachowujecie sie jak faryzeusze czy jak im tam bylo. pycha, zazdrosc i jeszcze inne rzeczy przez was przemawiaja. no ale mym zdaniem to cechuje katolikow. ech...
Odpowiedz
kristof
2009-11-13 12:21:24
0 0
terorist nie obrażaj ludzi, którzy chcą coś zrobić i dbają o coś ważnego! I chyba masz problem żeby odróżnić faryzeuszy od osób które dbają o nasze wspólne dziedzictwo, kóre nazywa się Bazylika.
Odpowiedz
KaKropka
2009-11-13 18:48:45
0 0
terorist nikogo nie obraża tylko podsumował wnioski jakie nie tylko jemu nasuwają się po przeczytaniu powyższych komentarzy
Odpowiedz
Mateo
2009-11-13 21:47:01
0 0
a ci strażacy to gdzie z buciorami po ołtarzu
Odpowiedz
miro
2009-11-13 22:34:21
0 0
MATEO A WYOBRAŻASZ SOBIE STRAŻAKA W AKCJI BOSO?
Odpowiedz
gruszka
2009-11-18 16:54:49
0 0
Haha, Matka Boska Romska X) Umieram ze smiechu!!!
Odpowiedz
konto usunięte
2009-12-21 15:25:29
0 0
Kochana Nasza Mateczka unicestwiła złe energie, spaliła pod swoimi stopami. Powinniśmy się nad sobą wszyscy zastanowić. Czy ktoś nie płacze z mojego powodu......... Czy kogoś umyślnie nie obgadałem by zszargać opinię, a siebie usprawiedliwić.....
Odpowiedz
konto usunięte
2009-12-21 15:34:53
0 0
Ale Nasza Mateczka Nas kocha co tak szatana pod swoimi nogami zgładziła. Jedni mówią ze od prądu ale my więżący wiemy ze to co innego ze to zjawisko nadprzyrodzone, jak to odczytać.. Na pewno pokonała Kochana Mateczka i walczyła z czymś złym. Pokazała ze jest z Nami i potrafi wstawić się za każdym co Ją o to poprosi. Droga Alicjo ja tez nieraz czułam ze w czasie modlitwy ktoś jest przy mnie.........
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Ogień w Bazylice - Pieta ocalała"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in