14°   dziś 18°   jutro
Czwartek, 28 marca Aniela, Sykstus, Joanna, Antoni, Sonia

Pieniądze na zabytki przyznane

Opublikowano 31.03.2011 12:08:45 Zaktualizowano 05.09.2018 11:58:35
28 11393

Ogłoszono listę podmiotów, którym udzielono dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach położonych na obszarze województwa małopolskiego – w 2011 roku. Pieniądze otrzymały głównie parafie.

Wnętrza zabytkowych, drewnianych kościołów zostaną odrestaurowane, a najcenniejsze polichromie będą pieczołowicie odtworzone. To dzięki 3,5 mln zł, które samorząd województwa zdecydował się przeznaczyć na konserwację i odnowę zabytków. Na liście dofinansowanych inwestycji znalazło się 108 zadań. Z powiatu limanowskiego dofinsnsowanie otrzymała Parafia pw. Św. Andrzeja Apostoła w Łukowicy. Na prace konserwatorskie przy XVI i XVII-wiecznych nawarstwieniach malarskich ściany północnej i stropu nawy kościoła przeznaczono 45 tys. zł. Na konserwację grobu rodziny Żuk-Skarszewskich na cmentarzu w Przyszowej przeznaczono 20 tys. zł. Taką samą kowtę otrzymał drewniany kościół pw. św. Marii Magdaleny w Kasinie Wielkiej na konserwację grupy rzeźbiarskiej "Ukrzyżowanie" oraz Parafia pw. Narodzenia NMP w Jodłowniku na konserwacja XVIII w. polichromii ściennej. Ponadto własciciele Dworku w Świdniku otrzymali 20 tys. zł na remont systemu drenażowego wokół zabytkowego budynku.

Zobacz również:

Komentarze (28)

