Baner
14°   dziś 18°   jutro
Czwartek, 28 marca Aniela, Sykstus, Joanna, Antoni, Sonia

Akt wandalizmu? To pomnik jest nielegalny

Opublikowano 20.02.2014 06:47:31 Zaktualizowano 05.09.2018 08:19:51 top
40 7132

Limanowska policja wciąż szuka sprawcy pomalowania tablicy na pomniku poświęconym funkcjonariuszom MO i UB, który znajduje się w kwaterze wojskowej cmentarza parafialnego w Limanowej. Jak jednak twierdzi naczelnik OBEP krakowskiego IPN, nie jest to akt wandalizmu, a godna podziwu postawa obywatelska, gdyż sam pomnik jest... niezgodny z prawem.

Przypomnijmy, najprawdopodobniej w ostatni weekend nieznany sprawca zamalował tablicę na pomniku poległych milicjantów czerwoną farbą, a następnie białym kolorem namalował symbol Polski Walczącej. Obok umieścił kartkę z wydrukowanym napisem: "Zginęli w walce z żołnierzami polskiego podziemia niepodległościowego".

Mimo kontrowersji związanych z napisem, który określa spoczywających w pobliżu limanowskich „Żołnierzy Wyklętych” mianem „band terrorystycznych”, policja prowadzi działania w celu ustalenia sprawcy aktu wandalizmu.

Jak jednak mówi naczelnik Oddziałowego Biura Edukacji Publicznej krakowskiego IPN, dr Maciej Korkuć, już sam fakt istnienia pomnika jest niezgodny z prawem.

- Istnienie tego obiektu w przestrzeni publicznej jest niezgodne z przepisami prawa. Przede wszystkim z artykułem 256. Kodeksu Karnego, który w sposób jednoznaczny zakazuje gloryfikowania i propagowania systemów totalitarnych, a więc również ich funkcjonariuszy - twierdzi Maciej Korkuć. - Akt zamalowania takiej tablicy zasługuje na szacunek jako postawa obywatelska, również w obronie obowiązującego prawa. Dodany tam znak „Polski Walczącej” jest tylko potwierdzeniem, że było to działanie wynikające z pobudek głęboko przemyślanych, i wyrażających poszanowanie pamięci narodowej - zauważa historyk.

Jak już informowaliśmy, po interwencji krakowskiego IPN w sprawę pomnika włączył się Małopolski Urząd Wojewódzki. Zgodnie z zapowiedzią rzecznika wojewody, tablica ma zostać usunięta.

Z początku sytuację komplikowało podejrzenie, iż pomnik może być jednocześnie miejscem pochówku funkcjonariuszy MO.

- Tablica według mojej oceny od początku miała charakter tylko i wyłącznie propagandowy, a nie nagrobny - mówi naczelnik OBEP krakowskiego Instytutu Pamięci Narodowej, zaznaczając że Małopolski Urząd Wojewódzki sprawdzał pozostałe aspekty funkcjonowania tego obiektu w przestrzeni publicznej.

Historyk, pytany o komentarz odnośnie kontrowersyjnego napisu na pomniku, odpowiada krótko.  - Mogę wyrazić jedynie zażenowanie, że przez tyle lat tego rodzaju obiekt „straszył” w Małopolsce.

W przyszłym tygodniu, 1 marca, już po raz czwarty obchodzony będzie Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Jak stwierdzono w stanowisku Rady Ministrów wobec prezydenckiego projektu ustawy o ustanowieniu tego święta państwowego, byli to żołnierze tzw. drugiej konspiracji, którzy jako pierwsi walczyli o Wolną Polskę z okupantem sowieckim i zainstalowanym przez niego reżimem komunistycznym, zapłacili za wierność swoim ideałom niejednokrotnie cenę najwyższą – cenę swego życia. Nawet jeśli udało Im się przeżyć, przez kolejne 45 lat żyli z piętnem – jak to określała komunistyczna propaganda – „bandytów” i „faszystów”.

***

W głównej części kwatery wojskowej na limanowskim cmentarzu parafialnym znajduje się pomnik z tablicą upamiętniającą poległych funkcjonariuszy MO i UB. W jej górnej części znajduje się napis: „Chwała poległym żołnierzom Milicji Obywatelskiej i Bezpieczeństwa poległym w walce z bandami terrorystycznymi na ziemi limanowskiej w latach 1945 – 1952”.

Określenie „bandy terrorystyczne”, umieszczone na tablicy, odnosi się do żołnierzy podziemia niepodległościowego i antykomunistycznego, którzy działali na Limanowszczyźnie próbując stawiać opór uzależnianiu Polski od ZSRR.

Zaledwie parę metrów obok, nieco na uboczu, znajdują się ich mogiły. Limanowscy „Żołnierze Wyklęci” zostali zastrzeleni przez UB 21 kwietnia 1945 roku. Byli to: Antoni Mruk „Guzik”, Franciszek Miśkowiec – obaj żołnierze Armii Krajowej i Wojciech Dębski „Bicz” – dowódca grupy „Opór” Batalionów Chłopskich.

Zobacz również:

Komentarze (40)

Jehowy
2014-02-20 07:36:40
0 0
dr Maciej Korkuć ...krótko, celnie, dosadnie, brawo!

@limanueva
jak to przeczyta to się chyba kawą zadławi i szlag mu dzień trafi...:)
Będzie musiał napisać do red. Adasia z prośbą o wskazówki co ma dalej pisać ..
Jak tam Lecyn (odkryłeś kto to taki)?
Odpowiedz
anilec
2014-02-20 07:40:50
0 0
'Jak jednak twierdzi naczelnik OBEP krakowskiego IPN, nie jest to akt wandalizmu, a godna podziwu postawa obywatelska,'

Bohater może bezpiecznie się ujawnić.

Czy Policja ujawni donosiciela, który wprowadził w błąd policję.
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-20 07:48:50
0 0
Nigdy nie wiadomo kto okaże się bohaterem, a kto zdrajcą.
Odpowiedz
hefajstos
2014-02-20 08:18:12
0 0
No brawo brawo mam wrażenie iż skrót IPN znaczy Instytut Propagowania Nienawiści wzorowe zachowanie oraz wzorowa postawa najbardziej katolickiego województwa
Mogiła znajduje się na cmentarzu parafialnym a nie komunalnym dlatego to proboszcz powinien zadecydować kto może tam spoczywać panie doktor K . Podobnie jest z chodnikiem przylegającym do posesji jak leży śnieg to karać właściciela posesji ale jak wypić w lecie na nim piwko to miejsce publiczne ot prawo pytanie do proboszcza oraz wszystkich ludzi czy ten akt wandalizmu który pochwala IPN nie jest czasem beszczeszczeniem miejsca pochówku co wy nato
Ostatnie pytanie bo tyle szumu o tych żołnierzach wyklętych którzy walczyli z niewygodnym dla nich ustrojem czy to czasem nie jest ta sławetna partyzantka która rabowała biednych chłopów i gwałciła kobiety a tylko dlatego iż mieli broń i sprawowali samozwańczą władzę co takiego nasi partyzanci zrobili w czasie wojny?
ZUPEŁNIE NIC żołnierze przeklęci
Ale wieczny odpoczynek wszystkim poległym
Odpowiedz
hail
2014-02-20 08:35:11
0 0
Generał August Fieldorf czy rotmistrz Witold Pilecki, zasługują wg ciebie na potępienie?
Odpowiedz
Jehowy
2014-02-20 08:48:28
0 0
@hefajstos
..'Ale wieczny odpoczynek wszystkim poległym' -tekst godny zawodowego grabarza ten przynajmniej z tego żyje :)

Z takim przejęciem opisujesz o tych 'gwałtach i rabunkach' jak by to bezpośrednio twoją rodzinę dotyczyło?
Coś ci się pomyrdało i opowieści się przemieszły czy jak? Gdyby twój dziadzo i babcia nie przyjmowali ruskich partyzantów to by nie zaznali takich dowodów 'wdzięczności' od chłopaków Załotara. Oni się tak odwdzięczali...:)
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-20 11:13:25
0 0
I jeszcze Kuraś 'Ogień'.
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-20 11:52:04
0 0
Oceny postaw wielu kontrowersyjnych osób zmieniają się z czasem.
Weźmy pod uwagę bliższą postać jaką jest Kukliński.
Nawet ten, który był po tej samej stronie barykady, czyli Wałęsa w czasach, kiedy był prezydentem, odmówił jego ułaskawienia.
Paradoksalnie do uniewinnienia przyczynili się, ci których zdradzał.
Dopiero po 25-ciu latach pojawiają się pozytywne oceny jego postępowania.
Odpowiedz
zabawny
2014-02-20 11:58:59
0 0
'Limanowscy „Żołnierze Wyklęci” zostali zastrzeleni przez UB 21 kwietnia 1945 roku'
Są też inne miejsca pochówku 'Żołnierzy Wyklętych' na ziemiach Limanowskich.