bulkatarta
2011-03-31 12:35:12
0 0
A zabytki to stanowią tylko kościółka? naprawdę nie ma nic innego do renowacji i odnowy? niech z tacy odnawiają i remontują.Niech kredyty zaciągają w bankach i spłacają jak każdy obywatel.
Odpowiedz
hasz
2011-03-31 14:00:32
0 0
Kościół to wspólnota pieniądze na tacy to pieniądze na utrzymanie wspólnoty kredyt który zaciągnie parafia też będzie spłacany przez wspólnotę a nie przez księży jak sugerujesz.
Odpowiedz
bulkatarta
2011-03-31 14:09:59
0 0
To niech ta twoja wspólnota finansuje a nie instytucje państwowe.Dość jest ruin do naprawy które są cennymi zabytkami i krzyczą o pamięć i pomoc !!!
Odpowiedz
zenon
2011-03-31 14:28:06
0 0
Czyli np. jakie zabytki? Lewacki krzykaczu patrząc z obiektywnego punktu widzenia, to właśnie wymienione obiekty są spuścizną kulturową tego regionu, czy Ci się to podoba czy nie.
Odpowiedz
maslomaslane
2011-03-31 14:35:39
0 0
szkoda ze wladze nie przeznacza tych pieniedzy na inny bardziej wartosciowy cel??przeciez mozna te 3.5 mln racjonalnie zainwestowac..nie ma funduszy na staze, dofinansowania dla dzialanosci gospodarczych, powiat limanowski tonie w smieciach- kazda fosa wypelniona jest butelkami, puszkami, szmatami i innym dziadostwem a oni beda remontowac koscioly. popieram bulkatarta: niech ksiadz wylozy kase z wlasnej kieszeni, zamiast kupic nowa limuzyne bedzie splacal kredyt- niedoczekanie nasze. po co w Łukowicy remontować kosciol? przeciez obok stoi nowy. ludzie beda sie dzielic i na sume polowa pojdzie do starego, a druga czesc do noweego kosciola??czy losowanie bedzie w sobote, w ktorym kosciele msza w niedziele...a moze beda do nas pielgrzymki zjezdzaly, zeby zabytek podziwiac???moze jakis bar obok otworze, obiadki bede pielgrzymom sprzedawac...swoja droga szkoda ze nie wiezialam o tym projekce- moze by mi zrobili renowacje domu- tez ma juz swoje lata...
Odpowiedz
maslomaslane
2011-03-31 14:40:00
0 0
hasz-to fakt, że pieniadze pojda z kieszeni parafian, ale wtedy kasa zlozona na tace nie pojdzie dla ksiedza tylko na splate kredytu...ksiadz sie nigdy na to nie zgodzi- przeciez jego wyplata pojdzie na kosciol a nie dla niego...wspolnota nic na tym nie straci, a jedynie portfele kleru
Odpowiedz
misko23
2011-03-31 15:12:35
0 0
A dworek Marsów w parku miejski to niech się zawali po własnym ciężarem i niech do końca zarośnie razem z parkiem. Trzeba wiedzieć że na tym tez trzyma rękę konserwator zabytków i można było powalczyć o kasę na renowację.
Odpowiedz
bulkatarta
2011-03-31 15:13:56
0 0
Zenon nie krzycz mi tu i nie krytykuj co MI sie podoba a co nie.To moja opinia i mój pogląd. A TWOJ intelekt mnie powala, ze wspołczucia.
Odpowiedz
konto usunięte
2011-03-31 15:20:48
0 0
bulkatarta - podaj jeden zabytek ..
Odpowiedz
zenon
2011-03-31 15:34:24
0 0
bulkatarta czytanie ze zrozumieniem, cenna umiejętność, polecam :) Twoja odpowiedź to jakiś bełkot, nie odpowiadasz na proste pytanie, a tylko bluzgasz bez sensu. A jak was lewaki tak bardzo boli odnawianie zabytków sakralnych to powiem tylko tyle, że trzeba sobie w życiu radzić i o swoje dbać:) Jestem katolem i mi się podoba, że trochę kasy wyszarpiemy na nasze cele. No, a teraz sobie paplacje dalej :P
Odpowiedz
Dinozaura
2011-03-31 16:51:04
0 0
Zabytek to zabytek.. na odnawianie zabytków 'świeckich' też przecież przyjdzie czas. Póki co - ratujmy co jeszcze można uratować.
Odpowiedz
konto usunięte
2011-03-31 16:59:00
0 0
Bardzo dobrze, że dostali te pieniądze. Niezależnie od wyznania jest to jednak spuścizna kulturowa naszego regionu - charakterystyczna. Na liście nie są wyłącznie kościoły, więc nie wiem po co się czepiacie. Warto zadbać o ten element historii, bo jak widać większość wolałaby zapomnieć (a to źle by świadczyło o nas samych).
maslomaslane.. na staże,działalności gosp. etc. by tego nie przeznaczyli, bo to dofinansowanie na konkretny cel.
Odpowiedz
konto usunięte
2011-03-31 18:05:56
0 0
hmmm...Uważam,ze takie zabytki trzeba odnawiać lub restaurować...ale po co przyznawać dotacje np Dworowi w Świdniku jeżeli ma właścicieli którzy zarabiają pieniądze wynajmując Dwór w celu np wesel...(o zabytki trzeba dbać a nie wynajmować je na różne okazje)...rozumiem dotacje na odnowienie np dachu ale nie drenażu....żałosneeeeeee
Odpowiedz
soana
2011-03-31 19:00:00
0 0
Prawda123- popieram!!
Odpowiedz
stokoni
2011-03-31 20:29:59
0 0
Przypuszczam że aby na dany obiekt zostały udzielone dotacje celowe,ktoś musiał się o takowe starać,być może właściciel,opiekun lub wojewódzki konserwator zabytków.Udzielających dotacji nie interesowało, czy jest to kościół,czy też inny obiekt,musiał on w każdym razie znajdować się na liście dziedzictwa kulturowego.Zabytkowa stodoła Fronka Kolcopiyrza z XVII wieku dotacji nie otrzymała, bo na takową listę nigdy nie została wpisana.
Odpowiedz
hasz
2011-03-31 20:55:30
0 0
maslomaslane Proponuje zapoznać się z zasadami funkcjonowania pieniędzy w kościele.
Odpowiedz
maslomaslane