„Chwała poległym żołnierzom Milicji Obywatelskiej i Bezpieczeństwa poległym w walce z bandami terrorystycznymi na ziemi limanowskiej w latach 1945 – 1952”
Czemu ich Józef Stalin nie obronił własną piersią?:)
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-20 12:12:46
0 0
Może nie zdechło wszystko bydło z UB i milicji odpowiedzialne za mordowanie 'żołnierzy wyklętych' i teraz ich 'koledzy' i rodziny boją się ujawnienia i atakują Polskich bohaterów.
Odpowiedz
Doradca
2014-02-20 12:19:47
0 0
Hej Ogniowe imię ,nigdy nie zaginie!,Hej cy to w nasyk górach cy to na dolinie.
Odpowiedz
Doradca
2014-02-20 12:31:19
0 0
Są to sprawy bardzo kontrowersyjne, chociaż historia nieodległa kłócą się historycy i histerycy.

Ci uznawani za bohaterów okazują się zdrajcami a i wśród tych, których teraz uznaje się za bohaterów nie ma pełnej zgody przy ustalaniu nieodległych faktów.

Lepiej żeby to oceniła historia nie histeria.

Proszę przeczytać artykuł i komentarze pod tym artykułem.

http://www.przeglad-tygodnik.pl/pl/artykul/ogien-byl-bandyta-0
Odpowiedz
Doradca
2014-02-20 12:35:36
0 0
@ raj w czym Ty jesteś lepszy od Tych których oceniasz jako bydło?.

W używanym słownictwie niczym im nie ustępujesz.
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-20 12:44:24
0 0
@raj
Bydłem to Ty jesteś!!!Piłeś? Nie pisz!!!
Ciekawe kto Ciebie spłodził?
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-20 12:44:59
0 0
@Doradco czyżbyś teraz chciał być lizusem bandytów z mo i ub ? No ale po Tobie można się widocznie wszystkiego spodziewać, czy może tracisz wpływy pierwszego piesko-lizusa u rządzących naszym Miastem ? Wiem że trudno Ci wytrzymać bez 'lizania ręki' swoich panów, ale Dorado napisz jakiś poemat wielbiący panów Bieda i Zoń , to na pewno powrócisz na należne miejsce naczelnego lizusa , a i kości do ogryzania też częściej Ci podrzucą i nie bądź lizusem bandytów, bo w ten sposób tylko się sam upadlasz.
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-20 12:49:56
0 0
@lg1, chłopcze na posyłki czyżbyś też był bydlakiem, no gratuluję pijaku, ale niestety się mylisz bo ja w ogóle nie piję .A spłodził mnie tato,coś za bardzo jesteś podniecony , czyżby delirium tremens Cię dopadło, a nie można wyjść z pracy ?
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-20 12:56:05
0 0
@raj
Ty nie pijesz tylko chlejesz i nie tylko!!!
Zachowujesz się jak wiesmak!!!
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-20 12:58:05
0 0
@Doradca dobrze, że wspomniałeś o Kurasiu, słyszałem kiedyś opowieść co robił bodajże w Ochotnicy. @hefajstos powiedzenie że żołnierze wyklęci, Ci którzy faktycznie walczyli o wolną Polskę, nic nie zrobili to totalna ignorancja i wybacz ale także z pewnością głupota.
Odpowiedz
Doradca
2014-02-20 13:30:11
0 0
Napisz @ raj, w którym miejscu nie zgadzasz się ze mną i z czego wnioskujesz, że chcę być lizusem bandytów z mo i ub?.

Pisanie o bydle, szczekających pieskach to Twoja specjalność, która łudząco przypomina słownictwo Tych, których piętnujesz.
Moim zdaniem w słownictwie niczym im nie ustępujesz wystarczy dać Ci karabin i będziesz strzelał bez wyroków do tych, którzy Tobie lub twojej linii partyjnej nie odpowiadają.

@zi2po91 materiałów w tym temacie jest dużo, co do oceny nie podjąłbym się i pozostawiam ją historykom nie 'histerykom'.
Odpowiedz
Mr4
2014-02-20 13:44:48
0 0
@hefajstos jeśli czytać ze zrozumieniem nie potrafisz to nie pisz bzdur pod tekstem, którego nie rozumiesz. A co się tyczy Żołnierzy Wyklętych to oni nie walczyli z niewygodnym systemem tylko z wrogami Polski. A ty sam jestę jednym z tych 'utrwalaczy' systemu, czy też potomkiem ruskich 'wyzwolicieli'?
Odpowiedz
Mr4
2014-02-20 13:54:51
0 0
@sweetfocia Kukliński od dawna był pozytywnie oceniany i podziwiany. Sprzeciwił się najeźdźcy narażając własne życie i życie rodziny, nie zdradził Polski. Może ty dopiero po 25 latach przejrzałeś na oczy. A Wałęsa raczej nie był po tej samej stronie barykady. Przyjrzyj się lepiej jego wypowiedziom to zrozumiesz komu służył.
Odpowiedz
Mr4
2014-02-20 13:58:47
0 0
@zi2po91 posądzasz kogoś o głupotę a sam powielasz komunistyczne plotki...
Odpowiedz
Mr4
2014-02-20 14:05:40
0 0
@Doradco i inni, rozróżnieniem pomiędzy bohaterem a zdrajcą jest tylko punkt z którego się patrzy. Tak np bandera dla nas jest zbrodniarzem a Ukraińców bohaterem. Podobnie naszymi bohaterami są wspomniani wyżej Kukliński czy Ogień bo walczyli dla dobra Polski. Dla Słowaków, proruskich czy komunistów będą oni zbrodniarzami. Ale czym dla Polski była komuna?
Odpowiedz
jeeep1
2014-02-20 14:28:24
0 0
gratuluje inteligencji tego kretyna co to zrobił.
Dla jego informacji to właśnie Żołnierze Wyklęci byli Polskim podziemem niepodległościowym.


P.S. Jak chcesz bawić się w narodowca to poczytaj trochę, a nie słuchaj co Ci tvn i gówno prawda powie.
Odpowiedz
hefajstos
2014-02-20 14:29:11
0 0
@ jehowy mój dziadzio w czasie wojny był w niewoli Ostaszków, Starobielsk po czym został wywieziony na roboty do Niemiec gdzie spędził resztę wojny i nie życzę sobie abyś ty oceniał moją rodzinę oraz ją obrażał
nie pozostanę ci długo dłużny
Odpowiedz
Doradca
2014-02-20 14:36:56
0 0
@Mr4 'rozróżnieniem pomiędzy bohaterem a zdrajcą jest tylko punkt z którego się patrzy' zdecydowanie tak.
Odpowiedz
helikopter
2014-02-20 15:29:25
0 0
@jeeep1 Nie rozumiem Twojego komentarza. Przeczytaj jeszcze raz dokładnie co na tej kartce jest napisane i potem zobacz na Swój komentarz.
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-20 17:04:36
0 0
@Mr4 z wielką lekkością przychodzi Ci ocena prezydenta Wałęsy czy płk. Kuklińskiego, ciekaw jestem również gdzie ja rozpowszechniam 'komunistyczne plotki'? Masz rację @Doradca ocenę powinno się zostawić historykom ale nazywanie faktów historycznych niczym nazywam głupotą.
Odpowiedz
jjmrt
2014-02-20 18:36:58
0 0
Pan z IPN chyba spał na zajęciach z logiki bo jeśli tablica jest niezgodna z prawem to czy można ją niszczyć niezgodnie z prawem, czy stojący na zakazie samochód (niezgodny z prawem)można niezgodnie z prawem sobie 'usunąć' z drogi czy mogą to zrobić zgodnie z prawem odpowiednie do tego służby i sprzęt.

A że opieszałość urzędów jest duża to inna bajka..

Zgadza się - 'godne podziwu' dyletanctwo pana z IPN.
Odpowiedz
aramis
2014-02-20 20:07:16
0 0
hefajstos-popieram cię całkowicie.
Wiecej szkody niż pożytku z tego IPN-nu a ile nas kosztuje
Odpowiedz
filutek
2014-02-20 20:52:30
0 0
Kukliński to agent CIA, działający przeciw ZSRR.