2011-03-31 21:28:23
0 0
Prawda123- mam nadzieje ze poo renowacji kosciol ksiadz nie bedzie go wynajmowal na slub i na tym zarabial...
hasz- doskonale znam zasady funkcjonowania pieniedzy w kosciele...z doswiadczenia...
Odpowiedz
hasz
2011-03-31 22:07:56
0 0
Polska to właśnie taki kraj w którym każdy się na wszystkim zna 'z doświadczenia' a w efekcie nie zna się na niczym:) fakty nie plotki!!
Odpowiedz
zenon
2011-03-31 22:32:51
0 0
Zgadza się hasz. Powtarza się plotki, aż w końcu ludzie uwierzą że tak jest. Poseł SLD jak zaczął liczyć kasę komisji majątkowej to zapomniał o dewaluacji złotego, ale przecież pomylił się tylko o cztery zera... a do niewielu ta korekta już dotarła. Dodać do tego 'inteligencką' masę spod sztandaru Palikota itp. i mamy grupę najlepiej doinformowaną, która zajmuje się głównie walką z Kościołem, dzięki któremu w dużej mierze zawdzięczamy m.in to, że dzisiaj mówimy po Polsku a nie bolszewicku...
Odpowiedz
maslomaslane
2011-03-31 22:36:57
0 0
hasz- wystarczy wejsc do pokoju przecietneg ksiedza- szczeka opada jak sie widzi ich sprzet, meble i wyposazenie...idz na plebanie w porze posiku...jedzenia pod dostatkiem- do wyboru do koloru...w garazach nowe samochody, a w ciagu dnia nie zapeprzaja na budowie zeby na to zarobic tylke z 'kolezankami' na wycieczki jezdza.
Odpowiedz
meserschmit88
2011-03-31 22:57:21
0 0
..widze sprzymiezenców waszejświetojeb...ości.... pieniądze na samochody i dobrą gadke 'duszpasterza' ma powiat, bo trzeba przyznać że mocherów w małopolsce niebrakuje, do ksciólka obejdą a nóż w plecy wbiją za rogiem, na msze dają a sami sie niepomodlą..._czy chce tego bóg? pogrzeb- tyle mszy za pieniądze za godzine roboty.... czy ktoś sie nad tym zastanawia jak to robi? chyba nie.
niech sobie dobrodziej sam remontuje warsztat pracy jak ma powieżoną opieke nad nim ,a po drugie to zabytki które są historią.. , drogi dziurawe , przedszkoli brak,na leczenie pieniędzy niema, na nic niema a tu są! na 'cele' dobrego słowa, nie mam słow do tego co sie u Nas dzieje, CIEMNOTA! a co do maslomaslane to dokładnie: jeszcze potrzeba nam czasu zanim ludzie przejrzą na oczy,idą do kościoła bo inni idą, popatrzą na siebie a jak kogoś niema to -o niema Kowalskiego, a czemu? dlaczego? a on może nie chodzi? i już jest wytykany palcem...
Odpowiedz
maslomaslane
2011-03-31 23:04:46
0 0
meserschmit- tak trzymaj:)
dobrze ze są jeszcze ludzie którzy myślą LOGICZNIE:)
Odpowiedz
hasz
2011-04-01 00:51:08
0 0
A pomyśl tak na chłopski rozum bo więcej od Ciebie wymagać nie można... Ile zarabia nauczyciel na etacie? Ksiądz jest nauczycielem nie ma żony nie ma dzieci to i łatwiej mu pieniądze odkładać... Do kościoła chodzę i to przynajmniej raz w tygodniu nie uważam się z tego powodu za ciemnotę, w kościele jako instytucji jest dużo złego nie przeczę ale to nie znaczy ze kościół jest zły. Jeżeli dla Ciebie logiczne myślenie oznacza narzekanie na kościół to jesteś poważnie ograniczony i chyba nie znasz znaczenia tego wyrazu.
Odpowiedz
maslomaslane
2011-04-01 08:48:51
0 0
hasz- nie powiedzialam ze kosciol jest zly- a jedynie ze ksieza wykorzystuja ludzka naiwność.
to że mamy odmienne zdania nie znaczy ze mozesz mnie obrazac. co do znaczenia slowa LOGICZNIE to wlasnie z LOGIKI zdalam egzamin wiec doskonale wiem o co chodzi:p
Odpowiedz
konto usunięte
2011-04-01 10:47:17
0 0
maslomaslane i inni znawcy i krytycy Kościoła: nie twierdzę że Kościół jest instytucją bez skazy ale argumenty typu: 'jaki maja sprzęt w pokojach' to efekt niechęci to logicznego myslenia! Po pierwsze prawie każdy ksiądz uczy w szkole więc dostaje wynagrodzenie za pracę, Po drugie otrzymuje także CZĘŚĆ pieniędzy które ludzie dają DOBROWOLNIE na tacę lub msze św.. I z tych środkó utrzymuje tylko siebie więc nie musi wydawać pieniędzy np. na rodzinę. WIĘC SKĄD TO ZDZIWIENIE ŻE MA PIENIĄDZE? Człowiek jest istotą wolną i ma wybór być księdzem czy hydraulikiem, lekarzem, ...
Odpowiedz
hasz
2011-04-01 10:53:08
0 0
Zdałem egzamin z angielskiego i nie czyni mnie to poliglotą :)
Odpowiedz
maslomaslane
2011-04-01 11:45:52
0 0
hasz- skoro zdales ten egzamin to znasz podstawy angielskiego, a ja podstawy logiki...nie czyni mnie to profesorem logiki, ale znaczenie myślenia logicznego znam
Odpowiedz
maslomaslane
2011-04-01 12:01:58
0 0
7777- zle mnie zrozumiales.chodzi mi o to ze nie ma pieniedzy na podstawowe potrzeby powiatu, a na renowacje są. zdaje sobie sprawe ze idzie to z innej puli pieniedzy, ale co nam z tego, że mamy pieknie wyremontowany kościól, jak nie mamy kasy na utrzymanie domu, bo pieniedzy na staze, czy otwarcie dzialalnosci nie ma. znalezc prace tez jest trudno. ok- beda do nas przyjezdzac turysci, żeby podziwiac nasze zabytki kulturowe- ale dziurawe drogi ich odstrasza, bo na ich 'remont' też pieniedzy nie ma...
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Pieniądze na zabytki przyznane"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in