My Polacy nie mamy mu nic do zawdzięczenia. Przyczynił się jedynie do dostania się z niewoli Radzieckiej do niewoli Jankeskiej.
Odpowiedz
ALMuwaffaqiyah
2014-02-20 20:58:37
0 0
I jak zawsze i wszedzie na swiecie :) Zwyciezcy pisza historie a atramentem jest krew niewinnych, a przegrani jak nie beda zapomniani to beda wyszydzani.
Kazdy z tych ludzi w swoim mniemaniu walczyl o lepsza sprawe
Odpowiedz
limanueva
2014-02-20 21:00:02
0 0
jak najbardziej zgadzam się z historykiem z IPN - nie wolno propagować żadnego totalitaryzmu!
Nie popieram też niszczenia przedmiotów o wartości muzealnej, a takim jest tablica (w czym też zgadzam się z historykiem). A już na pewno przeciwstawiam się i będę się przeciwstawiać niszczeniu grobów.
Teraz myślę sobie - niestety po fakcie - że najwłaściwszym wyjściem byłoby pozwanie zarządcy cmentarza (czyli pewnie miasta, albo parafii) z art. 256. Kodeksu Karnego za propagowanie ustroju zbrodniczego.
Nie wiem, może po prostu marzę o Polsce, w której spory się rozwiązuje po ludzku, a nie pod osłoną nocy. A może jawne wystąpienie z procesem wymagałoby więcej odwagi, niż zamalowanie w nocy nagrobka?

Pozytywne w tej sytuacji jest, że o temacie się mówi i że wzbudza emocje. Smutne, że na żywe lekcje z historii z dziećmi będziemy musieli wybierać się do muzeum, najpewniej do Krakowa.
Odpowiedz
limanueva
2014-02-20 21:05:24
0 0
@ jehowy
nad Lecynem (?) nie zastanawiałem się ani minuty, sorry. Nie wiem kto to, nie wiem, czemu powinienem wiedzieć. Mam dosyć ustabilizowany system wartości, aczkolwiek nie zamykam się na innych, więc jeśli chciałbyś mi kogoś przedstawić, jak zawsze zapraszam.
Odpowiedz
igorr12
2014-02-20 21:10:31
0 0
Śmierć Wrogom Ojczyzny ! Żołnierze Niezłomni na zawsze w naszej pamięci !!
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-20 22:10:30
0 0
wreszcie znalazł sie ktoś mądry i odważny co zrobił z tym porządek. policja niech sie zajmie przestępcami a nie sciga niewinnych ludzi po cmentarzach!
Odpowiedz
pacho
2014-02-21 10:37:33
0 0
-'Jak jednak twierdzi naczelnik OBEP krakowskiego IPN, nie jest to akt wandalizmu, a godna podziwu postawa obywatelska, gdyż sam pomnik jest... niezgodny z prawem'-. Przepraszam, czy ten gosciu z IPNu cos wypił czy po prostu nie wie co mówi? To jest nawolywanie do anarchii gdzie obywatele wymierzaja sprawiedliwosc a Policja nie ma sie wtracac. Zapraszam 'naukowca' do Republiki Srodkowoafrykanskiej, tam taka idea realizuje sie w całej rozciagłosci.Czy jesli mój sasiad zaparkuje niezgodnie z przepisami to porysowanie mu samochodu kamieniem bedzie usprawiedliwione jego nielegalnym dzialaniem. A jak ktos zablokuje mi wyjazd to mam wezwac Policje czy staranowac samochód. Wedlug mnie wypowiedz głupia , szkodliwa, durna do bólu ....
Pan z IPN jest funkcjonariuszem publicznym i po takim stwierdzeniu juz nie powiniem nim byc.
Odpowiedz
Mr4
2014-02-23 00:33:04
0 0
@pacho Jeśli legalne władze przez 25 lat nie potrafili usunąć haniebnego symbolu zniewolenia Polaków to chyba dobrze, że znalazł się ktoś kto wziął sprawy w swoje ręce. Myślący ludzie nie wierzą ślepo jak ty'nieomylnej' władzy, tvn-owi czy jakiejś gównianej gazecie.
Odpowiedz
konto usunięte
2014-02-26 09:18:33
0 0
@pacho
o czym Ty w ogóle piszesz? Jeśli mordercom stawiało się pomniki to trzeba je usuwać! A może liberalnie postawmy wszystkim i zacznijmy od SS? Brawo za zwrócenie uwagi na nielegalny pomnik i szydercze hasła przeciw obrońcom Polskości.
Odpowiedz
jeeep1
2014-03-02 17:52:58
0 0
@helikopter sorry mój błąd. Myślałem, że kartka odnosi się do Żołnierzy Wyklętych
Odpowiedz
Zgłoszenie komentarza
Komentarz który zgłaszasz:
"Akt wandalizmu? To pomnik jest nielegalny"
Komentarz który zgłaszasz:
Adres
Pole nie możę być puste
Powód zgłoszenia
Pole nie możę być puste
Anuluj
Dodaj odpowiedź do komentarza:
Anuluj

Może Cię zaciekawić

Sport

Pozostałe

Twój news: przyślij do nas zdjęcia lub film na kontakt@limanowa.in